Marknadsnyheter
Litium AB (publ) – Bokslutskommuniké 2020. Mot 2021 med en tillväxt över 23%

Perioden 1 oktober – 31 december 2020
- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2020-12-31 till 51,3 MSEK (41,7 MSEK per 2019-12-31) vilket motsvarar en tillväxt på 23,1 % (30,2 %).
- Nettoomsättningen ökade med 20,7 % till 14,7 MSEK (12,2 MSEK) med en bruttomarginal på 72,8 % (80,9 %).
- Repetitiva intäkter uppgick till 14,2 MSEK (11,6 MSEK) vilket motsvarar 96,6 % (95,4 %) av nettoomsättningen. 82,7 % (82,0 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 17,3 % (18,0 %) avsåg rörliga intäkter.
- EBITDA uppgick till -1,6 MSEK (-0,7 MSEK) och resultatet före skatt var -4,3 MSEK (-2,6 MSEK).
- EBITDA per aktie blev -0,12 SEK (-0,07 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till -0,38 SEK (- 0,26 SEK).
- Investeringarna uppgick till 5,2 MSEK (3,5 MSEK), en ökning med 46,3 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 14.7 MSEK (1,2 MSEK).
Perioden 1 januari – 31 december 2020
- Nettoomsättningen ökade med 18,0 % till 48,3 MSEK (40,9 MSEK) med en bruttomarginal på 72,3 % (74,5 %).
- EBITDA uppgick till -8,6 MSEK (-9,0 MSEK) och resultatet före skatt var -18,4 MSEK (-16,6 MSEK).
- EBITDA per aktie blev -0,87 SEK (-0,91 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till -1,93 SEK (-1,68 SEK).
Annual Recurring Revenue (ARR)
ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde. I avsnittet ”kommentarer till den finansiella informationen” framgår hur ARR beräknas.
ARR uppgick per 2020-12-31 till 51,3 MSEK (41,7 MSEK per 2019-12-31) vilket motsvarar en tillväxt på 23,1 % (30,2 %). Litiums mål är att den organiska tillväxten för ARR ska ligga i intervallet 20 – 40 %, illustrationen nedan visar ARR för de senaste 13 kvartalen.
Ökningen av ARR jämfört med fjärde kvartalet 2019 drivs av tillströmningen av nya kunder vilka genererar nya abonnemangsintäkter samt ökande intäkter från befintliga kunder och våra teknologipartners.
Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)
Viktiga händelser under perioden
- Litium ansöker om att byta handelsplats. Litium ansöker den 28 oktober om godkännande för upptagande till handel av bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets aktier handlades tidigare på Spotlight Stock Market. Styrelsen bedömer att ett byte av handelsplats kommer att öka marknadens kännedom om bolaget, underlätta för internationella investerare att bli aktieägare samt ha en positiv inverkan på Litiums relationer med samarbetspartners och potentiella kunder.
- BE Group väljer Litium. Litium meddelade den 2 november att BE Group, ett ledande handels- och serviceföretag inom stålindustrin, väljer Litiums plattform.
- Handeln av Litiums aktie inleds på Nasdaq First North Growth Market. Den 16 december meddelar Litium AB att handeln av Bolagets aktie inleds på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn ”LITI” med ISIN: SE0007387246.
Viktiga händelser efter periodens slut
VD har ordet
Även fjärde kvartalet präglades av pandemins effekter när den andra vågen rullande in över världen. Renodlade e-handlare skördade stora framgångar och även retailers som kommit tillräckligt långt i sin omställning presterade på hög nivå. Affärsmässigt var det en fröjd att följa Litiums kunders framfart och hur vår plattform med lätthet hanterade de enorma mängderna trafik och order som strömmade igenom under högsäsongen. Vårt fokus på snabbhet, flexibilitet och säljdrivande förmågor är bevisligen en vinnande mix som ger våra kunder de digitala verktyg de behöver för att växa i raketfart.
För egen del avslutade vi året med ytterligare ett bra kvartal där ARR passerade 50 MSEK med god marginal. Vi fortsätter hålla en fin tillväxttakt med dryga 23 % (31 %) vilket återigen levererar mot vårt mål 20 – 40 % organisk tillväxt. Vi upplever ett starkt momentum i det för oss så viktiga partnerledet. Flera nya partners har anslutit under kvartalet och Litium har nu över 40 affärs- och implementationspartners. Vår bedömning är att vår tillväxt och utveckling placerar oss i toppskiktet inom digital commerce software och att vi fortsätter ta andelar i målmarknaden.
Vi har fortsatt attrahera nya kunder inom både B2B och B2C under fjärde kvartalet. En personlig favorit bland nya kunder är supercoola outdoormärket Huski Wear, vars imponerade grundarteam tidigare varit centrala i bland annat Peak Performance framgångar och siktar minst lika högt nu. Vi ser fram emot att vara en del av deras resa framåt, och detsamma gäller hundratals andra framåtlutade Litiumkunder. Er framgång är det viktigaste för oss.
Med intäkter på 14,7 MSEK (12,2) når vi den högsta nettoomsättningen för ett enskilt kvartal i Litiums historia och ökningen översätter till en tillväxt på 21 %. Våra rörliga intäkter ökar med 17 % till 2,7 MSEK (2,3 MSEK). Det är första gången vi särredovisar denna intäktsström vilket vi hoppas ytterligare ska tydliggöra hur vår intäktsmodell fungerar. Bruttomarginalen landar på starka 73 % (81 %) och vi ser ingen trend i lägre bruttomarginal däremot fluktuationer mellan perioder.
Kostnadsutvecklingen är enligt plan och ökningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år drivs av de nyanställningar som gjorts under 2020, högre investering i produktutveckling samt kostnader av engångskaraktär kopplade till listningen på Nasdaq First North.
Efter kvartalet förvärvade vi en programvara för dropshipping vilket vi bedömer vara en utbredd och attraktiv affärsmodell för många av Litiums existerande och presumtiva kunder. Vi ser detta som en kraftfull förstärkning av vårt erbjudande vilket över tid ska ge positiv effekt på både intäkter och lönsamhet.
Vi lämnar nu 2020 bakom oss och rullar med hög fart vidare in i 2021 som, tack och lov, ser ut att bli ljusare än sin föregångare. Under 2020 har vi sett en kraftigt accelererad digitalisering av handeln men det är ändå bara början. Det mesta är ännu ogjort, underbara framtid! – som en känd svensk möbelhandlare uttryckte det. Vi på Litium ser med stor tillförsikt fram emot 2021 och vår fortsatta tillväxtresa tillsammans med excellenta partners och innovativa kunder.
Litium rising // Patrik
- Hela bokslutskommunikén finns att ladda ned som pdf på https://www.litium.se/investor-relations under Finansiella rapporter.
- Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Bokslutskommunikén för 2020. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning här.
- Kvartalsrapport Q1 2021 publiceras den 28 april 2021.
För mer information kontakta:
Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com
Om Litium AB
Litium AB (publ) är en molnbaserad plattform för digital handel som hjälper till att accelerera försäljningen för stora och medelstora företag inom både B2B och B2C. Lindex, Tingstad och Jollyroom är några av Litiums kunder, vilka totalt omsätter över 10 miljarder kronor årligen online. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market och Arctic Securities är bolagets Certified Adviser och kan nås på certifiedadviser@arctic.com eller +46 844 68 61 00. För mer information besök gärna www.litium.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke