Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden 1 juli – 30 september 2021 i Attana AB

Published

on

  • Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

  • Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Inom affärsområdet Life Science har bolaget slutfört projekten med de två ledande internationella biotechbolagen som nämndes i Q2‐rapporten.
    • Den ena kunden kommer sannolikt inleda nya projekt under 2022. o För den andra kunden behövs modifiering av analysmjukvaran och optimering av själva experimentella utförandet för att på ett smidigt sätt passa in i deras utvecklingsflöde.
    • Kunskapen ifrån båda dessa projekt används för att positionera ett värdeskapande erbjudande mot liknande kunder på marknaden.
  • Inom affärsområdet Diagnostik har bolaget fokuserat på två samarbeten, Linnéuniversitetet/Region Kalmar och Triolab AB.
    • Bolaget har efter erhållen CE IVD‐märkning för AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay inlett den andra fasen av samarbetet med Linnéuniversitetet/Region Kalmar med fokus på analyser av COVID‐ vaccinerade patienter.
    • En vetenskaplig publikation sammanställs för att presentera resultaten av utvecklingen av AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay.
    • Bolaget kommer fortsätta samarbetet med Linnéuniversitetet under 2022.
    • Tillsammans med Triolab AB har de kommersiella förutsättningarna för ett distributionsavtal utvärderats och möten genomförts hos utvalda kunder i Sverige.
  • Organisatoriskt har de nyrekryterade medarbetarna tränats upp i sina respektive roller och bidragit med förbättrande förslag utifrån deras tidigare erfarenheter.

  • I september lämnade Attana in en PCT‐ansökan för patentet som förbättrar egenskaperna hos piezoelektriska resonatorer. Det är redan patentsökt i Storbritannien och PCT‐ansökan följer Attanas patentstrategi och kommer att ge ytterligare patentskydd samt möjligheter att kommersialisera tekniken globalt.

Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Bolaget skrev i november ett treårigt distributionsavtal med Triolab AB för samtliga bolagets produkter, dvs både inom Diagnostik och Life Science. Avtalet avser den svenska marknaden och tanken med det är att initialt minimera ev. effekter av pandemin, t.ex. inreseförbud i andra länder, men framförallt för att säkerställa att bolaget kan allokera resurser för att supportera Triolab AB med försäljning, service och support till dess att en tillräckligt stor installerad bas uppnåtts. Utvärderingen har också påvisat hur dörrar öppnas m.h.a. Triolab AB och att Bolaget då bättre når fram till kunder med vårt budskap.

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor):

  • Nettoomsättning 0,2 (0,4) MSEK

  • Övriga rörelseintäkter 0,5 (0,0) MSEK

  • Rörelseresultat ‐3,0 (‐1,8) MSEK

  • Resultat efter finansiella poster ‐3,0 (‐2,3) MSEK

  • Resultatet efter skatt ‐3,0 (‐2,2) MSEK

  • Resultat per aktie ‐0,0145 (‐0,0135) SEK

VD‐kommentar: Idag och framåt!

Som jag skrev i min VD‐kommentar i Q2‐rapporten har vi reviderat våra planer eftersom vi tror att pandemin kommer att fortgå under en längre tid och därmed påverka våra operationella möjligheter. Tack vare nyemissionen i december 2020 har vi den finansiella uthålligheten att korrigera verksamheten för eventuellt fortsatta pandemieffekter. Våra intäkter är lägre än vi beräknat men likaså är kostnaderna lägre, vilket medför att vår kassa är på plan. Jag har fått feedback från många aktieägare att det var tunt med nyheter och det beror på att vi fokuserat på samarbetet med Triolab AB och att anpassa verksamheten därefter och stärka vårt erbjudande framgent. Det har under kvartalet resulterat i:

  1. En förstärkt operationell organisation – Idag

  2. En justerad strategi – För framtiden

Tack vare pandemin och diagnostiksatsningen har våra styrkor och svagheter blivit tydliga. Våra styrkor är att vi är bra på att analysera de behov som marknaden har: att öka produktiviteten inom läkemedelsutveckling och möjliggöra avancerad diagnostik. Vi har idag både produkter och kunnande för att tillgodose dessa marknadsbehov och är också duktiga på att identifiera och samarbeta med early adoptors vilket tillser att vi kan ligga i framkant av utvecklingen inom båda våra affärsområden. Detta bevisas bland annat av vårt track record inom Life Science, där våra kunder är signifikant mer framgångsrika i sina kliniska studier än marknadsgenomsnittet. Våra svagheter är att vi delvis saknar regulatoriskt kunnande som försvårar positioneringen av våra produkter utifrån kundernas behov. Vi saknar också bredd i vår infrastruktur vilket begränsar våra möjligheter att nå ut till en bredare marknad och i synnerhet till vår specifika målgrupp i den utsträckning vi önskar.

1. En förstärkt operationell organisation ‐ Idag

Vi har under året rekryterat nya medarbetare med större industriell erfarenhet, både inom läkemedelsutveckling och affärsutveckling. Vi tror att den kombinationen av erfarenheter och kompetenser har rustat oss för att framgångsrikt supportera våra existerande kunder och vinna nya affärer. Vidare ger samarbetet med Linnéuniversitet många värdefulla insikter för utvecklingen av nya spännande diagnostiska applikationer. Genom nära samarbeten med starka lokala distributörer som Triolab AB i Norden, får vi dessutom tillgång till värdefull marknadskunskap och etablerade kundkontaktnät. Sammantaget har vi nu säkerställt ett intensivare utbyte med våra existerande kunder och kan fortsätta vårt viktiga arbete med värdebaserade ersättningsmodeller.

2. Justerad strategi ‐ För framtiden

För att säkerställa att vi framgent nyttjar våra styrkor och bearbetar våra svagheter har vi utformat en justerad strategi inom fyra områden:

(1) Företagsutveckling för att ge oss så bra förutsättningar som möjligt genom att tillsätta rätt personal i kombination med konsulter som är tätt knutna till oss.

(2) Produktanpassning så vi fortlöpande kan anpassa våra produkter och tjänster mot ständigt utvecklande kundbehov och regulatoriska krav utifrån våra unika styrkor.

(3) Marknadsföring som ökar den generella marknadskännedomen om Attana och möjliggör intensifierade interaktioner med kunder, både direkt och via våra distributörer som Triolab AB och HVD Life Sciences.

(4) Strategiska partnerskap så att vi kan ägna vår kompetens och kraft på det vi är duktiga på och tillskansa oss en infrastruktur med ökad bredd och djup för att bemöta marknaden med kraft och energi.

För att summera så var tredje kvartalets mål att tillse att vi under året skulle ha ett väl genomarbetat avtal med Triolab AB och att få alla nya och gamla medarbetare delaktiga i en effektiv organisation. Jag tycker att vi lyckats väl med bägge och ser nu fram emot att börja skörda resultaten av detta!

Teodor Aastrup, VD Attana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup, VD Attana AB 
e-post: teodor.aastrup@attana.com 
tel: + 46 (0)8 41020000

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman

Published

on

By

Klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman som sändes den 9 maj i SVT och i P4. Finalstriden stod mellan Furuhällsskolan 5A från Göteborg, Mariefreds skola 5A från Mariefred, och Vasaskolan 5B från Kalmar.


Boo Zetterström och Majken Olsson från klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman den 9 maj. Foto: Henrik Crona/ SVT

Efter lokala finaler i alla tjugofem P4-kanaler gick följande tre skolor vidare till riksfinalen:

1:a Vasaskolan 5B – P4 Kalmar, Majken Olsson och Boo Zetterström

2:a Mariefreds skola 5A – P4 Sörmland, Eira Bäärnhielm och Astrid Magnusson

3:a Furuhällsskolan 5A – P4 Göteborg, Sebastian Flood och Mino Edén

– Stort grattis till Vasaskolan 5B i Kalmar som vann finalen 2024. Vilken häftig final och vilka duktiga femteklassare. Spänning, kunskap och underhållning det är Vi i femman när det är som bäst, säger Fredrik B Ekdahl, projektledare för Vi i femman i P4.

Lizette Edfeldt var programledare för riksfinalen som sändes den 9 maj kl. 12.00 i P4, i SVT Barn och SVT Play.

För frågor vänligen kontakta:

Fredrik B Ekdahl, projektledare Vi i femman P4
fredrik.b.ekdahl@sverigesradio.se
070-862 78 35

Alf Jonsson, producent SVT
alf.jonsson@svt.se
070-607 87 85

Susanna Mörner, Presskontakt Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesradio.se
070-083 97 37

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vår strategi för cirkularitet, och vilka vi samarbetar med

Published

on

By

I en värld där hållbarhet blir alltmer betydelsefullt räcker det inte längre med ytliga påståenden om att produkter är ”hållbara” eller ”återvunna”. Vi måste tydligt definiera dessa begrepp, dela data på ett transparent sätt och uppmuntra till verifiering.

Transparens är en avgörande faktor när det gäller att redovisa koldioxidutsläppen som är förknippade med våra produkter. Hydro CIRCAL 100R är ett högkvalitativt material tillverkat av 100 % återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Med ett avtryck på endast 0,5 kg CO2 per kilo aluminium är Hydro CIRCAL ett av de lägsta utsläppen i världen.

Hydro Building Systems kontor i Vetlanda – ett gemensamt renoveringsprojekt med Glasgruppen och Saint Gobain!

 

Med ett gemensamt engagemang för hållbar utveckling har Saint-Gobain Glass och Hydro Building Systems (SAPA), satt ett gemensamt mål att hjälpa entreprenörer och föreskrivare att skapa mer hållbara byggnader med ett lägre koldioxidutsläpp. Enligt en livscykelanalys av fasader uppskattas det att koldioxidutsläppen från byggnadens fasad kan minskas med upp till hälften genom att kombinera fasadsystem tillverkade av Hydro CIRCAL-glas med ORAÉ®-produkter. Vi är oerhört glada över att detta partnerskap faktiskt har konkretiserats i form av ett projekt – vårt kontor i Vetlanda. Vi pratar inte bara om hur vi ska ta oss an framtiden, vi gör det faktiskt också. 

 

Mindre koldioxidavtryck

 

Användningen av HYDRO CIRCAL 100R är avgörande, eftersom den endast släpper ut 0,5 kg CO2 per kg aluminium, jämfört med genomsnittet på använt aluminium i Europa som ligger på 8.6 kg CO2 per kg aluminium. Dessa uppgifter är certifierade av oberoende organ och finns tillgängliga för professionella användare på begäran genom EPD:er (miljövarudeklarationer).

Sammanfattningsvis är fasadsystemet TENTAL den perfekta lösningen för dagens behov när det gäller design och hållbarhet inom byggbranschen. En produkt som till fullo stöder SAPA:s engagemang för den cirkulära ekonomin, och gör det möjligt för arkitekter att inte bara föreställa sig framtiden, utan också att bygga den.                                       

Vill du veta mer? Titta på vår intervju med våra glaspartners och hör deras berättelse om hur de dekarboniserar byggsystem:Samarbeten (sapabuildingsystem.com)                                                               

Hanna Bouveng Communication Managerhanna.bouveng@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024

Published

on

By

jan. 2024 – mar. 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 288 (7 397) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 294 (2 634) KSEK
  • Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -3 556 (1 503) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 648 (-690) KSEK
  • Likvida medel uppgick till 244 KSEK den 31 mar. 2024

Väsentliga händelser

jan. 2024 – mar. 2024

  • Företaget presenterade sin AI-drivna Dice Recognition Tech på ICE London 2024
  • Bolaget genomförde riktade emissioner till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 1,05 MSEK.
  • Bolaget utnyttjat den tredje tranchen från Nordic Growth Opportunities 3 som uppgår till 1 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Erhållit en 1,1 MSEK order från Abbiati. Beställningen gäller Tangiamos iADR dice shakers som lanserades i februari på spelmässan ICE London och planeras levereras under andra kvartalet 2024.
  • Bolaget genomförde en riktade emission till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 0,2 MSEK.

To the Shareholders of Tangiamo,

The first quarter of 2024 has been a testament to Tangiamo Touch Technology AB’s determination and commitment to innovation. As we navigate through fluctuating market conditions and work to seize emerging opportunities, I am excited to discuss not just where we are today, but where we are headed tomorrow. This quarter’s developments highlight our commitment to strategic growth and transformation.

Financial Performance
In the first quarter of 2024, our net sales totalled 288 KSEK, a figure that, while significantly lower compared to the extraordinary peak of 7 397 KSEK in Q1 of the previous year due to an unusually large order, offers a clearer perspective when compared to a more typical Q1 2022 performance of 1 831 KSEK. This variance underscores the cyclical nature of our business and our strategic pivot towards focusing on products and innovations that show evidence of higher returns and greater market relevance.

Operating profit and the overall financial results for the quarter reflect our continued investment in technology and strategic market positioning, as well as the costs associated with streamlining our product line and focusing on core markets. We’ve worked diligently to manage these costs effectively, ensuring they align with our long-term strategic goals and current market dynamics.

Alongside the 9 MSEK still available from our existing financing agreement with Nordic Growth Opportunities 3, our Board is proactively considering various financial avenues to ensure Tangiamo has the necessary capital to sustain and expand our initiatives.

Strategic Initiatives
Our strategic initiatives are geared towards amplifying our market presence and enhancing our product offerings. We are actively preparing for the go-live of the installation with Loto Quebec, an important step that demonstrates our commitment to expanding our footprint in key markets. Concurrently, our efforts to gain GLI approvals for our MultiPLAY Ignite products are critical as they will allow us to expand into regulated markets, ensuring compliance while broadening our reach. Additionally, we are continuing to innovate with AI technologies to enhance game features and the overall gaming experience, further solidifying our position as a leader in technological advancement within the gaming industry.

While facing challenges, the opportunity outlook for 2024 and beyond remains positive, and we have robust strategies in place to capitalize on these opportunities and drive sustainable growth. We appreciate your continued support and look forward to achieving our goals together.

Sincerely,

Chris Steele
CEO
Tangiamo Touch Technology AB

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning 

Omsättning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till 288 (7 397) KSEK. Rörelseresultatet uppgick -2 294 (2 634) KSEK, innebärande en positiv rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -3 556  (1 503) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven försäljning. 

Kassaflöde
Rörelsens kassaflöde var 648 (-690) KSEK. Det positiva kassaflödet i rörelsen består av förändringar i rörelsekapital, särskilt ökningen av kortfristiga skulder och effektiv hantering av fordringar och lager.

Kommande finansiell information

30 maj 2024 Årsredovisning 2023
20 juni 2024 Årsstämma
30 augusti 2024 Halvårsrapport jan-juni 2024
29 november 2024 Delårsredogörelse juli-september 2024
27 februari 2025 Bokslutskommuniké 2024

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Göteborg. Bolaget noterades 2017 på Nasdaq First North Growth Market och arbetar främst med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming. Bolaget har patent på en rad områden inom både touch teknologi och visuell identifiering. Bolagets produkter finns installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i mer än 30 länder. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. 

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. 
För ytterligare information, vänligen kontakta
Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com

Göteborg den 09 maj 2024 
Styrelsen

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024 i sin helhet finns tillgänglig på Bolaget hemsida: https://www.tangiamo.com/finansiella-rapporter/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.