Marknadsnyheter
Lydia Graflund nominerad till Årets digitala stjärnskott


Lydia Graflund, med bolaget Estercare, är nominerad till utmärkelsen Årets digitala stjärnskott vid Consid Awards 2024. Priset uppmärksammar en individ eller initiativ som kommit att betyda mycket för den digitala utvecklingen framåt. I en poddserie i Digitala influencer-podden intervjuas samtliga nominerade och vinnarna avslöjas sporadiskt.
Tillsammans med sin syster, Helena Graflund Lagercrantz, startade Lydia Graflund healthtech-företaget Estercare. Företaget har två affärsben: det ena är vården där de erbjuder både fysisk och digital vård till kvinnor i Sverige, det andra är deras preventiva hälsoplattform som riktar sig mot arbetsplatser.
– Det handlade mycket om att vi tyckte att det var ”low-hanging fruit” att öka tillgängligheten till specialistläkare inom gynekologi för kvinnor. Norröver så kan det vara upp till två års väntetid för att komma till en specialistläkare inom gynekologi och i söder kan det vara ett års väntetid, säger Lydia Graflund i Digitala influencer-podden.
Motiveringen bakom företaget hittade systrarna enkelt i statistiken.
– Det är många av de patienter som kommer in till oss som har varit sjuka i så många år. Kvinnor är drygt 80 procent mer sjuka än män enligt Försäkringskassan. Och det har sett likadant ut sedan 1994 fram till idag.
Hon fortsätter:
– Alla de här 80 procenten i vår befolkning av kvinnorna kan inte komma till gynekologerna, vi har inte tillräckligt mycket vårdmöten för det utan vi måste dela upp hälsoresan. Så vi började med att ta fram vår preventiva hälsoscreening som är den första delen när du kommer in i vår hälsoportal.
Genom den årliga hälsoscreeningen kan de upptäcka eventuella besvär eller avvikelser som är viktiga att undersöka vidare. Givet svaren från screeningverktyget skapas en personaliserad hälsoplan för kvinnan, med hjälp av AI. Alla delar av hälsoplanen är ursprungligen framtagna av ett kross-funktionellt team där ett helhetsperspektiv tagits i beaktning. Att väva in flera områden än bara de medicinska behandlingarna är något Lydia upplever saknas i vården. Livsstilsförändringar och egenvård är något som har stor inverkan på kvinnors mående, och vetenskapligt grundad information och råd efterfrågas i stor utsträckning.
– Det är väldigt vanligt att man inte förstår att problem med kvinnohälsan faktiskt har att göra med just kvinnohälsan. Många kvinnor som går in i klimakteriet tror att det har med depression att göra, fast egentligen har de hormonsvängningar som går att behandla. Det är den typen av resa som vi kan hjälpa till med och ta dem till rätt instans i vården.
Effektivisering av vården
I framtiden ser Lydia Graflund stora möjligheter till utveckling av teknik för att förbättra vården för kvinnor.
– Man kan göra massvis med effektiviseringar inom vården. Något som vi gör just nu är att vi tar in ett verktyg som tillåter oss att diktera journalföringen. Det kommer ge jättemycket mer kvalitet i vårdmötet för då kommer läkaren kunna fokusera mycket mer på patienten.
Hon fortsätter:
– Sen försöker ju vi oss på en innovativ lösning inom kvinnohälsa som helhet. Vi försöker utveckla ett verktyg och en tjänst för att fånga upp kvinnor tidigt i stadiet på ett preventivt sätt och sen ta dem på en hälsoresa som är personaliserad för just henne. Och det har man ju i alla fall inte lyckats med innan.
Tillsammans fortsätter systrarna att satsa på kvinnohälsan i Sverige, samtidigt som de ser ett intresse i övriga Norden.
– Vi märker att de arbetsplatser vi pratar med vill applicera det här på deras kontor i andra länder. Lättast till hands är Norden, men även andra länder i Europa. Jag tror att det kommer finnas goda möjligheter att ta det här utomlands.
Genom sitt arbete och stora passion för kvinnors vård i Sverige har Lydia Graflund skapat något unikt och nytänkande som gör henne till en värdig nominerad till Årets digitala stjärnskott vid Consid Awards 2024. Nomineringsmotiveringen lyder:
Estercare gör det möjligt för kvinnor att på ett enkelt och tillgängligt sätt ta kontroll över sin hälsa. Genom deras banbrytande insats inom digital hälsovård erbjuder Estercare en innovativ plattform för digitala vårdmöten med gynekologer, barnmorskor och sexologer. Estercare förenklar inte bara processen till expertvård, utan främjar också ett helhetsperspektiv för kvinnors hälsa, vilket förbättrar livskvaliteten oavsett livsfas.
Estercare har med sitt engagemang erbjudit inkluderande och lättillgänglig vård, kombinerat med ett starkt fokus på att utbilda och stärka kvinnor i att förstå sin egen kropp. Deras arbete skapar en framtid där varje kvinna kan känna sig trygg och välinformerad i sina hälsofrågor.
Lyssna på avsnittet i Digitala influencer-podden den 9 januari.
Julia Jakobsson
Kommunikatör
julia.jakobsson@consid.se
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 43 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,56 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke