Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport, Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2021

Published

on

Försäljning

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 508 kkr. Försäljningen skedde jämnt fördelat mellan den svenska marknaden och på export. Det negativa resultatet under kvartalet om -1.141 kkr beror huvudsakligen på frånvaron av möjligheter till aktiv försäljning samt av mässaktiviteter. Detta kommer att ändras sent i slutet av september i detta tredje kvartal med genomförda mässor i London, Storbritannien. Under detta kvartal så började Anna Johansson som CMO vilket kommer att ge resultat på marknads och försäljningssidan. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder, återförsäljare och arkitekter. Äntligen så öppnades mässorna igen och Eatgood gjorde två mässor i London tillsammans med Valentine – Cuisinequip i slutet av september, och där alla var överens om att de var framgångsrika med kraftigt intresse från stora som små aktörer. Planerade mässor är nu i pipeline och marknader har börjat att återgå till ett mer normalt tillstånd och tempot skall lyftas ytterligare – särskilt nu med förstärkt säljorganisation med Anna Johansson. Marknaden i Sverige är helt klart fortsatt intressant  och bolaget kommer göra allt för att öka försäljningen i Sverige och andra öppna marknader där vi kan agera utan restriktioner.

Högre täckning av USA’s delstater med fler MAFSI representanter

Under tredje kvartalet har Lightfryusa och HB Specialty fortsatt med framgång att att utbilda våra MAFSI återförsäljare vilket innebär att i utgången av september så täcker vi 3/4 av USA’s delstater vilket innebär att vi har uppnått detta mål avsevärt fortare än vi vågat tro. I och med den inställld NAFEM-mässan där en intensivutbildning av en stor del av återförsäljarna skulle genomföras, kommer det ta till i slutet av året innan alla återförsäljarna kommer vara utbildade. Detta innebär mycket mer resande till varje enskild återförsäljare vilket är orsaken att det tar i princip resten av året för att genomföra utbildningen.  Detta har skett under Covid-19 tider vilket är en otrolig vinst och framgång då vi knappt vågat hoppas på en så pass öppen inhemsk marknad i USA, men med fortsatta inreserestriktioner för oss från EU. MAFSI representanterna har också sett fram emot den nya 4-ledade Lightfry-enheten vilket underlättar införsäljning av Lightfry och Air Fry Technolgy på USA marknaden. Pusselbitarna är på plats med många faktorer som pekar för luftfritering, vilket förhoppningsvis innebär nya framgångar på vår viktigaste marknad, USA.

Insikten utifrån diskussioner med MAFSI-representanter om hur många mer möjliga användare och fler kunder som kan göra installationer av Lightfry-enheter, mer likt plug and play, utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar är mycket inspirerande och underlättar i stor utsträckning.

Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor

Med ytterligare mässor inplanerade under Q4 2021 så är vi väl positionerade och med underbyggd nivå på aktivitet för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Särskilt intensiv bearbetning inför HOST mässan kommer att planeras av tidigare och möjliga nya kontakter då det är den största och viktigaste mässan för bolaget och produkten Lightfry.

Mäss-kalender                           

  • NAC’s, 5-8 oktober 2021, Chicago, USA
  • HOST, 22-26 Oktober 2021, Milano, Italien

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:

  • Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
  • Ökad risk för allvarlig sjukdom och symptomer i kombination av Covid-19 och exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
  • Luftfritering blir allt mer känd som teknik
  • Fortsatta kraftiga prisuppgångar för vegetabiliska oljor
  • Möjlig risk för ransonering och brist av vegetabiliska oljor i Q4, 2021 pga ökad efterfrågan från andra branscher, bl.a petroleum industrin
  • Ekonomiska incitament till att använda luftfritering, mer kostnadseffektivt
  • Kraftigt höjda elpriser vilket gynnar Lightfry som är energieffektiv
  • Större och tydligare intresse från kunder på mässorna för Lightfry och Air Fry Technology

Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurang-marknaden efter induktionshällen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden, i trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. I Covid-19 tider så lyfts också risken med underliggande sjukdomar som diabetes och övervikt fram vilket ökar risken för allvarliga komplikationer vid insjuknande i Covid-19. Efterfrågan på vegetabiliska oljor ökar också kraftigt då fordonsindustrin och petroleum industrin jobbar för hållbarhet och miljövänligare fordon vilket innebär att petroleumindustrin blir en allt större aktör av vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor i detta avseende används till fossilfri diesel och detta kommer att spela stor roll både för stigande priser på en global marknad. Vi är övertygade om att USA är och kommer vara den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor. Vi lägger i princip all energi där avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2021 i KKR

Resultaträkning i sammandrag kvartal 3, 2021                          Q3 2021                                       Q3 2020

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                                 508                                             1 162

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                   – 1 565                                            -1 758

Rörelseresultat före avskrivningar                                                -1 057                                             – 596

Avskrivningar                                                                                       -60                                                 -54

Rörelseresultat efter avskrivningar                                              – 1 117                                              -650

Kursförluster                                                                                         – 0                                              –    0

S:a Övriga rörelsekostnader                                                                 -0                                              –    0

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader             – 1 117                                            –  650

S:a finansiella intäkter och kostnader                                               -24                                                -48

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                        – 1 141                                             – 698

Resultaträkning i sammandrag jan – sep,                                      2021                                              2020

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                             3 118                                            3 046

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                   -5 043                                           -4 729

Rörelseresultat före avskrivningar                                               -1 925                                           -1 683

Avskrivningar                                                                                    -170                                             – 158

Rörelseresultat efter avskrivningar                                             -2 095                                            -1 841

Kursförluster                                                                                       – 0                                              –   47

S:a Övriga rörelsekostnader                                                              – 0                                             –   47 

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader            -2 095                                           -1 888

S:a finansiella intäkter och kostnader                                            -126                                            – 145

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                        -2 221                                          -2 033

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2021, KKR

                                                          Q3 2021                                    Q3 2020                                      

Anläggningstillgångar                         248                                             505                                          

Lager                                                  7 699                                          7 850                                          

Fordringar                                            727                                             794                                          

Kassa bank                                       7 582                                               50               

S:a tillgångar                                  16 256                                          9 199

                                          

Eget kapital                                     12 491                                         4 016                                          

Krediter bank                                    1 010                                         3 084                                         

Kortfristiga skulder                          2 755                                         2 099                                          

S:a Skulder och

eget kapital                                     16 256                                         9 199                                           

Soliditet                                              77%                                            44%

Ställning per 20210930 avseende:

Likvida medel                                                                                   7 582 kkr

Antal utestående aktier                                                                  17 951 209

Resultat per aktie(jan –sept)                                                            -0,12 kr

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

1 februari 2022                           Kvartalsrapport  Q4, bokslutskommuniké 2021

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 30 november 2021

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.