Connect with us

Marknadsnyheter

Koppling mellan alkohol och cancer

Published

on

Går det att se en koppling mellan alkohol och cancer på befolkningsnivå? Svaret på frågan är ja. Om alkoholkonsumtionen i ett land minskar, så dör också färre i cancer.  

Mats Ramstedt, forskningsansvarig på CAN, är en av författarna till en nyligen publicerad vetenskaplig artikel om alkohol och cancer.  

”Detta är den första mer omfattande studien av sambandet mellan alkohol och cancer på befolkningsnivå”, säger Mats Ramstedt.  

Om forskningsprojektet 

”Vi har försökt ta reda på om det finns ett samband mellan totalkonsumtionen av alkohol i ett land och hur många som dör av cancer i det landet”, berättar Mats Ramstedt. 

Totalkonsumtionen mäts i genomsnittligt antal liter alkohol per person och år. I studien har de också tittat på om sambandet varierar mellan kvinnor och män och mellan länder med olika skadliga dryckesmönster.   

Resultaten 

Om det genomsnittliga drickandet går ner, så går också dödligheten i cancer ner. 

”En liters förändring i totalkonsumtionen av alkohol var förknippad med en förändring i cancerdödlighet, bland män med 1,1 procent och med 0,9 procent bland kvinnor”, säger Mats Ramstedt.  

Bland män var sambandet starkare för cancer i läpp, munhåla, svalg, matstrupe och struphuvud, samt för prostatacancer. För kvinnor var sambandet starkast för bröstcancer.  

Det skiljer sig också mellan olika länder: 

”Sambanden var starkare i länder med mer skadligt dryckesmönster, i studien representerat av bland annat nordiska länder och länder i Nordamerika”  

Mer skadligt dryckesmönster innebär att det till exempel är vanligt med berusningsdrickande. 

Varför är detta viktigt? 

”Det här ökar kunskapen om vad som på befolkningsnivå påverkar cancerdödlighet. Cancer kan nu läggas till de många dödsorsaker som påverkas av totalkonsumtionen av alkohol”, säger Mats Ramstedt. 

  

  

Läs den vetenskapliga artikeln Is there a link between per capita alcohol consumption and cancer mortality? – Dadgar – Drug and Alcohol Review – Wiley Online Library

  

Läs mer om forskning hos CAN

  

Kontakt

Mats Ramstedt
Forskningsansvarig
072-371 43 34
mats.ramstedt@can.se

 

Sara Kristensson
Kommunikationschef
072-371 43 21
sara.kristensson@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys