Marknadsnyheter
LIQUI MOLY riktar in sig på alternativa driftsätt
ti, okt 24, 2017 11:00 CET
En speciell tillsats för hybridfordon och ett piktogram för märkning av motoroljor.
Oktober 2017 – Antalet registrerade fordon som drivs med alternativa drivmedel är fortfarande lågt jämfört med sådana som drivs med diesel eller bensin. De nya driftsätten revolutionerar dock bilindustrin. Även LIQUI MOLY arbetar intensivt med denna fråga och släpper nu en ny produkt på marknaden: en bränsletillsats som utvecklats speciellt för hybridbilar. Motoroljor som lämpar sig för dessa aggregat förses dessutom med ett piktogram.
I själva verket är också tillsatsen en hybrid eftersom den förenar två olika egenskaper. Den stabiliserar nämligen bränslekvaliteten och rengör insprutningssystemet. Hybridfordon drivs främst av en elmotor, förbränningsmotorn fungerar endast som assistent. Den används i regel endast i korta intervaller.
– Det leder till två problem, förklarar David Kaiser, chef för forskning och utveckling hos motoroljetillverkaren LIQUI MOLY.
I jämförelse med en konventionell diesel- eller bensinmotor blir bränslet kvar i tanken under längre tid och åldras därmed kraftigare. Ett annat problem: det bildas rester kring insprutningssystemet på grund av den oregelbundna och kortvariga driften. Den nya tillsatsen för hybridfordon hållen bränslets kvalitet på en stabil nivå, skyddar insprutningssystemet mot avlagringar och ta bort rester-
– På så sätt löser den båda problemen, säger LIQUI MOLY-experten.
Med denna innovativa produkt understryker företaget sin utvecklingsförmåga i en bransch som står inför stora omvälvningar. De närmaste 10 åren kommer att medföra större förändringar för bilbranschen än vad de senaste 100 åren har gjort. Orsaken är olika viktiga trender, bland annat elmobilitet.
– För oss innebär Made in Germany utöver kvalitet även förändring genom förnyelse. Därför har forskning alltid varit en av hörnpelarna för vår framgång, säger David Kaiser.
Företaget har arbetat med förbränningsmotorer i mer än 60 år. Med denna expertis i bakfickan var det naturligt att man fokuserade på elhybriden i fråga om alternativa framdrivningsmetoder. Tittar man på antalet registrerade fordon världen över ligger hybridbilarna på topp bland alla fordon med alternativ drift. Enliga Statista och IHS Autoinsight kommer skillnaden gentemot rena elfordon att öka markant fram till 2025.
– Vi satsar på rätt häst, betonar forskningschefen på LIQUI MOLY. Eftersom dieselmotorer är ovanliga på hybridfordon och tendensen är sjunkande, släpper vi en tillsats endast för bensinmotorer på marknaden.
Även när det gäller smörjmedel är ändringar på gång, dock endast i fråga om utseendet. Etiketterna på 1- och 5-litersdunkarna förses med ett hybridpiktogram. Det gör att förare och mekaniker enkelt kan se om en olja lämpar sig för hybridfordon. Den som vill ta det säkra före det osäkra kan få hjälp av LIQUI MOLY:s oljeguide på nätet.
”Utan skötsel uppstår problem”
Hybridtekniken medför risker för integrerade förbränningsmotorer enligt David Kaiser på LIQUI MOLY.
Oktober 2017 – I fordon med hybriddrift förenas två olika kraftkällor: en elmotor och en förbränningsmotor. Till skillnad mot konventionella fordon, som uteslutande drivs med bensin eller diesel, arbetar förbränningsmotorn i ett hybridfordon endast i vissa situationer och då i regel med låg belastning. David Kaiser som är chef för forskning och utveckling hos den tyska olje- och tillsatstillverkaren LIQUI MOLY förklarar vilka problem som detta innebär och hur förare och verkstäder kan undvika dem.
Hur skiljer sig kraven hos en förbränningsmotor i en hybridbil från de hos förbränningsmotorn i ett konventionellt fordon?
David Kaiser:
I ett hybridbilar arbetar inte förbränningsmotorn permanent. Vid start, i stadstrafik och på korta sträckor hämtas energin från en elmotor. Förbränningsmotorn kopplas endast in på längre sträckor, från och med medelhöga hastigheter och om batterierna är tomma. Sammantaget är det en mycket ensidig körprofil.
Långa sträckor innebär väl mindre slitage än korta sträckor?
David Kaiser:
Det stämmer. I jämförelse med vanliga bilar har hybridbilar en betydligt kortare räckvidd och fördelarna kan utnyttjas på korta och medellånga körsträckor. Förbränningsmotorn används därför endast i korta intervaller. Det är bra för miljön, men dåligt för motorn.
Varför?
David Kaiser:
På grund av att hybrider har lägre bränsleförbrukning blir bränslet kvar i tanken under längre tid och åldras därmed kraftigare. Egenskaperna hos otto- och dieselbränslen förändras vid kontakt med luft respektive syret som luften innehåller, samt vid fukt och onormala temperaturer. Det försämrar kallstarts- samt köregenskaperna under den för hybridbilar längre varmkörningsfasen. Detta i sin tur medför även en naturlig oxidation och åldring hos bränslet. Oxidation uppstår när bränslet tillförs syre och kan leda till att det bildas rester. Sammantaget försämrar detta bränslets egenskaper. I extrema fall kan motorn sluta fungera helt.
Hur kan föraren förebygga detta?
David Kaiser:
Kvaliteten på bränslet kan stabiliseras med hjälp av tillsatser. LIQUI MOLY har tagit fram en sådan tillsats speciellt för hybridfordon. En av tillsatsens uppgifter är att bromsa bränslets åldringsprocess och därmed hålla kvaliteten på en stabil nivå,
Kan de rester som du nämnde orsaka problem i tanken?
David Kaiser:
Förutsättningarna för en välfungerande motor är motorolja, elektricitet, luft, kylvatten och bränsle. Om en av dessa komponenter är bristfällig kan motorn gå sönder. Rester i tanken kan täppa igen bränslefiltret. Så mycket avlagringar bildas dock endast i undantagsfall. Huvudproblemet med avlagringar är ett annat.
Vilket då?
David Kaiser:
Hybridfordon är utrustade med den senaste motortekniken. Dessa moderna och effektiva aggregat ställer högsta krav på bränslekvaliteten. Inte minst vid oregelbunden eller tillfällig drift av förbränningsmotorn är risken stor för att det bildas rester i insprutningssystemet. Detta försämrar insprutningsegenskaperna och bränsleförbrukningen och leder i slutändan till försämrad motorprestanda. Oförbränt bränsle kan hamna i motoroljan och tunna ut den. Därför är det mycket viktigt att bränslet är rent.
Hur håller man bränslet rent?
David Kaiser:
Att motorn arbetar jämnt och stabilt är viktigt men inte den enda framgångsfaktorn. Dessutom utgör detta ofta undantaget för förbränningsmotorer i hybridbilar. Speciella rengöringstillsatser i våra produkter för hybridbilar löser upp avlagringarna och motverkar att det bildas nya, klibbiga lack- eller hartsliknande rester. Det innebär att produkterna kan användas både i förebyggande syfte och för att åtgärda befintliga problem. För användning i förebyggande syfte blandas tillsatsen med bränslet med jämna mellanrum.
Peter Szarafinski
Head of Media Relations International
Phone: +49 731 1420-189
Mobile: +49 151 1620 7701
Peter.Szarafinski@liqui-moly.de
LIQUI MOLY GmbH | Jerg-Wieland-Straße 4 | 89081 Ulm | GERMANY
Om LIQUI MOLY
Med omkring 4000 olika artiklar erbjuder LIQUI MOLY ett unikt sortiment av bilvårdsprodukter: motoroljor och tillsatser, fetter och pastor, sprejer och rengöringsmedel, lim och tätningsmedel. LIQUI MOLY grundades 1957 och utvecklar och tillverkar sina produkter uteslutande i Tyskland. På hemmamarknaden är företaget obestridd marknadsledare på tillsatser och har utsetts till bästa oljemärke upprepade gånger. LIQUI MOLY leds av Ernst Prost och säljer sina produkter i 120 länder. Under 2016 låg omsättningen på 489 miljoner euro.
Marknadsnyheter
Statistik ur handelsregistret 2024: Över 37 000 nya företag
År 2024 antecknades 37 641 nya företag i handelsregistret. Det är 547 fler än året innan.
Nya företag som registrerades enligt företagsform:
- aktiebolag 20 109
- enskild näringsidkare (företagare med firma) 16 487
- bostadsaktiebolag 340
- ömsesidigt fastighetsaktiebolag 238
- öppet bolag 161
- kommanditbolag 148
- andelslag 61
- filial till utländsk näringsidkare 58
- ideell förening 34
- stiftelse 3
- publikt aktiebolag 2.
Handelsregistret omfattar över en halv miljon företag och sammanslutningar.
Se vår statistik över registrerade nya företag enligt företagsform 2020–2024 på Prh.fi.
Statistik ur handelsregistret
Följande statistik publiceras ur handelsregistret:
- antal företag
- antal registrerade nya företag efter företagsform
- inkomna ärenden efter typ av anmälan
- registrerade och behandlade handelsregisterärenden.
Gå till handelsregistrets statistik på Prh.fi.
Vad är handelsregistret?
Handelsregistret är ett officiellt och offentligt företagsregister. I handelsregistret antecknas uppgifter om företag utgående från de anmälningar, ansökningar och meddelanden som Patent- och registerstyrelsen får. I handelsregistret antecknas även bostadsaktiebolag och bostadsrättsföreningar. Läs mer om handelsregistret på Prh.fi.
Ytterligare information:
Jouko Koitto
Ledande jurist
Patent- och registerstyrelsen
Tfn mån–fre 050 4521 673
Om oss
Vi arbetar för företagens och sammanslutningarnas bästa.
Vi registrerar företag, föreningar, stiftelser och andra sammanslutningar samt företagsinteckningar och LEI-nummer. Vi granskar och beviljar patent samt registrerar nyttighetsmodeller. Vi registrerar också varumärken för produkter och tjänster samt mönsterskydd för design. Vi godkänner revisorer och svarar för tillsynen över dem. Vi utövar tillsyn över stiftelsers verksamhet och över kollektiv förvaltning av upphovsrätt.
Vi erbjuder våra kunder rådgivning och utbildning. Vi ger information om företag, sammanslutningar och immateriella rättigheter.
Vi är också nyhetsgranskningsmyndighet (ISA) och myndighet för förberedande patenterbarhetsprövning (IPEA) för internationella PCT-patentansökningar.
Vi hör till arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde och förhandlar årligen med ministeriet om resultatmålen för vår verksamhet. Vi är ett nettobudgeterat ämbetsverk, vilket innebär att vi täcker cirka 95 procent av våra utgifter med våra serviceinkomster.
Läs mer: https://www.prh.fi/sv/presentation_och_uppgifter.html
Taggar:
Marknadsnyheter
Radiosporten förlänger med fotbollsexperten Johan Elmander
Johan Elmander har sedan 2021 varit fotbollsexpert på Radiosporten och förlänger nu fram till 2028. Med start idag kommer lyssnarna också kunna följa Johans satsning mot att bli skidåkande reporter i Vintersportextra under årets Vasalopp.
Den tidigare landslagsspelaren har skrivit på ett avtal med Radiosporten som sträcker sig till slutet av 2028 då bland annat herrarnas EM i Storbritannien och Irland äger rum.
– Jag är mycket glad över att ha förlängt mitt avtal med Radiosporten. Jag trivs utmärkt med mina kollegor och det var ett självklart beslut att tacka ja när möjligheten till förlängning presenterades. En av de faktorer som lockade mig var alla stora fotbollmästerskap som Radiosportens har rättigheter till, säger Johan Elmander.
Johan Elmander har sedan 2021 varit expert på Radiosporten och bevakar fotboll på både herr- och damsidan. Han hörs både från nationell fotboll, kring landslagen och de stora mästerskapen.
– Johan har utvecklats starkt i expertrollen och med sitt fotbollsöga och stora erfarenhet från spel på högsta nivå gett lyssnarna både skarpa analyser och åsikter. Vi är väldigt glada att Johan kommer vara en del av vår laguppställning för de närmaste fyra åren, säger Radiosportens chef Tobias Rosvall.
Med start idag kommer lyssnarna dessutom få höra honom i nya satsningen Vintersportextra. Under en av säsongens höjdpunkter, Vasaloppet, kommer Johan att agera skidåkande reporter. Hans väg till starten i Sälen kommer man att kunna följa i Vintersportextra där Johan möter skidprofiler som Charlotte Kalla och Radiosportens egen Torgny Mogren för att få de bästa tipsen för hur han ska ta sig de nio milen på snabbaste sätt.
– Vasaloppet är en tradition jag har vuxit upp med och alltid haft en önskan om att delta i. Jag ser fram emot den utmaning det innebär och känner en stor ödmjukhet inför uppgiften. Att få vägledning och inspiration från några av skidvärldens legender ger mig dessutom en extra motivation att prestera på topp. Jag ser också fram emot att få möta och samtala med alla de inspirerande människor som deltar och hejar längs spåret, säger Johan Elmander.
Om Vintersportextra
Vintersportextra är Radiosportens storsatsning på snösporterna. Varje helg från 11 januari till 23 mars sänder vi från både VM och alla världscuptävlingar i längd, skidskytte och alpint. Vi kryddar med skicross och puckelpist och toppar med Vasaloppet – exakt 100 år efter Sven Jerrings debutsändning därifrån.
De stora stjärnorna hörs i Vintersportextra, lyssnarna får internationella utblickar och Bengt Skött presenterar i sann OS-anda varje helg ett nytt vinter-quiz! Jonas Karlsson är ett nytillskott på Radiosportens redaktion. I rollen som livekrönikör i Vintersportextra sätter han prestationer och resultat i perspektiv.
Under premiärhelgen 11-12 januari tävlar skidskyttarna i Oberhof. Jaktstart dam och herr på lördag. Mixedstafett och singelmixedstafett på söndag. Alpint så sänder vi från herrarnas slalom i Adelboden och damernas störtlopp i St Anton under lördagen. På söndag blir det storslalom för herrarna och super-g för damerna.
Alla sändningstider från Vintersportextra: https://sverigesradio.se/artikel/sa-sander-vintersportextra
Lyssna på Vintersportextra i appen Sveriges Radio Play, med inhopp i P4 eller via webben: https://sverigesradio.se/radiosporten
Pressbilder: Johan Elmander (Sveriges Radio)
Tobias Rosvall (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)
Presskontakt: Tobias Rosvall, chef Radiosporten 076-7702046 eller tobias.rosvall@sverigesradio.se
Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Alkohol som behandling vid svår abstinens
På Sandwell och West Birmingham Hospitals NHS Trust används i sällsynta fall alkohol för att behandla svår alkoholabstinens. Kontrollerade doser ges till patienter där traditionella läkemedel, som bensodiazepiner, inte fungerar.
Forskning visar att metoden kan vara lika effektiv som standardbehandlingar och minska risken för kramper och oplanerade sjukhusvistelser. Dock kräver den strikt övervakning och väcker etiska frågor.
Teamet bakom metoden arbetar med att samla in feedback och utforska hur behandlingen kan förbättras och implementeras på fler sjukhus.
Källa: theconversation.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke