Marknadsnyheter
LightAir förändrar strategi – fokus på organisk tillväxt och distributionspartners
LightAir meddelar en strategisk förflyttning från tillväxt genom förvärv till organisk tillväxt, där försäljningen framöver kommer att ske främst via distributörer och återförsäljare. Genom att fokusera på partnerskap i försäljningsledet stärker LightAir sin kostnadseffektivitet och närvaro inom industriella och kommersiella marknader.
LightAir AB (publ) (”LightAir”) meddelar en strategisk förändring i sin tillväxtstrategi. Efter några år med en strategi för både organisk tillväxt och expansion genom förvärv, kommer LightAir nu att prioritera organisk tillväxt och utöka sitt försäljningsfokus genom distributörer och återförsäljare, och mer begränsad direktförsäljning via egen säljkår.
Med denna förändring bygger LightAir vidare på sitt strategiska skifte från konsumentmarknaden till det industriella och kommersiella segmentet. Bolaget ser betydande möjligheter för sin patenterade CellFlow-teknologi samt tjänsteplattformen LightAir Connect inom dessa segment och avser att stärka sin närvaro på marknaden genom partnerskap med etablerade distributörer.
Stärkt fokus på distributionspartners för ökad marknadstäckning
Framöver kommer LightAir att minska sitt beroende av direktförsäljning via egen säljkår och istället samarbeta nära med ett nätverk av distributörer och återförsäljare för att nå en bredare kundbas. Genom denna modell säkerställs en kostnadseffektiv och flexibel försäljning med målet att stärka marknadspositionen, framförallt på de nordiska marknaderna. Under hösten har bolaget tecknat avtal med två distributörer i Finland och Sverige, som har väl etablerade kundrelationer och branschkännedom inom sina respektive områden.
Strategisk förflyttning för långsiktig lönsamhet
LightAirs strategi för organisk tillväxt innebär ett förstärkt fokus på produktutveckling, effektivisering och kundnära lösningar. Genom partnerskap med distributörer kan bolaget fortsatt prioritera de industriella och kommersiella segmentens krav på högkvalitativ luftrening för krävande miljöer, som exempelvis industri- och arbetsplatser där hälsa och produktivitet står i fokus. Tjänstemodellen ”Ren luft som en tjänst” kommer fortsatt att vara en del av erbjudandet och generera stabila, återkommande intäkter.
”Genom att flytta vårt strategiska fokus mot organisk tillväxt och en distribuerad försäljningsmodell tar vi ett viktigt steg mot att stärka vår marknadsnärvaro samtidigt som vi ökar effektiviteten,” säger Lars Liljeholm, VD för LightAir. ”Vi ser fram emot att arbeta nära våra partners för att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med våra lösningar till fler kunder inom industri- och arbetsmiljösegmentet.”
Koncernstruktur
I och med strategiförändringen så avyttrar LightAir ett vilande dotterbolag, Gobram AB, som var tänkt att användas i förvärvssammanhang. Koncernen består framåt av moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB och LifeAir AB. Det bedrivs ej någon verksamhet i dotterbolagen LifeAir Development AB och LifeAir AB.
För ytterligare information kontakta:
Lars Liljeholm
VD, LightAir AB (publ)
0708-28 61 96
lars.liljeholm@lightair.com
Om LightAir
LightAir AB (publ) har som mission att förbättra hälsa och välbefinnande genom att erbjuda de bästa lösningarna för industriell och kommersiell luftrening. Vår CellFlow-teknologi och LightAir Connect hjälper företag att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.
Offentliggörande:
Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2024 kl. 18:00 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Här är det dyrast att separera i Sverige
Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.
Antal skilsmässor 2023
Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation.
Om uträkningen
Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent).
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg
Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea 931 804 kronor, och 1 863 608 för två.
I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två.
Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg
Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två.
Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå.
Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.
– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen, säger Claudia Wörmann.
Fem dyraste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Sundbyberg
- Solna
- Nacka
- Varberg
- Kungsbacka
Fem billigaste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Borlänge
- Kristianstad
- Trollhättan
- Uddevalla
- Skövde
Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner
För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket
claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14
Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa
En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.
I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke