Connect with us

Marknadsnyheter

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–30.9.2024

Published

on

Lindexkoncernens omsättning för tredje kvartalet minskade något i ett utmanande marknadsläge, planenliga investeringar i tillväxt fortsatte att inverka på det justerade rörelseresultatet

LINDEX GROUP Abp, Delårsrapport 25.10.2024 kl. 8.30 EEST

 

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–30.9.2024

 

Lindexkoncernens omsättning för tredje kvartalet minskade något i ett utmanande marknadsläge, planenliga investeringar i tillväxt fortsatte att inverka på det justerade rörelseresultatet

 

Juli–september 2024:

  • Lindexkoncernens omsättning uppgick till 222,1 (226,9) miljoner euro. Omsättningen minskade något med 2,1 % och med 2,6 % i lokala valutor.
    – Lindexdivisionens omsättning minskade till 159,3 (162,3) miljoner euro främst på grund av en lägre lagertillgänglighet förorsakad av logistiska utmaningar under den senare delen av kvartalet. I lokala valutor minskade omsättningen med 2,5 %.
    – Stockmanndivisionens omsättning minskade till 62,9 (64,7) miljoner euro på grund av en mindre modeförsäljning.
  • Koncernens bruttomarginal var i linje med jämförelseperioden och uppgick till 58,2 % (58,5).
  • Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 15,8 (20,6) miljoner euro utan någon väsentlig inverkan av valutakurser.
    – Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 21,1 (26,2) miljoner euro främst på grund av en lägre omsättning och högre kostnader.
    – Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade till -4,5 (-4,8) miljoner euro till följd av framgångsrika kostnadseffektiviseringsåtgärder.
  • Rörelseresultatet minskade till 15,0 (20,3) miljoner euro.
  • Nettoresultatet minskade till 1,8 (8,7) miljoner euro.
  • Resultatet per aktie minskade till 0,01 (0,05) euro.

 

Januari–september 2024:

  • Lindexkoncernens omsättning uppgick till 666,5 (677,4) miljoner euro. Omsättningen minskade med 1,6 % och i lokala valutor med 2,2 %.
    – Lindexdivisionens omsättning minskade till 459,7 (464,9) miljoner euro. I lokala valutor minskade omsättningen med 2,0 %.
    – Stockmanndivisionens omsättning minskade till 206,9 (212,4) miljoner euro.
  • Koncernens bruttomarginal var i linje med jämförelseperioden och uppgick till 58,3 % (58,5).
  • Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 38,8 (49,8) miljoner euro.
    – Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 56,1 (68,0) miljoner euro.
    – Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade till -14,5 (-15,3) miljoner euro.
  • Rörelseresultatet var 27,7 (47,6) miljoner euro.
  • Nettoresultatet minskade till -6,5 (42,0) miljoner euro främst på grund av ökade skatteutgifter och kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet.
  • Resultatet per aktie minskade till -0,04 (0,27) euro.

 

Resultatprognos för 2024 (preciserad den 25 oktober 2024)
Lindexkoncernen har preciserat sin resultatprognos inom intervallet baserat på resultatet för januari–september 2024.

 

Preciserad resultatprognos för 2024:
Lindexkoncernen förväntar sig att förändringen i omsättningen i lokala valutor år 2024 kommer att bli mellan -2 % och +0 % jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–80 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.

 

Resultatprognos för 2024 (publicerad 15.7.2024):
Lindexkoncernen förväntar sig att förändringen i omsättningen i lokala valutor år 2024 kommer att bli mellan -2 % och +2 % jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
 

Marknadsutsikter för 2024:
Marknadsläget väntas vara fortsatt tufft 2024. Det makroekonomiska läget i Europa förblir osäkert på grund av det fortsatt instabila geopolitiska läget. Den höga räntenivån belastar den ekonomiska tillväxten, och detaljhandeln kan påverkas av en lägre konsumtionsefterfrågan. Inflationen väntas fortsätta att avta från höga till målsatta nivåer. Prognoserna indikerar en stagnerad BNP-utveckling (bruttonationalprodukt) eller en svag tillväxt på bolagets huvudmarknader. Läget kan variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte heller uteslutas under året.
 

Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
Vår omsättning minskade något under tredje kvartalet i ett utmanande marknadsläge, och vårt justerade rörelseresultat påverkades av planenliga investeringar i tillväxt. Jag är mycket nöjd över den goda utvecklingen i våra strategiska projekt, vilka framtidssäkrar vår affärsverksamhet.

 

Det geopolitiska läget var fortsatt instabilt under det tredje kvartalet, och den makroekonomiska situationen fortsatte att utmana konsumenternas förtroende och påverkade således efterfrågan. Modeindustrin uppvisade fluktuationer på Lindexkoncernens huvudmarknader. I Finland avtog modemarknaden under kvartalet, medan den i Sverige förblev nära fjolårets nivå.

 

Beträffande vårt ekonomiska resultat för det tredje kvartalet, minskade Lindexkoncernens omsättning något. Orsakerna till minskningen var en lägre lagertillgänglighet förorsakad av logistiska utmaningar i Lindexdivisionen, mindre modeförsäljning i Stockmanndivisionen samt ett exceptionellt varmt väder vilket påverkade bägge divisionerna. Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 15,3 (20,6) miljoner euro på grund av en lägre omsättning och ökade kostnader inom Lindexdivisionen. Trots detta är jag nöjd med Stockmanndivisionens resultatförbättring som lyckades tack vare framgångsrika kostnadseffektiviseringsåtgärder. Kampanjen Galna Dagar genomfördes efter rapportperioden och gjorde ett bättre resultat än året innan. Beträffande Lindexkoncernens affärsmiljö, ser jag att bägge divisionernas starka engagemang för att förbättra den kommersiella och operativa effektiviteten samt det beslutsamma pågående arbetet mot våra strategiska tillväxt- och lönsamhetsmål är nödvändiga.

 

Dessutom är det av yttersta vikt att säkerställa att vår affärsverksamhet är framtidssäkrad. Under kvartalet genomfördes omfattande tester i Lindex nya omnikanalbaserade distributionscenter i förberedande syfte inför starten under fjärde kvartalet 2024. Centret är Lindexdivisionens största investering någonsin, och kommer att möjliggöra framtida tillväxt, förbättrad operativ effektivitet och ökad kapacitet år 2025 och framöver. Vi introducerade också en ny operativ modell inom Lindexdivisionen som ger oss tillväxtmöjligheter. Vi fortsätter att investera i digitalisering av våra butiker och leveranskedjan, och fortsätter även att förbättra den operativa effektiviteten genom att utnyttja ny teknologi såsom RFID inom koncernen. Jag är nöjd med att försäljningen via Lindexdivisionens digitala kanaler ökade med 8,6 % under kvartalet. Bägge divisionerna fortsatte även att jobba mot att uppnå våra hållbarhetsmål.

 

Lindexkoncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet, och utvärderingen förväntas slutföras inom år 2024. Vi strävar också efter att avsluta företagssaneringsprogrammet så fort som möjligt. Samtidigt fortsätter vi att fokusera på vår dagliga affärsverksamhet för att trygga den kommersiella och operativa effektiviteten.

 

Jag ser fram emot den kommande säsongen. Genom att leverera enastående service, visa våra bästa produkter och skapa minnesvärda upplevelser för våra kunder kan vi göra denna högtidssäsong framgångsrik. Jag vill tacka alla våra medarbetare för deras fortsatta prestationer och engagemang för våra strategiska mål.

 

NYCKELTAL

 

 

7–9
2024

7–9
2023

1–9
2024

1–9
2023

1–12
2023

Omsättning, milj. euro

222,1

226,9

666,5

677,4

951,7

Omsättningstillväxt, %

-2,1

-7,0

-1,6

-4,5

-3,1

Omsättningstillväxt i lokala valutor, %

-2,6

-1,7

-2,2

0,7

1,6

Andel digital omsättning, %

17,8

16,2

17,7

16,5

16,8

Digital omsättningstillväxt i lokala valutor, %

6,7

8,4

5,3

2,5

2,7

Bruttovinst, milj. euro

129,3

132,9

388,8

396,4

554,2

Bruttomarginal, %

58,2

58,5

58,3

58,5

58,2

Justerat rörelseresultat, milj. euro

15,8

20,6

38,8

49,8

80,0

Justerad rörelsemarginal, %

7,1

9,1

5,8

7,3

8,4

Rörelseresultat, milj. euro

15,0

20,3

27,7

47,6

76,5

Rörelsemarginal, %

6,8

9,0

4,2

7,0

8,0

Periodens nettoresultat, milj. euro *)

1,8

8,7

-6,5

42,0

51,7

Skulder netto exklusive IFRS 16-poster, milj. euro

 

 

7,2

-36,1

-65,6

Soliditet, %

 

 

29,2

29,1

29,9

Soliditet (exklusive IFRS 16-poster), %

 

 

61,9

58,8

60,5

Varulager, milj. euro

 

 

198,6

193,3

162,9

Fritt rörelsekassaflöde, milj. euro

-24,7

-12,2

-40,5

2,9

70,8

Investeringar, milj. euro

8,4

24,0

25,2

53,6

65,1

Vinst per aktie, grundläggande, euro **)

0,01

0,05

-0,04

0,27

0,33

Antal anställda i genomsnitt

 

 

6 109

6 168

5 801

 

*) Nettoresultatet för perioden minskade på grund av lägre rörelseresultat och ökade skatteutgifter. Rörelseresultatet var lägre på grund högre kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet, vilka redovisas bland jämförelsestörande poster. Skatteutgifterna för jämförelseperioden (1–9 2023) påverkades av ett positivt skattebeslut för Lindex Holding AB (före detta Stockmann Sverige AB).
 

**) Vinsten per aktie minskade till -0,04 (0,27) euro på grund av ett lägre nettoresultat, som förklaras ovan, och ett större antal aktier jämfört med föregående period (1–9 2023).

 

POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)

 

Milj. euro

7–9/
2024

7–9/
2023

1–9/
2024

1–9/
2023

1–12/
2023

Rörelseresultat

15,0

20,3

27,7

47,6

76,5

Justeringar av rörelseresultatet

 

 

 

 

 

Kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet och andra tvister

0,2

0,3

10,7

0,8

2,6

Kostnader relaterade till strategisk och organisatorisk utveckling

0,5

 

4,8

0,8

2,3

Förlikning av försäkringsyrkanden på grund av förluster relaterade till covid-19

0,0

 

-4,4

 

 

Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier

 

0,0

 

0,6

0,6

Rörelseintäkter av leasingändringar relaterade till försäljning och tillbakahyrning

 

 

 

 

-2,1

Justerat rörelseresultat

15,8

20,6

38,8

49,8

80,0

 

STRATEGI

Lindexkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har separata strategier för en hållbar och lönsam tillväxt. Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Stockmanndivisionen har fyra strategiska nyckelmål: utveckla sortimentet genom ökat fokus på premium- och lyxsegment, öka och tillvarata den lojala stamkundskretsen, optimera den omnikanalbaserade verksamheten och förbättra den operativa effektiviteten.

Bägge divisionerna har förbundit sig till Lindexkoncernens vetenskapligt baserade klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Science Based Targets initiative (SBTi) har validerat koncernens klimatmål.

 

I september 2023 påbörjade Lindexkoncernen en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I samband med utvärderingen ändrade koncernen moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp på bolagsstämman den 21 mars 2024. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Lindexkoncernen förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024 och ger ytterligare information om utvärderingen om och när det är aktuellt. 

 

Delårsrapport
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–30.9.2024 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Rapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats lindex-group.com.

 

Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 25 oktober 2024 kl. 10.00 EEST som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.

 

LINDEX GROUP Abp

 

Susanne Ehnbåge
verkställande direktör

 

Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Henrik Henriksson, ekonomidirektör
Kontakt via Lindexkoncernens MediaDesk info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communications & IR, tel. + 358 50 502 0060

 

Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.