Marknadsnyheter
Komplettering: Delårsrapport Q2 2021 Prebona AB (publ)
Komplettering: MAR-etikett i bilaga
Rapportperiod 1 april – 30 juni 2021 koncernen
• Rörelsens intäkter uppgick till 849 537 (3 372 388) SEK
• Nettoomsättningen uppgick till 327 476 (2 776 350) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 818 426 (-924 909) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 840 450 (-1 275 516) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,04) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 072 849 (21 806 182) st.
Delårsresultat 1 januari – 30 juni 2021 koncernen
• Rörelsens intäkter uppgick till 1 836 688 (5 420 461) SEK
• Nettoomsättningen uppgick till 773 863 (4 096 050) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 328 569 (-1 690 341) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 275 666 (-2 796 443) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,13 (-0,08) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 072 849 (21 806 182) st.
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Prebona erhåller order av ny produkt -Prebona CombiFresh
- Prebona ingår agentavtal i Italien
- Prebona fortsätter arbetet mot multi resistenta bakterier genom att starta en ny In Vivo studie tillsammans med Uppsala universitet
- Kunden Scandinavian Nonwoven lanserar antiluktdukar mot konsumentmarknaden
Väsentliga händelser efter rapportperioden
- Prebona inleder försäljningssamarbete med Zep Inc i USA
- Prebona ingår återförsäljaravtal med Ravago i Turkiet
- Prebona erhåller ytterligare order från Scandinavian Nonwoven och CoP+ i Sverige
- Prebonas nya produkt CombiFresh testar väldigt positivt inom textil-relaterade användnings-områden
- Prebona erhåller lika bra antimikrobiella testresultat som marknadsledaren inom textil med endast 50% av det aktiva ämnet
- Prebona erhåller försäljningsestimat om fem miljoner kronor från den amerikanska kunden Zep för initial 12-månadersperiod
VD-ord
Stor aktivitet, konkreta produktlanseringar och bra externa testresultat hos ett flertal kunder under perioden. Vi fortsätter konsekvent på den inslagna vägen och med den fastlagda tillväxt-strategin! Trots ett sammanlagt svagt halvår räknar vi fortsatt med en bra försäljningsutveckling under 2021 med fokus på årets sista kvartal. Det är framförallt utdragna tester och förskjutning av kundinterna lanseringscyklar som har lett till att många affärer har blivit försenade.
Idag kan vi berätta att vi uppnådde en viktig milstolpe då vi erhöll försäljningsestimaten för leveranser av OdorControl från den nyligen kontrakterade kunden ZEP i USA. Värdet av den affären beräknas till ca fem miljoner kronor för de initiala tolv månaderna med en betydligt större potential när affären kommit igång. ZEP kommer att lansera Prebona OdorControl under eget varumärke mot både konsumentmarknaden och den professionella marknaden. Leveranserna kommer successivt att påbörjas under fjärde kvartalet 2021. Detta är naturligtvis ett genombrott för Prebona på den amerikanska marknaden och ett genombrott i vårt arbete med att etablera Prebona som ett ’ingredient-brand’ på viktiga strategiska marknader. Förutom ZEP, framskrider samarbetet mellan Syngenta och Prebona väldigt bra. Vi räknar konkret med att dra igång en produkt för kommersialisering under årets sista kvartal med stor potential över de närmaste åren. Vi kommer att kommunicera detta samarbete separat. Med svenska Polygiene ser vi återigen ett ökat intresse på icke-biocidiska odör-eliminerande lösningar. Vi är bundna av sekretessavtal med ett antal av våra största samarbetspartners men hoppas kunna ge mer information om dessa innan årets slut.
Det är naturligtvis frustrerande att inte fullt ut kunna påverka ’tiden’ samt de olika delarna i ett samarbete tillsammans med stora bolag. För att hantera den utmaningen har vi sedan en tid tillbaka delvis ökat fokus mot även mindre och mellanstora kunder och återförsäljare. Generellt sett så har vi en större möjlighet att påverka utvecklingen gentemot det kund-segmentet. Det arbetet har redan börjat ge konkreta resultat. Svenska CoP+ med Prebona Disinfect och svenska Scandinavian Non-Woven med Prebona OdorControl har framgångsrikt börjat bygga upp sina distributionskanaler både lokalt och internationellt.
Dessutom har vi påbörjat kommersialiseringen av en helt ny produkt, Prebona CombiFresh, tillsammans med vår återförsäljare i Sydkorea. Planen är att lansera CombiFresh mot såväl konsumentmarknaden som den professionella marknaden. CombiFresh är en produkt som erbjuder både lukteliminerande och antimikrobiella egenskaper.
Summa Summarum – med tanke på COVID årets inverkan och relaterade fördröjningar är vi otroligt stolta över att idag jobba med några av världens främsta bolag inom olika segment samtidigt som vi konkret kommersialiserar produkter i både Sverige, USA och Sydkorea. Vår tillförsikt inför bolagets chanser och möjligheter är fortsatt väldigt stor och vi räknar med ett brett genombrott för Prebona under 2022 och framåt. Vår kommunicerade ambition att omsätta cirka 80 miljoner kronor senast år 2024 står vi fast vid!
Patrik Bernstein, VD Prebona AB (publ.)
Kommentar till resultatet och finansiering
Rörelsens intäkter uppgick till 849 537 (3 372 388) SEK och nettoomsättningen för perioden uppgick till 327 476 (2 776 350) SEK (jämfört med samma period förra året) vilket motsvarar en kraftig nedgång. Bruttomarginalen efter rörliga kostnader är fortsatt hög och är ett resultat av bolagets strategiska arbete med att effektivisera produktionen och styra produktmixen mot försäljning av produkter med högre bruttomarginaler. Det ständiga arbetet med att effektivisera produktion samt övriga processer i verksamheten har resulterat i ytterligare minskade kostnader.
Minskningen av intäkterna förklaras framförallt av att ett par planerade lanseringar tillsammans med nya kunder och återförsäljare blivit försenade på grund av utdragna tester och andra externa faktorer. En av dessa strategiskt viktiga lanseringar, avseende Zep i USA, är nu planerad till fjärde kvartal i år. Nödvändiga tester avseende Prebonas långtidsverkande desinfektionsmedel för ytor är initierade och vi väntar resultat nu under september. Med dessa resultat kommer vi att accelerera försäljningen genom våra globala återförsäljare. Inom det området har bolaget utvecklat en ny produkt, CombiFresh, som kombinerar antimikrobiell effekt med luktborttagande funktion.
Ett flertal aktiviteter har inletts för att accelerera bolagets försäljningsinsatser. Här ingår även regulatoriska aktiviteter samt framtida nödvändiga tester som stödjer försäljningsprocessen då bolaget expanderar internationellt. Bland annat har regulatoriska godkännanden erhållits i Sydkorea under början av året för produkterna Prebona Disinfect samt Prebona CombiFresh. Dessa produkter kommer att lanseras mot konsumentmarknaden i Sydkorea under slutet av året. Ett flertal aktiviteter är också planerade för Prebona HealthCare med målet att under 2021 uppnå det ’proof-of-concept’ som behövs för att kunna attrahera licenstagare och samarbetspartners inom det projekt som bedrivs inom antibiotikaresistens.
Bolagets mix av kortsiktiga och långsiktiga affärsmöjligheter fortsätter att stärkas tack vare en kombination av de strategiska distributionsavtal och samarbetsavtal som tecknats med stora globala företag och geografiskt viktiga återförsäljare samt den fokuserade försäljningen av framförallt Prebona OdorControl samt Prebona Disinfect.
Det är bolagets bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammans med bekräftade åtaganden är tillräckliga för att finansiera verksamheten under 12 månader. En emission om ca 16 miljoner kronor genomfördes under första delen av halvåret vilket ökade likvida medel samt möjliggjorde avbetalning av en kredit om ca två miljoner kronor. Bolagets målsättning är att nå positivt kassaflöde under slutet av 2021 eller tidigt under 2022. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.
Sammanfattningsvis har Prebona under det första halvåret påverkats negativt av förseningar av planerade lanseringar hos kunder och återförsäljare.
Kort om Prebona AB (publ)
Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård, bland annat substans mot antibiotika- resistens. Prebona Inc. är ett helägt dotterbolag för att utveckla marknaden för Prebonas produkter i USA. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.
Affärsområden
Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande, förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.
Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.
Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.
Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på antimikrobiella substanser samt antibiotikaresistenta bakterier.
Miljö och hållbarhet
Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award. Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.
Produktutveckling och patent
Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.
Produktion
Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion. Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.
Marknadsföring och försäljning
Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi är att arbeta som ett ”ingredient brand” samt som en ”solution provider” med försäljning business-to-business. Det innebär att Prebonas kunder utgörs av företag som använder Prebonas produkter under deras eget varumärke eller för att förstärka eller funktionalisera sina befintliga produkter.
Aktien
Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).
Antal aktier
Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 25 072 849 stycken utestående aktier.
Ägarförhållanden i %
Christian och Jessica Östberg 30,87
Tagehus Holding AB 7,78
Bo T Förvaltning AB 5,11
Claes De Geer 4,88
S-Bolagen AB 4,52
Avanza Pension 3,38
FE Fonder 3,32
Lars-Ove Sandberg 2,89
RCM Engineering 2,57
Small Particle Technology GBG AB 2,47
Principer för rapportens upprättande
Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).
Kommande rapporttillfällen
Prebona AB (publ) lämnar Q3-rapport 2021-11-29
Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.
Stockholm 2021-08-25
Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ)
Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2021.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke