Connect with us

Marknadsnyheter

Konsumenterna har högre förväntningar på den digitala upplevelsen än handlarna tror

Published

on

Svenska e-handelsföretag är medvetna om att de behöver anpassa sig för att skapa värde för sina kunder. Samtidigt säger konsumenterna att företagen fortsätter träffa fel.

Idag presenterar Optimizely resultaten från en ny global studie med 5000 respondenter, varav 1000 i Sverige. Både konsumenter och e-handelsansvariga har tillfrågats. Trots företagens önskan om att leverera digitala upplevelser fortsätter de möta hinder som gör att de inte lever upp till konsumenternas stigande förväntningar.

Enligt undersökningen har mer än nio av tio företagsledare under det senaste året vidtagit åtgärder för att förbättra kundupplevelsen. Samtidigt säger 75 procent av konsumenterna att företagen måste göra ett bättre jobb med att anpassa sig för att möta deras behov i det aktuella köpögonblicket.

Orsaken till gapet mellan företagens ambitioner och den faktiska upplevelse de levererar handlar om förmåga. Fyra av fem svarar att de har svårt att kunna skala insatser som möter marknadens behov.

– När världen har blivit alltmer digital har företagen tvingats att anpassa sig. Men att bara släcka bränder räcker inte för att långsiktigt växa och skapa framgång. Då krävs ständig utveckling, snabbt och i stor skala, för att möta kundernas förväntningar. Rapporten visar att riktigt adaptiva företag är de som förstår sina kunder, driver experimentering och fokuserar på resultat, säger Mårten Bokedal, marknadschef för Optimizely Sverige.

Företagen står inför ett antal utmaningar när det gäller att genomföra sina strategier och uppnå sina mål.

  • Prioriterar fel saker. Företagens digitala team fokuserar ofta för mycket på processen och inte tillräckligt på resultaten. Mycket tid läggs på att skapa innehåll som är dåligt utnyttjat.
  • Bristande kundförståelse. Det är svårt att få kunskap om vad som driver kundupplevelsen. 82 procent av företagsledarna säger att de inte har full koll på kundresan.
  • Kunderna har stigande förväntningar. En klar majoritet av konsumenterna säger att deras förväntningar på den digitala upplevelsen idag är högre än tidigare.

Resultat från undersökningen i urval

Företagsledare
Vi har vidtagit ett antal åtgärder det senaste året för att förbättra kundupplevelsen 91 %
Vi har svårt att skala upp insatser för att möta marknaden 81 %
Det är svårt att få kunskap om vad som driver kundupplevelsen 82 %
Konsumenter
Företagen behöver bli bättre på att möta dagens behov hos konsumenter 75 %
Mina förväntningar på företagen är högre än tidigare 58 %

Om undersökningen

Optimizely gav Regina Corso Consulting i uppdrag att genomföra en undersökning med över 5 000 konsumenter och 1 177 företagsledare inom e-handel, marknadsföring och IT-funktioner baserade i USA, Storbritannien, Tyskland, Australien och Sverige. Undersökningen genomfördes online mellan den 20 och 29 augusti 2021 och studerade hur företag och konsumenter uppfattar digital upplevelse idag, var prioriteringar och utmaningar ligger, samt nyckelstegen för att komma på vägen mot att bli anpassningsbar, driva resultat och möta kundernas förväntningar.

För ytterligare information:

Mårten Bokedal, tel +46 70 410 69 09 , Marten.Bokedal@optimizely.com

Om Optimizely

Optimizelys plattform hjälper växande företag att maximera deras digitala potential. Med hjälp av vår Digital Experience Platform™ kan marknadsförare snabbt skapa digitala upplevelser som sätter kunderna i första rummet. Att skapa förstklassiga upplevelser har aldrig varit mer intuitivt. Vår plattform kombinerar innehållshantering och e-handel med AI-driven personalisering. Med hjälp av + 900 partners gör vi det möjligt för över 9000 varumärken som KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att skapa högre Customer Lifetime Value, ökad varumärkeslojalitet och större intäkter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP AB INVITES TO THE PRESENTATION OF THE RESULTS FOR THE FIRST QUARTER 2024

Published

on

By

Humble Group AB (publ.) (“the Company”) publishes its quarterly report for the period January-March 2024 on Thursday May 2nd at 08:00. The Company invites investors, analysts and media to a presentation of the results for the first quarter at 10:00 the same day, where CEO Simon Petrén and the Company’s CFO Johan Lennartsson comment on the period and the results.

The presentation starts at 10:00 and is held in English. There will be a Q&A in connection with the presentation. Link to the presentation:
https://ir.financialhearings.com/humble-group-q1-report-2024

The report will be available at:
https://humblegroup.se/investerare/finansiella-rapporter/

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: 
simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

ABOUT HUMBLE
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit http://www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FN Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.