Marknadsnyheter
Kvartalsrapport 2 – 2017-09-01 – 2017-11
on, jan 31, 2018 10:25 CET
Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge kvartalsrapport 2 för perioden 2017-09-01 – 2017-11-30 och halvårsrapport för perioden 2017-06-01 – 2017-11-30. Belopp inom parantes avser motsvarande periods belopp för föregående år.
KVARTALET
Sep 2017 – Nov 2017
- Rörelsens intäkter uppgick till 20 073 (14 139) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 42% (21%).
- Bruttoresultat uppgick till 8 185 (5 511) Tkr med en bruttovinstmarginal på 41% (39%).
- Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -327 (-1 278) Tkr.
- Resultatet före skatt uppgick till -588 (-1 455) Tkr.
HALVÅRET
Jun 2017 – Nov 2017
- Rörelsens intäkter uppgick till 38 351 (26 378) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 45% (20%).
- Bruttoresultat uppgick till 15 256 (10 183) Tkr med en bruttovinstmarginal på 40% (39%).
- Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -766 (-2 652) Tkr.
- Resultatet före skatt uppgick till -1 273 (-2 988) Tkr.
VD:S KOMMENTAR
Sleepo slår nytt försäljningsrekord i sitt andra kvartal och redovisar 20 Mkr i omsättning
Sleepo lämnar återigen ett framgångsrikt kvartal bakom sig. Sleepo slog nytt försäljningsrekord under sitt andra kvartal och redovisar en omsättning som uppgår till 20 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 42% jämfört med motsvarande period under föregående år.
Bruttomarginalen ökade under kvartalet och uppgick till 41%, att jämföra med 39% under samma period under föregående år. Förstärkningen av bruttomarginalen kan härledas till en effektivare prissättning under perioden tillsammans med förbättrade leverantörsvillkor.
EBITDA för kvartalet har kraftigt förbättrats jämfört med samma period under föregående år och uppgick till
-327 Tkr (-1 278 Tkr).
Sleepo har under kvartalet lyckats väl med att förvärva kunder där orderantalet ökade med 56% jämfört med samma period under föregående år. Av kunderna under perioden var 25% återkommande vilket är glädjande att så pass många väljer att återkomma och handla på Sleepo. Det ger oss ett starkt incitament att fortsätta investera i nykundsanskaffning sett till att det leder till en varaktig relation med kunden och en långsiktig avkastning på vår marknadsföring.
Under perioden har det hänt många spännande och positiva saker på Sleepo. Vi har eskalerat vår närvaro i sociala medier och där vi har nått ut till en miljonpublik av inredningsintresserade människor. Vi hade en Black Friday försäljning som slog rekord och genererade en försäljningsökning på 138% jämfört med samma kampanjperiod under föregående år. Vårt sortiment utökades med flertalet trendsäkra varumärken tillsammans med att vi breddat och kurerat sortimentet från existerande varumärken. Vi har gjort fortsatta investeringar i hemsidan för att förbättra kundupplevelsen och besökskonverteringen där vi bland annat lanserade en ny kundkassa som vi spår kommer generera en förbättring av avslutskonverteringen.
Under kvartalet har bolaget även genomfört en flytt av sitt möbellager för att säkerställa en skalbarhet i varuflödet och en ökad servicegrad mot våra kunder. Flytten genomfördes framgångsrikt och där vi under flytten bibehållit leveranskvaliteten mot våra kunder.
Under kvartalet genomfördes en riktad nyemission som tillförde bolaget ca 3 Mkr i nytt kapital och ger Sleepo möjligheten att fortsatt investera i tillväxt. Nyemissionen medförde inga rabatter eller emissionskostnader.
Tittar vi till Sleepos första hälft av räkenskapsåret uppgår omsättningen till 38,4 Mkr (26,4 Mkr) vilket är en tillväxtökning på 45% jämfört med samma period under föregående period. Sleepo håller per periodens utgång en rullande 12 månaders omsättning på 70 Mkr och där bolaget på ett år har gått från en omsättning på 47 Mkr till 70 Mkr, en tillväxtökning på 49%. EBITDA för samma period uppgick till -766 Tkr att jämföra med -2 652 Tkr under samma period under föregående år.
Sleepos rådande tillväxt är markant högre än marknadstillväxten där näthandeln av möbler och heminredning växer för närvarande med 16% (Q3 2017, E-barometern) och översätts till att Sleepo växer nära tre gånger så snabbt som marknaden. Bolaget vinner därmed marknadsandelar både inom näthandeln och framförallt inom den fysiska sällanköpsvaruhandeln som idag står med en nolltillväxt (HUI Research).
Den överordnade målsättningen för Sleepo under kommande tid är att växa snabbare än marknaden för möbler och heminredning och att fortsätta vinna mark mot de traditionella fysiska handlarna. Under perioderna framöver kommer bolaget möta mycket starka jämförelseperioder från föregående år och vår målsättning är att bibehålla en tillväxttakt som är högre än marknaden.
Det är med en stor framtidstro som vi fortsätter vår tillväxtresa in i Sleepos andra hälft av räkenskapsåret och där vi kommer att ta fortsatta steg till att göra Sleepo till kundernas favoritbutik för möbler och heminredning på nätet.
Stockholm i januari, 2018
Philip Nickolsten
VD
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET
Sleepo har under november inlett samarbeten med 26 st. Social Media Influencers. Bolaget når via dessa samarbeten ut till över 1,5 miljoner inredningsintresserade människor varje månad under ett halvår med målet att driva varumärkeskännedom, produktefterfrågan och att attrahera nya kunder till Sleepo.
Bolaget utökade sitt sortiment med nio trendsäkra varumärken; Skruf Glasbruk, Isadeco, Tekla Bedlinen, Tell me more, Adamsbro, Cottonmade, H Skjalm P, Lyngby Porcelain samt Kay Bojesen.
Sleepo beslutade i slutet på november om en riktad nyemission om 629 300 aktier. Nyemission tillför därmed bolaget ca 3 Mkr i likvida medel och stärker samtidigt det egna kapitalet. Inbetalningen för aktierna, ökning av antalets aktier och registrering av aktiekapitalet har skett efter periodens utgång.
Sleepo rapporterar under december att bolaget haft försäljningsrekord under november. Black Friday som för bolaget sträckte sig mellan 22–26 november visade försäljningstillväxt på 138% och tillväxt i orderantal på 158%.
Bolaget redovisar sitt starkaste kvartal hittills där rörelsens intäkter uppgick till 20 073 Tkr med en tillväxt på 42%.
Antalet besökare under kvartalet uppgår till 733 000, att jämföra med 528 000 från föregående års andra kvartal, vilket innebär en tillväxt med 39%. Samtidigt har orderantalet för perioden växt med 56% mot andra kvartalet föregående år.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER DET ANDRA KVARTALETS UTGÅNG
Bolaget lanserar under januari samarbete med Jensen – ett av Nordens ledande sängvarumärken. Jensen ingår i Hilding Anders koncernen som är Europa och Asiens största tillverkare av sängar och madrasser och som kommer att stärka Bolagets sängsortiment.
FRAMÅTBLICKANDE UTTALANDEN
Under kommande perioder fortsätter Sleepo att satsa på tillväxt genom att attrahera både nya kunder och aktivera befintliga kunder i syfte att växa på marknaden Sleepos överordnade målsättning är att växa snabbare än marknaden och att fortsatt vinna marknadsandelar inom marknaden för möbler och heminredning. Tillväxtorienterade satsningar tillåts att belasta resultatet kortsiktigt för att bygga större volym i affären som möjliggör högre vinstmarginal på sikt. Samtidigt kommer fokus vara att på årsbasis förbättra såväl kassaflöde som lönsamhet.
FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT
Rörelsens intäkter uppgick under det andra kvartalet till 20 073 (14 139) Tkr med en bruttovinst om 8 185 (5 511) Tkr och ett resultat före skatt om -588 (-1 455) Tkr. För halvåret uppgick intäkterna till 38 351 (26 378) Tkr med en bruttovinst om 15 256 (10 183) Tkr och resultat före skatt om -1 273 (2 988) Tkr.
LIKVIDITET OCH FINANSIERING
Den 30 november 2017 uppgick bolagets kassa och bank till 714 (2 954) Tkr, varav 506 (506) Tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har, utöver kassa och bank, även en checkkredit om 600 Tkr. Bolaget har räntebärande skulder om 1 000 (150) Tkr som består av lånet från styrelseordförande till bolaget.
INVESTERINGAR
Sleepos totala investeringar under det andra kvartalet uppgick till 722 (575) Tkr. Investeringar under halvåret uppgår till 1 094 (800) Tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 5 163 (2 449) Tkr där 81 (124) Tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 3 582 (2 325) Tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och 1 500 (0) Tkr består av finansiella anläggningstillgångar. De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består av uppskjuten skattefordran.
AVSKRIVNINGAR
Avskrivningar för det andra kvartalet belastar resultatet med 257 (170) Tkr där störst del av avskrivningarna om 246 (159) Tkr avser utvecklingskostnader. Avskrivningar för halvåret belastar resultatet med 495 (319) Tkr där störst del av avskrivningarna om 474 (296) Tkr avser utvecklingskostnader.
EGET KAPITAL
Den 30 november 2017 uppgick bolagets eget kapital till 2 776 (1 368) Tkr varav 692 (692) Tkr avser aktiekapital. Styrelsen beslöt den 28 november att utföra en riktad nyemission om 10% av aktiekapitalet. Inbetalningen för aktierna, ökning av antalet aktier och registrering av aktiekapitalet har skett efter periodens utgång.
AKTIE OCH AKTIEÄGARE
Per den 30 november uppgick antalet aktier till 6 293 000 fördelat på 217 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.
REDOVISNINGSPRINCIPER
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
REVISORS UTLÅTANDE
Kvartalsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
NÄSTA RAPPORT
Kvartalsrapport 3: 30 april 2018
Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2018.
Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt, fri retur och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Aktietorget.
Taggar:
Marknadsnyheter
NYAB AB: Uppsala kommun återkallar tilldelningen för Uppsala spårvägsprojekt
NYAB meddelade den 29 oktober 2024 att de, tillsammans med sin partner Azvi, valdes som generalentreprenör för byggandet av Uppsala spårväg.
Uppsala kommun har idag informerat deltagarna i upphandlingen att tilldelningsbeslutet som fattades den 29 oktober 2024 återkallas. Uppsala kommun har bedömt att ytterligare kontroller är nödvändiga innan kontraktet tilldelas. Ett nytt tilldelningsbeslut kommer att meddelas så snart som möjligt.
Kontakt
Johan Larsson, VD, NYAB AB, johan.larsson@nyabgroup.com, +46 (0)70 182 50 70
NYAB:s Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, +46 (0)8 604 22 55.
Denna information är sådan information som NYAB AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november kl. 15:00 CET.
Om NYAB
NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. NYAB erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB är verksamt i Sverige och Finland, inom både privat och offentlig sektor.
Marknadsnyheter
Stefan Ekengren firar in jul- och nyår med Coop
I en serie nya filmer för sociala medier inspirerar stjärnkocken Stefan Ekengren Coops kunder till smakfulla rätter för träffar och mingel under advent, jul och nyår.
– Mat är minnen, traditioner och gemenskap. Att jag får möjlighet att fortsätta inspirera och dela min mat med Coops medlemmar och kunder är därför en stor ära. För mig ramar de här recepten in julens värme och känsla – min förhoppning är att de ska fastna och förgylla julen för fler, kanske i flera år framöver. Alla som testar kommer förstå, säger Stefan Ekengren.
Kampanjen för sociala medier, med start 25 november, är framtagen av Coops marknadsavdelning tillsammans med Stefan Ekengren. Creative Director och regissör är Rickard Villard.
– Sociala medier är en viktig inspirationskanal för våra medlemmar, så därför valet att gå i dessa, säger Johan Öhlin.
Bland de utvalda recepten för måndagens premiär märks bland annat en magiskt god laxtartar med smak av dragon, kapris, chili och schalottenlök på hembakt knäcke. Perfekt för advenshänget eller som aptitretare på nyårsafton.
– Vi inleder uppesittarmånaden med tre munsbitar för festliga tillfällen, fyller på med klassiska råvaror och rätter en bit in i december för att avsluta i mellandagarna med en klassisk huvudrätt som lär hamna på många sällskaps nyårsmiddag. Alla recept är väldigt inspirerande för en av årets matgladaste månader, säger Johan Öhlin.
