Connect with us

Marknadsnyheter

Kulturhuset i Bergsjön- En mötesplats som ska locka till kreativitet och inspiration

Published

on

Kulturhuset i Bergsjön är den nya mötesplatsen i Göteborg med stort fokus på social hållbarhet och integration. Här uppmuntras det egna skapandet genom olika aktiviteter och ledordet stavas kultur. Arkitekturen är nyfiken och lekfull, som tillsammans med sin omgivning samverkar på ett inspirerande plan. Stora glasade partier öppnar upp byggnaden och låter den kreativa inomhusmiljön samspela med utomhusmiljön. SAPA har via GlasLindberg Fasad AB levererat fasader, fönster och dörrar i aluminium till projektet.

En bild som visar himmel, utomhus Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, inomhus, golv, rum Automatiskt genererad beskrivning

Området Bergsjön i Göteborg har sedan tidigare haft en önskan om ett kulturhus som har i syfte att gestalta en mötesplats för alla. Efter fler år av väntan och utredningar blev det 2013 beslutat att projektet skulle genomföras. Kulturhuset stod klart hösten 2022 och här samsas nu allt från ateljéer och bibliotek till musikstudio och café.

En korg full av kultur

Kulturhuset är en del av storsatsningen ”Program Bergsjön”, där just kulturhuset är en del av programmets fokus på ”social hållbarhet och integration”. När valet av arkitektfirma och vem som skulle få i uppgift att gestalta projektet skulle göras, anordnade stadskontoret en arkitekttävling där vinnaren blev ”kulturkorgen” av Sweco Arkitekter. Uppgiften var att utforma ett hållbart kulturhus som är funktionellt men samtidigt har en hög arkitektonisk kvalitet.

– Ledorden för vårt arbete har varit lekfullhet, nyfikenhet och upptäckarglädje. Vi har sett framför oss att Kulturhuset ska ha karaktären av ett färgstarkt och välkomnande vardagsrum som berikar och tar hand om sin närmiljö på ett genomtänkt och lekfullt sätt. Kulturhuset är som en korg för kultur som ska förgylla vardagslivet. En korg som samlar och bär kulturella uttryck i en reell och symbolisk mening, säger Margareta Diedrichs, ansvarig arkitekt från Sweco.

Bidraget till Kulturhuset i Bergsjön vann 2017 kategorin ”Framtida projekt – Kultur”, på World Architecture Festival (WAF) i Berlin, vilket är ett tydligt bevis på vikten av en kreativ och inspirerande miljö för kulturhus i städer.

En bild som visar text, inomhus, bor, tak Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, utomhus Automatiskt genererad beskrivning

Kreativitet och öppenhet för alla besökare

Kulturhuset i Bergsjön har med sina tre våningar en yta på närmare 3000 m2. Här sprudlar det lekfullhet och nyfikenhet. Målgruppen är både stora som små och byggnaden är fylld med aktiviteter som både kan göras individuellt och tillsammans med andra. Det finns ateljéer, bibliotek, grupprum, keramik- och musikstudio, café, utställningshall och en magnifik scen där musik, dans och teater kan utföras. Även en lokal som ger möjlighet för filmvisning och fest för människor upp till 150st. Här finns helt enkelt en rad möjligheter för kreativa stunder.

Redan i tävlingsskedet jobbade vi i ett team med olika kompetenser, vilket har varit viktigt för att få med alla aspekter. För Kulturhuset Bergsjön handlar det inte bara om en byggnad utan även om torg, vistelseytor, sociala rum och rum för kreativ verksamhet. Att Kulturhuset nu står på plats och är invigt för allmänheten känns väldigt speciellt och roligt, säger Margareta Diedrichs.

Kulturhuset Bergsjön är ett av tre Higab-projekt som är en del av Göteborgs 400-årsjubeleum. Higab är byggentreprenörer till Kulturhuset där jubileumssatsningen innebär extra fokus på att skapa levande, attraktiva och inspirerande mötesplatser i Göteborg.

En bild som visar utomhus, himmel, väg Automatiskt genererad beskrivning

Glasfasader bjuder in till öppenhet

SAPA har med hjälp av GlasLindberg Fasad AB levererat fasader, fönster och dörrar i Hydro CIRCAL aluminium till projektet. Hydro CIRCAL är ett cirkulärt aluminium som innehåller minst 75% återvunnen aluminium ifrån tidigare produkter.

Genom att välja stora glasade ytor har man lyckats skapa en välkomnande och transparent känsla av Kulturhuset Bergsjön. Insidan kan samspela med utsidan genom generösa glas och kulörerna på aluminiumprofilerna ger ett livfullt uttryck med sina olika paletter.

 En bild som visar himmel, utomhus, sten Automatiskt genererad beskrivning

Fakta:

SAPA-produkter: Fasad Sapa 4150, dörrar Sapa 2086, fönster Sapa 1086.

SAPA-producent: GlasLindberg Fasad AB

Arkitekt: Sweco Architects

Byggentreprenör: Higab

Fotograf: Bert Leandersson 

Press contact:

Caroline Jonson

Communication Manager

+46 76 113 97 98

caroline.jonson@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.