Marknadsnyheter
Kvartalsrapport 2: 2019-09-01 – 2019-11-30
Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge kvartalsrapport 2 för perioden 2019-09-01 – 2019-11-30. Belopp inom parantes avser motsvarande periods belopp för föregående år om inget annat anges.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET
– Nettoomsättningen under det andra kvartalet uppgick till 25 352 (21 647) tkr
och motsvarar en tillväxt på 17%.
– Orderingången under det andra kvartalet uppgick till 33 207 (25 786) tkr
och motsvarar en tillväxt på 29%.
– Bruttovinsten växte med 21% och uppgick till 10 170 (8 936) tkr
vilket motsvarar en bruttomarginal på 40% (39%).*
– EBITDA uppgick till 581 (-722) tkr och motsvarar en EBITDA-marginal på 2,3% (-3,3%).
– Antalet besökare till hemsidan växte med 29% och uppgick till 1 121 000 besökare,
varav 72% kom från mobila enheter.
– Årsstämman hölls 10 oktober 2019 där stämman beslöt enhälligt i samtliga punkter enligt kallelsens förslag.
Tre nya styrelseledamöter valdes in: Lars Lindgren, Patrik Rosén och Anette Abel.
– Orderingången under Black Friday-veckan ökade med 80% och uppgick till 11,4 mkr.**
*Från och med kvartal 1 (Q1 2019/20) redovisar bolaget nettoomsättning, istället för totala intäkter, som grund för nyckeltalen. Beräkningen för bruttomarginalen blir därmed bruttovinst i förhållande till nettoomsättningen. Jämförelsetalen följer samma nya princip.
**Black Friday-veckan 2019 löpte mellan den 25/11 till den 2/12. Black Friday-veckan 2018 löpte mellan den 21/11 till den 26/11.
VD:S KOMMENTAR
”Under det andra kvartalet fortsatte Sleepo att växa tillsammans med lönsamhet och gör återigen ett rekordkvartal. Det finns många faktorer att glädja sig över från kvartalet, inte minst att bolaget slog försäljningsrekord med en orderingång som ökade med 29% och uppgick till 33,2 (25,8) mkr. Bolaget slog även rekord i antalet besökare till hemsidan som uppgick till över 1,1 miljoner, en ökning med 29%.
Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 17% och uppgick till 25,4 (21,6) mkr. Bruttovinsten i sin tur växte med 21% och uppgick till 10,2 (8,9) mkr, vilket motsvarar en bruttomarginal på 40% (39%).
Bruttotillväxten sker trots en period som präglats av hög kampanjintensitet och inkluderat bland annat Black Friday-veckan.
Black Friday
Förväntningarna på årets Black Friday var höga och Sleepo hade under en längre tid förberett sig inför årets största försäljningsperiod. Förberedelserna gick inte förgäves och Sleepo slog alla förväntningar med en försäljning som ökade med 80% jämfört med Black Friday-veckan under föregående år. Den rekordhöga försäljningen under Black Friday-veckan, som inföll i slutet av kvartalet, innebär att vi har en betydande orderingång med oss in i nästa period och bådar väl för en stark inledning på det tredje kvartalet.
Eget sortiment
Sleepo arbetar fokuserat på sin strategi att öka andelen eget sortiment vilket går med raska steg framåt. Försäljningen från det egna sortimentet ökade under kvartalet med 198% jämfört med samma period under föregående år och är ett fint betyg på att vi prickar rätt med det egna sortimentet samt att vi har en stabil grund att bygga vidare på vårt egna varumärke.
Förstärkt styrelse
Under årsstämman som hölls i oktober har bolaget stärkt styrelsen med tre nya ledamöter: Lars Lindgren, ordförande i Swedol och ägare och investerare i flertalet bolag. Patrik Rosén, VD och ägare av Aggregate Media. Anette Abel, tidigare COO på Lekmer och Senior Manager på Wayfair.com.
Den starka tillväxten, i kombination med det positiva resultatet, är ett styrkebesked och en bekräftelse på att bolaget är på rätt väg. Jag med kollegor och styrelse ser med tillförsikt på framtiden där vi har alla förutsättningar för en fortsatt lönsam och uthållig tillväxt.”
Philip Nickolsten, VD
Stockholm i januari 2020
FINANSIELL INFORMATION
Försäljning och resultat
Nettoomsättningen under det andra kvartalet uppgick till 25 352 (21 647) tkr med en bruttovinst om 10 170 (8 396) tkr och ett resultat före skatt om 97 (-1 144) tkr. För halvåret uppgick nettoomsättningen till 48 892 (41 633) tkr med en bruttovinst om 19 512 (16 008) tkr och ett resultat före skatt om 164 (-2 615) tkr.
Likviditet och finansiering
Den 30 november 2019 uppgick bolagets kassa och bank till 4 385 (515) tkr, varav 506 (506) tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har en checkkredit som uppgår till 5 000 tkr som på bokslutsdagen har nyttjats till 0 (2 160) tkr.
Investeringar
Sleepos totala investeringar under det andra kvartalet uppgick till 620 (634) tkr. Investeringarna under halvåret uppgick till 1 329 (1 514) tkr. Vid periodens slut har bolaget anläggningstillgångar på 8 217 (7 566) tkr och där 79 (72) tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar, 5 586 (4 994) tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar och
2 552 (2 500) tkr av finansiella anläggningstillgångar.
De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen och de finansiella tillgångarna består till störst del av uppskjuten skattefordran.
Avskrivningar
Avskrivningar för det andra kvartalet belastar resultatet med 484 (381) tkr där störst del av avskrivningarna om 471 (371) tkr avser utvecklingskostnader. Avskrivningar för halvåret belastar resultat med 942 (734) tkr där störst del av avskrivningarna om 917 (716) tkr avser utvecklingskostnader.
Eget kapital
Den 30 november 2019 uppgick bolagets eget kapital till
8 078 (832) tkr varav 1 367 (761) tkr avser aktiekapital.
Aktie och aktieägare
Per den 30 november 2019 uppgick antalet aktier till 12 426 885 fördelat på 192 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.
Teckningsoptioner
Totala antalet utestående optioner på balansdagen är 245 000 till antalet och motsvarar samma antal aktier. Om samtliga optioner utnyttjas för teckning av aktier ökar antalet aktier med totalt 245 000, från 12 426 885 st. aktier till 12 671 885 st. aktier. Om samtliga i Bolaget utestående teckningsoptioner utnyttjas blir utspädningseffekten maximalt cirka 2,0 procent.
Redovisningsprinciper
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Revisors utlåtande
Kvartalsrapporten har inte granskats av bolagets revisor.
Nästa rapport
Kvartalsrapport 3: 31 mars 2020
För frågor, kontakta:
Philip Nickolsten, VD
E-post: philip@sleepo.se
Telefon: 070-543 53 60
Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 januari 2020.
Sleepo är en av Sveriges ledande e-handelsbutiker för möbler och heminredning. Sleepos mobilanpassade hemsida erbjuder kunder en förstklassig shopping-upplevelse med ett brett och kurerat sortiment från lokala, internationella och private label varumärken. Sleepo erbjuder sitt sortiment till ett konkurrenskraftigt kunderbjudande som inkluderar fri frakt och öppet köp. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Spotlight Stock Market.
Taggar:
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke