Marknadsnyheter
Litium Q2 rapport 2022: Fortsatt stabil tillväxt och genombrott internationellt

”Litium är byggt för att kunna skala ut på en global scen. Plattformen är designad för att driva effektiv digital försäljning världen över och distribueras till marknaden via vårt starka partnernätverk vilket ger stor valfrihet för kunden. Modellen ger oss både potential och förmåga att växa utan gränser. Därför känns det extra bra att vi under kvartalet fått ytterligare bevis på modellens styrka genom att teckna avtal med vår första amerikanska kund. Helt i linje med våra tillväxtplaner och det här genombrottet banar väg för fler affärer framåt.” Patrik Settlin, vd Litium
Perioden 1 april – 30 juni 2022
- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK per
2021-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %). - Nettoomsättningen ökade med 12,7 % till 16,7 MSEK (14,8 MSEK) med en bruttomarginal på 69,2 % (70,0 %).
- De repetitiva intäkterna uppgick till 16,3 MSEK (14,2 MSEK) vilket motsvarar 97,5 % (95,9 %) av nettoomsättningen. 87,5 % (88,0 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 12,5 % (12,0%) avsåg rörliga intäkter.
- EBITDA uppgick till -0,8 MSEK (-0,8 MSEK) och resultatet före skatt var -4,0 MSEK (-3,4 MSEK).
- EBITDA per aktie blev -0,05 SEK (-0,06 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till
-0,24 SEK (-0,24 SEK). - Investeringarna uppgick till 5,5 MSEK (5,1 MSEK), en ökning med 8,3 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 28,7 MSEK (21,1 MSEK).
Perioden 1 januari – 30 juni 2022
- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK per 2021-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %).
- Nettoomsättningen ökade med 16,3 % till 31,7 MSEK (27,3 MSEK) med en bruttomarginal på 68,6 % (68,3 %).
- De repetitiva intäkterna uppgick till 30,7 MSEK (26,3 MSEK) vilket motsvarar 97,1 % (96,5 %) av nettoomsättningen. 86,1 % (85,8 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 13,9 % (14,2%) avsåg rörliga intäkter.
- EBITDA uppgick till -2,3 MSEK (-4,0 MSEK) och resultatet före skatt var -8,7 MSEK (-9,2 MSEK).
- EBITDA per aktie blev -0,17 SEK (-0,28 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till
-0,63 SEK (-0,64 SEK). - Investeringarna uppgick till 11,7 MSEK (11,5 MSEK), en ökning med 1,4 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 28,7 MSEK (21,1 MSEK).
Annual Recurring Revenue (ARR)
ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde. I avsnittet ”kommentarer till den finansiella informationen” framgår hur ARR beräknas.
ARR uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %). Trots det oroliga världslägets påverkan på rörliga avtalsintäkter uppvisar vi en stark tillväxt under kvartalet.
Litiums introduktion av Litium Commerce Cloud i slutet av 2021 innehöll förutom en ledande och flexibel e-handelsplattform byggd på den senaste tekniken, även en ny tillväxtbaserad prismodell. Under en övergångsfas, när befintliga kunder byter till nya modellen, kan bolagets ARR tillfälligt påverkas negativt beroende på sättet som ARR beräknas. Fasta avtalsintäkter som ARR-modellen räknar in 12 månader framåt, växlas delvis ut mot rörliga parametrar som i modellen istället ses 12 månader bakåt i tid. Detta kan vid införandet ge en minskad ARR, beroende på avtalsstrukturen i respektive kundförhållande. Effekten, om den uppstår, är tillfällig och bolagets bedömning är att utfallet totalt sett kommer att påverkas positivt av den nya prismodellen.
Litium har fortsatt tillväxtfokus och följer tidigare kommunicerade mål. För att optimera Litiums möjligheter till skalbar och hög tillväxt, samtidigt som vi förhåller oss till nya externa faktorer, väljer vi dock att framåt inte kvantifiera våra finansiella mål. Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 10 kvartalen.
Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)
Viktiga händelser under perioden
Kallelse till årsstämma i Litium AB (publ)
Den 5 april går kallelse till årsstämman ut. Stämman hålls den 5 maj 2022 i Setterwalls Advokatbyrås lokaler på Sturegatan 10 i Stockholm.
Litium utser ny CFO
Den 21 april meddelar Litium att Elin Roglar har utsetts till ny CFO från den 1 maj. Elin har under flera år varit redovisningschef för bolaget.
Kommuniké från årsstämma i Litium AB (publ)
Den 5 maj publiceras kommunikén från årsstämman i Litium.
Litium släpper ny studie: Hög förväntan på tillväxt i den digitala handeln mellan företag
Den 18 maj släpper Litium sin årliga rapport om digital handel inom B2B för sjätte gången, Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Litium vinner kund i USA
Den 19 juni kommunicerar Litium att en stor amerikansk distributör av byggmaterial, med verksamhet i över 20 delstater, har valt Litiums plattform som nav i sin nya e-handelslösning. Litium har därmed vunnit sin första kund i USA.
Vd har ordet
Litium utvecklas fortsatt starkt trots det tuffare marknadsklimatet. Under andra kvartalet 2022 växte vår ARR med 19 % upp till 67,2 MSEK (56,5 MSEK), primärt drivet av nya B2B-affärer och expansioner inom B2C. Ett fint kvitto på att vår snabba, kraftfulla och flexibla e-handelsplattform levererar det värde och den avkastningsförmåga som efterfrågas i marknaden.
Litium är byggt för att kunna skala ut på en global scen. Plattformen är designad för att driva effektiv digital försäljning världen över och distribueras till marknaden via vårt starka partnernätverk vilket ger stor valfrihet för kunden. Modellen ger oss både potential och förmåga att växa utan gränser. Därför känns det extra bra att vi under kvartalet fått ytterligare bevis på modellens styrka genom att teckna avtal med vår första amerikanska kund. Helt i linje med våra tillväxtplaner och det här genombrottet banar väg för fler affärer framåt.
EBITDA landar i nivå med föregående år och är förbättrad under första halvåret. Vi växer med ökat lönsamhetsfokus och siktar på att redovisa ett positivt rörelseresultat inom tolv månader. Befintlig kassa kommer att ta oss till ett läge med positivt kassaflöde där Litium sen kan växa vidare med en självfinansierad tillväxtmotor.
Under kvartalet har handeln fortsatt möta utmaningar i varuförsörjningskedjor och skiftande efterfrågan på grund av inflationstrycket. Marknadsdata visar på minskande försäljningsvolymer i konsumenthandeln generellt och den digitala handeln är mest påverkad då den även möter höga pandemidrivna jämförelsetal. När vi blickar framåt indikerar olika framtidsindex och prognoser att det makroekonomiska läget sannolikt blir värre innan det blir bättre. För Litium finns dock en stor positiv motvikt till det allmänt dystra läget. Målmarknaden drivs i grunden av en strukturell förändring och vi är rätt positionerade för att möta den digitala transformationen inom B2B, vilket gör oss mindre känsliga för det inflationstryck som nu påverkar marknaden i stort.
Jag kan med glädje konstatera att allt fler partners och kunder väljer Litium som plattform när man vill bygga sin kommersiella framgång. Tillsammans med våra marknadsledande lösningspartners har vi gjort fler affärer med nya och befintliga kunder i första halvåret 2022 än någon motsvarande period tidigare. Vi tackar för förtroendet att få leverera tekniken som ni bygger era fantastiska kundupplevelser på och applåderar er framfart.
Vår egen och våra kunders fina utveckling har nu också gjort att Litium passerat milstolpen 20 miljarder SEK i såld volym på årsbasis genom plattformen. Kul, men bara början. Vi fortsätter investera i resurser, partnerskap och produktutveckling för att stärka erbjudandet och vår internationella närvaro. Litium rising.
//Patrik
Hela kvartalsrapporten finns att ladda ner som pdf på www.litium.se/investor-relations under rapporter.
Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q2 rapporten för 2022 digitalt. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://content.litium.se/q2-2022
Delårsrapport Q3 2022 publiceras den 27 oktober 2022.
För mer information kontakta:
Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com
Om Litium:
Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom, omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Arctic Securities är bolagets Certified Adviser och kan nås på certifiedadviser@arctic.com eller +46 844 68 61 00. För mer information besök gärna litium.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke