Connect with us

Marknadsnyheter

Litium Q2 rapport 2022: Fortsatt stabil tillväxt och genombrott internationellt

Published

on

”Litium är byggt för att kunna skala ut på en global scen. Plattformen är designad för att driva effektiv digital försäljning världen över och distribueras till marknaden via vårt starka partnernätverk vilket ger stor valfrihet för kunden. Modellen ger oss både potential och förmåga att växa utan gränser. Därför känns det extra bra att vi under kvartalet fått ytterligare bevis på modellens styrka genom att teckna avtal med vår första amerikanska kund. Helt i linje med våra tillväxtplaner och det här genombrottet banar väg för fler affärer framåt.” Patrik Settlin, vd Litium

Perioden 1 april – 30 juni 2022

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK per
    2021-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %).
  • Nettoomsättningen ökade med 12,7 % till 16,7 MSEK (14,8 MSEK) med en bruttomarginal på 69,2 % (70,0 %).
  • De repetitiva intäkterna uppgick till 16,3 MSEK (14,2 MSEK) vilket motsvarar 97,5 % (95,9 %) av nettoomsättningen. 87,5 % (88,0 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 12,5 % (12,0%) avsåg rörliga intäkter.  
  • EBITDA uppgick till -0,8 MSEK (-0,8 MSEK) och resultatet före skatt var -4,0 MSEK (-3,4 MSEK).
  • EBITDA per aktie blev -0,05 SEK (-0,06 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till
    -0,24 SEK (-0,24 SEK).
  • Investeringarna uppgick till 5,5 MSEK (5,1 MSEK), en ökning med 8,3 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 28,7 MSEK (21,1 MSEK).
     

Perioden 1 januari – 30 juni 2022

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK per 2021-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %).
  • Nettoomsättningen ökade med 16,3 % till 31,7 MSEK (27,3 MSEK) med en bruttomarginal på 68,6 % (68,3 %).
  • De repetitiva intäkterna uppgick till 30,7 MSEK (26,3 MSEK) vilket motsvarar 97,1 % (96,5 %) av nettoomsättningen. 86,1 % (85,8 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 13,9 % (14,2%) avsåg rörliga intäkter. 
  • EBITDA uppgick till -2,3 MSEK (-4,0 MSEK) och resultatet före skatt var -8,7 MSEK (-9,2 MSEK).
  • EBITDA per aktie blev -0,17 SEK (-0,28 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till
    -0,63 SEK (-0,64 SEK).
  • Investeringarna uppgick till 11,7 MSEK (11,5 MSEK), en ökning med 1,4 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 28,7 MSEK (21,1 MSEK).

Annual Recurring Revenue (ARR)

ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde. I avsnittet ”kommentarer till den finansiella informationen” framgår hur ARR beräknas.

ARR uppgick per 2022-06-30 till 67,2 MSEK (56,5 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 18,8 % (21,7 %). Trots det oroliga världslägets påverkan på rörliga avtalsintäkter uppvisar vi en stark tillväxt under kvartalet.

Litiums introduktion av Litium Commerce Cloud i slutet av 2021 innehöll förutom en ledande och flexibel e-handelsplattform byggd på den senaste tekniken, även en ny tillväxtbaserad prismodell. Under en övergångsfas, när befintliga kunder byter till nya modellen, kan bolagets ARR tillfälligt påverkas negativt beroende på sättet som ARR beräknas. Fasta avtalsintäkter som ARR-modellen räknar in 12 månader framåt, växlas delvis ut mot rörliga parametrar som i modellen istället ses 12 månader bakåt i tid. Detta kan vid införandet ge en minskad ARR, beroende på avtalsstrukturen i respektive kundförhållande. Effekten, om den uppstår, är tillfällig och bolagets bedömning är att utfallet totalt sett kommer att påverkas positivt av den nya prismodellen.

Litium har fortsatt tillväxtfokus och följer tidigare kommunicerade mål. För att optimera Litiums möjligheter till skalbar och hög tillväxt, samtidigt som vi förhåller oss till nya externa faktorer, väljer vi dock att framåt inte kvantifiera våra finansiella mål. Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 10 kvartalen.

Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)

Viktiga händelser under perioden

Kallelse till årsstämma i Litium AB (publ)

Den 5 april går kallelse till årsstämman ut. Stämman hålls den 5 maj 2022 i Setterwalls Advokatbyrås lokaler på Sturegatan 10 i Stockholm.

Litium utser ny CFO

Den 21 april meddelar Litium att Elin Roglar har utsetts till ny CFO från den 1 maj. Elin har under flera år varit redovisningschef för bolaget.

Kommuniké från årsstämma i Litium AB (publ)

Den 5 maj publiceras kommunikén från årsstämman i Litium.

Litium släpper ny studie: Hög förväntan på tillväxt i den digitala handeln mellan företag

Den 18 maj släpper Litium sin årliga rapport om digital handel inom B2B för sjätte gången, Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Litium vinner kund i USA

Den 19 juni kommunicerar Litium att en stor amerikansk distributör av byggmaterial, med verksamhet i över 20 delstater, har valt Litiums plattform som nav i sin nya e-handelslösning. Litium har därmed vunnit sin första kund i USA.

Vd har ordet

Litium utvecklas fortsatt starkt trots det tuffare marknadsklimatet. Under andra kvartalet 2022 växte vår ARR med 19 % upp till 67,2 MSEK (56,5 MSEK), primärt drivet av nya B2B-affärer och expansioner inom B2C. Ett fint kvitto på att vår snabba, kraftfulla och flexibla e-handelsplattform levererar det värde och den avkastningsförmåga som efterfrågas i marknaden.  

Litium är byggt för att kunna skala ut på en global scen. Plattformen är designad för att driva effektiv digital försäljning världen över och distribueras till marknaden via vårt starka partnernätverk vilket ger stor valfrihet för kunden. Modellen ger oss både potential och förmåga att växa utan gränser. Därför känns det extra bra att vi under kvartalet fått ytterligare bevis på modellens styrka genom att teckna avtal med vår första amerikanska kund. Helt i linje med våra tillväxtplaner och det här genombrottet banar väg för fler affärer framåt. 

EBITDA landar i nivå med föregående år och är förbättrad under första halvåret. Vi växer med ökat lönsamhetsfokus och siktar på att redovisa ett positivt rörelseresultat inom tolv månader. Befintlig kassa kommer att ta oss till ett läge med positivt kassaflöde där Litium sen kan växa vidare med en självfinansierad tillväxtmotor.

Under kvartalet har handeln fortsatt möta utmaningar i varuförsörjningskedjor och skiftande efterfrågan på grund av inflationstrycket. Marknadsdata visar på minskande försäljningsvolymer i konsumenthandeln generellt och den digitala handeln är mest påverkad då den även möter höga pandemidrivna jämförelsetal. När vi blickar framåt indikerar olika framtidsindex och prognoser att det makroekonomiska läget sannolikt blir värre innan det blir bättre. För Litium finns dock en stor positiv motvikt till det allmänt dystra läget. Målmarknaden drivs i grunden av en strukturell förändring och vi är rätt positionerade för att möta den digitala transformationen inom B2B, vilket gör oss mindre känsliga för det inflationstryck som nu påverkar marknaden i stort. 

Jag kan med glädje konstatera att allt fler partners och kunder väljer Litium som plattform när man vill bygga sin kommersiella framgång. Tillsammans med våra marknadsledande lösningspartners har vi gjort fler affärer med nya och befintliga kunder i första halvåret 2022 än någon motsvarande period tidigare. Vi tackar för förtroendet att få leverera tekniken som ni bygger era fantastiska kundupplevelser på och applåderar er framfart. 

Vår egen och våra kunders fina utveckling har nu också gjort att Litium passerat milstolpen 20 miljarder SEK i såld volym på årsbasis genom plattformen. Kul, men bara början. Vi fortsätter investera i resurser, partnerskap och produktutveckling för att stärka erbjudandet och vår internationella närvaro. Litium rising. 

//Patrik

Hela kvartalsrapporten finns att ladda ner som pdf på www.litium.se/investor-relations under rapporter.

Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q2 rapporten för 2022 digitalt. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://content.litium.se/q2-2022

Delårsrapport Q3 2022 publiceras den 27 oktober 2022.

För mer information kontakta:

Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom, omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Arctic Securities är bolagets Certified Adviser och kan nås på certifiedadviser@arctic.com eller +46 844 68 61 00. För mer information besök gärna litium.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.