Connect with us

Marknadsnyheter

Leder vägen mot framtidens arbetsplats

Published

on

Atlas Copco Group har sedan länge tagit ansvar för ESG (d.v.s. environmental, social and governance) och integrerat det i hjärtat av sin verksamhet. Genom initiativ som Fleet Electrification-projektet, vilket introducerar de första helt eldrivna servicebilarna i Power Technique-fordonsparken i Norden, visar vi hur verkliga lösningar kan underlätta övergången till ett koldioxidsnålt samhälle.

Vetenskapsbaserade mål
Atlas Copco Groups hållbarhetsstrategi bygger på vetenskapsbaserade mål som överensstämmer med Parisavtalet. Dessa mål är inriktade på att minska utsläppen av växthusgaser för att begränsa den globala temperaturökningen till högst 1,5 grader Celsius över förindustriella nivåer.

För att uppnå detta har vi tre mål: Direkta utsläpp från egen verksamhet (scope 1), indirekt energi från egen verksamhet (scope 2) och utsläpp genom hela värdekedjan (scope 3). Atlas Copco Group strävar efter att minska sina utsläpp från scope 1 och 2 med 46 % fram till 2030, jämfört med 2019 års baslinje. Dessutom har vi satt upp ett godkänt mål för att minska utsläppen i värdekedjan – främst våra använda produkters koldioxidavtryck – med 28 % fram till 2030, jämfört med vår utsläppsnivå 2019.

Driver på det elektriska skiftet
I linje med dessa mål lanserade Atlas Copco Power Technique Nordic Fleet Electrification-projektet, ett pilotprojekt som syftar till att införa eldrivna servicebilar i fordonsparken. Satsningen sträcker sig bortom elektrifierande företagsbilar – den vill omforma industriell logistik och sätta nya standarder för transporter med låga koldioxidutsläpp.

Här togs helt eldrivna servicebilar i drift i Norge och Sverige. De testas avseende effektivitet, tillförlitlighet och övergripande bidrag till att minska utsläppen. Elbilarna används generellt sett i och runt Oslo och Stockholm, där det är lätt att ladda tack vare antalet laddplatser. Dessutom är det ett perfekt sätt att få tillgång till utsläppsfria zoner. Så i de fall då service behövs i Norges utsläppsfria zoner, där traditionella förbränningsmotordrivna fordon inte längre är tillåtna, är pilotprogrammet en framgång.

De här regionerna är emellertid även kända för sina hårda vintrar och utmanande förhållanden, vilket innebär en del extra utmaningar på grund av långa avstånd, kallt klimat, varierande laddningsinfrastruktur och ökad fordonsvikt. Så i situationer där det inte var möjligt att ha helt eldrivna fordon bytte den nordiska divisionen strategiskt till HVO100 där det är tillgängligt. Den här lösningen minskar redan koldioxidutsläppen med upp till 90 %, vilket överbryggar klyftan mot full hållbarhet samtidigt som driftseffektiviteten bibehålls.

Pilotprojektets framgångar har lagt grunden för en bredare implementering, med planer på att införa helt eldrivna servicebilar och HVO100-drivna lösningar i fler regioner. 

”Med Fleet Electrification-projektet har vi gjort betydande framsteg när det gäller att minska våra koldioxidutsläpp. Nu slipar vi på våra strategier och förbereder oss för en bredare implementering av helt eldrivna servicebilar. På Atlas Copco är vi alltid fast beslutna att leverera verkliga, mätbara resultat och sätta nya riktmärken för en mer hållbar framtid.”

Krister Gröbacher – Business Line Manager, Atlas Copco Power Technique Nordic

Framtidens arbetsplats
Utöver transporter utgör visionen om Power Technique Service för framtidens arbetsplats ett omfattande skifte mot att integrera hållbarhet i alla aspekter av verksamheten. Vi strävar efter att skapa arbetsmiljöer som inte bara är effektiva och innovativa utan också är anpassade till globala hållbarhetsmål. Visionen handlar om att se över hur varje process, från energiförbrukning till avfallshantering, bidrar till en mer hållbar framtid. Vi hjälper våra regionala enheter att hitta de bästa lösningarna inom ramen för lokal lagstiftning.

Flera viktiga initiativ finns redan på plats som en del av denna omvandling:

  • Förnybara energilösningar: Solpaneler, LED-belysning, ljussensorer, topputjämning med energilagringssystem, värmepumpar, aktiv temperaturövervakning.
  • Avfallsminskning och återvinning: Avfallshantering, återanvändbara förpackningsmaterial.
  • Transport och rörlighet: Hybridmaskinpark eller helt elektrisk fordonspark, användning av HVO100 (grön diesel), elcyklar, cykelleasingprogram.
  • Driftseffektivitet: Renoverade maskiner och användning av elektriska gaffeltruckar.
  • Utbildning och medvetenhet: Kurser i hållbara metoder.
     

Atlas Copco Group strävar efter att utöka dessa initiativ, öka användningen av förnybar energi, automatisera processer för ökad effektivitet och kontinuerligt utforska nya sätt att minska utsläpp och avfall. Vi anser att det alltid finns ett bättre sätt.

Leder arbetet mot en hållbar framtid
Fleet Electrification-projektet lyfter fram Power Techniques Nordic’s innovativa anda och hållbara tankesätt. Den lyckade driftsättningen av helt elektriska servicebilar är ett bevis på hur praktiska, verkliga lösningar kan driva på betydande framsteg för att skapa framtidens arbetsplats. Förändring pågår – och vi är fast beslutna att leda förändringen.

Kontaktpersoner
 

Atlas Copco Power Technique Nordic, business line manager service
Krister Gröbacher
E-mail: krister.grobacher@atlascopco.com
Telefon: +46 70 246 41 46

Atlas Copco Power Technique Nordic, SHEQ Analyst
Åsa Järbin
E-mail: asa.jarbin@atlascopco.com
Telefon: +46 8 743 82 03

Great ideas accelerate innovation. Atlas Copco Power Technique omvandlar industriella idéer till ledande teknologi inom luft-, kraft- och flödeslösningar. Våra passionerade medarbetare, vårt expertkunnande och vår service erbjuder hållbart värde för industrier över hela världen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group AB (publ) förvärvar verksamheten i tidigare Rosengrens Larm AB

Published

on

By

Nordic LEVEL Group AB (publ) har idag tecknat ett överlåtelseavtal gällande verksamheten i tidigare Rosengrens Larm AB. Genom affären får Rosengrens kunder tillgång till en större nationell leveranskapacitet, ett bredare säkerhetserbjudande samt ytterligare kompetens och erfarenhet. Nyckelpersoner från Rosengrens ansluter till LEVEL, vilket bidrar till att säkerställa kontinuitet och stabilitet i leveransen. Förvärvet sker i nära anslutning till LEVELs nyligen genomförda förvärv av tidigare Secits Sweden AB. Rosengrens och Secits kompletterar varandra på ett utmärkt sätt, särskilt inom banksektorn som utgör en viktig kundgrupp för båda bolagen. Tillsammans med LEVEL skapas nu ett starkt helhetserbjudande för både nya och befintliga kunder.

LEVEL etablerar nytt kontor i Helsingborg, där Secits redan har en stark närvaro. Samtidigt kommer övriga kontor hos Secits och Rosengrens att avvecklas, och all verksamhet integreras i LEVELs befintliga kontorsnät. Samordningen möjliggör en betydande effektivisering, bland annat genom lägre hyreskostnader. Vi är även mycket glada över att få välkomna alla nya medarbetare till våra kontor runt om i landet.

Överlåtelseavtalet innebär att Nordic LEVEL Group breddar sitt tjänsteutbud, där styrkorna från samtliga tre verksamheter kombineras för att skapa ytterligare mervärde. Rosengrens och Secits hade 2023 tillsammans en omsättning om cirka 50 MSEK. Genom förvärven stärker LEVEL ytterligare sin position inom myndigheter, dagligvaruhandeln och den finansiella sektorn. LEVEL ser en betydande potential att öka tillväxten i sina återkommande intäkter, i enlighet med bolagets nuvarande strategi.

”Vi är mycket glada över att välkomna både nya och befintliga kunder och medarbetare från Rosengrens och Secits till Nordic LEVEL Group. Genom våra kompletteringsförvärv ser vi omedelbara möjligheter att realisera både kostnads- och intäktssynergier. Vi ser fram emot att vidareutveckla de befintliga erfarenheterna och kundrelationerna med målet att skapa ännu större värde för våra nya och gemensamma kunder,” säger Jörgen Lundgren, VD för Nordic LEVEL Group.

”Genom överlåtelseavtalet har Nordic LEVEL Group tagit över och driver nu verksamheten vidare i samma personliga ’Rosengrensanda’ som tidigare, men i en större och mer utvecklad struktur. Med LEVELs nationella närvaro skapas nya möjligheter för snabbare utveckling, ett bredare tjänsteutbud och teknisk innovation. Målet är att erbjuda nya och befintliga kunder en komplett lösning och ytterligare stärka positionen som totalleverantör inom säkerhet,” säger Henrik Viinapuu, fd Rosengrens Larm AB.

LEVEL ser mycket positivt på de genomförda affärerna och våra nya medarbetare får nu möjlighet att fortsätta bidra till bolagets tillväxt och innovation.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Avancerad säkerhetsteknik och Kvalificerad säkerhetsrådgivning. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så tryggt och säkert liv som möjligt. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordicLEVELgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB tecknar avtal om att förvärva en fastighet i Växjö

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget har tecknat avtal att förvärva samtliga aktierna i det fastighetsägande bolaget som äger fastigheten Svarven 1 i Växjö till ett underliggande fastighetsvärde om 97 mkr. Fastigheten är i sin helhet uthyrd till Willo AB med en återstående hyrestid om 12 år. Tillträdesdagen är 16 december 2024.

Fastigheten Växjö Svarven 1 omfattar 7 935 m2 uthyrbar area och en tomtarea om totalt 20 209 m2. Lokalerna används för tillverkning, lager och kontor.

Hyresgästen Willo AB är ett ledande bolag inom tillverkning av högkvalitativa kritiska precisionsdetaljer. Bolaget, som grundades i Växjö 1956, har idag kunder från många delar av världen och levererar produkter inom segmenten Medtech, Energy, Industry och Moldtech. Hyresgästen har bedrivit sin verksamhet på fastigheten sedan 1960-talet.

”Willo AB är ett fantastiskt välskött bolag med en lång historia på fastigheten. Vi är mycket glada och stolta att få ta över stafettpinnen som ny fastighetsägare och ser fram emot att få vidareutveckla fastigheten tillsammans med verksamheten på plats.” säger bolagets VD, David Träff

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se

Om Logistri
Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NYAB AB: Uppsala kommun återkallar tilldelningen för Uppsala spårvägsprojekt

Published

on

By

NYAB meddelade den 29 oktober 2024 att de, tillsammans med sin partner Azvi, valdes som generalentreprenör för byggandet av Uppsala spårväg.

Uppsala kommun har idag informerat deltagarna i upphandlingen att tilldelningsbeslutet som fattades den 29 oktober 2024 återkallas. Uppsala kommun har bedömt att ytterligare kontroller är nödvändiga innan kontraktet tilldelas. Ett nytt tilldelningsbeslut kommer att meddelas så snart som möjligt.

Kontakt
Johan Larsson, VD, NYAB AB, johan.larsson@nyabgroup.com, +46 (0)70 182 50 70

NYAB:s Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, +46 (0)8 604 22 55.

Denna information är sådan information som NYAB AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november kl. 15:00 CET.

Om NYAB

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. NYAB erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB är verksamt i Sverige och Finland, inom både privat och offentlig sektor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.