Marknadsnyheter
Lurendrejeri, hot och dålig affär: Det oroar svenskarna vid bilförsäljning


Idag finns det många sätt att köpa och sälja begagnade bilar. Men det är inte alltid problemfritt. Varannan svensk litar mer på företag än privatpersoner när de köper en begagnad bil och två av fem är oroliga för att träffa oseriösa intressenter. Dessutom bekymras svenskarna av att bli lurade på pengar eller möta hotfulla köpare. Detta visar Kamux senaste undersökning.
Kamux, återförsäljaren av begagnade bilar, har frågat över 1000 svenska körkortsinnehavare om hur de resonerar vid köp och försäljning av begagnade bilar.
Undersökningen visar bland annat att en majoritet (56 procent) litar mer på företag än privatpersoner vid köp av begagnad bil och 47 procent uppger att det är mest troligt att jakten på bil sker via fysiska bilfirmor eller butiker – följt av bilfirmor på nätet (42 procent).
När det kommer till bilförsäljningen anser 41 procent att köp- och säljsidor på nätet är kanaler att föredra, följt av fysiska bilfirmor och butiker – vilket 39 procent av de tillfrågade svarat. Endast nio procent vill sälja via sociala medier.
Det finns en del faktorer som oroar den som ska sälja sin bil. Att behöva möta eller svara oseriösa intressenter bekymrar 41 respektive 35 procent – men även att sälja till någon som kommer hävda på fel efter köpet – vilket 39 procent uppger. Över var tredje ser även risker med att bli lurade på pengar av köparen. Risken att sälja till någon som uppträder hotfullt är också någonting som skrämmer en fjärdedel.
– Trots att bilköp via nätet ökat i popularitet, är det tydligt att konsumenter fortfarande föredrar att köpa bil av företag i fysiska butiker. Många upplever vissa risker med att göra affärer med främmande personer, vilket är förståeligt. Därför är det både smidigare, enklare och tryggare att gå via en mellanhand för att både köpa och sälja sin bil, säger Kerim Nielsen, VD Kamux Sverige.
Det oroar svenskarna mest när de ska sälja sin bil:
Att behöva träffa oseriösa intressenter | 41% |
Att sälja till någon som kommer hävda på fel efter köp | 38% |
Att sälja till någon som försöker lura mig på pengar | 37% |
Att jag på annat sätt blir lurad av köparen | 32% |
Att sälja till någon som uppträder hotfullt | 23% |
För mer information, kontakta:
Linda Viktorin
Marknadschef, Kamux AB
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: linda.viktorin@kamux.se
Om Kamux:
Kamux är en snabbväxande affärskedja specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster. För att kunna erbjuda kunderna en förstklassig service när som helst och var som helst kombinerar Kamux online-försäljning med ett utbrett nätverk av butiker. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 78 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, varav 23 butiker i Sverige. Sedan företaget grundades har Kamux sålt över 450 000 begagnade bilar, varav 62 922 såldes 2022. Kamux omsättning uppgick 2022 till 968,7 miljoner euro och bolaget hade 1 326 anställda i slutet av 2022. Kamux Oy är listat på Nasdaq Helsingfors-börsen.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 23 februari till den 4 mars 2023. Sammanlagt har 1014 internetintervjuer genomförts med svenska män och kvinnor som är körkortsinnehavare.
Bilagor:
Om du ska köpa en begagnad bil, spelar det någon roll om du köper den från ett företag eller en privatperson?
Totalt | |
Ja, jag litar mer på företag | 56% |
Nej, jag litar varken på företag eller privatpersoner | 15% |
Nej, jag litar på både företag och privatpersoner | 14% |
Ja, jag litar mer på privatpersoner | 6% |
Vet ej | 9% |
Om du skulle söka efter en begagnad bil idag, var är det som mest troligt att du letar?
Totalt | |
Fysiska bilfirmor/butiker | 47% |
Bilfirmor på nätet | 42% |
Köp- och säljsidor på nätet | 41% |
Sociala medier | 11% |
Annonser i tidningar | 8% |
Annat | 2% |
Vet ej | 11% |
Om du skulle sälja en bil, genom vilka kanaler skulle du sälja?
Totalt | |
Genom köp- och säljsidor på nätet | 41% |
Genom fysiska bilfirmor/butiker | 39% |
Genom bilfirmor på nätet | 22% |
Genom sociala medier | 9% |
Genom annonser i tidningar | 7% |
Annat | 3% |
Vet ej | 18% |
Om något, vad skulle du vara mest orolig för inför att sälja bil privat?
Totalt | |
Att behöva träffa oseriösa intressenter | 41% |
Att sälja till någon som kommer hävda på fel efter köp | 38% |
Att sälja till någon som försöker lura mig på pengar | 37% |
Att behöva svara oseriösa intressenter | 35% |
Att jag på annat sätt blir lurad av köparen | 32% |
Att sälja till någon som uppträder hotfullt | 23% |
Att inte våga stå på mig och sälja för billigt | 16% |
Jag oroar mig inte för någonting | 9% |
Att min livssituation förändras och jag ångrar försäljningen | 5% |
Annat | 2% |
Vet ej | 11% |
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke