Connect with us

Marknadsnyheter

Litium Q2 2024: Stabilt halvår med fortsatt lönsamhetslyft

Published

on

”Vår fina start på året fortsatte in i andra kvartalet där vi återigen levererar en markant lönsamhetsförbättring på en något avvaktande marknad. Vi summerar första halvåret med en resultatförbättring EBIT på 3,5 MSEK jämfört med förra året vilket innebär ett stort steg mot vårt mål. Årets finansiella mål med positivt resultat för helåret är en viktig milstolpe för oss vilket befäster det självfinansierade läget vi vill ha som tillväxtplattform för bolaget när vi tar det vidare till nästa nivå.” Patrik Settlin, vd Litium

Perioden 1 april – 30 juni 2024

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK per
    2023-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6 % (10,7 %). Obs! Ny beräkningsmodell för ARR från 1 januari 2024. Historiskt justerade tal finns på sidan 4. 
  • Nettoomsättningen ökade med 0,8 % till 18,5 MSEK (18,4 MSEK) med en bruttomarginal på 68,9 % (71,7 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,6 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,4 % avsåg rörliga intäkter.
  • EBITDA uppgick till 4,3 MSEK (3,1 MSEK).
  • EBIT 0,1 MSEK (-0,6 MSEK) och resultatet före skatt var 0,1 MSEK (-0,7 MSEK).
  • Investeringarna uppgick till 4,9 MSEK (5,8 MSEK), en minskning med 16,1 %.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 7,8 MSEK (13,3 MSEK).
     

Perioden 1 januari – 30 juni 2024

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK per
    2023-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6 % (10,7 %). Obs! Ny beräkningsmodell för ARR från 1 januari 2024. Historiskt justerade tal finns på sidan 4. 
  • Nettoomsättningen ökade med 7,1 % till 36,2 MSEK (33,8 MSEK) med en bruttomarginal på 68,9 % (68,9 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,7 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,3 % avsåg rörliga intäkter.
  • EBITDA uppgick till 8,2 MSEK (3,7 MSEK)
  • EBIT -0,2 MSEK (-3,7 MSEK) och resultatet före skatt var -0,2 MSEK (-3,8 MSEK).
  • Investeringarna uppgick till 10,3 MSEK (11,8 MSEK), en minskning med 13,2 %.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 7,8 MSEK (13,3 MSEK).
     

Annual Recurring Revenue (ARR)

ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de repetitiva avtalsintäkterna de senaste 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje adderad ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6% (10,7 %).

Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 13 kvartalen, med justerade historiska tal i enlighet med den nya beräkningsmodellen.

Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK) 

Aktiviteter under perioden              

Litiums årsstämma 2024

Litium årsstämma hölls den 15 maj i Stockholm. Protokoll och dokumentation kring årsstämman, inklusive styrelsens fullständiga förslag, finns att ladda ned som pdf på https://www.litium.se/investor-relations under Årsstämma 2024.

Litiums årliga B2B-rapport lanserad

Den 22 april släppte Litium rapporten ”Nordic Digital Commerce in B2B 2024” för åttonde gången i ordningen. Rapporten visar på en ökad optimism för digital handel hos nordiska B2B-företag.
 

Vd har ordet

Vår fina start på året fortsatte in i andra kvartalet där vi återigen levererar en markant lönsamhetsförbättring på en något avvaktande marknad. Vi summerar första halvåret med en resultatförbättring EBIT på 3,5 MSEK jämfört med förra året vilket innebär ett stort steg mot vårt mål. Årets finansiella mål med positivt resultat för helåret är en viktig milstolpe för oss vilket befäster det självfinansierade läget vi vill ha som tillväxtplattform för bolaget när vi tar det vidare till nästa nivå. 

Vi upplever optimism i vår målmarknad och särskilt positiva tongångar fångar vi upp bland B2B-bolagen. Men samtidigt som viljan att investera är tillbaka så finns en kvardröjande försiktighet i marknaden där beslutsfattare ändå väljer att avvakta med nya investeringar i väntan på konkreta bevis att ekonomin vänder uppåt igen. Till följd har relativt många beslutspunkter knuffats fram till andra halvåret vilket, sett till den positiva sidan, gör att vår affärspipeline nu ser starkare ut än på länge. Vi tror att bevisen kommer, optimismen översätts till handling och att det i sin tur ger ny vind i tillväxtseglen under hösten. 

Våra repetitiva avtalsintäkter på årsbasis, ARR, uppgick per 2024-06-30 till 71,3 MSEK (66,9 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 6,6 % (10,7 %). Hela vår omsättning består av repetitiva intäkter vilket ger stor stabilitet och med en förbättrad rörelsemarginal för sjätte kvartalet i rad understryks återigen skalbarheten i affärsmodellen. 

Under första halvåret har flera av våra största kunder inom både B2B och B2C gått live på Litium Commerce Cloud med vår senaste teknik och affärsmodell. Det är verkligen glädjande att se exempel på de imponerande lyft i både prestanda och försäljning som detta har lett till. Ett fint kvitto på att värdeerbjudandet och produkten vi går till marknaden med verkligen gör våra kunder bättre. Det är trots allt syftet med allt vi gör och jobbar så hårt för på Litium – Att våra kunder ska överträffa sina mål inom digital försäljning. När våra kunder vinner, så vinner vi. 

Det är också grunden till att jag tror på att fördelarna med vår affärsmodell kommer bli allt tydligare framåt. Marknaden ser ut att vända uppåt vilket bör ge ökad nykundsanskaffning givet vår starka position. Vi har även gett vår kärnaffär nya expansionsmöjligheter med App Cloud som är under uppbyggnad och med ett förbättrat generellt konjunkturläge kommer vi sannolikt även få bättre avkastning från affärsmodellen i Commerce Cloud. När våra kunder säljer mer och använder mer av Litiumplattformens prestanda så ökar även våra intäkter. Vår skalbara och självfinansierade affär ger oss också utrymme att investera i nya tillväxtinitiativ för att lyfta Litium till högre nivåer.  

Ett bra läge med andra ord, och nu, med ett stabilt första halvår i ryggen och en marknad på uppgång så riktigt längtar vi efter att komma tillbaka i höst och ge järnet på resan mot nya höjder. Men först lite ledigt, och jag vill passa på att önska alla kunder, partners, kollegor och aktieägare en härlig sommar! 

//Patrik
 

Hela rapporten finns att ladda ner som PDF på https://www.litium.se/investor-relations under rapporter. Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q2-rapporten för 2024. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://www.finwire.tv/webcast/litium/q2-2024/

Kvartalsrapporten för Q3 2024 publiceras den 24 oktober 2024.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18 08:01 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.