Marknadsnyheter
Kvartalsrapport oktober – december 2024
Stockholm, Sverige, 31 januari, 2025
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)
Kv4 2024: Rekord för rörelseresultat, marginal och vinst/aktie
Finansiell sammanfattning Kv4
$2 616 miljoner försäljning
4,9% försäljningsminskning
3,3% organisk försäljningsminskning*
13,5% rörelsemarginal
13,4% justerad rörelsemarginal*
$3,10 vinst/aktie efter utspädning, 14% ökning
$3,05 justerad vinst/aktie*, 19% minskning
Utsikter för helåret 2025
Cirka 2% organisk försäljningsökning
Cirka 2% negativ valutaeffekt på försäljningen
Cirka 10-10,5% justerad rörelsemarginal
Cirka $1,2 miljard operativt kassaflöde
Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.
Viktiga händelser i verksamheten under det fjärde kvartalet 2024
- Fjärde kvartalets försäljning minskade organiskt* med 3,3%, vilket var 3,7 procentenheter lägre än den globala fordonsproduktionens ökning med 0,4% (S&P Global jan 2025). 4 procentenheter av den avvikelsen beräknas komma från stora skillnader i fordonsproduktionstillväxt mellan olika regioner och mellan olika kunder. Vi växte snabbare än fordonsproduktionen i Asien exkl. Kina och i Europa, främst pga produktlanseringar och positiv prissättning. Vår försäljning till inhemska kinesiska fordonstillverkare växte med 20%, nästan lika mycket som deras fordonsproduktion växte. Den negativa fordonsproduktionsmixen i Kina, där modeller med lägre säkerhetsinnehåll växte starkt medan modeller med högre säkerhetsinnehåll minskade, ledde till att vi underpresterade försäljningsmässigt i Kina. Vi förväntar oss att vår starka orderingång med inhemska kinesiska fordonstillverkare kommer leda till en rekordnivå av nya lanseringar i Kina, och därmed markant förbättra vår prestation i Kina 2025. Viktiga kunders minskning av återförsäljarnas lager resulterade i att vi underpresterade i Amerika.
- Lönsamheten förbättrades, med ett flertal nya rekord främst pga framgånsrikt genomförande av kostnadsminskningar och kostnadskompensation. Personalstyrkan minskade med cirka 7%. Rörelseresultatet nådde nytt rekord på 353 MUSD och rörelsemarginalen nådde nytt rekord på 13,5%. Justerat rörelseresultat* var även det nytt rekord på 349 MUSD. Även justerad rörelse-marginal på 13,4% är nytt rekord. Avkastning på sysselsatt kapital var 35,8% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* var 35,2%.
- Operativt kassaflöde var 420 MUSD, vilket för helåret blev ett nytt rekord på 1 059 MUSD. Fritt operativt kassaflöde* i kvartalet var 288 MUSD jämfört med 297 MUSD föregående år. Skuldsättningskvoten* var 1.2x, fortsatt väl inom målintervallet. I kvartalet betalades en utdelning på 0,70 USD per aktie, och 1,04 milljoner aktier återköptes och makulerades.
*För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. |
Nyckeltal
MUSD, förutom aktiedata | Kv4 2024 | Kv4 2023 | Förändring | År 2024 | År 2023 | Förändring |
Försäljning | $2 616 | $2 751 | -4,9% | $10 390 | $10 475 | -0,8% |
Rörelseresultat | 353 | 237 | 49% | 979 | 690 | 42% |
Justerat rörelseresultat1) | 349 | 334 | 4,7% | 1 007 | 920 | 9,5% |
Rörelsemarginal | 13,5% | 8,6% | 4,9 | 9,4% | 6,6% | 2,8 |
Justerat rörelseresultat1) | 13,4% | 12,1% | 1,2 | 9,7% | 8,8% | 0,9 |
Vinst/aktie efter utspädning | 3,10 | 2,71 | 14% | 8,04 | 5,72 | 40% |
Justerad vinst/aktie efter utspädning1) | 3,05 | 3,74 | -19% | 8,32 | 8,19 | 1,6% |
Operativt kassaflöde | 420 | 447 | -6,0% | 1 059 | 982 | 7,8% |
Avkastning på sysselsatt kapital2) | 35,8% | 24,4% | 11 | 25,0% | 17,7% | 7,2 |
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,2) | 35,2% | 32,9% | 2,3 | 25,6% | 23,1% | 2,5 |
1) Exklusive effekter från kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden och för helår 2023 Andrewsförlikningen. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. 2) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. |
Kommentar från Mikael Bratt, VD & koncernchef
Det glädjer mig att vi levererade stark lönsamhet och kassaflöde i fjärde kvartalet. Vi nådde nya rekord i kvartalet för rörelse-resultat, rörelsemarginal och vinst/aktie. För helåret hade vi rekordhögt operativt kassa-flöde. Jag är även nöjd med att vi genererade en hög avkastning på sysselsatt kapital för kvartalet och året och att vi presterade så
starkt trots lägre försäljning pga sämre fordonsproduktionsmix.
Vår starka utveckling i både kvartalet och året var främst ett resultat av vår strikta kostnadskontroll. Vårt strukturella kostnads- reduktionsprogram möjliggjorde en minskning av indirekt arbets-styrka med 1 400 sedan Kv1 2023. Vi accelererade våra operativa effektivitetsförbättringar, delvis tack vare att kundavropen blev mer pålitliga, vilket bidrog till en minskning av direkt arbetsstyrka med 9% på ett år. Vi nådde uppgörelser med alla stora kunder angående kompensation för den höga inflationen, vilket bidrog till det starka resultatet för kvartalet och året.
I Kina drevs fordonsproduktionen av modeller med lågt säkerhetsinnehåll, vilket ledde till att försäljningen utvecklades sämre än fordonsproduktionen. Vi förväntar oss ett rekordstort antal lanseringar i Kina 2025 och därmed en markant förbättring av vår utveckling på den kinesiska marknaden 2025.
Vi vann flera strategiskt viktiga ordrar med nya fordonstillverkare 2024, även om totalmarknaden för nya ordrar var på en låg nivå. Detta pga teknologisk och geopolitisk osäkerhet med följden att beställningarna av flera stora plattformar flyttades in i 2025.
Vi förväntar oss att 2025 blir ett utmanande år för bilindustrin med lägre fordonsproduktion och geopolitiska risker. Den osäkerheten gör det svårt att förutspå hur förutsättningarna för affärsmiljö och fordonsindustri kommer utvecklas 2025. Vårt fortsatta fokus på effektivitet förväntas trots detta bidra till ytterligare förbättring av vår lönsamhet mot våra finansiella mål på medellång sikt. Fortsatt starkt kassaflöde och balansräkning bör ge en solid bas för vårt fokus på en hög avkastning till våra aktieägare.
Jag ser fram mot vår kapitalmarknadsdag, planerad till 3e juni, 2025, då vi avser presentera vår syn på vår väg framåt. Mer detaljer kommer kommuniceras inom kort.
Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671
Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614
Inquiries: Media
Gabriella Etemad
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424
Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2025 kl 12.00 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke