Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport april-juni 2021

Published

on

Återhämtning i serviceverksamheten gav tillväxt i kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 3 % och uppgick till 5 570 (5 382) MSEK
  • Orderstocken uppgick till 14 908 (14 952) MSEK
  • EBITA ökade med 3 % och uppgick till 327 (317) MSEK
  • EBITA-marginalen uppgick till 5,9 (5,9) %
  • Resultat efter skatt uppgick till 246 (238) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 317 (728) MSEK
  • Nettoskuldsättningen uppgick till -1 600 (-1 185) MSEK
  • Fem förvärv har genomförts under kvartalet som på årsbasis tillför en omsättning på cirka 349 MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,23 (1,17) SEK

 

Kommentar från vd

Organisk tillväxt i Sverige, Danmark och Finland. Orderingången ökade med 12 procent drivet av en god efterfrågan på service som växte i kvartalet. En förbättrad efterfrågan på installationsprojekt ökade orderstocken med 510 MSEK.

Nettoomsättning och EBITA-marginal 
Med hänsyn till starka jämförelsesiffror och en fortsatt negativ påverkan från pandemin, främst i Norge, är jag nöjd med utvecklingen i kvartalet.

Nettoomsättningen ökade med 3 procent i kvartalet. Omsättningen inom service ökade i samtliga länder medan volymen från installationsprojekt minskade i Norge och Danmark. Vi noterar dock en positiv utveckling i slutet av kvartalet främst i Danmark.

Serviceverksamheten växte med 13 procent och bidrog till en organisk tillväxt på nästan en halv procentenhet. Vi rapporterar organisk tillväxt i alla länder förutom i Norge, som påverkats av ökade nedstängningar i inledningen av kvartalet. 

Den lägre produktionstakten inom installationsverksamheten förklaras av den försämrade orderingången under 2020. Även viss fördröjning av projektplanering och uppstart hos kunderna förklarar den lägre aktiviteten. Orderstocken för installationsprojekt växte med 1,1 miljard SEK under första halvåret, vilket leder till ökade produktionsvolymer i kommande kvartal. 

EBITA-marginalen som var oförändrad 5,9 procent förbättrades i Sverige och Finland och var oförändrad i Norge och Danmark. Vår finska verksamhet fortsätter att utvecklas i positiv riktning som ett resultat av bra projektselektering och en ökad serviceverksamhet samt en starkare marknadsposition.  

Kassaflödet 
Det operativa kassaflödet minskade under kvartalet. Föregående år var kassaflödet på en historiskt hög nivå, vilket förklaras av mycket låga nivåer på rörelsekapitalet. I år ser vi en normalisering av rörelsekapitalet de två första kvartalen jämfört med föregående år, vilket leder till ett lägre kassaflöde från den löpande verksamheten. I förhållande till nettoomsättningen ligger rörelsekapitalet fortsatt på en bra nivå, -6,8 procent.

Vi har några större oreglerade fordringar i Danmark mot två offentliga kunder som har påverkat kassaflödet negativt under året. Dessa projekt är produktionsmässigt i sin slutfas och kommer att avgöras i skiljedom. Vår bedömning är att dessa inte kommer att få någon väsentlig resultatpåverkan.

Förvärv 
Under 2021 har vi hittills tillträtt tio förvärv, varav ett i juli, med en sammanlagd årsomsättning på cirka 584 MSEK. 

Vi har som tidigare kommunicerat, tecknat ett intentionsavtal om förvärv av Minelkoncernen i Norge. Intentionsavtalet gäller till och med 30 september 2021, men båda parter är överens om att förutsättning för att genomföra affären inte finns för närvarande.

Vår bedömning är att möjligheten till förvärv generellt fortsatt är mycket goda.

Hållbarhet
Vårt ökade fokus på hållbara tjänster har bland annat resulterat i GreenHub och Bravida Charge. GreenHub är ett fossilfritt servicekoncept som vi erbjuder våra kunder i nio städer i Norden. Bravida Charge lanserade vi i mars, en helhetslösning för elbilsladdning och administration av betalning. Efterfrågan är god – de första leveranserna har genomförts under det andra kvartalet.

Vår eget klimatavtryck har högsta fokus och som en del av den omställningen ska minst 30 procent av fordonsflottan vara fossilfri 2025. Hittills i år uppgår antal beställda elbilar till drygt 160 stycken.

Framtidsutsikter
Vi ser en tydlig återhämtning inom serviceverksamheten och den efterfrågan som minskade avsevärt under 2020 på grund av pandemin har normaliserats under kvartalet. Efterfrågan på installationer har förbättrats under våren. Inom installationsverksamheten ökar efterfrågan på nybyggnation och renovering av bostäder, industrilokaler och lager samt ombyggnad och uppgradering av kontorslokaler.

Som alla vet och som tidigare kommunicerats ökar råvarupriserna kraftigt och det finns risk för materialbrist inom vissa områden. I Bravida har vi en bra systematik för att hantera detta. Vi arbetar både med avtalen och långa partnerskap på leverantörsidan och med prishöjningar mot våra kunder. Vi ser därmed ingen betydande risk för att högre råvarupriser ska påverka vår marginal på längre sikt. 

Marknadsutsikterna har förbättrats under kvartalet och efterfrågan på hållbara klimatsmarta lösningar kommer att bidra till en växande marknad.

Mattias Johansson
Stockholm i juli 2021

 

För mer information, vänligen kontakta: 

Mattias Johansson, vd och koncernchef. Telefon: +46 8 695 20 00
Åsa Neving, CFO. Telefon: +46 8 695 22 87 

IR Kontakt: peter.norstrom@bravida.se

Rapporten presenteras klockan 09:30 av vd och koncernchef Mattias Johansson och CFO Åsa Neving. Presentationen sker på engelska och går att följa på webben eller via telefon. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor.

Länk till webbsändning
https://tv.streamfabriken.com/bravida-q2-2021

Telefonnummer för telefonkonferens
SE:  +46850558356    (Lokalt tel.nr) 
UK:  +443333009264  (Lokalt tel.nr)
US:  +1 6319131422   (Lokalt tel.nr PIN: 22491044#)
 

Denna information är sådan som Bravida Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-16 07:30 CET.

Bravida är Nordens ledande leverantör av hållbara helhetslösningar för el, vs, ventilation och andra tekniska funktioner i fastigheter och anläggningar. Vi har 12 000 medarbetare och finns på omkring 180 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. www.bravida.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Åtgärder för att främja viltvården

Published

on

By

Regeringen har i dag beslutat om ändring i jaktförordningen (1987:905) samt om medel från viltvårdsfonden som ska främja landets viltvård genom olika viltvårdsåtgärder och bidrag till ideella organisationer som bland annat bidrar till att främja jakt.

Genom ändringen i jaktförordningen får Naturvårdsverket tills vidare möjlighet att upphandla åtgärder för att främja landets viltvård.

– Åtgärderna får avse uppföljning och övervakning av viltstammarna, syfta till att minska lidandet för trafikskadat vilt eller bidra till en adaptiv klövviltsförvaltning, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Under 2025 får högst 38 miljoner kronor ur viltvårdsfonden användas för bidragsgivning och upphandling av viltvårdsåtgärder.

Svenska Jägareförbundet har nu tilldelats ett treårigt organisationsbidrag för att fortsatt leda delar av jakten och viltvården i Sverige 2025–2027. Bidraget motsvarar 155 kronor per betald viltvårdsavgift vilket innebär omkring 43,4 miljoner kronor per år. Detta bygger vidare på uppdraget att leda delar av jakten och viltvården i landet som Svenska Jägareförbundet haft sedan 1938.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollen av tolkar som arbetar för det offentliga ska öka

Published

on

By

Regeringen ger Kammarkollegiet i uppdrag att lämna förslag på hur den statliga kontrollen och kvalitetsbedömningen av tolkar som arbetar för det offentliga kan öka. Tillgången till kvalificerade tolkar är viktig för att myndigheter, regioner och kommuner på ett rättssäkert och effektivt sätt ska kunna genomföra sina uppdrag och tillhandahålla en ändamålsenlig samhällsservice.

– Tolktjänster som erbjuds av det offentliga ska hålla en god kvalitet rakt igenom. Det är viktigt för enskilda individer som inte behärskar det svenska språket tillräckligt väl att kunna förstå och att göra sig förstådda. Därför ger vi nu Kammarkollegiet det här uppdraget, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson.

I uppdraget ingår att se över hur tillsynen av enskilda auktoriserade tolkar kan förbättras. Det ingår vidare att se över hur myndighetens befintliga auktorisationsprocess vad gäller information om och utformning av kunskapsproven kan utvecklas, liksom registerföring av auktoriserade tolkar och tolkar med godkänd utbildning.

Kammarkollegiet ska också utreda om det finns anledning att se över de krav som idag ställs på sökandes förkunskaper för att klara auktorisationsprocessen och hur genomströmningen i systemet, bl.a. att få fler utbildade tolkar att auktorisera sig, kan öka.

Uppdraget ska genomföras inom ramen för myndighetens nuvarande uppgift och inom ramen för nuvarande reglering.

Kammarkollegiet ska lämna en skriftlig slutredovisning av uppdraget till regeringen senast den 15 december 2024.

Kontakt
Alexandra Örenmark
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson
076-117 29 48

alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

LEAX publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Året 2023 har varit en fortsättning på vår resa genom både utmaningar och framgångar. Trots den fortsatta osäkerheten som präglar den globala ekonomin har LEAX fortsatt att visa på styrka och motståndskraft.

Vi står inför en tid av snabb förändring och komplexitet, där vår förmåga att anpassa oss är avgörande för vår framgång. Under det senaste året har vi framgångsrikt genomfört vår långsiktiga strategi för att diversifiera våra marknader och utveckla produkter med högre teknikinnehåll. Detta har resulterat i en ökning av nettoomsättningen till 2 182,5 MSEK, en imponerande ökning med 13,5% jämfört med föregående år.

Vi har sett positiva resultat av våra ansträngningar, särskilt inom marknaden för tunga kommersiella fordon där vi har upplevt ökad efterfrågan och stabilare volymer. Trots detta har vi också mött utmaningar, särskilt inom försäljningen av komponenter till elbilar och vissa andra marknadssegment.

Vårt rörelseresultat för helåret 2023 har ökat betydligt till 43,5 MSEK, vilket är en tydlig indikation på vår förmåga att effektivt hantera både volatilitet och inflation. Genom att fokusera på kostnadsåterhämtning och anpassning till förändrade marknadsförhållanden har vi lyckats öka vår lönsamhet och stärka vår position i branschen.

Jag vill passa på att tacka hela LEAX-teamet för deras hårda arbete och engagemang under det gångna året. Det är ert dedikerade arbete som har möjliggjort våra framgångar och som kommer att fortsätta driva oss framåt i framtiden.

Som vi ser fram emot det kommande året är det viktigt att vi fortsätter att vara smidiga, flexibla och snabba på att anpassa oss till förändrade förutsättningar. Genom att upprätthålla vår höga kvalitet och vårt engagemang för våra kärnvärden kommer vi att fortsätta att överträffa våra kunders förväntningar och upprätthålla vår position som ledande inom branschen.

Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.

Roger Berggren, VD och koncernchef
Telefon: +46 (0)70 655 99 71
E-mail: roger.berggren@leax.com

 

Om LEAX

LEAX Group AB (publ) är moderbolag i en koncern (”LEAX Group”) med cirka 1 100 anställda. LEAX har verksamhet i Köping, Falun och Falköping i Sverige, Riga och Rezekne i Lettland, Curitiba i Brasilien, Detmold i Tyskland, Mezökövesd i Ungern och Wuxi i Kina. Koncernen designar, utvecklar och industrialiserar avancerade tillverkningslösningar och komplexa produkter för global mobilitet och industriella marknader. Koncernen omsatte 2,2 miljarder kronor 2023.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.