Connect with us

Marknadsnyheter

Lindab lägger ner produktionen av byggprodukter i Tjeckien

Published

on

Lindab har tidigare meddelat att affärsområde Profile Systems, som tillverkar byggprodukter, utvärderar strukturella åtgärder för att öka lönsamheten. Som del av detta arbete har Lindab beslutat att lägga ner tillverkningen av produkter för Profile Systems i Tjeckien. 

Lindab har idag produktion av både ventilations- och byggprodukter i Tjeckien. Ventilationsverksamheten lämnas oförändrad medan produktionen av byggprodukter kommer att avslutas vid årsskiftet. Nedläggningen berör ett 30-tal medarbetare som arbetar med produktion och lagerhållning. Kundrelationerna tas över av Lindabs verksamhet i Slovakien från januari.

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
Ekonomi- och Finansdirektör
E-post: lars.ynner@lindab.com

Telefon: +46 (0) 431 850 00

Kort om Lindab
Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport juli–september 2024

Published

on

By

Tredje kvartalet

  • Intäkterna uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning med 19,8 procent, den organiska tillväxten var 17,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6,7 MEUR (18,5 MEUR), rörelsemarginalen var 1,3 procent (4,2 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till -5,2 MEUR (0,5 MEUR), en marginal på -1,0 procent (0,1 procent).
  • EBITDA uppgick till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), en ökning med 14,1 procent. EBITDA-marginalen var 14,0 procent (14,7 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 45,1 MEUR (39,6 MEUR), en ökning med 13,8 procent. EBITDAaL-marginalen var 8,6 procent (9,0 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,3 MEUR (57,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var -0,030 EUR (‑0,007 EUR).

Nio månader

  • Intäkterna uppgick till 1 536,0 MEUR (1 284,5 MEUR), en ökning med 19,6 procent, den organiska tillväxten var 16,1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 47,0 MEUR (42,4 MEUR), rörelsemarginalen var 3,1 procent (3,3 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till 7,2 MEUR (9,8 MEUR), en marginal på 0,5 procent (0,8 procent).
  • EBITDA uppgick till 211,7 MEUR (177,4 MEUR), en ökning med 19,4 procent. EBITDA-marginalen var 13,8 procent (13,8 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 129,0 MEUR (104,1 MEUR), EBITDAaL-marginalen var 8,4 procent (8,1 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 197,7 MEUR (162,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var 0,053 EUR (0,040 EUR).

INTÄKTER OCH RESULTAT

Miljoner euro, MEUR Kv 3
2024
Kv 3
2023
Förändring 9M
 2024
9M
 2023
Förändring R121) Helår
2023
Intäkter 527,8 440,5 20 % 1 536,0 1 284,5 20 % 1 997,9 1 746,4
Rörelseresultat (EBIT) 6,7 18,5 -64 % 47,0 42,4 11 % 66,0 61,4
Rörelsemarginal 1,3 % 4,2 % 3,1 % 3,3 % 3,3 % 3,5 %
Nettoresultat -5,2 0,5 i/m 7,2 9,8 -27 % 15,8 18,4
Vinstmarginal -1,0 % 0,1 % 0,5 % 0,8 % 0,8 % 1,1 %
Resultat per aktie före/efter utspädning, EUR -0,030 -0,007 i/m 0,053 0,040 33 % 0,131 0,118
EBITDA 73,9 64,8 14 % 211,7 177,4 19 % 278,1 243,8
EBITDA-marginal 14,0 % 14,7 % 13,8 % 13,8 % 13,9 % 14,0 %
Justerad EBITDA 77,3 67,1 15 % 221,8 185,6 19 % 290,1 253,9
Justerad EBITDA-marginal 14,6 % 15,2 % 14,4 % 14,4 % 14,5 % 14,5 %
EBITDAaL 45,1 39,6 14 % 129,0 104,1 24 % 169,8 144,9
EBITDAaL-marginal 8,6 % 9,0 % 8,4 % 8,1 % 8,5 % 8,3 %
Justerad EBITDAaL 48,5 41,9 16 % 139,1 112,3 24 % 181,8 155,0
Justerad EBITDAaL-marginal 9,2 % 9,5 % 9,1 % 8,7 % 9,1 % 8,9 %
EBITA 27,6 24,7 12 % 77,6 59,3 31 % 100,9 82,6
EBITA-marginal 5,2 % 5,6 % 5,1 % 4,6 % 5,1 % 4,7 %

För definitioner och avstämningar av alternativa nyckeltal, se www.medicover.com/sv/finansiell-information. 1) R12 – rullande tolv månader (1 oktober 2023–30 september 2024).

vd-ord

Vi fortsätter att leverera en imponerande omsättningstillväxt, med en organisk tillväxt i kvartalet som överstiger 17 procent och med stark organisk volymtillväxt i båda våra segment. Samtliga våra huvudmarknader visar en stark tillväxt. Våra sjukhus i Indien mognar, och efter en nedgång i andra kvartalet rapporterar de en tvåsiffrig tillväxt, vilket i lokal valuta motsvarar en ökning på över 13 procent. En annan glädjande och viktig nyhet är att den marginalökning som vi redovisade under första halvåret i båda divisionerna har fortsatt, samtidigt som kassaflödet från den löpande verksamheten ökar markant till 72,3 MEUR.

Kvartalets intäkter uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning om 19,8 procent, den organiska tillväxten uppgick till 17,4 procent. Kontantbetald vård och övriga tjänster (Fee-for-service, FFS) ökade med 16,2 procent och utgjorde 56 procent av intäkterna.

EBITDA ökade med 14,1 procent till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 14,0 procent (14,7 procent).

Under tredje och fjärde kvartalet 2023 (jämförelseperioderna) bokades skulder för villkorad köpeskilling för vissa förvärv bort i resultaträkningen, vilket minskade de centrala administrativa kostnaderna med 4,0 MEUR under tredje kvartalet 2023 och med 6,9 MEUR under fjärde kvartalet. Justerat för 4,0 MEUR i tredje kvartalet 2023 hade vi en EBITDA marginalexpansion om 20 baspunkter (bps) jämfört med föregående år. Vidare har en icke-kassapåverkande nedskrivning av goodwill om -16,4 MEUR påverkat rörelse- och nettoresultatet för tredje kvartalet 2024. Som en illustration och justerat för dessa jämförelsestörande poster ökade vår EBITDA med 21,6 procent och rörelseresultatet med 59,4 procent jämfört med förra årets kvartal. Detta illustrerar väl den operativa hävstången i verksamheten, allteftersom vi fyller upp kapacitet och driver effektivitet. Dessutom har vi öppnat sex nya sjukhus under de senaste två åren, varav fem i Indien, vilka påverkar EBITDAaL negativt om cirka -4,7 MEUR i kvartalet. Dessa kommer att fortsätta att mogna och bidra till marginalutvecklingen under 2025 och framåt.

Healthcare Services intäkter ökade med 21,7 procent till 370,9 MEUR (304,7 MEUR). Den organiska tillväxten uppgick till 18,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 9,0 procentenheter. Vid kvartalets utgång hade divisionen 1,8 miljoner medlemmar, en ökning med 15 000 medlemmar under kvartalet. FFS ökade med 16,4 procent under kvartalet och svarade för 51 procent av divisionens intäkter.

Healthcare Services EBITDA ökade med 23,4 procent under kvartalet, till 57,5 MEUR (46,6 MEUR), EBITDA-marginalen var 15,5 procent (15,3 procent). Verksamheten i Polen driver såväl intäkts- som EBITDA-utvecklingen. Samtidigt mognar de senaste årens tillväxtinvesteringar på övriga marknader och illustrerar hur vår starka plattform dels växer men även mognar och därigenom ökar lönsamheten.

Diagnostic Services intäkter uppgick till 162,8 MEUR (140,9 MEUR), en ökning med 15,5 procent. Den organiska tillväxten var 15,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 4,0 procentenheter. Antalet laboratorietester ökade med 10,7 procent och under kvartalet utfördes 32,6 miljoner tester (29,4 miljoner). FFS ökade med 15,9 procent under kvartalet och utgör nu 67 procent av divisionens intäkter.

Diagnostic Services EBITDA uppgick till 26,9 MEUR (20,9 MEUR), en ökning med 28,4 procent. EBITDA-marginalen ökade kraftigt till 16,5 procent (14,8 procent), främst hänförligt till tillväxt inom FFS och en bra utveckling för testmixen. Det är i linje med vår strategi att växa på de FFS-dominerade marknaderna, där marginalerna är högre.

Vi är nu mer än halvvägs genom våra treåriga finansiella mål (2023–2025) och vi är på god väg att nå dem.

Finansiella mål för 2025:

  • organiska intäkter överstigande 2,2 miljarder EUR
  • en justerad organisk EBITDA överstigande 350 MEUR
  • lån med avdrag för likvida medel och likvida kortfristiga placeringar/justerad EBITDAaL ≤3,5x

Fredrik Rågmark
Vd

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Denna information är sådan information som Medicover AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024 kl. 07.45 CET. Delårsrapporten samt övrig information om Medicover finns tillgänglig på medicover.com.

Finansiell kalender
Bokslutskommuniké                                        12 februari 2025, 07.45 CET
Årsredovisning                                                 vecka 13 2025
Delårsrapport januari-mars                              29 april 2025, 07.45 CEST
Årsstämma                                                      29 april 2025
Delårsrapport april-juni                                    24 juli 2025, 07.45 CEST
Delårsrapport juli-september                           5 november 2025, 07.45 CET

För ytterligare information kontakta:
Hanna Bjellquist, Head of Investor Relations
Telefon: 070-303 32 72
E-post: hanna.bjellquist@medicover.com

Telefonkonferens: En telefonkonferens för analytiker och investerare hålls idag kl. 09.30. För att lyssna in, vänligen logga in här. Du får då möjlighet att ställa skriftliga frågor. Om du vill delta i telefonkonferensen, vänligen registrera dig här. Efter registreringen får du telefonnummer och konferenskod, så att du kan delta i telefonkonferensen, där du även har möjlighet att ställa muntliga frågor.

Medicover är ett ledande internationellt hälsovårds- och diagnostikföretag som grundades 1995. Medicover driver ett stort antal öppenvårdskliniker, sjukhus, specialistvårdsenheter, laboratorier samt blodprovscentraler. De största marknaderna är Polen, Tyskland, Rumänien och Indien. 2023 uppgick Medicovers intäkter till 1 746 MEUR och företaget hade fler än 45 000 anställda. För mer information, besök www.medicover.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport juli–september 2024

Published

on

By

Tredje kvartalet

  • Intäkterna uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning med 19,8 procent, den organiska tillväxten var 17,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6,7 MEUR (18,5 MEUR), rörelsemarginalen var 1,3 procent (4,2 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till -5,2 MEUR (0,5 MEUR), en marginal på -1,0 procent (0,1 procent).
  • EBITDA uppgick till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), en ökning med 14,1 procent. EBITDA-marginalen var 14,0 procent (14,7 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 45,1 MEUR (39,6 MEUR), en ökning med 13,8 procent. EBITDAaL-marginalen var 8,6 procent (9,0 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,3 MEUR (57,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var -0,030 EUR (‑0,007 EUR).

Nio månader

  • Intäkterna uppgick till 1 536,0 MEUR (1 284,5 MEUR), en ökning med 19,6 procent, den organiska tillväxten var 16,1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 47,0 MEUR (42,4 MEUR), rörelsemarginalen var 3,1 procent (3,3 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till 7,2 MEUR (9,8 MEUR), en marginal på 0,5 procent (0,8 procent).
  • EBITDA uppgick till 211,7 MEUR (177,4 MEUR), en ökning med 19,4 procent. EBITDA-marginalen var 13,8 procent (13,8 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 129,0 MEUR (104,1 MEUR), EBITDAaL-marginalen var 8,4 procent (8,1 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 197,7 MEUR (162,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var 0,053 EUR (0,040 EUR).

INTÄKTER OCH RESULTAT

Miljoner euro, MEUR Kv 3
2024
Kv 3
2023
Förändring 9M
 2024
9M
 2023
Förändring R121) Helår
2023
Intäkter 527,8 440,5 20 % 1 536,0 1 284,5 20 % 1 997,9 1 746,4
Rörelseresultat (EBIT) 6,7 18,5 -64 % 47,0 42,4 11 % 66,0 61,4
Rörelsemarginal 1,3 % 4,2 % 3,1 % 3,3 % 3,3 % 3,5 %
Nettoresultat -5,2 0,5 i/m 7,2 9,8 -27 % 15,8 18,4
Vinstmarginal -1,0 % 0,1 % 0,5 % 0,8 % 0,8 % 1,1 %
Resultat per aktie före/efter utspädning, EUR -0,030 -0,007 i/m 0,053 0,040 33 % 0,131 0,118
EBITDA 73,9 64,8 14 % 211,7 177,4 19 % 278,1 243,8
EBITDA-marginal 14,0 % 14,7 % 13,8 % 13,8 % 13,9 % 14,0 %
Justerad EBITDA 77,3 67,1 15 % 221,8 185,6 19 % 290,1 253,9
Justerad EBITDA-marginal 14,6 % 15,2 % 14,4 % 14,4 % 14,5 % 14,5 %
EBITDAaL 45,1 39,6 14 % 129,0 104,1 24 % 169,8 144,9
EBITDAaL-marginal 8,6 % 9,0 % 8,4 % 8,1 % 8,5 % 8,3 %
Justerad EBITDAaL 48,5 41,9 16 % 139,1 112,3 24 % 181,8 155,0
Justerad EBITDAaL-marginal 9,2 % 9,5 % 9,1 % 8,7 % 9,1 % 8,9 %
EBITA 27,6 24,7 12 % 77,6 59,3 31 % 100,9 82,6
EBITA-marginal 5,2 % 5,6 % 5,1 % 4,6 % 5,1 % 4,7 %

För definitioner och avstämningar av alternativa nyckeltal, se www.medicover.com/sv/finansiell-information. 1) R12 – rullande tolv månader (1 oktober 2023–30 september 2024).

vd-ord

Vi fortsätter att leverera en imponerande omsättningstillväxt, med en organisk tillväxt i kvartalet som överstiger 17 procent och med stark organisk volymtillväxt i båda våra segment. Samtliga våra huvudmarknader visar en stark tillväxt. Våra sjukhus i Indien mognar, och efter en nedgång i andra kvartalet rapporterar de en tvåsiffrig tillväxt, vilket i lokal valuta motsvarar en ökning på över 13 procent. En annan glädjande och viktig nyhet är att den marginalökning som vi redovisade under första halvåret i båda divisionerna har fortsatt, samtidigt som kassaflödet från den löpande verksamheten ökar markant till 72,3 MEUR.

Kvartalets intäkter uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning om 19,8 procent, den organiska tillväxten uppgick till 17,4 procent. Kontantbetald vård och övriga tjänster (Fee-for-service, FFS) ökade med 16,2 procent och utgjorde 56 procent av intäkterna.

EBITDA ökade med 14,1 procent till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 14,0 procent (14,7 procent).

Under tredje och fjärde kvartalet 2023 (jämförelseperioderna) bokades skulder för villkorad köpeskilling för vissa förvärv bort i resultaträkningen, vilket minskade de centrala administrativa kostnaderna med 4,0 MEUR under tredje kvartalet 2023 och med 6,9 MEUR under fjärde kvartalet. Justerat för 4,0 MEUR i tredje kvartalet 2023 hade vi en EBITDA marginalexpansion om 20 baspunkter (bps) jämfört med föregående år. Vidare har en icke-kassapåverkande nedskrivning av goodwill om -16,4 MEUR påverkat rörelse- och nettoresultatet för tredje kvartalet 2024. Som en illustration och justerat för dessa jämförelsestörande poster ökade vår EBITDA med 21,6 procent och rörelseresultatet med 59,4 procent jämfört med förra årets kvartal. Detta illustrerar väl den operativa hävstången i verksamheten, allteftersom vi fyller upp kapacitet och driver effektivitet. Dessutom har vi öppnat sex nya sjukhus under de senaste två åren, varav fem i Indien, vilka påverkar EBITDAaL negativt om cirka -4,7 MEUR i kvartalet. Dessa kommer att fortsätta att mogna och bidra till marginalutvecklingen under 2025 och framåt.

Healthcare Services intäkter ökade med 21,7 procent till 370,9 MEUR (304,7 MEUR). Den organiska tillväxten uppgick till 18,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 9,0 procentenheter. Vid kvartalets utgång hade divisionen 1,8 miljoner medlemmar, en ökning med 15 000 medlemmar under kvartalet. FFS ökade med 16,4 procent under kvartalet och svarade för 51 procent av divisionens intäkter.

Healthcare Services EBITDA ökade med 23,4 procent under kvartalet, till 57,5 MEUR (46,6 MEUR), EBITDA-marginalen var 15,5 procent (15,3 procent). Verksamheten i Polen driver såväl intäkts- som EBITDA-utvecklingen. Samtidigt mognar de senaste årens tillväxtinvesteringar på övriga marknader och illustrerar hur vår starka plattform dels växer men även mognar och därigenom ökar lönsamheten.

Diagnostic Services intäkter uppgick till 162,8 MEUR (140,9 MEUR), en ökning med 15,5 procent. Den organiska tillväxten var 15,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 4,0 procentenheter. Antalet laboratorietester ökade med 10,7 procent och under kvartalet utfördes 32,6 miljoner tester (29,4 miljoner). FFS ökade med 15,9 procent under kvartalet och utgör nu 67 procent av divisionens intäkter.

Diagnostic Services EBITDA uppgick till 26,9 MEUR (20,9 MEUR), en ökning med 28,4 procent. EBITDA-marginalen ökade kraftigt till 16,5 procent (14,8 procent), främst hänförligt till tillväxt inom FFS och en bra utveckling för testmixen. Det är i linje med vår strategi att växa på de FFS-dominerade marknaderna, där marginalerna är högre.

Vi är nu mer än halvvägs genom våra treåriga finansiella mål (2023–2025) och vi är på god väg att nå dem.

Finansiella mål för 2025:

  • organiska intäkter överstigande 2,2 miljarder EUR
  • en justerad organisk EBITDA överstigande 350 MEUR
  • lån med avdrag för likvida medel och likvida kortfristiga placeringar/justerad EBITDAaL ≤3,5x

Fredrik Rågmark
Vd

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Denna information är sådan information som Medicover AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024 kl. 07.45 CET. Delårsrapporten samt övrig information om Medicover finns tillgänglig på medicover.com.

Finansiell kalender
Bokslutskommuniké                                        12 februari 2025, 07.45 CET
Årsredovisning                                                 vecka 13 2025
Delårsrapport januari-mars                              29 april 2025, 07.45 CEST
Årsstämma                                                      29 april 2025
Delårsrapport april-juni                                    24 juli 2025, 07.45 CEST
Delårsrapport juli-september                           5 november 2025, 07.45 CET

För ytterligare information kontakta:
Hanna Bjellquist, Head of Investor Relations
Telefon: 070-303 32 72
E-post: hanna.bjellquist@medicover.com

Telefonkonferens: En telefonkonferens för analytiker och investerare hålls idag kl. 09.30. För att lyssna in, vänligen logga in här. Du får då möjlighet att ställa skriftliga frågor. Om du vill delta i telefonkonferensen, vänligen registrera dig här. Efter registreringen får du telefonnummer och konferenskod, så att du kan delta i telefonkonferensen, där du även har möjlighet att ställa muntliga frågor.

Medicover är ett ledande internationellt hälsovårds- och diagnostikföretag som grundades 1995. Medicover driver ett stort antal öppenvårdskliniker, sjukhus, specialistvårdsenheter, laboratorier samt blodprovscentraler. De största marknaderna är Polen, Tyskland, Rumänien och Indien. 2023 uppgick Medicovers intäkter till 1 746 MEUR och företaget hade fler än 45 000 anställda. För mer information, besök www.medicover.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024 – Bra kvartal, stabilt bokningsläge och återföring av kapital till aktieägarna

Published

on

By

Sammanfattning tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 2,0 procent till 6 182 MSEK (6 307). Organiskt ökade tillväxten med 0,5 procent.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 71,4 procent (71,0).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 941 SEK (933).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 155 (1 251).
  • Justerat EBITDA uppgick till 1 077 MSEK (1 173).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,98 SEK (3,04).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 659 MSEK (899).
  • Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,0 ggr på rullande 12 månader.
     

Sammanfattning 1 januari – 30 september 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 0,3 procent till 16 472 MSEK (16 525). Organiskt ökade tillväxten med 0,7 procent.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 62,5 procent (62,6).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 811 SEK (797).
  • Rörelseresultatet uppgick till 2 209 (2 283).
  • Justerat EBITDA uppgick till 1 951 MSEK (2 115).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,14 SEK (4,29).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 389 MSEK (1 204).

 

Händelser under perioden

  • Återstående konvertibler konverterades till aktier.
  • Scandic lanserade ett nytt lojalitetsprogram och tydliggjorde målsättningen att fördubbla antalet medlemmar till 2030.
  • Scandic tecknade avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå.
  • Scandic tecknade avtal om en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering med Nordea, DNB och Svensk Exportkredit. 

 

Händelser efter balansdagen

  • Styrelsen fastställde finansiella mål för 2025–2027. Målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x. Bolagets finansiella mål för tillväxt, lönsamhet och utdelningspolicy tydliggörs och bibehålls.
  • Scandic informerade om ett aktieåterköpsprogram om cirka 300 MSEK som lanseras i december 2024.
  • Scandic informerade om att bolaget inom kort kommer kalla till extrastämma, att äga rum i december 2024, för att föreslå beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
  • Scandic förtidsbetalade skulden om 631 MSEK avseende uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
  • Scandic etablerade ett partnerskap med SAS, med en ambition om att skapa ett ännu starkare erbjudande för två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
  • Scandic tecknade avtal om ett nytt hotell i Stuttgart samt öppnade ett nytt Scandic Go-hotell i Stockholm.

VD KOMMENTAR

”Scandic levererar ett bra kvartal och bokningsläget är stabilt. De nya finansiella målen återspeglar att vi är väl positionerade för fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet och en balanserad riskprofil.  Vi avser att återgå till ordinarie utdelning, och med konvertibeln bakom oss har vi frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna.”

Scandic levererar ett bra kvartal med intäkter i linje med fjolårets rekordkvartal och exkluderat för valutaeffekter ökade tillväxten något. Vi driver hotellen med förbättrad effektivitet och har tagit flera viktiga steg framåt i den kommersiella utvecklingen, samtidigt som pipeline fortsätter att växa med högkvalitativa hotell.

Kvartalet präglades av ett aktivt fritidsresande under sommaren och en stabil start på hösten. Utvecklingen var god på de största marknaderna, Sverige och Norge, med undantag för ett svagt nöjesutbud under sommaren i Göteborg där även kapaciteten på marknaden ökat under det senaste året. Vi förväntar oss att nöjeskalendern normaliseras framöver med bra evenemang nästa sommar. Finland levererar ett stabilt resultat, men påverkas av en utmanande marknad på grund av en svag konjunktur. Särskilt i Helsingfors, där efterfrågan har påverkats ytterligare av färre internationella gäster till följd av dess närhet och stängda gräns mot Ryssland. Under året har vi optimerat verksamheten i Finland för att säkerställa god lönsamhet, och under tredje kvartalet genomförde vi en omorganisation för att ytterligare öka kostnadseffektiviteten. Detta gör oss väl positionerade när marknaden vänder. Utvecklingen i Danmark var fortsatt god och de något lägre intäkterna berodde på att vi hade färre tillgängliga rum jämfört förra året då vi har lämnat ett antal hotell för att optimera hotellportföljen.

Nettoomsättningen var i linje med förra årets kvartal, trots den utmanande marknaden i Finland och Göteborg, färre tillgängliga rum samt valutakurseffekter. Restaurang- och konferensintäkterna påverkades främst av ovan nämnda faktorer samt att vi fortsätter att optimera verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv med exempelvis justerade öppettider. Exklusive engångsposter om -15 MSEK (31) levererar vi ett bra justerat EBITDA om 1 092 MSEK (1 142), motsvarande en marginal om 17.7 procent (18.1).

Vi fortsätter att växa i Tyskland och i början av oktober tecknades avtal om ett nytt hotell i centrala Stuttgart, som efter renovering förväntas att öppna i slutet av nästa år.
I kvartalet tecknade vi avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå och i oktober öppnade vi även vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Intresset för Scandic Go är stort och jag känner mig trygg i tillväxtambitionerna framåt.

I kvartalet lanserade vi det nya lojalitetsprogrammet, Scandic Friends, som har byggts om från grunden. Med mer attraktiva medlemsförmåner och ett mer personligt och digitalt ekosystem ska vi skapa ännu starkare lojalitet och erbjuda mer relevanta upplevelser. Med cirka tre miljoner medlemmar är Scandic Friends det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen, och målsättningen är att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030.

Efter kvartalets utgång presenterade vi ett spännande partnerskap med SAS, där den gemensamma ambitionen är att skapa en mer personlig och smidig rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.

Scandic har etablerat en stark kommersiell position och är i princip skuldfritt. För att återspegla detta, tillsammans med vår positiva syn på framtiden och en mer balanserad riskprofil, har styrelsen beslutat att målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x.
Vi bibehåller samtidigt tillväxt- och lönsamhetsmål samt utdelningspolicy. Hela konvertibellånet har nu konverterats, vilket har frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna. Utöver ordinarie utdelning, är ambitionen att totalt återföra minst 1 200 MSEK till aktieägarna under
2024–2026, antingen via aktieåterköp eller extrautdelning. Som ett första steg kommer vi att lansera ett återköpsprogram med start i december 2024 om cirka 300 MSEK. Vidare kommer styrelsen att kalla till stämma i december 2024 för att ta beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK. 

Därutöver förtidsbetalade vi hela skulden på 631 miljoner SEK för uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.

Vi förväntar oss ett stabilt fjärde kvartal med en beläggningsgrad och prisnivå i linje med föregående år. Efterfrågan på hotellmarknaden i Norden är god och bör på sikt att gynnas av normaliserade räntenivåer och de penningpolitiska åtgärder som genomförs för att förbättra köpkraften. Under året har vi stärkt den kommersiella och finansiella positionen betydligt och skapat bra förutsättningar för fortsatt stabil tillväxt med bibehållen hög effektivitet och god kostnadskontroll.

Jens Mathiesen
Vd & koncernchef
    
Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024, kl. 07.30 CET. 
   
För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

   
Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 kl. 09.00 CET den 30 oktober 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CET samma dag. 

Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med
CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.

Tid: Onsdag, 30 oktober 2024, kl. 09.00 CET.

Plats: Webbsändning och telefonkonferens.

Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.

Registrering: Klicka här för registrering

Webbsändning: Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024

Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.

Välkommen att lyssna in och ställa frågor.

  
Om Scandic Hotels Group

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.