Connect with us

Marknadsnyheter

Kulturhuset i Bergsjön- En mötesplats som ska locka till kreativitet och inspiration

Published

on

Kulturhuset i Bergsjön är den nya mötesplatsen i Göteborg med stort fokus på social hållbarhet och integration. Här uppmuntras det egna skapandet genom olika aktiviteter och ledordet stavas kultur. Arkitekturen är nyfiken och lekfull, som tillsammans med sin omgivning samverkar på ett inspirerande plan. Stora glasade partier öppnar upp byggnaden och låter den kreativa inomhusmiljön samspela med utomhusmiljön. SAPA har via GlasLindberg Fasad AB levererat fasader, fönster och dörrar i aluminium till projektet.

En bild som visar himmel, utomhus Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, inomhus, golv, rum Automatiskt genererad beskrivning

Området Bergsjön i Göteborg har sedan tidigare haft en önskan om ett kulturhus som har i syfte att gestalta en mötesplats för alla. Efter fler år av väntan och utredningar blev det 2013 beslutat att projektet skulle genomföras. Kulturhuset stod klart hösten 2022 och här samsas nu allt från ateljéer och bibliotek till musikstudio och café.

En korg full av kultur

Kulturhuset är en del av storsatsningen ”Program Bergsjön”, där just kulturhuset är en del av programmets fokus på ”social hållbarhet och integration”. När valet av arkitektfirma och vem som skulle få i uppgift att gestalta projektet skulle göras, anordnade stadskontoret en arkitekttävling där vinnaren blev ”kulturkorgen” av Sweco Arkitekter. Uppgiften var att utforma ett hållbart kulturhus som är funktionellt men samtidigt har en hög arkitektonisk kvalitet.

– Ledorden för vårt arbete har varit lekfullhet, nyfikenhet och upptäckarglädje. Vi har sett framför oss att Kulturhuset ska ha karaktären av ett färgstarkt och välkomnande vardagsrum som berikar och tar hand om sin närmiljö på ett genomtänkt och lekfullt sätt. Kulturhuset är som en korg för kultur som ska förgylla vardagslivet. En korg som samlar och bär kulturella uttryck i en reell och symbolisk mening, säger Margareta Diedrichs, ansvarig arkitekt från Sweco.

Bidraget till Kulturhuset i Bergsjön vann 2017 kategorin ”Framtida projekt – Kultur”, på World Architecture Festival (WAF) i Berlin, vilket är ett tydligt bevis på vikten av en kreativ och inspirerande miljö för kulturhus i städer.

En bild som visar text, inomhus, bor, tak Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, utomhus Automatiskt genererad beskrivning

Kreativitet och öppenhet för alla besökare

Kulturhuset i Bergsjön har med sina tre våningar en yta på närmare 3000 m2. Här sprudlar det lekfullhet och nyfikenhet. Målgruppen är både stora som små och byggnaden är fylld med aktiviteter som både kan göras individuellt och tillsammans med andra. Det finns ateljéer, bibliotek, grupprum, keramik- och musikstudio, café, utställningshall och en magnifik scen där musik, dans och teater kan utföras. Även en lokal som ger möjlighet för filmvisning och fest för människor upp till 150st. Här finns helt enkelt en rad möjligheter för kreativa stunder.

Redan i tävlingsskedet jobbade vi i ett team med olika kompetenser, vilket har varit viktigt för att få med alla aspekter. För Kulturhuset Bergsjön handlar det inte bara om en byggnad utan även om torg, vistelseytor, sociala rum och rum för kreativ verksamhet. Att Kulturhuset nu står på plats och är invigt för allmänheten känns väldigt speciellt och roligt, säger Margareta Diedrichs.

Kulturhuset Bergsjön är ett av tre Higab-projekt som är en del av Göteborgs 400-årsjubeleum. Higab är byggentreprenörer till Kulturhuset där jubileumssatsningen innebär extra fokus på att skapa levande, attraktiva och inspirerande mötesplatser i Göteborg.

En bild som visar utomhus, himmel, väg Automatiskt genererad beskrivning

Glasfasader bjuder in till öppenhet

SAPA har med hjälp av GlasLindberg Fasad AB levererat fasader, fönster och dörrar i Hydro CIRCAL aluminium till projektet. Hydro CIRCAL är ett cirkulärt aluminium som innehåller minst 75% återvunnen aluminium ifrån tidigare produkter.

Genom att välja stora glasade ytor har man lyckats skapa en välkomnande och transparent känsla av Kulturhuset Bergsjön. Insidan kan samspela med utsidan genom generösa glas och kulörerna på aluminiumprofilerna ger ett livfullt uttryck med sina olika paletter.

 En bild som visar himmel, utomhus, sten Automatiskt genererad beskrivning

Fakta:

SAPA-produkter: Fasad Sapa 4150, dörrar Sapa 2086, fönster Sapa 1086.

SAPA-producent: GlasLindberg Fasad AB

Arkitekt: Sweco Architects

Byggentreprenör: Higab

Fotograf: Bert Leandersson 

Press contact:

Caroline Jonson

Communication Manager

+46 76 113 97 98

caroline.jonson@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.