Connect with us

Marknadsnyheter

Loza Foundation: ”Läget desperat för Europas fattigaste – mer hjälp behövs”

Published

on

Medan världens ögon riktas mot kriget i Ukraina, energikrisen och den höga inflationen blir de fattigaste ännu mer utsatta. Läget är desperat för många. Loza Foundation arbetar för att barnfamiljer som lever i extrem fattigdom i Nordmakedonien ska få det bättre och nu intensifierar man insatserna för att få fram hjälpsändningar inför vintern.

– Vi känner stor oro för utvecklingen och kan bara hoppas på en mild vinter. De höga matpriserna och bristen på ved gör att människor blir desperata och tvingas lämna sina hem för att söka värme och pengar till mat någon annanstans, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare, Loza Foundation.

Loza Foundation arbetar för att hjälpa Europas fattigaste barnfamiljer

Den pågående krisen i Europa gör att allt fler hamnar under den nivå som kallas extrem fattigdom, och de som redan befann sig där får det sämre.

– Vi får oroande vittnesmål från våra hjälparbetare på plats, som berättar att familjer nu säljer de få ägodelar de har och försöker fly till andra länder i Europa. Ofta blir de inte insläppta i landet, och när de skickas tillbaka är deras utgångsläge ännu sämre än förut. 

Under hösten har Loza Foundation jobbat intensivt med att samla in medel och organisera hjälpsändningar inför vintern, bland annat i samarbete med Shepherd of Sweden. Skoföretagets medarbetare i Sverige har samlat in och skänkt varma kläder till barn och vuxna, företaget skänker vinterskor och tofflor. Dessutom står företaget för transportkostnaderna.

– Shepherd of Sweden är företagspartner till Loza Foundation sedan 2021. Vi har tillverkningen i Nordmakedonien, arbetar aktivt med de Globala målen och vill därför agera lokalt mot fattigdom. Loza Foundations starka närvaro i landet innebär korta vägar mellan gåva och mottagare och donationerna förvaltas väl. När vi ser att behovet ökar i takt med krisen i Europa ökar vi våra insatser och nu är en stor hjälpsändning på väg till Nordmakedonien. Vi är glada att vi genom Loza Foundation kan bidra till en mindre kall vinter för de fattigaste och mest utsatta, säger Maria Leijonhufvud, Head of Design and Sustainability, Shepherd of Sweden. 

Tidigare under året fick Loza Foundation en donation från Mia of Sweden. Donationen innehöll 6000 plagg, varma jackor, tröjor och fodrade byxor för barn från 1-8 år. Under sommaren har jackorna paketerats ihop med två ombyten med snören runt om, en smart Zero Waste-lösning utan emballage. Dessutom har Vagabond Shoemakers bidragit med skor och L:a Bruket med hygienartiklar.

– Vi har fått stort gensvar från Lozas företagspartners och även från allmänheten i vårt arbete med att få ihop flera olika stödpaket. Bland annat samlades kläder och skor till barn 9-15 år in av privatpersoner.

Att administrera och organisera andrahandskläder och skor innebär mycket arbete och för att effektivisera processen och nå så många behövande som möjligt har Loza nu inlett ett samarbete med Aktivitetscentrum i Varberg.

–  Vi blev kontaktade av Esther på Aktivitetscentrum med ett erbjudande om hjälp med packning, dessutom kunde de bidra med sådant som fattades till våra stödpaket.

Aktivitetscentrum är en kommunal verksamhet som erbjuder sysselsättning för människor med funktionsnedsättning och deras nya verksamhet med second hand innefattar klädtvätt, sortering, torkning och strykning. En perfekt match för Loza Foundation som också driver projekt för funktionshindrades rättigheter.

Inom ramarna för projektet Barnfamiljer i extrem fattigdom genomför Loza Foundation konkreta insatser för de fattigaste och mest utsatta i Europa. Med fokus på FN:s Globala mål för en hållbar utveckling bidrar arbetet direkt till de fyra första målen: Ingen fattigdom, Ingen hunger, God hälsa och välbefinnande samt God utbildning för alla. 

– Under 2022 har vi utökat projektet från cirka 100 till över 200 barn och föräldrar. Vi utvecklar nu ett nationellt projekt i Nordmakedonien och har under året besökt 14 av de mest utsatta områdena. Syftet med det nationella projekt är att ”utbilda en generation” och därmed skapa förutsättningar för minskad fattigdom. Att gå i skolan och lära sig läsa och räkna är på lång sikt vägen ut ur fattigdom, genom utbildning kan människor få arbete och bli en del av samhället, säger Sabina Grubbeson.

Ge en julklapp till Europas fattigaste barnfamiljer!

Tack vare våra fina företags- och partnersamarbeten kommer Loza Foundation kunna fortsätta arbeta på plats och skicka hjälpsändningar.

Just nu ser vi dock ett minskat ekonomiskt stöd från företag och allmänhet, samtidigt som behovet ökar kraftigt, därför behöver vi fler som hjälper till, både månadsgivare, faddrar och företagspartners.

Med ett ökat stöd kan vi fortsätta och skala upp vårt arbete och nå ut till fler.

– Tänk gärna på Loza Foundation som julklapp till någon du bryr dig om. Ett fadderskap är en fin gåva, som inte bara gläder mottagaren utan även bidrar till att en människa i extrem fattigdom kan överleva vintern och känna tillit till framtiden, säger Sabina Grubbeson.

Loza Foundations företagssamarbete

Här kan du läsa mer om hur företagssamarbetet gör det möjligt för Loza Foundation att kunna hjälpa fler barnfamiljer ut ur extrem fattigdom. För att bli företagsvän, kontakta info@lozafoundation.org

Vill du bli månadsgivare

Som månadsgivare stödjer du kontinuerligt Loza Foundations arbete. Du kan läsa mer om att bli månadsgivare på vår hemsida. Bli månadsgivare här.

Barnfamiljer i extrem fattigdom

Stöd- och mentorprogrammet Barnfamiljer i extrem fattigdom i Nordmakedonien medverkar till de Globala målen för en hållbar utveckling genom mål nr 1, Ingen fattigdom.

Läs mer om FN:s Globala mål här.

För ytterligare information
Sabina Grubbeson, grundare och generalsekreterare, 0733-21 38 23, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017 och är beviljad 90-konto av Svensk Insamlingskontroll. www.lozafoundation.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Front Ventures AB (publ)

Published

on

By

Front Ventures AB (publ), 556935-4946, har idag den 3 maj 2024 avhållit årsstämma.  Följande huvudsakliga beslut fattades.

  • att (i) fastställa resultat- och balansräkningen i framlagd årsredovisning, (ii) att disponera bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen och (iii) att bevilja samtliga som under 2023 innehaft uppdrag som styrelseledamot eller verkställande direktör i bolaget ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter.
  • att styrelsearvode ska utgå till icke i bolaget anställda styrelseledamöter med 75 000 kronor (exklusive sociala avgifter) vardera samt att arvode till revisorn ska utgå med skäligt belopp enligt godkänd räkning.
  • att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, dels välja Tommy Ekholm, Johan Lund och Fredrik Almquist (omval) som ordinarie styrelseledamöter, dels välja Allians Revision & Redovisning AB som revisor (revisionsbolag) med Sofia Gunnarsson som huvudansvarig revisor (omval).
  • att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att bolaget ska kunna emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i samband med investeringar i eller förvärv av bolag eller rörelser eller för att kunna genomföra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till bolaget.
  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Aktiekapital – Aktiekapitalet ska vara lägst 2 000 000 kronor och högst 8 000 000 kronor.”
     

  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Antal aktier – Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. Aktierna ska utges i tre serier, betecknade serie A och serie B och preferensaktier. Antalet aktier av serie A ska utgöra högst 4 000 000 st. Antalet aktier av serie B högst 160 000 000 st och antalet preferensaktier högst 1 425 000 st. Vid röstning på bolagsstämma ska aktier av serie A medföra 10 röster och aktier av serie B samt preferensaktier 1 röst.”

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör

Front Ventures AB (publ)
070 – 55 653 54
johan.lund@frontventures.se
www.frontventures.se

Om Front Ventures AB (publ)
Front Ventures är ett nordiskt investmentbolag, specialiserat på att hjälpa innovativa bolag inom fintech att skala upp affären. Front Ventures agerar som finansiär och katalysator i fasen där tillväxtchanserna är störst. Målet är att våra investeringar ska uppnå satta mål inom 36 månader. Front Ventures B-aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic SME.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.