Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport 2 – 2017-09-01 – 2017-11

Published

on

on, jan 31, 2018 10:25 CET

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge kvartalsrapport 2 för perioden 2017-09-01 – 2017-11-30 och halvårsrapport för perioden 2017-06-01 – 2017-11-30. Belopp inom parantes avser motsvarande periods belopp för föregående år.

KVARTALET

Sep 2017 – Nov 2017

  • Rörelsens intäkter uppgick till 20 073 (14 139) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 42% (21%).
  • Bruttoresultat uppgick till 8 185 (5 511) Tkr med en bruttovinstmarginal på 41% (39%).
  • Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -327 (-1 278) Tkr.
  • Resultatet före skatt uppgick till -588 (-1 455) Tkr.

HALVÅRET

Jun 2017 – Nov 2017

  • Rörelsens intäkter uppgick till 38 351 (26 378) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 45% (20%).
  • Bruttoresultat uppgick till 15 256 (10 183) Tkr med en bruttovinstmarginal på 40% (39%).
  • Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -766 (-2 652) Tkr.
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 273 (-2 988) Tkr.

VD:S KOMMENTAR

Sleepo slår nytt försäljningsrekord i sitt andra kvartal och redovisar 20 Mkr i omsättning 

Sleepo lämnar återigen ett framgångsrikt kvartal bakom sig. Sleepo slog nytt försäljningsrekord under sitt andra kvartal och redovisar en omsättning som uppgår till 20 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 42% jämfört med motsvarande period under föregående år.

Bruttomarginalen ökade under kvartalet och uppgick till 41%, att jämföra med 39% under samma period under föregående år. Förstärkningen av bruttomarginalen kan härledas till en effektivare prissättning under perioden tillsammans med förbättrade leverantörsvillkor.

EBITDA för kvartalet har kraftigt förbättrats jämfört med samma period under föregående år och uppgick till
-327 Tkr (-1 278 Tkr).

Sleepo har under kvartalet lyckats väl med att förvärva kunder där orderantalet ökade med 56% jämfört med samma period under föregående år. Av kunderna under perioden var 25% återkommande vilket är glädjande att så pass många väljer att återkomma och handla på Sleepo. Det ger oss ett starkt incitament att fortsätta investera i nykundsanskaffning sett till att det leder till en varaktig relation med kunden och en långsiktig avkastning på vår marknadsföring.

Under perioden har det hänt många spännande och positiva saker på Sleepo. Vi har eskalerat vår närvaro i sociala medier och där vi har nått ut till en miljonpublik av inredningsintresserade människor. Vi hade en Black Friday försäljning som slog rekord och genererade en försäljningsökning på 138% jämfört med samma kampanjperiod under föregående år. Vårt sortiment utökades med flertalet trendsäkra varumärken tillsammans med att vi breddat och kurerat sortimentet från existerande varumärken. Vi har gjort fortsatta investeringar i hemsidan för att förbättra kundupplevelsen och besökskonverteringen där vi bland annat lanserade en ny kundkassa som vi spår kommer generera en förbättring av avslutskonverteringen.

Under kvartalet har bolaget även genomfört en flytt av sitt möbellager för att säkerställa en skalbarhet i varuflödet och en ökad servicegrad mot våra kunder. Flytten genomfördes framgångsrikt och där vi under flytten bibehållit leveranskvaliteten mot våra kunder.

Under kvartalet genomfördes en riktad nyemission som tillförde bolaget ca 3 Mkr i nytt kapital och ger Sleepo möjligheten att fortsatt investera i tillväxt. Nyemissionen medförde inga rabatter eller emissionskostnader.

Tittar vi till Sleepos första hälft av räkenskapsåret uppgår omsättningen till 38,4 Mkr (26,4 Mkr) vilket är en tillväxtökning på 45% jämfört med samma period under föregående period. Sleepo håller per periodens utgång en rullande 12 månaders omsättning på 70 Mkr och där bolaget på ett år har gått från en omsättning på 47 Mkr till 70 Mkr, en tillväxtökning på 49%. EBITDA för samma period uppgick till -766 Tkr att jämföra med -2 652 Tkr under samma period under föregående år.

Sleepos rådande tillväxt är markant högre än marknadstillväxten där näthandeln av möbler och heminredning växer för närvarande med 16% (Q3 2017, E-barometern) och översätts till att Sleepo växer nära tre gånger så snabbt som marknaden. Bolaget vinner därmed marknadsandelar både inom näthandeln och framförallt inom den fysiska sällanköpsvaruhandeln som idag står med en nolltillväxt (HUI Research).

Den överordnade målsättningen för Sleepo under kommande tid är att växa snabbare än marknaden för möbler och heminredning och att fortsätta vinna mark mot de traditionella fysiska handlarna. Under perioderna framöver kommer bolaget möta mycket starka jämförelseperioder från föregående år och vår målsättning är att bibehålla en tillväxttakt som är högre än marknaden.

Det är med en stor framtidstro som vi fortsätter vår tillväxtresa in i Sleepos andra hälft av räkenskapsåret och där vi kommer att ta fortsatta steg till att göra Sleepo till kundernas favoritbutik för möbler och heminredning på nätet.

Stockholm i januari, 2018

Philip Nickolsten
VD

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET
Sleepo har under november inlett samarbeten med 26 st. Social Media Influencers. Bolaget når via dessa samarbeten ut till över 1,5 miljoner inredningsintresserade människor varje månad under ett halvår med målet att driva varumärkeskännedom, produktefterfrågan och att attrahera nya kunder till Sleepo.

Bolaget utökade sitt sortiment med nio trendsäkra varumärken; Skruf Glasbruk, Isadeco, Tekla Bedlinen, Tell me more, Adamsbro, Cottonmade, H Skjalm P, Lyngby Porcelain samt Kay Bojesen.

Sleepo beslutade i slutet på november om en riktad nyemission om 629 300 aktier. Nyemission tillför därmed bolaget ca 3 Mkr i likvida medel och stärker samtidigt det egna kapitalet. Inbetalningen för aktierna, ökning av antalets aktier och registrering av aktiekapitalet har skett efter periodens utgång.

Sleepo rapporterar under december att bolaget haft försäljningsrekord under november. Black Friday som för bolaget sträckte sig mellan 22–26 november visade försäljningstillväxt på 138% och tillväxt i orderantal på 158%.

Bolaget redovisar sitt starkaste kvartal hittills där rörelsens intäkter uppgick till 20 073 Tkr med en tillväxt på 42%.

Antalet besökare under kvartalet uppgår till 733 000, att jämföra med 528 000 från föregående års andra kvartal, vilket innebär en tillväxt med 39%. Samtidigt har orderantalet för perioden växt med 56% mot andra kvartalet föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER DET ANDRA KVARTALETS UTGÅNG
Bolaget lanserar under januari samarbete med Jensen – ett av Nordens ledande sängvarumärken. Jensen ingår i Hilding Anders koncernen som är Europa och Asiens största tillverkare av sängar och madrasser och som kommer att stärka Bolagets sängsortiment. 

FRAMÅTBLICKANDE UTTALANDEN
Under kommande perioder fortsätter Sleepo att satsa på tillväxt genom att attrahera både nya kunder och aktivera befintliga kunder i syfte att växa på marknaden Sleepos överordnade målsättning är att växa snabbare än marknaden och att fortsatt vinna marknadsandelar inom marknaden för möbler och heminredning. Tillväxtorienterade satsningar tillåts att belasta resultatet kortsiktigt för att bygga större volym i affären som möjliggör högre vinstmarginal på sikt. Samtidigt kommer fokus vara att på årsbasis förbättra såväl kassaflöde som lönsamhet.

FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT
Rörelsens intäkter uppgick under det andra kvartalet till 20 073 (14 139) Tkr med en bruttovinst om 8 185 (5 511) Tkr och ett resultat före skatt om -588 (-1 455) Tkr. För halvåret uppgick intäkterna till 38 351 (26 378) Tkr med en bruttovinst om 15 256 (10 183) Tkr och resultat före skatt om -1 273 (2 988) Tkr.

LIKVIDITET OCH FINANSIERING 
Den 30 november 2017 uppgick bolagets kassa och bank till 714 (2 954) Tkr, varav 506 (506) Tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har, utöver kassa och bank, även en checkkredit om 600 Tkr. Bolaget har räntebärande skulder om 1 000 (150) Tkr som består av lånet från styrelseordförande till bolaget.

INVESTERINGAR 
Sleepos totala investeringar under det andra kvartalet uppgick till 722 (575) Tkr. Investeringar under halvåret uppgår till 1 094 (800) Tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 5 163 (2 449) Tkr där 81 (124) Tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 3 582 (2 325) Tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och 1 500 (0) Tkr består av finansiella anläggningstillgångar. De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består av uppskjuten skattefordran.

AVSKRIVNINGAR 
Avskrivningar för det andra kvartalet belastar resultatet med 257 (170) Tkr där störst del av avskrivningarna om 246 (159) Tkr avser utvecklingskostnader. Avskrivningar för halvåret belastar resultatet med 495 (319) Tkr där störst del av avskrivningarna om 474 (296) Tkr avser utvecklingskostnader. 

EGET KAPITAL
Den 30 november 2017 uppgick bolagets eget kapital till 2 776 (1 368) Tkr varav 692 (692) Tkr avser aktiekapital. Styrelsen beslöt den 28 november att utföra en riktad nyemission om 10% av aktiekapitalet. Inbetalningen för aktierna, ökning av antalet aktier och registrering av aktiekapitalet har skett efter periodens utgång.

AKTIE OCH AKTIEÄGARE
Per den 30 november uppgick antalet aktier till 6 293 000 fördelat på 217 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. 

REDOVISNINGSPRINCIPER
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

REVISORS UTLÅTANDE
Kvartalsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

NÄSTA RAPPORT
Kvartalsrapport 3: 30 april 2018

Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2018.

Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt, fri retur och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Aktietorget.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.