Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport oktober – december 2021

Published

on

Stockholm, Sverige, 28 januari, 2022
(NYSE: ALV and SSE: ALIV.sdb)

Kv4 2021: Solid lönsamhet och kassaflöde

Finansiell sammanfattning kv4

$2 119m försäljning
16% organisk försäljningsminskning*

8,2% rörelsemarginal
8,3% justerad rörelsemarginal*
$1,31 vinst/aktie – $0,84 minskning
$1,30 justerad vinst/aktie* – $0,89 minskning

Utsikter för helåret 2022

Cirka 20% organisk försäljningsökning
Cirka 3% negativ valutaeffekt på försäljningen
Cirka 9,5% justerad rörelsemarginal
Cirka $950m operativt kassaflöde
 

Viktiga händelser i verksamheten i det fjärde kvartalet 2021

  • Tydlig organisk försäljningsminskning* när global fordonsproduktion minskade med 13% jämfört med kv4 2020 (IHS Markit jan 2022). Försäljningen minskade organiskt med 15,6%, d.v.s. 2,6 procentenheter sämre än global fordonsproduktion. Detta huvudsakligen p.g.a. negativa geografiska mixeffekter eftersom fordonsproduktionen i marknader med högt säkerhetsinnehåll per fordon minskade avsevärt mer än i marknader med lågt säkerhetsinnehåll.
  • Lönsamheten minskade p.g.a. lägre försäljning och nästan 3 procentenheters motvind på rörelsemarginalen från högre råmaterialkostnader. Justerad rörelsemarginal* minskade med 4,0 procentenheter till to 8,3%. Justerad avkastning på sysselsatt kapital* var 19,1%.
  • Stark balansräkning och en skuldkvot* väl inom vårt målintervall. Operativt kassaflöde på 317 MUSD och ett fritt kassaflöde* på 164 MUSD bidrog till fortsatt förbättring av balansräkningen. En utdelning på $0,64 per aktie kommunicerades och betalades ut under kvartalet. Nettoskulden* minskade, vilket ledde till en skuldkvot på 1,2x.

* För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv4 2021 Kv4 2020 Förändring År 2021 År 2020 Förändring
Försäljning $2 119 $2 517 -15,8% $8 230 $7 447 10,5%
Rörelseresultat $174 $307 -43,2% $675 $382 76,6%
Justerat rörelseresultat1) $177 $311 -43,2% $683 $482 41,8%
Rörelsemarginal 8,2% 12,2% -4,0 8,2% 5,1% 3,1
Justerad rörelsemarginal1) 8,3% 12,4% -4,0 8,3% 6,5% 1,8
Resultat per aktie2, 3) $1,31 $2,15 -38,9% $4,96 $2,14 132%
Justerat resultat per aktie1, 2, 3) $1,30 $2,19 -40,5% $5,02 $3,15 59,4%
Operativt kassaflöde $317 $469 -32,5% $754 $849 -11,2%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 18,9% 33,7% -14,8 18,3% 10,4% 7,9
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1, 5) 19,1% 33,4% -14,3 18,5% 12,9% 5,6
1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar och i 2020 kartellrelaterade ärenden. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. 5) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef

Det fjärde kvartalet 2021 var fortsatt utmanande där indirekta effekter av COVID-19 fortsatte att påverka vår verksamhet. Fordonsproduktionen begränsades fortfarande av brist på halvledare, även om situationen förbättrades mot slutet av kvartalet med bättre stabilitet i kundavropen, vilket medför viss anledning till försiktig optimism inför fordonsproduktionen 2022.

Jag är nöjd med att rörelseresultatet var solitt trots motvind från lägre försäljning, råmaterialkostnader och valutaeffekter. Jag är även nöjd med ett starkt kassaflöde och balansräkning, att vi höjde kvartalsutdelning till $0,64 samt att skuldkvoten* är fortsatt väl inom målintervallet. Vi nådde våra utsikter för 2021 om cirka 8% organisk försäljningstillväxt*, justerad rörelsemarginal* på 8,3% och operativt kassaflöde på 754 MUSD.

Det fjärde kvartalet präglades av en klart bättre fordonsproduktionsutveckling i marknader med lågt säkerhetsinnehåll jämfört med marknader med högt säkerhetsinnehåll. Detta ledde till en tydlig negativ regional mix i kvartalet och för helåret, vilket bidrog till att vår organiska försäljningstillväxt överträffade fordonsproduktionen med 5,2 procentenheter för helåret 2021 i stället för de cirka 8 procentenheter vi förväntade oss. Vår försäljning blev lägre än väntat i alla regioner utom Kina, vilket kontrasterar mot de förändringar i fordonsproduktionen som rapporterades av IHS Markit under kvartalet. Vi tror därför att det fanns ett visst inslag av tidigareläggning av vår försäljning från fjärde till tredje kvartalet 2021, vilket bidrog till att försäljningsökningen temporärt överträffade fordonsproduktionen mindre än väntat.

Kostnadsökningar för råmaterial minskade rörelsemarginalen med nästan 3 procentenheter i kvartalet. Vi förväntar oss att stigande råmaterialkostnader kommer minska rörelsemarginalen 2022 med cirka 3 procentenheter, varav cirka 5 procentenheter år-över- år effekt i första halvåret och 1-2 procentenheter i andra halvåret. Vi förväntar oss att kompensation från kunder kommer motverka en del av råmaterialkostnadsökningen, främst i andra halvåret. Sammantaget innebär detta en rejäl utmaning i första halvåret. 2021 minskade vi antalet sysselsatta med 11% och vi fortsätter utöva strikt kostnadskontroll 2022, inklusive exekvering av kapacitetsanpassningar, strukturoptimering och strategiska initiativ.

Rekordmånga nya produktlanseringar 2021 bidrar till att vår försäljning kommer öka markant mer än fordonsproduktionen 2022. Vi uppskattar att vi tog cirka 50% av tillgänglig orderingång globalt 2021.

Baserat på ett antagande om cirka 9% ökning av fordonsproduktionen, understödd av positiv regional mix och stort antal produktlanseringar, förväntar vi oss en organisk tillväxt på cirka 20%, vilket bidrar till en justerad rörelsemarginal på cirka 9,5% för helåret 2022.

Inquiries: Investors and Analysts

Anders Trapp
Vice President Investor Relations

Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Ekelund
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari, 2022 kl 12.00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.