Connect with us

Marknadsnyheter

Litium Q3 2023: Mot lönsamhetsmålet – EBITDA ökade 220% och rörelsemarginalen steg till 19%

Published

on

”Litium går återigen starkt framåt mot det kommunicerade målet att redovisa positivt fritt kassaflöde på månadsbasis under 2023. Tredje kvartalets starka resultatförbättring följer plan, taktar mot målet och visar även på den underliggande skalbarheten i affärsmodellen. Vi klarar av att på en utmanande marknad både fortsätta växa affären och samtidigt markant förbättra lönsamheten.” Patrik Settlin, vd

Perioden 1 juli – 30 september 2023

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2023-09-30 till 73,2 MSEK (67,4 MSEK per
    2022-09-30) vilket motsvarar en tillväxt på 8,6 % (15,2 %).
  • Nettoomsättningen ökade med 5,8 % till 16,5 MSEK (15,6 MSEK) med en bruttomarginal på 68,2 % (65,6 %).
  • De repetitiva intäkterna uppgick till 16,5 MSEK (15,5 MSEK) vilket motsvarar 100 % (99,1 %) av nettoomsättningen. 85,7 % (87,1 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 14,3 % (12,9 %) avsåg rörliga intäkter.  
  • EBITDA uppgick till 3,2MSEK (1,0 MSEK) och resultatet före skatt var -0,5 MSEK (-2,2 MSEK).
  • EBITDA per aktie blev 0,19 SEK (0,06 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,13 SEK).
  • Investeringarna uppgick till 4,7 MSEK (4,5 MSEK), en ökning med 3,0 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 10,2 MSEK (27,1 MSEK).
     

Perioden 1 januari – 30 september 2023

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2023-09-30 till 73,2 MSEK (67,4 MSEK per 2022-09-30) vilket motsvarar en tillväxt på 8,6 % (15,2 %).
  • Nettoomsättningen ökade med 6,4 % till 50,3 MSEK (47,3 MSEK) med en bruttomarginal på 68,7 % (67,6 %)
  • De repetitiva intäkterna uppgick till 50,3 MSEK (46,2 MSEK) vilket motsvarar 100 % (97,7 %) av nettoomsättningen. 85,9 % (86,4 %) av de repetitiva intäkterna avsåg abonnemangsintäkter och 14,1 % (13,6 %) avsåg rörliga intäkter. 
  • EBITDA uppgick till 6,9 MSEK (-1,4 MSEK) och resultatet före skatt var -4,3 MSEK (-10,9 MSEK).
  • EBITDA per aktie blev 0,42 SEK (-0,10 SEK) och nettoresultatet per aktie uppgick till -0,26 SEK (-0,76 SEK).
  • Investeringarna uppgick till 16,5 MSEK (16,2 MSEK), en ökning med 1,8 % och per periodens utgång uppgick likvida medel till 10,2 MSEK (27,1 MSEK).

Annual Recurring Revenue (ARR)

ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde. I avsnittet ”kommentarer till den finansiella informationen” framgår hur ARR beräknas.

ARR uppgick per 2023-09-30 till 73,2 MSEK (67,4MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 8,6 % (15,2 %).

Litium Commerce Cloud introducerades i slutet av 2021 och innehåller förutom en ledande och flexibel e-handelsplattform byggd på den senaste tekniken, även en ny tillväxtbaserad prismodell. Under en övergångsfas, när befintliga kunder byter till nya modellen, kan bolagets ARR tillfälligt påverkas negativt beroende på sättet som ARR beräknas.

Fasta avtalsintäkter som ARR-modellen räknar in 12 månader framåt, växlas delvis ut mot rörliga parametrar som i modellen istället ses 12 månader bakåt i tid. Detta kan vid införandet ge en minskad ARR, beroende på avtalsstrukturen i respektive kundförhållande.

I Q3 2023 uppgick effekten av ovanstående omläggningar till ca -0,6 MSEK vilket reducerade ARR-tillväxten med -0,8%, dvs från 9,4 % till 8,6 %.

Effekten är tillfällig och bolagets bedömning är att utfallet på längre sikt och totalt sett kommer att påverkas positivt av den nya prismodellen. Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 13 kvartalen.

Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)  

Aktiviteter under perioden        

Litium kommenterar bolagets lönsamhetsmål

Litium kommunicerar den 3 juli att bolaget tydligt går mot uppsatt lönsamhetsmål om att bli kassaflödespositivt på månadsbasis innan årsskiftet. Genomförda och beslutade kostnadseffektiviseringar bedöms öka lönsamheten med upp till 15 MSEK.  

Litium meddelar byte av Certified Adviser

Litium meddelar den 31 augusti att Amudova AB valts som ny Certified Adviser och tillträder den 1 september 2023.

RCO Security väljer Litium som plattform

Litium meddelar den 27 september att svenska RCO Security, ledande inom passer- och säkerhetssystem, har valt Litiums e-handelsplattform för att förbättra den digitala kundupplevelsen för både återförsäljare och slutkunder.

Vd har ordet

Litium går återigen starkt framåt mot det kommunicerade målet att redovisa positivt fritt kassaflöde på månadsbasis under 2023. Tredje kvartalets starka resultatförbättring följer plan, taktar mot målet och visar även på den underliggande skalbarheten i affärsmodellen. Vi klarar av att på en utmanande marknad både fortsätta växa affären och samtidigt markant förbättra lönsamheten. 

EBITDA under tredje kvartalet förbättrades till 3,2 MSEK (1,0 MSEK) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 19,4 % (6,1%). Sett till årets första nio månader uppgick EBITDA till 6,9 MSEK (-1,4 MSEK) med en rörelsemarginal på 13,7% (-2,9%).  

ARR växte till 73,2MSEK med en tillväxttakt på 8,6 % (15,2 %). Tillväxttakten påverkas av införandet av en ny prismodell. Rensat för övergångseffekten av att ett flertal större kunder gått över till Litium Commerce Cloud, hade ARR uppgått till 73,4 MSEK med en tillväxt på 9,4%.  

Målmarknaden inom B2B är i en lång positiv trend och har visat sig motståndskraftig mot det makroekonomiska läget. Tillsammans med partners har vi ett attraktivt värderbjudande både för att öka försäljning och automatisera processer för sälj och eftermarknad. Vi ser i nuläget inga tecken på avmattning som påverkar våra möjligheter till fortsatta framgångar. 

Konsumentmarknaden generellt går igenom något av ett stålbad för närvarande, exempelvis visade Svensk Handels senaste data att e-handeln minskade 5% i tredje kvartalet. För vår del påverkas denna del av affären främst genom att säljcyklerna förlängs och att intäkter kopplade till försäljningsutfall trycks neråt av den minskade konsumtionskraften.  

Trots detta har vi alltså fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Anledningarna till det är flera.  

I grunden har vi en mycket attraktiv e-handelsplattform i marknaden. Litium Commerce Cloud möter upp mot de mest krävande kunderna och partners krav på funktion, prestanda, arkitektur och leverans.  

SaaS affärsmodellen och leverans via partnernätverk är avgörande för skalbarheten. Vi har till skillnad från många branschaktörer ingen konsulting inbakad i våra intäktsströmmar. All leverans sker via våra skickliga lösningspartners vilket både ökar kundens valfrihet och vår totala leveranskapacitet. En annan positiv effekt av detta är att Litiums intäkter i Q3 till 100% bestod av återkommande intäkter från produkten vilket ger stabilitet och förutsägbarhet i resultatskapandet.   

Den finansiella stabiliteten i kundpopulationen som helhet är hög och vår produkt är ofta central för kundens affärsmodell vilket gör vår affär robust. Vi har även en övervägande andel av kundbasen och tillströmning av nya kunder inom B2B som inte är lika påverkade av makrosituationen.  

Sammantaget – Litium står stabilt, både kommersiellt och finansiellt. Vi är i en bra position för att kunna gå starkt framåt de närmaste åren. Inom B2B är vi ledande och går från klarhet till klarhet, och när konjunkturen vänder i B2C kommer intäktsströmmarna inbyggda i affärsmodellen öka från det segmentet. Kort sagt, det är mycket som talar för oss, det är en bra tid att vara ombord på Litium.  

// Patrik
 

Hela kvartalsrapporten finns att ladda ner som pdf på www.litium.se/investor-relations under Rapporter. Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q3-rapporten för 2023. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://content.litium.se/q3-2023

Bokslutskommunikén 2023 publiceras den 15 februari 2024.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-26 08:00 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.