Connect with us

Marknadsnyheter

Leksand Knäckebröd bäst i klassen på hållbarhet

Published

on

Leksands Knäckebröds arbete med att minska sitt redan låga klimatavtryck har gett resultat. Företagets hållbarhetsrapport visar att avtrycket minskat med hela 35 procent per kilo knäckebröd de senaste fyra åren, samtidigt som arbetet med CO2e-märkning på förpackningarna har gett placering på plats 36 på Sustainable Brand Index bland en rad stora företag.

– Det är roligt att vi får så stor respons och uppskattning på vårt hållbarhetsarbete. Vår ambition är att vi ska vara det men mest hållbara och klimatsmarta bageriet och vi är på god väg, säger Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd.

Leksands Knäckebröd har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden i Leksand i 200 år, alltid med varsam hand och lokala råvaror. Knäckebrödet bakas fortfarande med svensk fullkornsråg, friskt vatten från egen källa, jäst och en nypa salt. I dag är det sjätte generationen Joon som driver familjeföretaget.

– För oss är hållbarhet både en tradition och en självklarhet. Vi tittar inte på kvartalsekonomi, vi tittar på sekel. Det vi lämnar efter oss ska hålla till kommande generationer, så är det bara, säger Annika Sund, som är syster till vd Peter Joon.

Bytt ut bilarna och återvinner smulor

Den hållbarhetsrapport som släpps nu visar tydligt att det medvetna och långsiktiga arbetet som Leksands Knäckebröd gjort med att minska sina klimatavtryck har gett resultat. Det klimatavtryck som företaget gör kommer framför allt från råvaror, transporter och den egna produktionen. Genom att byta ut bilflottan till fossilfria bilar har företaget minskat klimatavtrycket på säljarbilarna med över 77 procent på tre år. Smulorna från bageriet blir djurfoder så allt äts och inget går till spillo.

Genom föreläsningar och kommunikation kring hållbarhetsarbetet bland annat genom att CO2e-märka förpackningarna, har företaget klivit upp på Sustainable Brand Index på plats 36 bland de stora företagen 2023.

– Vi jobbar stenhårt med varje punkt för att bli bäst i branschen på hållbart och klimatsmart. Vi diskuterar med alla leverantörer, vänder och vrider på inköp och transporter och har som ambition att rågen ska växa högst 34 mil från bageriet. Vi köper även det mesta av vårt förpackningsmaterial inom samma radie. Det är inte utan att man blir lite stolt att arbetet nu bär frukt, säger Annika Sund.

Är du intresserad av mer information, en speciell bild eller att prova ett av våra knäckebröd, kontakta Karin Pontén, se nedan.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Sund, marknadschef, tfn 070 651 36 32, annika.sund@leksandsbrod.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Leksands Knckebrd trekantLeksands knckebrd i ugnen

Miljövänligt hantverk och tradition
Sedan starten av Leksands Knäckebröd på 1800-talet har hållbarhet och innovation varit en central del av verksamheten, samtidigt som hantverket och passionen för smak aldrig har kompromissats med. Knäckebrödet är bakat helt utan tillsatser och på enbart rena råvaror. Sedan 2013 är bageriet helt fossilfritt.

I dag är det sjätte generationen Joon som driver Leksands Knäckebröd, fortfarande efter samma recept som gammelfarmors mormor bakade sitt knäckebröd med. I dag omsätter Leksands Knäckebröd 315mkr och finns på 14 marknader.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 25.10.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
25.10.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 25.10.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 977

10,87

1 510 276,96

XSTO

109 312

10,88

1 188 876,31

XCSE

27 154

10,87

295 103,97

Summa

275 443

10,87

2 994 257,24

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4427 och DKK till EUR 7,4601
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 1 380 977 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024

Published

on

By

Juli – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
  • EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).

Januari – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
  • EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).

VD-kommentar

Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.

EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.

WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.

Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.

Våra finansiella mål är:

  • Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
  • Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
  • Soliditet på minst 40%
  • Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation

Mobil: 070-486 99 83 
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se

www.wonderfultimes.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024

Published

on

By

Juli – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
  • EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).

Januari – september 2024

  • Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
  • EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).

VD-kommentar

Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.

EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.

WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.

Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.

Våra finansiella mål är:

  • Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
  • Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
  • Soliditet på minst 40%
  • Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation

Mobil: 070-486 99 83 
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se

www.wonderfultimes.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.