Coops samarbete med Stefan Ekengren sträcker sig en tid tillbaka. Bland annat har ”potatiskungen” satt sitt avtryck med smakfulla och smarta recept på Coops potatispåsar under egna varumärket Coop, och i december 2023 auktionerade Coop ut en matlagningskurs på kontoret i Solna med Stefan samt Coops matkreatör Sara Begner. 12 500 kronor samlades då in till Musikhjälpen via Tradera. Under sommaren och hösten har medlemmar kunnat inspireras via sociala medier hur man grillar grönsaker och komponerar maträtter ton i ton, även där med fokus på det vegetariska.
Tre recept för julbordet – släpps i sociala medier 25 november:
Klassisk gubbröra på kavringsnittar
Ostkaka med mandel och hallonsylt
Laxtartar med dragonmajonnäs på knäcke
Om Stefan Ekengren
Stefan Ekengren är husmansexperten som kallats ”Världens äldsta kock” och som tidigare i år tilldelades guldmedalj av kungen för sina insatser inom svensk matkultur. Stefan har släppt flertalet omtyckta och personliga kokböcker samt driver restaurang Hantverket i Stockholm. För Stefan är matens betydelse så mycket större än det vi ser på tallriken – berättelserna, nyfikenheten och den monumentala passionen kring mat är det som har gjort Stefan till den folkkära kock han är.
Recept på Coop.se signerade Stefan Ekengren
För mediefrågor, kontakta Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Scen & Film delar ut stipendier på Dansmuseet
Fackförbundet Scen & Film delar i kväll ut en rad stipendier till skådespelare, filmare och andra verksamma inom scen och film. Bland stipendiaterna finns Lisa Nilsson som tilldelas Karl Gerhards stipendium, Martin Redhe Nord som får Carl Billquists stipendium och Kayo Shekoni som mottar Gunnar Sjöbergs stipendium.
Stipendiefonderna utgörs av medel som tidigare medlemmar har donerat till fackförbundet Scen & Film (tidigare Teaterförbundet) för att fördelas som stipendier till kommande generationer.
– Det är en ära att få dela ut stipendier till denna lysande samling av konstnärer, utövare och verksamma inom scen och film som på olika sätt utmärkt sig med framstående insatser. Att vi kan dela ut stipendier från tidigare storheter som velat stötta framtida kollegor inom scen och film – det är ganska fantastiskt, säger Simon Norrthon, förbundsordförande för Scen & Film.
Följande stipendier delas ut på Dansmuseet i Stockholm:
STIPENDIUM | MOTTAGARE |
Edvin Adolphsons studiefond | Alexander Salzberger |
Edvin Adolphsons studiefond | Hulda Lind Jóhannsdóttir |
Fritiof Billquists teaterstipendium | Christopher Lehmann |
Fritiof Billquists teaterstipendium | Caroline Söderström |
Carl Billquist musikalartiststipendium | Martin Redhe Nord |
Gösta Ekmans minnesfond | Ingela Olsson |
Daniel Engdahls stipendiefond | Susanne Karlsson |
Daniel Engdahls stipendiefond | Mattias Nordkvist |
Karl Gerhards hedersfond | Lisa Nilsson |
Fred Gunnarssons stipendiefond | Omid Khansari |
Fred Gunnarssons stipendiefond | Maria Zakrisson Mortensson |
Vilhelm Mobergs stipendiefond | Elisabet Carlsson |
Vilhelm Mobergs stipendiefond | Nancy Ofori |
Ise Morssings stipendiefond | Hampus Hallberg |
Ise Morssings stipendiefond | Daniel Nyström |
Margit Rosengrens stipendiefond | David Risberg |
Gunnar Sjöbergs teaterstipendiefond | Kayo Shekoni |
Anders de Wahls jubileumsfond | Marie Delleskog |
”Mago 45” | Arvid Sandin |
Zachefonden | Petra Nielsen |
Teknikerstipendet | Jon-Terje Sundberg |
Björn Öbergs stipendium | Julian Antell |
Monica Zacharias stipendiefond | Johanna Rönnbäck |
Figge Holmbergs ljusstarka stipendium | Emma Gästrin |
Smalbensstipendiet 2023 | Mille Bostedt, Sofi Orem Skoglund, |
Eddie Mio Larson, Isak Nordström | |
Smalbensstipendiet 2024 | Joel Adrian Valois |
Kontakt Fackförbundet Scen & Film
Simon Norrthon, förbundsordförande
070-571 33 00
simon.norrthon@scenochfilm.se
Åse Axberg, pressansvarig
070-598 12 67
ase.axberg@scenochfilm.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke