Marknadsnyheter
Kulturarv bidrar till växters popularitet


Det är populärt att odla växter som har ett kulturarv, vilket utnyttjas i marknadsföringen. Marknaden kan också användas som en bevarandestrategi. I en ny bok reder forskare från Göteborgs och Lunds universitet ut hur pelargoner från Mårbacka eller gamla sorter av köksväxter hålls vid liv tack vare kulturarvet.
Känn doften av en gammaldags ros, smaken av en kålrot som odlats i generationer eller vandra i trädgårdsmästarens fotspår i en gammal trädgård.
Historien har en kraft som berör människan på riktigt, och det gäller även när vi vill odla, eller njuta av en trädgård. På den marknaden används växters och trädgårdars kulturarv, historia och ursprung som effektiva säljargument.
– Marknadsföringen bidrar till att främja den biologiska mångfalden. Gamla sorter bevaras för att vi inte gärna gräver upp ”farmor ros” ur rabatten och för att odlare blir intresserade av att odla sorter som är tidstypiska i sommartorpets köksträdgård, säger Katarina Saltzman, lektor i kulturvård vid Göteborgs universitet och en av författarna till boken ”Rötter i rörelse”.
Odlad mångfald
Boken avhandlar hur växter, trädgårdar och trädgårdshantverk i vår tid görs till kulturarv och tar plats på olika marknader. Utifrån en rad exempel på trädgårdar och växter diskuterar författarna relationen mellan marknad och kulturarv och hur marknadsföring ibland kan vara del av en bevarandestrategi.
Riksdagen beslutade år 2000 om Programmet för odlad mångfald, Pom, som är en nationell insats för att långsiktigt bevara och nyttja våra kulturväxter och deras vilda släktingar. Pom fick i uppdrag att inventera gamla trädgårdsväxter och har samlat in tusentals sorter. De har även infört en varumärkning för kulturarvsväxter, Pom – Grönt kulturarv, som går att hitta i vanliga trädgårdsbutiker.
– Genom märkningen får folk upp ögonen för gamla kulturarvssorter på nytt och en del växter som odlats fram för försäljning har fått en renässans, säger Katarina Saltzman.
Det är alltså ingen slump att Pernilla Månsson Colt i tv-programmet Trädgårdstider lyfter fram en särskild sorts åbrodd som kallas för ”Predikoväcka” som en gammal växt värd att prova. Den har samlats in av Pom och säljs som Grönt kulturarv. I processen när åbrodden blir utvald sker flera varv av kulturarvsskapande. Den beskrivs som gammeldags allmogeväxt och berättelsen om att den har använts i kyrkobuketter tillför en immateriell dimension. Även namnskapandet blir en del av kulturarvet. Predikoväcka andas en tid med kyrkan mitt i byn på landet, långt från 2000-talets levnadsmönster.
Fallgropar
Det finns en del fallgropar att vara uppmärksam på om man vill bidra till att bevara kulturarvet i trädgården, och några av dessa tas upp i den 200 sidor tjocka boken.
I ivern att återskapa en gammal trädgård finns alltid risken att odlaren gräver bort det som redan finns i jorden som rester av det förflutna.
– En del gamla sorter har slutat att odlas och fallit i glömska helt enkelt för att de har konkurrerats ut av nya sorter med andra egenskaper. Äldre sorter av mynta tycks till exempel under 1800-talet ha blivit ett ogräs som gisslade potatisodlare. De fick lämna plats för nya sorter, med annan smak. Men ur Pom:s perspektiv är det viktigt att gamla sorter, som ädelmynta bevaras som en del av vårt kulturarv, säger Katarina Saltzman.
I boken närmar sig författarna frågor om hur kulturarv och trädgård förhåller sig till varandra.
– Det övergripande syftet har varit att uppmärksamma hur kulturarv skapas och kommer till uttryck i olika trädgårdssammanhang. Hur blir en växt en kulturarvsväxt? I vilka syften lyfts kulturarv som ett värde när trädgårdar, trädgårdsväxter och trädgårdsmästarkunskap förvaltas och förmedlas på olika marknader? säger Katarina Saltzman.
Boken Rötter i rörelse som pfd Förlag Palaver press.
Bokens tre författare: Katarina Saltzman, docent i etnologi och lektor på Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet. Carina Sjöholm, docent i etnologi och lektor vid Institutionen för tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Tina Westerlund, trädgårdsmästare och lektor på Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet.
Kontakt: Katarina Saltzman, etnolog på institutionen för Kulturvård vid Göteborgs universitet, telefon: 0766-18 43 04, e-post: katarina.saltzman@gu.se
Presskontakt: Telefon 076-618 69 70, e-post: press@science.gu.se
Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70
e-post: olof.lonnehed@science.gu.se
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se. Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke