Connect with us

Marknadsnyheter

Kv2 2023 kvartalsrapport januari-juni

Published

on

Koncernen rapporterar en försäljningstillväxt på 16% och lanserar en ny strategisk plan

 

Sammanfattning av andra kvartalet

>      16% organisk försäljningstillväxt för koncernen med rapporterad försäljning om 4 591 (3 725) Mkr.

>      Intäkterna för Viaplay ökade med 42% organiskt och stod för 53% av de totala intäkterna.

>      Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -273 (132) Mkr.

>      Jämförelsestörande poster uppgick till -6 279 (0) Mkr och bestod av nedskrivning och reserveringar för sport och icke-sportinnehåll,  kostnader för utträde ur Baltikum,  nedskrivning av goodwill samt omstruktureringskostnader.

>      Rapporterat rörelseresultat uppgick till -6 551 (205) Mkr inklusive 2 (73) Mkr i resultat från intressebolag.

>      Periodens resultat uppgick till -5 886 (175) Mkr, och resultat per aktie till -75,24 (2,25) kr.

>      Ny strategisk plan och målsättning presenterad (se sidan 8).

>      Lansering av strategisk översyn och hantering av finansieringsfrågor (se sidan 9)

 

Finansiellt sammandrag

 

Kv2

Kv2

H1

H1

Helår

(Mkr)

2023

2022

2023

2022

2022

Nettoomsättning

4 591

3 725

9 128

7 049

15 691

Organisk tillväxt

16,1%

18,4%

22,8%

14,2%

19,7%

 

 

 

 

 

 

Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster

-273

132

-564

83

-372

Resultat från intressebolag

2

73

12

128

275

Jämförelsestörande poster1)

-6 279

0

-6 323

595

510

Rörelseresultat

-6 551

205

-6 875

807

413

 

 

 

 

 

 

Periodens resultat

-5 886

175

-6 174

659

323

Resultat per aktie före utspädning (kr)

-75,24

2,25

-78,93

8,44

4,13

 

 

 

 

 

 

1) Se sidan 22 för detaljer om jämförelsestörande poster.

Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 20-24.

Några ord från vår VD och Koncernchef

Vi presenterar idag en ny strategisk plan, vilken inkluderar, men begränsas inte till, fokus på vår nordiska kärnverksamhet, Nederländerna och Viaplay Select. Vi implementerar en ny operativ modell och skalar ner, ingår partnerskap alternativt lämnar våra övriga internationella marknader. Vidare genomför vi en anpassning och prissättning av vårt produkterbjudande i Norden samt genomdriver ett omfattande kostnadsbes- paringsprogram. Vidare gör vi även en omedelbar strategisk översyn av hela verksamheten med syfte att utvärdera samtliga möjligheter, inklusive vidarelicensiering av innehåll, avyttring av tillgångar, nyemission alternativt en försäljning av hela koncernen. Koncernen har vissa kontrakterade investeringar i innehåll på kort- respektive medellång sikt som inte ger tillräcklig avkastning. Ambitionerna att växa abonnentbasen har skett på bekostnad av värde, vilket visat sig specifikt i våra partnerskapsavtal. Den svaga annonsmarknaden och negativa valutaeffekter är ytterligare faktorer som vi måste hantera. Antagandena för den internationella expansionen, inklusive tidshorisonten för att uppnå lönsamhet har avsevärt flyttats framåt sedan expansionen inleddes. Vi agerar nu snabbt för att möta dessa utmaningar.

Framåt kommer vårt fokus att vara på de nordiska marknaderna med ny operativ modell, på att ha rätt innehållsmix, att utveckla vår i närtid lönsamma nederländska verksamhet, samt försäljning av vårt innehåll internationellt via Viaplay Select. Koncernen lägger nu fokus och resurser på de marknader där vi kan vara långsiktigt konkurrenskraftiga och kan säkerställa att vi har relevanta och populära produkter som genererar en god avkastning.

 

Vi har behövt fatta flera tuffa och omedelbara beslut för att säkra verksamhetens framtid. Detta har dessvärre inneburit att vi behövt minska antalet anställda med mer än 25%. Som en följd av de omfattande förändringarna av de internationella affärs- planerna och det faktum att inte alla investeringar vi gjort i innehåll levererar avkastning, rapporterar vi idag 6,3 miljarder kr i jämförelsestörande poster. Dessa inkluderar en mindre del av omstruktureringsprogrammet, nedskrivningar av värdet på innehåll där vi inte ser tillräcklig avkastning samt ett utträde från Baltikum. Vi avvecklar även våra billigare grundpaket utan sportinnehåll på samtliga av våra internationella marknader, för att fokusera på vårt sporterbjudande och försäljning av övrigt innehåll genom vår lönsamma Viaplay Select verksamhet.

 

Våra åtaganden avseende framtida betalningar relaterade till vårt innehåll, kombinerat med intäktsutvecklingen vi förutspår innebär att vi behöver nå en överenskommelse med våra långivare avseende hur vi på bästa sätt navigerar under kommande tid. Vi arbetar med att lösa de utmaningar som finns avseende kovenanter och finansiering genom dialoger med långivare och utvärderar samtidigt alternativ till kapitalanskaffning.

 

Resultatet för Kv2 var i linje med vår guidning avseende intäkter och rörelseresultat. Vi levererar 16% organisk försäljningstillväxt med Viaplay som främsta drivkraft, med 42% organisk tillväxt. Viaplays abonnentbas var avsevärt lägre än vid utgången av det första kvartalet och vad som tidigare guidats för vilket är ett resultat av beslutet att inte förlänga eller lansera nya B2B partnerskapskampanjer vilka varken skulle driva försäljning eller lönsamhet. Vi förväntar oss att abonnentbasen skall uppgå till mellan 7,0-7,2 miljoner vid utgången av året, men med en ökning av genomsnittlig intäkt per abonnent till följd av de prisjusteringar vi introducerat.

 

Våra intäkter inom Nordics ökade organiskt med 8% där Viaplay stod för 43% av intäkterna och växte organiskt med 26%. Vår abonnentbas växte något jämfört med samma period föregående år, men minskade jämfört med kvartalet innan till följd av successivt avvecklande av våra partnerskapskampanjer vilka har en negativ effekt på vår ARPU i kombination med en säsongsbaserad högre abonnentomsättning (churn) inom sport- paketen. Priser har höjts på samtliga marknader. Våra abonnemangsintäkter inom linjära kanaler och övrigt, ökade organiskt med 9% med vidarelicensiering som främsta drivkraft. Reklammarknaden har försvagats ytterligare och vår kombinerade reklamförsäljning inom TV, radio och AVOD sjönk organiskt med 16%. Utsikterna för annonsförsäljningen är fortsatt svag för resten av året. Försäljningen inom International ökade med 115% organiskt och Viaplays abonnentbas växte med 69% med prisökningar på samtliga marknader. Tillväxten speglar även nya Viaplay Select avtal. Abonnentbasen minskade jämfört med kvartalet innan då vi även fasade ut partnerskapskampanjer med en negativ ARPU-effekt inom International. Vi såg en ökning av antalet abonnenter i Polen och en minskning i Nederländerna.

 

Koncernens resultat före intressebolag och jämförelsestörande poster, var i linje med guidningen. För Nordics uppgick rörelsemarginalen till 5,4%. Internationals förluster ökade jämfört med föregående kvartal till följd av investeringar i innehåll, konsolideringen av verksamheten i Storbritannien samt lanseringen i Nordamerika.

 

När vi blickar framåt mot årets andra halva, kommer vi att fortsätta känna trycket relaterat till makromiljön och ökade kostnader för originalinnehåll, inbyggda inflationsjusteringar kopplat till våra sporträttigheter och negativa valutaeffekter. Koncernens resultat före intressebolag och jämförelsestörande poster förväntas uppgå till förluster mellan 850-1050 Mkr för 2023, vilket inkluderar ~600 Mkr i lägre kostnad för försäljning som en effekt av genomförda avsättningar och nedskrivningar. Vår guidning för 2024 baseras på att vår verksamhet framgent kommer omfatta Norden, Nederländerna och Viaplay Select, vilket medför att SG&A-kostnaderna bärs av en mindre organisation. Vi förväntar oss leverera ett rörelseresultat mellan -150 Mkr och +150 Mkr på koncernnivå 2024. Det inkluderar uppskattningsvis 700 Mkr i lägre kostnad för försäljning. Marginalerna förväntas gradvis ökar under kommande år. Det är tydligt att en hel del arbete återstår, men vi har mycket att vinna, vilket är exakt vad vi nu fokuserar på!

 

Jørgen Madsen Lindemann

VD & Koncernchef
 

 

Aktieägarinformation
 

Finansiell kalender 2023
Publicering av Kv3 delårsrapport 24 oktober 2023

 

Telefonkonferens med möjlighet att ansluta via webbläsare med VD och Koncernchefen

 

En telefonkonferens och webbsändning hålls klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.

 

Presentationen kommer att webbsändas på https://edge.media-server.com/mmc/p/bq2r3xcf

 

Anmäl om du istället vill delta via telefon på https://register.vevent.com/register/BI6b1c13b36d8a4e3f80a7b41352bc3c6b

 

Klicka här för den fullständiga rapporten  

Kontakta oss 

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)

investors@viaplaygroup.com (eller +44 7768 440 414)
 

 

Information till redaktionen

 

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (`VPLAY B’).

 

Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juli 2023 kl. 07:30 CET.

 

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.