Connect with us

Marknadsnyheter

LightAir förändrar strategi – fokus på organisk tillväxt och distributionspartners

Published

on

LightAir meddelar en strategisk förflyttning från tillväxt genom förvärv till organisk tillväxt, där försäljningen framöver kommer att ske främst via distributörer och återförsäljare. Genom att fokusera på partnerskap i försäljningsledet stärker LightAir sin kostnadseffektivitet och närvaro inom industriella och kommersiella marknader.

LightAir AB (publ) (”LightAir”) meddelar en strategisk förändring i sin tillväxtstrategi. Efter några år med en strategi för både organisk tillväxt och expansion genom förvärv, kommer LightAir nu att prioritera organisk tillväxt och utöka sitt försäljningsfokus genom distributörer och återförsäljare, och mer begränsad direktförsäljning via egen säljkår.

Med denna förändring bygger LightAir vidare på sitt strategiska skifte från konsumentmarknaden till det industriella och kommersiella segmentet. Bolaget ser betydande möjligheter för sin patenterade CellFlow-teknologi samt tjänsteplattformen LightAir Connect inom dessa segment och avser att stärka sin närvaro på marknaden genom partnerskap med etablerade distributörer.

Stärkt fokus på distributionspartners för ökad marknadstäckning

Framöver kommer LightAir att minska sitt beroende av direktförsäljning via egen säljkår och istället samarbeta nära med ett nätverk av distributörer och återförsäljare för att nå en bredare kundbas. Genom denna modell säkerställs en kostnadseffektiv och flexibel försäljning med målet att stärka marknadspositionen, framförallt på de nordiska marknaderna. Under hösten har bolaget tecknat avtal med två distributörer i Finland och Sverige, som har väl etablerade kundrelationer och branschkännedom inom sina respektive områden.

Strategisk förflyttning för långsiktig lönsamhet

LightAirs strategi för organisk tillväxt innebär ett förstärkt fokus på produktutveckling, effektivisering och kundnära lösningar. Genom partnerskap med distributörer kan bolaget fortsatt prioritera de industriella och kommersiella segmentens krav på högkvalitativ luftrening för krävande miljöer, som exempelvis industri- och arbetsplatser där hälsa och produktivitet står i fokus. Tjänstemodellen ”Ren luft som en tjänst” kommer fortsatt att vara en del av erbjudandet och generera stabila, återkommande intäkter.

”Genom att flytta vårt strategiska fokus mot organisk tillväxt och en distribuerad försäljningsmodell tar vi ett viktigt steg mot att stärka vår marknadsnärvaro samtidigt som vi ökar effektiviteten,” säger Lars Liljeholm, VD för LightAir. ”Vi ser fram emot att arbeta nära våra partners för att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med våra lösningar till fler kunder inom industri- och arbetsmiljösegmentet.”

Koncernstruktur

I och med strategiförändringen så avyttrar LightAir ett vilande dotterbolag, Gobram AB, som var tänkt att användas i förvärvssammanhang. Koncernen består framåt av moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB och LifeAir AB. Det bedrivs ej någon verksamhet i dotterbolagen LifeAir Development AB och LifeAir AB.

 

För ytterligare information kontakta:

Lars Liljeholm
VD, LightAir AB (publ)
0708-28 61 96
lars.liljeholm@lightair.com

Om LightAir

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra hälsa och välbefinnande genom att erbjuda de bästa lösningarna för industriell och kommersiell luftrening. Vår CellFlow-teknologi och LightAir Connect hjälper företag att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Offentliggörande:

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2024 kl. 18:00 CET.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 47, 2024

Published

on

By

Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 18 november 2024 och 22 november 2024 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).

Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.

Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier): Viktat genomsnittspris per dag (SEK): Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK):
18 nov 2024 54 000 296,7058 16 022 113
19 nov 2024 54 000 295,4498 15 954 289
20 nov 2024 54 000 297,1945 16 048 503
21 nov 2024 54 000 297,9977 16 091 876
22 nov 2024 54 000 300,7783 16 242 028
Total ackumulerat under vecka 47, 2024 270 000 297,6252 80 358 809
Total ackumulerat under återköpsprogrammet 6 156 000 300,6345 1 850 705 968

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 22 november 2024 till 6 156 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 60 412 986 aktier av serie A och 641 929 503 aktier av serie B.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zenergy AB (publ) stärker relationen med K-Fastigheter genom ny order på byggbodar

Published

on

By

Zenergy har via sitt dotterbolag Kaper Norden, erhållit en beställning från K-Fastigheter på nio nya byggbodar. Ordern är ett resultat av det långvariga samarbetet mellan K-Fastigheter och Zenergy samt företagets satsning på en ny generation moderna och energieffektiva byggbodar.

Ordern kommer att produceras och levereras under första och andra kvartalet 2025.

 

 Zenergy har via sitt dotterbolag Kaper Norden erhållit en order från K-Fastigheter på nio nya byggbodar. Orderna är den första leveransen av Zenergys nyutvecklade byggbodskoncept där moderna material ihop med utmärk energiprestanda sätter en ny standard i branschen.

Under hösten har vi på Kaper tillsammans med Zenergy fokuserat på att integrera våra processer och utnyttja styrkorna i Zenergys produktion. Jag är stolt över att nu se resultatet av detta arbete. Det här är ett utmärkt exempel på hur samarbete och gemensam innovation leder till framgång, säger Sindre Kjear, ansvarig för bodsatsningen inom Zenergy/Kaper-gruppen.

 

Denna order är inte bara ett ekonomiskt tillskott för Zenergy, utan stärker även bolagets position på bodmarknaden. – ”Det öppnar dessutom dörren för fler affärsmöjligheter framöver”, kommenterar Nicklas Lundin, VD för Zenergy.

 

De nya bodarna kommer att produceras vid Zenergys fabrik i Skillingaryd och levereras under första och andra kvartalet 2025.

 

Om K-fastigheter

K-Fastigheter är ett innovativt fastighetsbolag som driver sin verksamhet genom en integrerad process inom entreprenad och fastighetsförvaltning. Bolaget förvaltar cirka 5 000 bostäder, och dess fastighetsbestånd har ett bokfört värde på cirka 15 miljarder kronor.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Om Zenergy

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.

 

Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

 

För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bioservo samarbetar med Limb Lab för att göra Carbonhand[®] mer tillgänglig i USA

Published

on

By

Bioservo, en global pionjär inom bärbar medicinsk robotik som revolutionerar assisterand vård med sin innovativa ”State of the art”-teknologi, tillkännager ett strategiskt samarbete med Limb Lab, en ledande leverantör av lösningar inom ortopedi och proteser. Samarbetet syftar till att erbjuda den banbrytande Carbonhand®-teknologin till patienter över hela USA.

Limb Lab, ett oberoende protes- och ortosföretag, är känt för sina innovativa och individanpassade metoder för att stödja personer med rörelsehinder och andra funktionella behov. Efter att ha utvecklat en djup erfarenhet inom detta område i över ett decennium kommer Limb Lab nu att göra Carbonhand tillgängligt för människor i Arizona, Minnesota, Wisconsin, Nebraska och Iowa, vilket avsevärt utökar tillgången till denna revolutionerande teknologi.

Carbonhand, som bygger på Bioservos patenterade SEMTM-teknologi (Soft Extra Muscle), förbättrar intuitivt greppstyrkan för att stödja dagliga aktiviteter och tillgodoser därmed ett viktigt behov för patienter med nedsatt handfunktion. Carbonhand förbättrar assisterande vård genom att leverera toppmodern teknologi utformad för att stärka användare med nedsatt handfunktion och ge en högre livskvalitet.

”Sedan början av 2024 har Carbonhand varit tillgänglig för amerikanska veteraner genom ersättning via Veteran Affairs, med cirka tio veterancenters över hela landet som förskriver denna livsförändrande produkt”, säger Petter Bäckgren, vd för Bioservo. ”Vårt samarbete med Limb Lab gör det nu möjligt för oss att erbjuda Carbonhand till ännu fler människor, vilket stärker vårt arbete för att göra Carbonhand till en standardbehandling för personer som behöver ökad greppstyrka.”

För mer information, kontakta:
Petter Bäckgren, VD, Bioservo AB
Telefon: +46 70 555 69 69 97
E-post: petter.backgren@bioservo.com

Marty Frana, VD, Limb Lab 
Telefon: +1 844 546 2522
E-post: marty@limblab.com

 

Om Bioservo AB
Bioservo AB är ledande inom bärbara muskelstärkande system som revolutionerar hjälpmedelsvården. Bioservo har sitt huvudkontor i Kista och arbetar för att möjliggöra större självständighet och förbättrad livskvalitet för människor över hela världen genom att ge användarna tillgång till innovativ, mjuk exoskeletteknik. För mer information, vänligen besök www.bioservo.com.

 

Om Limb Lab
Limb Lab är ett kund- och läkardrivet vårdföretag.  I över tio år har företaget stadigt expanderat samtidigt som det oförtrutet har fullföljt sitt uppdrag att förbättra funktionell förmåga – och livskvalitet – för de människor som det tjänar.  Du hittar oss på www.limblab.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.