Marknadsnyheter
Kvartalsrapport EatGood Sweden AB, Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2023
Försäljning
Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1.641kkr (980 kkr 2022) vilket är en ökning med 30%. Försäljningen skedde i huvudsak på export med en mindre del till den svenska marknaden. Resultatet under kvartalet om -822 kkr (-1.514 kkr 2022) är en kraftig förbättring, +58%, jämfört med Q3 2022 och är steg i rätt riktning mot positiva siffror på kvartalsnivå och därefter på helårsbasis. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Kanada, Storbritannien, Skandinavien samt den marina marknaden.
Ekonomi & likviditet
Med ökad försäljning och bra marginal så bibehåller vi likviditeten vi hade vid ingången av Q3 som vid utgången av Q3 om c:a 2Msek och med kundfordringar om 679kkr på väg in. Bolaget har dessutom väldigt låg nivå avseende långfristiga skulder och lån motsvarande 259kkr vilket är en väldigt stor fördel i rådande marknadsläge med kraftig stigande räntor. På toppen av detta så har vi ett betalt lager om över 7Msek att jobba med för produktion, skapande av likviditet, ökad försäljning och ett förbättrat resultat. Tillsammans med en ökad försäljning, anpassad organisation, kostnadskontroll avseende inköp samt konkurrensutsättning mellen underleverantörer verkar för förbättringar på resultatsidan samt dessutom till en förbättrad bruttomarginal. Bolaget har under kvartalet skapat och genererat eget kassaflöde till verksamheten vilket är ett bra tecken från försäljningsökningen och goda marginaler.
Tre huvudmarknader och en joker – Storbritannien , USA, Kanada och marinmarknaden
Storbritannien, USA och Kanada har alla förutsättningar att bli ryggraden i en växande försäljning av Lightfry-enheter och som kommer skapa tillväxt över lång tid. Grunden är lagd för en fortsatt uppåtgående kurva i vår strävan efter ett positivt resultat på årsbasis. Dessa marknader med respektive distributörer har alla kapacitet att beställa större volymer av Lightfry-enheter. Tre marknader med en hög mässaktivitet som vi ser bidrar med resultat på försäljning av Lightfry-enheter. Jokern i denna samlingen är marinmarknaden där vi ser Lightfry Cooking Systems alla fördelar som extra intressanta. Då i första hand med tanke på säkerhet som är väldigt viktigt på ett fartyg ute på haven där man absolut inte vill ha några brandsituationer över huvud taget. Andra fördelar som är signifikanta är att slippa logistik kring olja både för att få ombord olja men även för att göra sig av med använd olja för destruktion. Dessutom är det nya regler kring redovisning av olja som tas ombord och motsvarande mängd olja måste redovisas minus ett visst svinn från matproduktion. Här ser vi väldigt många plus för marinmarknaden som Lightfry Cooking System kan leverera och där vi ser och får indikation på att tiderna ändras och intresset för Air Fry Technology växer med bland annat specifika förfrågningar från rederinäringen och varvsindustrin.
Ny distributör i Tyskland
Under kvartalet så inkom de första ordrarna från FEM i Tyskland på totalt 3 stycken Lightfry-enheter som är sålda till US Army i Tyskland och Italien. Denna snabba order skulle levereras innan budgetårets utgång den 30 september. Vi ser fram emot att mer pengar och resurser sätts av till restaurangutrustning och då till ersättare till oljefritsöer som inte längre får köpas in eller repareras. Bolaget har goda chanser till ökade volymer på denna marknaden. FEM har levererat till US Army i Tyskland i över 20 år och har väldigt goda kontakter med US Army som kund och vet hur de fungerar.
Driftsättning av den första nydesignade marina Lightfry-enheten för USPH-godkännande
Den första nydesignade marin-versionen av Lightfry för USPH godkännande har färdigställts och driftsatts för test. Kommentarer och påpekanden vid första genomgången med USPH har alla blivit åtgärdade. Under och parallellt med testfasen så kommer arbetet med USPH-certifieringen fortlöpa med målsättningen om slutgiltig genomgång och godkännande.
Watermark – certifiering för Australien
Under detta kvartal har den första Lightfry-enheten tagits fram och tagits i drift för test innan den kommer skickas till Melbourne, Australien under det 4:e kvartalet. Planen ligger klar med institutet AGA som håller i certifieringen och kontakt är tagen med laboratoriet som skall genomföra testet. Denna certifiering är ett måste för att kunna sälja Lightfry brett på den Australiensiska marknaden.
Marknader och utsikter – Marknaden andas optimism för Air Fry Technology och Lightfry
Huvudfaktorer och egenskaper som talar för Lightfry och luftfritering:
- Luftfritering blir allt mer känd och erkänd som processteknik
- Ingen olja används i process och tillagning, fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
- Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Minskad risk för skadestånd pga brännskador från oljefritöser
Många olika faktorer på marknaden pekar för luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden med trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. Vi är övertygade om att USA, Kanada, Storbritannien kommer vara de lysande stjärnorna avseende försäljning och tillväxt med mycket stor potential för Lightfry. Vi lägger i princip all energi på dessa marknader avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika, Tyskland, Chile, Saudiarabien. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader parallellt på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA och även nu i Kandada och Storbritannien är viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Marknadsföring – sociala media och mässor
Med ytterligare ett flertal mässor inplanerade under de kommande åren så är vi väl positionerade och med en underbyggd nivå av aktivitet för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida och kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Avseende sociala media och hemsidor så ligger det en plan för att öka aktiviteten successivt i dessa olika kanaler för att skapa ett intressant och aktuellt flöde.
Mäss och marknadsaktivitet 2023 – 2025
Kommande mässor:
- The Restaurant Show, 2-4 oktober 2023, Olympia, London
- HOST, 13-17 Oktober 2023, Milano, Italien
- IFEX, Titanic Exhibition Centre, 5-7 mars 2024, Belfast, Nordirland
- NRB, Manchester Central, 12-13 mars 2024, Manchester, Storbritannien
- HRC, Excel, 25-27 mars, 2024, London, Storbritannien
- RESTAURANT SHOW, NEC, 29 april – 1 maj, Birmingham, Storbritannien
- CASUAL DINING,Excel,18-19 september, London, Storbritannien
- HOST, 17-21 Oktober 2025, Milano, Italien
Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2023 i KKR
Q3 2023 Q3 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 1 641 992
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm – 2 402 -2 466
Rörelseresultat före avskrivningar – 761 -1 474
Avskrivningar -22 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar – 783 -1 496
Kursförluster – 29 – 0
S:a Övriga rörelsekostnader -0 – 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader – 812 – 1 496
S:a finansiella intäkter och kostnader -9 -18
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter – 821 -1 514
.
Resultaträkning i sammandrag jan – sep, 2023 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 5 640 4 350
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -7 344 -7 492
Rörelseresultat före avskrivningar – 1 704 -3 142
Avskrivningar -68 – 62
Rörelseresultat efter avskrivningar – 1 772 -3 204
Kursförluster – 29 – 3
S:a Övriga rörelsekostnader – 0 – 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 801 -3 207
S:a finansiella intäkter och kostnader -18 – 49
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 819 -3 256
.
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2023, KKR
Q3 2023 Q3 2022
Anläggningstillgångar 182 256
Lager 7 024 7 173
Fordringar 968 1 528
Kassa bank 2 000 3 773
S:a tillgångar 10 174 12 730
.
Eget kapital 7 449 10 250
Krediter bank 262 472
Kortfristiga skulder 2 463 2 008
S:a Skulder och
eget kapital 10 174 12 730
Soliditet 73% 81%
.
Ställning per 20230930 avseende:
Likvida medel 2 000 kkr
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie(jan –sept) -0,09 kr
.
KASSAFLÖDESANALYS | |||
Not | 3 kvartal 2023 | 3 kvartal 2022 | |
Den löpande verksamheten | |||
Resultat efter finansiella poster | – 1 818 671 | – 3 255 440 | |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m | 67 500 | 61 800 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital | – 1 751 171 | – 3 193 640 | |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | |||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 928 567 | 1 194 093 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | 723 411 | – 510 127 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 184 798 | – 1 197 860 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 85 605 | – 3 707 534 | |
Investeringsverksamheten | |||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | – | – 117 856 | |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | – | – 117 856 | |
Finansieringsverksamheten | |||
Nyemission | – | 2 604 066 | |
Amortering av lån | – 164 170 | – 324 133 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | – 164 170 | 2 279 933 | |
Periodens kasssaflöde | – 78 565 | – 1 545 457 | |
Likvida medel vid periodens början | 2 078 226 | 5 318 769 | |
Likvida medel vid periodens slut | 1 999 661 | 3 773 312 |
.
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
7 februari 2024 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2023
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 28 november 2023
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke