Marknadsnyheter
LightAir: Årsredovisning 2022
(NGM: LAIR)
LightAir i korthet
Verksamt inom CleanTech och erbjuder främst industriell och kommersiell luftrening för att främja hälsa, produktivitet och hållbarhet hos nordiska och internationella bolag och organisationer.
Erbjudandet är baserat på två unika och egenutvecklade teknologier: CellFlow och IonFlow. På olika vis nyttjar de båda teknologierna ozonfri jonisering för att oskadliggöra skadliga partiklar såsom föroreningar, virus och pollen.
Marknaden är internationell och numera bearbetas tre segment: industri, kommersiell och konsumentinriktad luftrening.
Bolagets rötter återfinns inom konsumentinriktad försäljning, samtidigt som det strategiska fokuset under senare tid har justerats till B2B-försäljning gentemot de kommersiella och industriella segmenten. Hos LightAir sammanförs dessa två segment under begreppet Professional Solutions, och bolagets prioriterade målgrupper framöver består av industrier, kontor och skolor.
I dag bearbetas den nordiska hemmamarknaden, med Sverige och Finland i spetsen, via egen direktförsäljning, samt genom ett växande nätverk av återförsäljare och partners. Därutöver sker export till en mängd internationella marknader, med några uttalade nyckelregioner såsom Benelux.
Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR.
Vd har ordet
Som nytillträdd vd konstaterar jag att LightAir står inför utmaningar, samtidigt som möjligheterna är mycket stora. Mina personliga ambitioner är höga och tillsammans med ett sammansvetsat team av medarbetare ska vi nu, tillsammans med dig som aktieägare, bygga en allt mer framgångsrik verksamhet med växande försäljningsambitioner.
LightAirs fokus är att fullfölja den strategiska utvecklingen med ett starkt erbjudande inom främst industriell luftrening. Detta med än hårdare organisatoriskt fokus och minskade distraktioner från allehanda övriga utmaningar.
Det är inte tu tal om att detta bolag kommer från allt för låga försäljningsnivåer historiskt sett. Samtidigt finns det många parametrar som idag understryker en positiv syn på bolagets framtidsutsikter. Allt sedan slutet av räkenskapsåret 2022 har jag med egna ögon kunnat se hur vi genom ett allt tydligare fokus på industriell luftrening byggt en allt stabilare bas, med en växande prospektering, mångdubblat antal aktuella offerter och gryende försäljningstillväxt.
Bygga bolag genom försäljning
Trots en grundläggande teknisk bakgrund ser jag mig själv främst som en säljinriktad kraft med ett tydligt ledarskap. Det rimmar väl med att vår viktigaste uppgift på LightAir idag är att säkerställa att fortsätta stänga allt fler affärer inom vår B2B-försäljning. Givetvis tillsammans med att fortsätta leverera kvalitet i enlighet med det produktlöfte vi de facto ställer gentemot våra målgrupper.
Med detta sagt är en stabil grund lagd i dagsläget och framtiden handlar främst om att bygga verksamhet genom att affär läggs till affär och installation till installation.
Ny vd som haft sin inskolning
I skrivande stund har jag varit vd för LightAir i knappa två månader och det är med stor entusiasm och tillförsikt jag antagit denna utmaning. Genom att dessförinnan varit involverad i bolaget under cirka fem månader som sälj- och managementkonsult anser jag mig ha skapat mig en god bild av bolagets samlade styrkor och svagheter.
Samtidig inser jag att du som aktieägare fått visa stort tålamod och nu har all rätt att förvänta dig konkreta resultat framöver. Personligen ser jag på bolaget och de grundläggande teknologierna som något av en oslipad diamant. Det är min och mina medarbetares uppgift att verkligen ta fram denna potential i ljuset och slipa till verksamheten till de allt högre nivåer av försäljning, kundnöjdhet och aktieägarvärde som vi har förutsättningar att nå inom en relativt snar framtid.
Konkurrenskraftiga styrkor
Min positiva framtidssyn grundas mycket på de egenutvecklade, och till stora delar patenterade, teknologier vi bygger vårt erbjudande på.
Detta erbjudande inkluderar svårmatchade fördelar gentemot eventuella konkurrenter och vår marknadsbearbetning har under sista halvåret levererat goda tecken på hur vi framöver kan vidareutveckla vår verksamhet. Renare luft i kombination med låga driftskostnader är helt enkelt något som lockar industriella aktörer.
Möjligheter för vidare produktutveckling
Den patenterade teknologin, CellFlow DEP, omfattar dessutom stora möjligheter för vidare produktutveckling.
Projekt att lyfta fram i detta sammanhang är ett nyligen igångsatt utvecklingsarbete som sker via Chalmers i Göteborg. Man har i detta erhållit statligt finansieringsstöd med syftet att finna lösningar för skapandet av så ren luft som möjligt i utsatta operationsrum och vårdlokaler. Projektet ska fortlöpa under tre års tid och luftreningsteknologin som inkluderas är just CellFlow DEP. Framtida kommersiell potential återstår att utröna men kan vara betydande.
Vidare återfinns ett internt utvecklingsprojekt, där det konstruerats prototyper för integration i befintliga ventilationslösningar hos olika typer av fastigheter. Avsikten är att nu ta detta till kommersiella tester och utvärdering tillsammans med samarbetspartners inom dessa marknader. Denna typ av integrerad luftrening bedöms ha stor framtida potential och ter sig på sikt vara mycket intressant för LightAir.
Positiva vindar för framtida seglats
Min framtidsoptimism bygger framförallt på hur det industriella marknadssegmentet har visat sig vara rejält mottagligt för vårt budskap och erbjudande. Det finns gott om verksamheter med olika utgångspositioner, samtliga med ett behov av renad luft i sina produktionsanläggningar och lagerlokaler. Allt för att skapa hälsosammare arbetsmiljö såväl som säkerställa drift och funktion hos känsliga maskiner och robotar.
Våra försäljningsdiskussioner och utestående offerter har – dock från blygsamma nivåer – mer än tiofaldigats sista sex månaderna. Det egna direkta försäljningsarbetet gentemot den svenska industrimarknaden har under senare tid resulterat i ett antal vunna kontrakt och ett tiotal testinstallationer hos en bredd av små, medelstora och stora verksamheter.
Genom ett fortsatt dedikerat arbete gentemot målgruppen är givetvis ambitionen att fortsätta bygga på denna gryende tillväxt och skörda framgångar genom att löpande stänga allt fler affärer och avtal framgent.
Utöver arbetet med att skapa organisk tillväxt gör vi löpande utvärderingar av presumtiva förvärv. Vår uttalade förvärvsstrategi är främst inriktad mot utökad säljkapacitet och kundstock, för att agera ytterligare hävstång till vår tillväxt.
Ödmjuka och tillitsfulla inför framtiden
Medvetenheten är stor att vi har långt kvar på vår resa. Där kommer finnas luftgropar under färden, samtidigt som jag är övertygad om att den långsiktiga destinationen såväl är lockande som högst möjlig. Detta i form av ett framgångsrikt och vinstdrivande tillväxtföretag på en högintressant marknad för luftrening inom framför allt B2B.
Framför oss ligger ett fortsatt hårt, men stimulerande, arbete att fortsätta utvecklas inom främst det industriella marknadssegmentet. Möjligheterna är stora och viljan att lyckas än större — tillsammans bygger vi nu nytt och ser till att nyttja den bas vi lagt för framtida framgångar under kommande år.
För ytterligare information kontakta:
Peter Svensk
VD, LightAir AB (publ)
070-562 72 72
peter.svensk@lightair.com
Om LightAir
LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Ingredion och Lantmännen bildar strategiskt partnerskap för att accelerera utvecklingen av växtbaserade proteiner
Avtalet utökar båda företagens kapacitet i en snabbt växande och utvecklande proteinmarknad.
Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), en ledande global leverantör av ingredienslösningar för livsmedel, drycker och industriella applikationer, och Lantmännen tillkännager ett nytt långsiktigt samarbete. Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, bioenergi, livsmedel och råvaror. Samarbetet kommer att inledas med att tillgodose den europeiska marknadens behov av konkurrenskraftiga, hållbart framställda och högkvalitativa ärtproteinisolat kombinerat med försäljning, produktinnovation och processförbättring.
Lantmännen kommer att investera 1,2 miljarder kronor i en modern anläggning i Sverige, samtidigt som man samarbetar med Ingredion för att utveckla en differentierad portfölj av växtbaserade proteinisolat baserade på gula ärtor. Byggandet av produktionsanläggningen kommer att slutföras under 2027.
– Genom samarbetet med Lantmännen utökar vi vår närvaro på den europeiska marknaden. Detta markerar en viktig milstolpe i vår strategi att befästa vår position som en global ledare inom den växtbaserade proteinindustrin, säger Mike O’Riordan, Ingredions Senior Vice President of Texture and Healthful Solutions i EMEA.
– Detta partnerskap gör det möjligt för oss att utnyttja våra kombinerade styrkor för att leverera överlägsna, hållbart framställda ärtproteinisolat som möter de föränderliga behoven på den globala marknaden, säger Mike O’Riordan.
– Samarbetet med Ingredion är en milstolpe för vår verksamhet inom växtbaserade proteiner, säger Lars-Gunnar Edh, vice vd för Lantmännens division Energy och vd för Lantmännen Biorefineries.
– Ingredions breda marknadsräckvidd och djupa expertis inom processteknik och produktutveckling kompletterar vår vertikalt integrerade produktionskapacitet på ett mycket bra sätt. Tillsammans är vi redo att revolutionera den växtbaserade proteinmarknaden med innovativa, högkvalitativa ärtproteinisolat, avslutar Lars-Gunnar Edh.
Mer information om vad som händer framöver inom växtbaserade proteiner finns på mässan Food Ingredients Europe den 19-21 november 2024 i Frankfurt, Tyskland. Träffa Ingredion i monter 3.1H90 och Lantmännen i monter 4.2 H53.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Ingredion
Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), med huvudkontor i en förort till Chicago, är en ledande global leverantör av ingredienslösningar som betjänar kunder i nästan 120 länder. Med en årlig nettoomsättning för 2023 på cirka 8 miljarder USD förvandlar företaget spannmål, frukt, grönsaker och andra växtbaserade material till mervärdeslösningar för livsmedels-, dryckes-, djurfoder-, bryggeri- och industrimarknaderna. Med Ingredion Idea Labs® innovationscenter runt om i världen och fler än 12 000 anställda skapar företaget tillsammans med kunder och uppfyller sitt syfte att föra samman potentialen hos människor, natur och teknik för att göra livet bättre. Besök ingredion.com för mer information och de senaste företagsnyheterna.
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
Marknadsnyheter
Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad
”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.
Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.
Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”
Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.
Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.
En mötesplats för framtiden
Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.
Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1
- Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
- Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
- Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
- Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).
Fakta om Haga Norra Kvarter 1
- Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
- Storlek: 27 000 kvm.
- Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
- Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
- Totalentreprenör: Zengun.
- Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Marknadsnyheter
Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad
”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.
Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.
Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”
Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.
Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.
En mötesplats för framtiden
Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.
Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1
- Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
- Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
- Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
- Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).
Fakta om Haga Norra Kvarter 1
- Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
- Storlek: 27 000 kvm.
- Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
- Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
- Totalentreprenör: Zengun.
- Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke