Marknadsnyheter
Komplettering av pressmeddelande från den 27 augusti 2021 avseende offentliggörande av delårsrapport Q2 2021: delårsrapporten är bilagd till detta pressmeddelande.
Kvartalet april–juni 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 4 175 Tkr (514), motsvarande en ökning med 712 procent
- Bruttomarginalen uppgick till 34 procent (75). Exklusive påverkan av intäkter av engångskaraktär, främst i form av stöd från Tillväxtverket, uppgick bruttomarginalen för andra kvartalet 2020 till 37 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till -8 206 Tkr (-2 760).
- Resultat efter skatt uppgick till -8 218 Tkr (-2 772).
- Resultat per aktie uppgick till -0,43 kr (-0,14).
Perioden januari-juni 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 6 533 Tkr (938), motsvarande en ökning med 596 procent.
- Bruttomarginalen uppgick till 35 procent (70). Exklusive påverkan av intäkter av engångskaraktär, främst i form av stöd från Tillväxtverket, uppgick bruttomarginalen för perioden 2020 till 42 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till -14 105 Tkr (-6 404).
- Resultat efter skatt uppgick till -14 127 Tkr (-6 428).
- Resultat per aktie uppgick till -0,73 kr (-0,33).
Väsentliga händelser under och efter perioden
- Ytrade Group AB noterades den 9 mars 2021 på Nasdaq First North Growth Market och genomförde ett erbjudande som tillsammans med en övertilldelningsemission tillförde bolaget en total bruttoemissionslikvid om cirka 37,5 Mkr.
- I mars tecknades avtal med Sail Racing International AB för försäljning av deras årliga Sample sale.
- I maj genomfördes en riktad emission på 5 Mkr till strategiska investerare.
- Avtalen med Filippa K, Hope och J Lindeberg förlängdes och utökades.
- Mikael Wiborgh utsågs till CFO i juni med tillträde den 27 september 2021. Under mellanperioden är Fredrik Nilsson CFO. Under perioden rekryterades även Robert Wilson som Global Sales Director och Johan Söderberg som CTO.
- Under kvartalet testlanserades plattformen i Finland inför planerad expansion på större marknader.
- Extra bolagsstämma hölls den 15 juli 2021 för nyval av Henrik Hobik och Stefan Alvarsson till styrelsen.
- I augusti ingicks ett avtal med en ny logistikpartner för hantering av lager och logistik
VD Kommentar
Det har varit ett viktigt och intensivt första halvår 2021 för Ytrade, då vi även noterades på Nasdaq First North Growth Market. Ett flertal viktiga nya samarbeten har knutits och omsättningen har ökat väsentligt. Vi har genomfört strukturella förbättringar för att lägga grunden för den tillväxtresa bolaget står inför. Det innebär att vi stärkt organisation och styrning samt genomfört bruttomarginalförbättrande åtgärder. Samtidigt har vi gjort betydande investeringar i vår tech-plattform för att möjliggöra de volymer vi beräknas växa med.
Ytrades tjänst Yaytrade har på kort tid etablerat sig som en av de ledande marknadsplattformarna i Sverige inom våra nyckelområden; digitala pop up-butiker för premium fashion brands och företag samt försäljning av premium secondhand från privatpersoner och influencers. En av Ytrades styrkor är att vi äger och utvecklar vår egen marknadsplattform, vilket bäddar för en stor flexibilitet framgent i såväl funktionalitet och kunderbjudande som i möjligheter till nya intäktskanaler.
Stark omsättningstillväxt
Ytrade uppvisar en stark omsättningstillväxt under halvåret både för vårt secondhand-erbjudande och inom verksamheten för digitala pop up-butiker. Nettoomsättningen ökade kraftigt jämfört med samma period förra året, från 938 Tkr till 6 533 Tkr, vilket är effekten av den kraftiga utveckling av avtal och kunder som vi lyckats genomföra. Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till –14 127 Tkr, påverkat av investeringskostnader för att kunna ta nästa steg i bolagets utveckling. Likviditeten i bolaget är tillfredsställande och vi står rustade för fortsatt tillväxt.
Stärkt organisation för tillväxt
För att möjliggöra fortsatt utveckling av plattformen rekryterades under våren en erfaren CTO i Johan Söderberg. Ytterligare nyckelrekryteringar har gjorts; Robert Wilson, med över 20 års internationell branscherfarenhet inom fashion segmentet har anslutit som Global Sales Director och i september tillträder Mikael Wiborgh som ny CFO, även han med viktig branscherfarenhet för den fas av stark tillväxt- och expansionstakt vi avser hålla framåt. Vi har nu ett team på plats som är redo att skala upp verksamheten liksom engagerade nyckelinvesterare som tagit plats i Ytrades styrelse.
Idag har vi 13 nyckelavtal med ledande svenska fashion brands, såsom Filippa K, Rodebjer, Sail Racing, Stenströms, Sandqvist, Flattered, Whyred, Hope och Selected Brands. För oss är det ett bevis på styrkan i Yaytrades erbjudande. Vi tillhandahåller våra kunder två olika logistikmöjligheter för försäljning genom digitala pop-ups; Yaytrade hanterar all logistik involverad i försäljningsprocessen alternativt drop shipping-lösning där produkterna skeppas direkt från partner till slutkund. Under perioden har vi genomfört en upphandling av en ny logistikhantering för att kunna utöka Yaytrades erbjudande men framför allt för att stärka kontrollen, öka effektivitetsgraden och förbättra våra marginaler.
Notering skapar möjligheter
Noteringen av Ytrades aktie på Nasdaq First North Growth Market i mars 2021 fick ett positivt gensvar med en kraftig överteckning av nyemissionen, närmare sex gånger erbjudandets storlek. Vi är glada och stolta över alla nya investerare i bolaget och ser varje aktieägare som våra bästa ambassadörer. Noteringen ger oss en kvalitetsstämpel samtidigt som det ger goda möjligheter för Ytrades framtida tillväxtresa.
Expansion genom förvärv och nya marknader
Under första kvartalet testlanserade vi Yaytrade i Finland med syftet att förbereda tech-plattformen, teamet och processer för expansion in på nya större marknader framgent. Vi har tagit med oss viktiga tekniska lärdomar från lanseringen i Finland. Ambitionen är att lansera plattformen på ytterligare marknader i Europa.
Ytrade har som mål att växa även genom strategiska förvärv, initialt inom fashion-tech och fashion-segmentet. Vi vill bygga en grupp som finns i varje led av värdekedjan; från nya produkter där ej sålda varor skickas ut på Yaytrades marknadsplats genom digitala pop up-butiker till fortsatt utveckling och försäljning av premium secondhand-kläder och accessoarer. I en sådan utveckling kommer vi att kunna dra nytta av den organisation vi besitter idag och våra logistiskstrukturer för att skapa direkta synergier.
En cirkulär affärsmodell
Genom att förstå hela värdekedjan bygger vi en cirkulär verksamhet där Ytrade bidrar till att förlänga produkters liv genom återbruk i stället för återvinning eller deponi – och att stötta modeindustrin i utvecklingen att bli mer cirkulär. Jag är övertygad om styrkan i ett sådant hållbart förhållningssätt och vi ser en ökad efterfrågan på kanaler som underlättar enklare hantering av cirkulära varuflöden.
Ytrade har från start präglats av ett otroligt starkt driv i hela organisationen där vi utvecklar idéer som vi ser ger resultat. Vårt mål är att Ytrade ska bli en ledande europeisk aktör inom fashion-tech. Under 2021 har vi tagit viktiga steg för att möjliggöra detta och vi kommer under hösten att fortsätta driva verksamhetsutveckling och tillväxt i högt tempo. Vi ska genomföra förvärv, stärka vårt tech-team och plattform ytterligare, utveckla våra kunderbjudanden och arbeta med utrullning av nya intäktskanaler, allt med syftet att öka försäljningstakten och stärka lönsamheten.
David Knape, VD
Ladda ner rapporten i sin helhet här.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Knape, VD Ytrade Group AB (publ)
E-post: david.knape@yaytrade.com
Telefon: +46 70 999 90 09
Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Ytrade Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande. Denna information är sådan information som Ytrade Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021 kl 08.00 CEST.
Om Yaytrade
Ytrade Group AB (publ) är ett svenskt fashion-tech bolag som driver marknadsplatsen Yaytrade. Bolaget bildades i Sverige och registrerades hos Bolagsverket under 2015. Den första versionen av Yaytrades marknadsplattform lanserades för allmänheten i slutet av 2017. På Yaytrade kan privatpersoner handla premium fashion och livsstilsprodukter från varumärken och bolag som genom Yaytrade säljer ut utgående lager, samples och returer genom digitaliserade ”pop-up butiker”. Bolaget bedriver även försäljning av premium second hand från privatpersoner och influensers där användarna skapar sin egna e-butik där de kan skapa annonser själva eller använda bolagets pick-up service. Yaytrade har en urban användarbas och en utstickande design som bland annat plockade hem silver i Svenska Designpriset under kategorin e-handel 2020. Bolagets marknadsplattform är en egenutvecklad högteknologisk e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.
Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10,
e-mail: adviser@eminova.se
För mer information, se Yaytrades hemsida www.yaytrade.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke