Marknadsnyheter
Liene Lemane är Stena Lines nya Trade Director för regionen Baltic Sea North
Den första juni 2024 tar Liene Lemane över som Trade Director för regionen Baltic Sea North och blir den som fortsätter att driva Stena Lines tillväxt på Östersjön.
Liene Lemane kliver in i sin nya roll med bred kunskap och erfarenhet. Efter avklarade ekonomistudier arbetade hon fyra år på finansdepartementet i Lettland. 2014 inledde hon sin karriär på Stena Line och fram till 2021 hade hon flera olika roller inom företagets verksamhet på Östersjön. Hon känner väl till regionen, kollegorna, kunderna och affärsdynamiken. 2021 flyttade Liene till Göteborg och axlade rollen som Head of Group Business Control. När Stena Line köpte terminalen i Ventspils i maj 2023 var det Liene som fick förtroendet att bli Managing Director. Hon återvände till Lettland och implementerade Stena Lines kultur, värderingar och arbetssätt.
I sin nya roll kommer Liene driva Stena Lines tillväxt i regionen, med fokus på att möta kundernas behov, samt säkerställa en resilient verksamhet på en konkurrensutsatt marknad.
”Det är en ära att få möjlighet att fortsätta utveckla dessa nyckellinjer mellan Sverige, Tyskland och Baltländerna. Jag ser fram emot att lyssna in våra kunders behov och arbeta för att Stena Line ska växa och bli beständigt i många år framöver, samt för att fortsätta koppla samman Europa för en hållbar framtid”, säger Liene Lemane.
Liene Lemane behåller samtidigt sin roll som Managing Director för terminalen i Ventspils. Som Trade Director efterträder hon Johan Edelman, som stannar hos Stena Line och kliver in i rollen som Trade Director för den nya regionen Irish Sea South.
Om linjen Nynäshamn-Ventspils:
Stena Line har drivit linjen mellan Nynäshamn i Sverige och Ventspils i Lettland sedan 2012. Sedan dess har linjen ökat från ett fartyg och tio dagliga avgångar till dagens två moderna fartyg, sjösatta 2021 och 2022, och upp till fyra avgångar per dag.
Överfarten på 8,5 timmar är den snabbaste mellan Sverige och Baltländerna. Linjen är populär för både frakt och turism och avgörande för tillverknings- och byggindustrin i Skandinavien.
Om linjen Travemünde-Liepaja:
Linjen mellan tyska Travemünde och lettiska Liepaja transporterar resenärer och fraktkunder på den 21,5 timmar långa överfarten med en avgång per dag. Stena Line driver terminalen Skandinavienkai i Travemünde, som är en av de största RoRo- och färjeterminalerna i Europa. Linjen erbjuder intermodala lösningar och hanterar tung frakt.
För mer information, vänligen kontakta:
Stena Line
Press office
+46 (0) 31 – 85 85 83
press@stenaline.com
Om Stena Line
Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar
CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?
Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år agoUpptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år agoDärför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år agoTeknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
