Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex och WaterAid lanserar nytt projekt för att förbättra ännu fler kvinnors liv

Published

on

Lindex och WaterAid lanserar ett nytt gemensamt projekt för att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och förbättrad hygien i Gazipur, ett område i Dhaka, Bangladesh där många textilarbetare bor. Lanseringen är en utökning av ett samarbete som redan förbättrat livet för många människor, särskilt för kvinnor.

 

Projektet är fokuserat till Gazipur, ett område i Dhaka, Bangladesh där det bor många textilarbetare som tillverkar kläder för Lindex. I området har få människor tillgång till rent vatten och anständiga toaletter. I det här projektet byggs faciliteter för rent vatten, handtvätt och ordentliga toaletter för invånare och skolelever. Projektet innefattar utbildning om sanitet och hygien, samt att öka medvetenheten för att minska spridningen av COVID-19. Dessutom har projektet en målsättning om att ha positiv inverkan på grundvattensituationen genom att förespråka insamling av regnvatten på textilfabriker som är kopplade till området.

”Det är kvinnor som drabbas hårdast av brist på tillgång till rent vatten och sanitet, och något så naturligt som menstruation blir ett hinder för kvinnors möjligheter att få en utbildning och deras förmåga att leva upp till sin fulla potential. I tider av pandemin har våra gemensamma projekt med WaterAid dessutom en central roll i att bidra till minskad spridning i dessa samhällen. Vi är stolta över hur vårt samarbete med WaterAid har gjort skillnad hittills och ser fram emot att fortsätta vårt arbete i ytterligare ett område där textilarbetare lever” säger Anna-Karin Dahlberg, Hållbarhetschef på Lindex.

Det nya projektet i Gazipur bygger på framgången från Lindex och WaterAids tidigare gemensamma projekt i Mirpur – ett annat område i Dhaka, Bangladesh där många textilarbetare som tillverkar kläder för Lindex bor. Det treåriga projektet i Mirpur slutfördes i mars 2021 och har överträffat samtliga mål gällande hur många människor som nåtts. Genom projektet har Lindex och WaterAid gett tillgång till rent vatten och ordentliga toaletter för över 6500 personer, och nått 7000 personer med information om hygien och sanitet. På grund av pandemin ökades projektets fokus på hälsa och hygienutbildning ytterligare, för att bidra till minskad smittspridning och rädda liv. I projektet har även 100 unga kvinnor utbildats för att driva förändring på lång sikt och organisera informationsinsatser relaterat till hälsa och hygien i samhället.

”På WaterAid är vi otroligt stolta över vårt partnerskap med Lindex. I grund och botten handlar det om jämställdhet och hållbarhet, och är ett ypperligt exempel på hur vi vill samarbeta med partners. Projektet i Mirpur har förändrat livet för så många kvinnor, inte bara genom förbättrad hälsa utan också genom att de fått nya möjligheter i livet och hopp om en bättre framtid. Det nya projektet i Gazipur innebär att ännu fler kvinnor kommer få samma möjligheter” säger Anna Nilsdotter, Generalsekreterare på WaterAid Sverige.

Lindex samarbete med WaterAid är en del av modeföretagets hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer – där både kvinnor och vatten är fokusområden.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 19 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys