Connect with us

Marknadsnyheter

Lägre elpris i vinter – trots kallare väder

Published

on

Elpriset i januari i år blev lägre än i fjol trots att det varit betydligt kallare. I snitt kostade elen 77 öre per kWh i system, vilket är 25 procent lägre än samma period 2023. Fallande bränslepriser och betydligt lägre elpris på kontinenten håller nere elpriserna. I februari väntas mildare väder få elpriset att falla till 60 öre per kWh.

Vinterns elpris påverkas i stor utsträckning av vädret i Norden och hushållens förbrukning. Tidvis har vädret varit mycket kallt, vilket ökat elförbrukningen samtidigt som hushållen inte längre har lika stort fokus på att spara el. Trots detta landar elpriset för januari på knappt 80 öre per kWh, vilket är något under elpriset samma period i fjol då elen kostade 1 krona per kWh i snitt. De extrema väderväxlingarna har bidragit till volatilitet i elpriset, som pendlat mellan noll kronor per kWh och 5,90 kronor per kWh under januari.

– Det har varit riktigt kallt periodvis och vi har förbrukat betydligt mer el i Sverige i januari i år.  Att elpriset ändå inte skjutit i höjden beror på låga bränslepriser och att elpriserna på kontinenten varit nästan hälften jämfört med i fjol, säger Johan Sigvardsson, elmarknadsanalytiker på Bixia.

Att bränslepriserna sjunkit betydligt sedan i oktober i fjol trots geopolitisk oro beror på den allt svagare konjunkturen. Elpriserna i Tyskland, som ofta spiller över på de svenska priserna, ligger på betydligt lägre nivåer än i fjol. I januari kostade elen 85 öre per kWh jämfört med 1,30 kronor samma period i fjol.

Lägre priser i februari
Att vädret i slutet av januari slog om till milt, blött och blåsigt påverkar förväntningarna för resten av vintern.  I februari väntas elpriset landa på runt 60 öre per kWh, vilket är 25 procent lägre än i fjol då elpriset landade på 91 öre per kWh.  

– Väderomslaget i slutet av januari fick terminerna att falla. Marknaden förväntar sig ett elpris på runt 60 öre per kWh i februari. Så sent som i början av januari var förväntansbilden runt en krona per kWh, säger Johan Sigvardsson.

För mer information kontakta: 
Presskontakt Bixia, vid frågor om elpriser och elmarknad dagtid,  0723-80 40 40

Presskontakt Bixia, 013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Var i landet bor svenskarnas katter och hundar?

Published

on

By

Att svenskar älskar att leva med sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning. Katterna ökar i alla sju länsgrupper medan hundarna tar ny mark i fyra. Allra mest ökar katterna i Halland och Västra Götaland, medan hundarna blir fler i Stockholmsområdet.

Att svenskar älskar att sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning när mer än vart tredje hushåll väljer att leva tillsammans med en katt eller hund. I de västra delarna av landet har antalet katter ökat med nära 24 procent sedan 2020, medan hundarna blir fler och ökar med 6 procent i Stockholmsområdet.

– Vi ser att allt fler hushåll i landet väljer att leva tillsammans med husdjur, och framför allt är det katterna som fortsätter att öka i popularitet och blir allt fler, säger Patrik Olsson, chef för sällskapsdjur på Agria.

Om undersökningen

Agria SKK Stora djurundersökning genomförs av Novus vart fjärde år för att fördjupa kunskapen om hundar, katter och smådjur. Undersökningen baseras på svar från 9 854 personer mellan 18–89 år som deltagit i en webbpanel. Djurägarna fördelas på 2 119 kattägare, 1 555 hundägare och 562 smådjursägare. Resterande respondenter i undersökningen har inga djur.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.