Connect with us

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna Group fortsätter transformationen i Nordamerika för ökad flexibilitet och långsiktig lönsamhet

Published

on

By

Husqvarna Group har ingått avtal om ett strategiskt partnerskap med Flex Ltd., en avancerad, global tillverkare, vilket också inkluderar avyttring av Husqvarna Groups fabrik i Orangeburg, South Carolina, USA. Överenskommelsen träder i kraft med omedelbar verkan, där Flex kommer att tillverka Husqvarna Groups produkter i fabriken under ett långsiktigt leveransavtal, vilket säkerställer fortsatt produktion av företagets hjulburna produkter och montering av handhållna produkter för den nordamerikanska marknaden. Partnerskapet syftar till att öka lönsamheten, förbättra kapitaleffektiviteten, öka produktionsflexibiliteten och stärka Husqvarna Groups konkurrenskraft i Nordamerika.

Med Flex övertagande av tillverkningsansvaret för anläggningen i Orangeburg kommer den nuvarande arbetsstyrkan att erbjudas anställning hos Flex. Samarbetet förväntas resultera i kostnadsbesparingar om cirka 350 MSEK efter fem år. Engångskostnaderna för Husqvarna Group, som bokförs i det fjärde kvartalet 2024, uppgår till cirka 250 MSEK med ytterligare en mindre engångskostnad under första kvartalet 2025.

– Denna strategiska åtgärd är ett viktigt steg mot att driva långsiktig lönsamhet och förbättra vår operationella effektivitet inom divisionen Husqvarna Forest & Garden. Partnerskapet säkrar vår tillverkning av viktiga produkter för den nordamerikanska marknaden, samtidigt som det ökar flexibiliteten och kundupplevelsen, säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Group.

Alla Husqvarna Groups tre divisioner finns representerade på den amerikanska marknaden, där fabriken i Orangeburg producerar för Husqvarna Forest & Garden-divisionen. Husqvarna Group kommer att fortsätta att leda arbetet med innovationsutveckling och produktportföljen, samt fortsätter sitt åtagande att leverera högpresterande kvalitetsprodukter och lösningar för den nordamerikanska marknaden.

Husqvarna Forest & Garden-divisionen har under de senaste åren vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbättra resultatet i Nordamerika. Affärer med låga marginaler har avvecklats och produktionsstrukturen har konsoliderats. Nordamerika är Husqvarna Groups största marknad med cirka en tredjedel av bolagets totala försäljning 2024.

 

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari, 2025 kl. 22.01 CET.

 

Henrik Sjöström, Presschef, 0727 15 77 85

 

För mer information, vänligen kontakta:
Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 04.02.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
04.02.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 04.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

134 713

11,27

1 518 148,15

XSTO

106 581

11,24

1 198 010,66

XCSE

26 423

11,27

297 661,95

Summa

267 717

11,26

3 013 820,76

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11.4470 och DKK till EUR 7.4610
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 822 436 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandi Standard – Presentation av rapporten för fjärde kvartalet 2024

Published

on

By

Scandi Standard kommer att offentliggöra sin delårsrapport för Q4 2024, torsdag 6/2 2025 klockan 07.30.

 
T
elefonkonferens klockan 08.30
CE
O Jonas Tunestål och CFO Fredrik Sylwan kommer att presentera resultatet vid en telefonkonferens samma dag klockan 08.30.

 
T
elefonnummer:

UK (Toll free): +44 800 358 1035 
UK (Lokalt): +44 203 936 2999
Sverige (Lokalt): +46 10 884 80 16
USA: 1 
855 9796 654
USA (Lokalt): 1 646 664 1960

Alla andra platser

Deltagarkod: 756953

 
P
resentationsmaterialet kommer att publiceras på www.scandistandard.com innan telefonkonferensen.

 
D
et finns ock möjlighet att lyssna direkt på telefonkonferensen via länk på www.scandistandard.com eller genom att klicka på: Webbsändning

 
För
mer information, vänligen kontakta 

 
ir@scandistandard.com

 
 
Om Scandi Standard

Scandi Standard (SCST SS) är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor. För mer information, se www.scandistandard.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.