Marknadsnyheter
Lindexkoncernens bokslutskommuniké 2024
Lindexkoncernen: Stabil lönsamhetsförbättring under fjärde kvartalet, resultatet för hela året påverkades av en utmanande marknadsmiljö
LINDEX GROUP Abp, Bokslutskommuniké 7.2.2025 kl. 8.30 EET
Lindexkoncernens bokslutskommuniké 2024
Lindexkoncernen: Stabil lönsamhetsförbättring under fjärde kvartalet, resultatet för hela året påverkades av en utmanande marknadsmiljö
Oktober–december 2024:
- Lindexkoncernens omsättning uppgick till 273,7 (274,3) miljoner euro. Omsättningen ökade med 0,8 % i lokala valutor.
– Lindexdivisionens omsättning var 169,1 (168,2) miljoner euro. Omsättningen för divisionens digitala kanaler ökade avsevärt med 14,9 %. I lokala valutor ökade omsättningen med 2,3 %.
– Stockmanndivisionens omsättning minskade med 1.4 % till 104,6 (106,1) miljoner euro på grund av en mindre modeförsäljning. - Koncernens bruttomarginal ökade till 58,1 % (57,5).
- Koncernens justerade rörelseresultat ökade till 36,1 (30,2) miljoner euro.
– Lindexdivisionens justerade rörelseresultat ökade till 26,8 (22,3) miljoner euro tack vare en högre bruttovinst och en god kostnadskontroll.
– Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat förbättrades till 10,5 (9,0) miljoner euro till följd av framgångsrika kostnadsnedskärningar. - Rörelseresultatet ökade till 33,1 (28,9) miljoner euro.
- Nettoresultatet ökade till 19,8 (9,7) miljoner euro.
- Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,12 (0,06) euro.
Januari–december 2024:
- Lindexkoncernens omsättning uppgick till 940,1 (951,7) miljoner euro. Omsättningen minskade med 1,2 % och i lokala valutor med 1,3 %.
– Lindexdivisionens omsättning uppgick till 628,8 (633,1) miljoner euro. I lokala valutor minskade omsättningen med 0,9 %.
– Stockmanndivisionens omsättning minskade med 2,2 % till 311,6 (318,5) miljoner euro. - Koncernens bruttomarginal var i linje med jämförelseperioden och uppgick till 58,3 % (58,2).
- Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 74,9 (80,0) miljoner euro.
– Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 82,9 (90,3) miljoner euro.
– Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat förbättrades till -3,9 (-6,3) miljoner euro. - Rörelseresultatet minskade till 60,9 (76,5) miljoner euro.
- Nettoresultatet minskade till 13,2 (51,7) miljoner euro främst på grund av ökade skatteutgifter och kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet. Skatteutgifterna för jämförelseperioden påverkades av ett positivt skattebeslut på 28,9 miljoner euro för Lindex Holding AB.
- Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,08 (0,33) euro.
- Det justerade rörelseresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,15 (0,16) euro.
Resultatprognos för 2025:
Lindexkoncernen förväntar sig att omsättningen kommer att öka med 0-4 % i lokala valutor år 2025 jämfört med år 2024. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
Marknadsutsikter för 2025:
Det makroekonomiska läget på Lindexkoncernens huvudmarknader uppskattas vara fortsatt utmanande särskilt under första halvåret. Den fortsatta geopolitiska osäkerheten kan ha en negativ inverkan på den ekonomiska återhämtningen. Trots de redan sänkta räntenivåerna och den minskade inflationen, är tillväxtutsikterna för bruttonationalprodukten (BNP) måttliga under första halvåret 2025 på grund av att konsumenternas förtroende är relativt svagt. Mot slutet av året kan den ekonomiska tillväxten tillta, eftersom räntenivåerna förväntas sjunka ytterligare och inflationen förväntas förbli stabil. Hushållens köpkraft kan stegvis öka så småningom, vilket skulle stödja konsumtionsefterfrågan. Läget kan dock variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte uteslutas under året.
Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
År 2024 fortsatte vi vårt målinriktade arbete för att skapa en stabil och skalbar grund för Lindexkoncernens framtid. I linje med vår strategi vill vi ta vara på nya affärsmöjligheter, accelerera tillväxten och skapa värde för våra kunder och aktieägare. Samtidigt som vi fokuserade på att betjäna och inspirera våra kunder med nya kollektioner och tjänster, gjorde vi goda och konkreta framsteg inom de strategiska fokusområdena för både Lindex- och Stockmanndivisionen. Under året slutförde vi också flera strategiska utvecklingsprojekt som möjliggör vår framtida framgång.
Vi presterade starkt i slutet av året trots en utmanande marknadsmiljö. Under fjärde kvartalet ökade koncernens justerade rörelseresultat till 36,1 (30,2) miljoner euro tack vare en högre bruttovinst och en god kostnadskontroll. Jag är nöjd med det utmärkta arbetet inom bägge divisionerna, vilket resulterade i en avsevärd förbättring av Lindexdivisionens justerade rörelseresultat och en förbättring av Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat. Koncernens omsättning var i linje med jämförelseperiodens omsättning och återspeglade den fortsatta volatiliteten på modemarknaden under året.
När det gäller helårsresultatet fortsatte den svagare köpkraften och låga förtroendet bland konsumenter att påverka efterfrågan på våra huvudmarknader, vilket återspeglades i koncernens omsättning och resultat. Dessutom påverkades resultatet av Lindexdivisionens logistiska utmaningar som var störst under tredje kvartalet. Koncernens justerade rörelseresultat minskade därför till 74,9 (80,0) miljoner euro på grund av den lägre bruttovinsten och fortsatta investeringar i Lindexdivisionen framtida tillväxt. Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade, medan Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade. Vardera divisionens omsättning minskade något jämfört med året innan.
En framgångsrik lansering av Lindexdivisionens högautomatiserade omnilager ägde rum i november och efterföljdes nu av en upprampnings- och omställningsfas. Den nya anläggningen väntas vara fullt operativ under år 2025 och kommer att ersätta de två befintliga lagren. Det nya centret kommer att fyrdubbla kapaciteten för Lindex e-handel och leverera varor till Lindex alla butiker och till dess partners. Vi implementerade också nya digitala lösningar i båda divisionernas butiker och leverantörskedjor, vilket förbättrar kundupplevelsen och den operativa effektiviteten.
Dessutom fortsatte vårt arbete för att minska klimatpåverkan och driva cirkularitet i vårt sortiment. I juni godkände Science Based Targets initiative (SBTi) Lindex Groups utsläppsreduktionsmål, som går ut på att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser från vår egen verksamhet och värdekedjan med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022.
Jag är glad över att Lindex och Stockmanns varumärken, kollektioner och tjänster fortsätter att tilltala våra kunder. Antalet nya kunder och aktiva stamkunder ökade inom bägge divisionerna under året. Året präglades också av Lindex 70-årsjubileum. Det som en gång började som ett litet underklädesföretag i Alingsås, Sverige, är idag ett växande, varumärkesdrivet internationellt modeföretag med en ljus framtid.
I september 2023 inledde Lindexkoncernens styrelse en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I december 2024 meddelade vi att styrelsen fortsätter att utvärdera strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Utvärderingen väntas bli klar under första halvåret 2025. I anslutning till den strategiska utvärderingen ändrades Stockmann Oyj Abp:s namn till Lindex Group Abp i mars 2024. Företagssaneringsprogrammet för Lindexkoncernen framskred under 2024, och alla bekräftade obestridda skulder har nu återbetalats. I företagssaneringsprogrammet återstår ett bestritt yrkande.
Jag vill hjärtligt tacka alla på Lindex och Stockmann för deras hårda arbete och engagemang för våra ambitiösa mål. Jag ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med våra medarbetare, kunder och partners för att stärka vårt företag, driva tillväxt och öka aktieägarvärdet.
NYCKELTAL
|
10-12 |
10-12 |
1-12 |
1-12 |
Omsättning, milj. euro |
273,7 |
274,3 |
940,1 |
951,7 |
Omsättningstillväxt, % |
-0,2 |
0,6 |
-1,2 |
-3,1 |
Omsättningstillväxt i lokala valutor, % |
0,8 |
3,9 |
-1,3 |
1,6 |
Andel digital omsättning, % |
18,9 |
17,3 |
18,1 |
16,8 |
Digital omsättningstillväxt i lokala valutor, % |
8,7 |
5,2 |
6,3 |
3,3 |
Bruttovinst, milj. euro |
159,1 |
157,8 |
547,9 |
554,2 |
Bruttomarginal, % |
58,1 |
57,5 |
58,3 |
58,2 |
Justerat rörelseresultat, milj. euro |
36,1 |
30,2 |
74,9 |
80,0 |
Justerad rörelsemarginal, % |
13,2 |
11,0 |
8,0 |
8,4 |
Rörelseresultat, milj. euro |
33,1 |
28,9 |
60,9 |
76,5 |
Rörelsemarginal, % |
12,1 |
10,5 |
6,5 |
8,0 |
Periodens nettoresultat, milj. euro *) |
19,8 |
9,7 |
13,2 |
51,7 |
Skulder netto exklusive IFRS 16-poster, milj. euro |
|
|
-31.8 |
-65,6 |
Soliditet, % |
|
|
30,0 |
29,9 |
Soliditet (exklusive IFRS 16-poster), % |
|
|
61,9 |
60,6 |
Omsättningstillgångar, milj. euro |
|
|
169,6 |
162,9 |
Fritt rörelsekassaflöde, milj. euro |
60,8 |
67,9 |
20,3 |
70,8 |
Investeringar, milj. euro |
20,5 |
11,5 |
45,7 |
65,1 |
Vinst per aktie, före och efter utspädning, euro **) |
0,12 |
0,06 |
0,08 |
0,33 |
Justerad vinst per aktie, före och efter utspädning, euro |
0,14 |
0,07 |
0,15 |
0,16 |
Antal anställda i genomsnitt |
|
|
5 746 |
5 801 |
*) Nettoresultatet för fjärde kvartalet ökade tack vare ett bättre rörelseresultat och minskade skatteutgifter. Nettoresultatet för hela året minskade på grund av lägre rörelseresultat och ökade skatteutgifter.
**) Vinsten per aktie minskade till 0,08 (0,33) euro på grund av ett lägre nettoresultat, som förklaras ovan, och ett större antal aktier jämfört med föregående period (1–12 2023).
POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)
Milj. euro |
10–12 |
10-12 |
1–12 |
1–12 |
Rörelseresultat |
33,1 |
28,9 |
60,9 |
76,5 |
Justeringar av rörelseresultatet |
|
|
|
|
Kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet och andra tvister |
0,3 |
1,8 |
10,9 |
2,6 |
Kostnader relaterade till strategisk och organisatorisk utveckling |
2,7 |
1,6 |
7,5 |
2,3 |
Förlikning av försäkringsyrkanden på grund av förluster relaterade till covid-19 |
0,0 |
|
-4,4 |
|
Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier |
|
0,0 |
|
0,6 |
Rörelseintäkter av leasingändringar relaterade till försäljning och tillbakahyrning |
|
-2,1 |
|
-2,1 |
Justerat rörelseresultat |
36,1 |
30,2 |
74,9 |
80,0 |
Milj. euro |
10–12 |
10-12 |
1–12 |
1–12 |
Periodens nettoresultat |
19,8 |
9,7 |
13,2 |
51,7 |
Justeringar i rörelseresultatet |
2,9 |
1,3 |
14,0 |
3,5 |
Justeringar i skatter |
-0,6 |
-0,7 |
-2,8 |
-30,1 |
Periodens justerade nettoresultat |
22,1 |
10,3 |
24,4 |
25,1 |
STRATEGI
Lindexkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har separata strategier för en hållbar och lönsam tillväxt. Divisionerna har en gemensam uppfattning om att kundorientering, multipla kanaler och starka varumärken är strategiska nyckelfaktorer för framtida tillväxt. Lindexkoncernen har ambitiösa hållbarhetsmål, och hållbarhet är en central del av koncernens verksamhet.
Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Lindexdivisionens finansiella mål och utfall visas i tabellen nedan.
Lindexdivisionens finansiella mål |
2024 |
2023 |
2022 |
En årlig omsättningstillväxt på 3–5 % mätt i lokala valutor på medellång sikt, och en årsomsättning på 10 miljarder svenska kronor fram till år 2030, % |
-0,9 |
2,7 |
10,9 |
En digital andel på 30 % av omsättningen på medellång sikt, % |
20,8 |
19,0 |
18,5 |
En justerad rörelsemarginal på 15 % på lång sikt, % |
13,2 |
14,3 |
13,6 |
Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Divisionens fyra viktigaste strategiska mål är att utveckla sortimentet genom ökat fokus på premium- och lyxsegment, öka och tillvarata den lojala stamkundskretsen, optimera den omnikanalbaserade verksamheten och förbättra den operativa effektiviteten. Stockmanndivisionens finansiella mål och utfall visas i tabellen nedan.
Stockmanndivisionens finansiella mål |
2024 |
2023 |
2022 |
En omsättningstillväxt i enlighet med marknadstillväxten*) på medellång sikt, % |
-2,2 |
-0,6**) |
10,0 |
Ett positivt fritt rörelsekassaflöde på medellång sikt, milj. euro ***) |
-19,4 |
-12,0 |
-20,9 |
En justerad rörelsemarginal på 5 % på medellång sikt, % |
-1,3 |
-2,0 |
-1,7 |
*) Stockmanns målmarknad i Finland, Lettland och Estland inklusive kategorierna mode, skönhet och hem. Marknadstillväxten var -1,5 % år 2024, 2,7 % år 2023 och 7,0 % år 2022.
**) Stockmanndivisionens omsättning påverkades negativt på grund av den minskade ytan på Stockmannvaruhuset i Östra centrum.
***) Fritt rörelsekassaflöde beräknas enligt formeln EBITDA – jämförelsestörande poster – hyresbetalningar +/- förändringar i nettorörelsekapital – investeringar.
Bägge divisionerna har förbundit sig till Lindexkoncernens vetenskapligt baserade klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Science Based Targets initiative (SBTi) har validerat och godkänt koncernens klimatmål.
STRATEGISK UTVÄRDERING
I september 2023 inledde Lindexkoncernens styrelse en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. Som en del av utredningen av strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet kommer styrelsen att överväga de bästa omständigheterna för utvecklingen av affärsverksamheten i framtiden. Bland alternativen ingår att utöka varuhusverksamhetens självständiga roll inom koncernen, övervägning av möjliga ägarförändringar eller strategiska partnerskap eller att fortsätta med den nuvarande strukturen. I samband med utvärderingen ändrade koncernen moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp på bolagsstämman den 21 mars 2024.
I december 2024 meddelade Lindexkoncernen att dess styrelse fortsätter att utvärdera strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Utvärderingen väntas bli klar under första halvåret 2025. Koncernen kommer att ge ytterligare information om utvärderingen om och när det är aktuellt. Tidigare utgick styrelsen från att utvärderingen skulle bli klar under år 2024.
HÄNDELSER EFTER REDOVISNINGSPERIODEN
Lindex Group Abp meddelade den 7 februari 2025, att hyresavtalet för Stockmanns varuhus Itis kommer att avslutas den 1 augusti 2025. Bolaget planerar att stänga varuhuset och inleder omställningsförhandlingar som gäller hela personalen i varuhuset Itis. Förhandlingarna uppskattas ta ca sex veckor, och bolaget meddelar om resultatet av förhandlingarna när de har avslutats. Den planerade stängningen av varuhuset, om den genomförs, har ingen väsentlig inverkan på Stockmanndivisionens eller Lindexkoncernens lönsamhet eller ekonomiska ställning.
Bokslutskommuniké 2024
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Lindexkoncernens bokslutskommuniké 2024 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Rapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats lindex-group.com.
Årsrapportering 2024
Lindexkoncernens årsrapportering, vilken inkluderar en affärsöversikt, ekonomisk översikt, styrelsens verksamhetsberättelse och hållbarhetsrapport, ersättningsrapport samt förvaltningsrapport, publiceras under veckan som börjar den 10 mars 2025 (vecka 11).
Finansiell rapportering 2025
Bolagsstämman planeras att sammankallas den 2 april 2025.
Lindexkoncernen kommer att publicera sina finansiella rapporter 2025 enligt följande tidsschema:
– Delårsredogörelse januari−mars: 29 april 2025
– Halvårsrapport januari−juni: 18 juli 2025
– Delårsredogörelse januari−september: 24 oktober 2025
Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 7 februari 2025 kl. 10.00 EET som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.
LINDEX GROUP Abp
Susanne Ehnbåge
verkställande direktör
Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Henrik Henriksson, ekonomidirektör
Kontakt via Lindexkoncernens MediaDesk info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communications & IR, tel. + 358 50 502 0060
Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia
Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2024 till 940 miljoner euro och bolaget hade ca 5 750 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke