Connect with us

Marknadsnyheter

Lanserar plan och mål för att nå 300 MSEK i omsättning och 10% EBITDA 2020 vid VD-presentation under aktieägarträff

Published

on

on, okt 18, 2017 09:00 CET

Umida Group AB (publ) håller idag den 18 oktober en aktieägarträff i bolagets produktionsanläggning i Götene. Vid sin presentation under dagen lanserar VD Katarina Nielsen bolagets målbild och nyckeltal för 2020. Genom att agera som en innovativ och snabbväxande utmanare på dryckesmarknaden siktar Umida på att fyrdubbla nettoomsättningen jämfört med 2016 till 300 MSEK och vända det tidigare negativa resultatet till en vinstmarginal (EBITDA) om 10%.

Umida Group AB (publ) har sedan rekonstruktionen under 2016 av dåvarande Cefour Wine Beverage AB och de efterföljande förvärven av L.O. Smith AB samt Vinfabriken Sverige AB i det närmaste genomfört en komplett transformering av bolaget. Genom realiserade synergier samt ett tydligt fokus på långsiktig lönsamhet har bolaget nu skapat en stark plattform för framtida tillväxt. Under ledstjärnan ”Vi skapar hållbara smakupplevelser” är bolaget väl positionerat för att utveckla den egna varumärkesportföljen och skapa lönsam tillväxt, både organiskt och genom förvärv.

”Under 2017 har Umida tagit flera betydelsefulla steg i sin transformation och det är både roligt och spännande att berätta vad vi nu spänner bågen mot. Året har kännetecknats av namnbyte till Umida Group, samlokalisering av all produktion, logistik och administration, lansering av nya strategiska säljsamarbeten i både Norden, UK och Tyskland samt flera vunna nya offerter på Systembolaget och många nya produktionsuppdrag. Med ett lönsamt fjärde kvartal i år som nästa milstolpe har vi nått en position där det nu är dags beskriva bolagets långsiktiga ambition och måltal” säger Katarina Nielsen, VD på Umida Group AB (publ)

I samband med bolagets aktieägarträff i Götene Vin Spritfabrik presenterar VD Katarina Nielsen de fyra strategier för lönsam tillväxt som bolagets styrelse och ledning nyligen utarbetat. Dessa är:

  1. Utveckla och växa den egna produktportföljen, med varumärken som Vinfabriken, Shot 4.4 och Blomberg samt fokusera på produktinnovationer och smarta förpackningslösningar.
  2. Expandera portföljen och driva försäljningstillväxt genom strategiska säljsamarbeten med väletablerade partners, både nationellt och internationellt.
  3. Agera som en attraktiv legoproduktionspartner inom både alkoholhaltiga och alkoholfria drycker och flytande livsmedel, med full eko-certifiering i produktionsanläggningen som bas.
  4. Genom en aktiv förvärvsstrategi söka förvärvsmöjligheter där produktions-, distributions- och försäljningssynergier bygger en starkare och mer lönsam bolagsgrupp.

På bolagets hemsida kommer hela VD-presentationen från aktieägarträffen att finnas.

För ytterligare information, kontakta:

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Continue Reading

Marknadsnyheter

Emmelie Pettersen Uggla vinner Barnradions bokpris 2024

Published

on

By

Nu är det klart att ”Drakar och demoner: Uppvaknandet”, skriven av Emmelie Pettersen Uggla, är årets bästa svenska bok för 9–12-åringar. Barnradions bokprisjury, bestående av sjätteklassare från Eklandaskolan i Mölndal, har under veckan diskuterat de nominerade böckerna. Idag, i finalprogrammet i P4, avslöjades vinnaren.

Barnradions bokprisjury med vinnaren. Från vänster: Sebastian Wollter, Jakob Puls, Kasper Axelsson, Emmelie Pettersen Uggla, Ella Jacobsson, Olivia Wistrand. Foto: Meddi

 

  Just att få barnens eget pris gör att det känns otroligt roligt. Jag känner mig som en rockstjärna!

Att de känner igen sig i karaktärerna betyder ju att jag lyckats att resa tillbaka till tiden då jag var i den åldern, det är det som gör mig gladast.”, säger författaren Emmelie Pettersen Uggla.

Barnjuryns motivering
”Drakar och demoner: Uppvaknandet är den vinnande boken för att varje sida är fylld med spänning. Denna bok passar för nästan alla läsare i vår ålder. Fantasin i boken blandas ihop med lite drama som gör spänningen större och bättre. Drakar och Demoner handlar om vänskap, svek och äventyr. Den är välskriven och har väldigt bra beskrivningar.”

Om ”Drakar och demoner: Uppvaknandet”

För att slippa bli bortgift måste Tamea ut på ett farligt äventyr för att finna sin bror som hon tror kan lösa alla hennes problem. Tidigt på resan får hon motvilligt sällskap av en tjuvaktig och efterhängsen alv. Sakta växer en vänskap fram mellan dem, så som den ofta gör när man måste kämpa mot träskmonster, jättespindlar och orcher.

 

Boken är inspirerad av världen i rollspelet Drakar och demoner.

 

De nominerade böckerna till årets Barnradions bokpris var:

          Fake av Astrid Mohlin

          Trådar av Emma Andersson

          Brinn alla hästar av Helena Hedlund

          Drakar och Demoner: Uppvaknandet av E.P. Uggla

          Världens sämsta syster av Elin Lindell

Om Barnradions bokpris
Barnradions bokpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och UR (Utbildningsradion). Priset går till årets bästa svenska barnbok för 9–12-åringar. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker. Prissumman är 30 000 kr. Lärarhandledning finns på UR Play.

Läs mer: https://sverigesradio.se/barnradionsbokpris

Barnradions bokpris har sänts i P4 under läslovet, vecka 44, och är en del av Sveriges Radios och UR:s satsning på barnbokslyssning. Programmen går även att lyssna på i Sveriges Radio Play, i UR Play och sverigesradio.se/barnradion.

 

Pressbilder: https://sverigesradio.bildbank.nu/sv/delad/qlmgrqtizv

Foto: Meddi

 

För mer information, vänligen kontakta:

 

Manuel Cubas, projektledare, producent och programledare

manuel@cubas.se  

073-632 23 02
 

Joakim Ohlsson, pressansvarig UR

joakim.ohlsson@ur.se

073-368 62 25

 

Susanna Mörner, pressansvarig Sveriges Radio

susanna.morner@sverigesrsadio.se

070-083 97 37

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 01.11.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
01.11.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 01.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 987

10,97

1 524 409,42

XSTO

110 254

10,93

1 204 571,89

XCSE

27 153

10,96

297 507,99

Summa

276 394

10,95

3 026 489,30

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,6099 och DKK till EUR 7,4595
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 2 766 010 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA återkallar ICA Falukorv 800 gr

Published

on

By

ICA återkallar ICA Falukorv 800 gr eftersom små metallbitar har påträffats i några få produkter. Återkallelsen gäller ICA Falukorv 800g med bästföredatumen 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske. För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.

Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICA:s kundkontakt på telefon 033-47 47 90.  ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00.

För mer information:

För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/  

 
För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

 
ica.se, icagruppen.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.