Marknadsnyheter
MACKMYRA SVENSK WHISKY AB KALLAR TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA
to, feb 01, 2018 15:45 CET
Styrelsen för Mackmyra Svensk Whisky AB (publ) har beslutat kalla till extra bolagsstämma onsdagen den 21 februari 2018. Närmare detaljer beträffande förslagen till stämman framgår av kallelsen som redovisas i sin helhet nedan.
Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.
Mackmyra Svensk Whisky AB (publ) håller extra bolagsstämma onsdagen den 21 februari 2018 kl. 13.30 i Mackmyra whiskyby, Kolonnvägen 2, 802 67 Gävle. Registrering och inpassering sker från och med kl. 13.00.
DEN SOM ÖNSKAR DELTA I STÄMMAN SKA
- dels vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken torsdagen den 15 februari 2018,
- dels anmäla sin avsikt att delta i stämman till bolaget senast fredagen den 16 februari 2018.
Anmälan om deltagande ska göras skriftligen, i första hand per e-post ir@mackmyra.se och i andra hand per post till Mackmyra Svensk Whisky AB, Kolonnvägen 2, 802 67 Gävle. Vid anmälan ska namn, personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer uppges. Anmälan ska även innehålla uppgift om det antal biträden (högst två) som aktieägaren eventuellt avser medföra vid stämman.
Den som inte är personligen närvarande vid stämman får utöva sin rätt vid stämman genom ombud med skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Fullmaktsformulär tillhandahålls aktieägare på begäran och finns tillgängligt på bolagets webbplats www.mackmyra.se. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda i god tid före stämman.
Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken torsdagen den 15 februari 2018. Sådan registrering kan vara tillfällig.
Förslag till dagordning
- Stämmans öppnande
- Val av ordförande vid stämman
- Upprättande och godkännande av röstlängd
- Godkännande av dagordning
- Val av en eller två justeringspersoner
- Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
- Beslut om företrädesemission av aktier
- Beslut om riktad nyemission av aktier
- Beslut om emission av konvertibler – K21(incitamentsprogram)
- Stämmans avslutande
Förslag till beslut
Beslut om företrädesemission av aktier (punkten 7)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om företrädesemission av aktier enligt i huvudsak följande.
1. Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 275 262 kronor genom nyemission av högst 275 262 aktier av serie B i bolaget med ett kvotvärde om 1 krona per aktie.
2. Bolagets aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna, varvid 1 befintlig aktie ska berättiga till 1 teckningsrätt och 42 teckningsrätter ska berättiga till teckning av 1 ny aktie av serie B.
3. Teckningskursen ska vara 14,50 kronor per aktie.
4. Avstämningsdagen för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna nya aktier ska vara den 28 februari 2018.
5. Teckning av aktier ska ske under tiden från och med den 2 mars 2018 till och med den 16 mars 2018.
6. Teckning av aktier med företrädesrätt (det vill säga med utnyttjande av teckningsrätter) ska ske genom samtidig betalning. Teckning av aktier utan företrädesrätt (det vill säga utan utnyttjande av teckningsrätter) ska ske på teckningslista. Styrelsen ska ha rätt att besluta om förlängning av teckningstiden.
7. Om samtliga aktier inte tecknas med stöd av teckningsrätter ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter, varvid tilldelning i första hand ska ske till dem vilka även tecknat aktier med stöd av teckningsrätter och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, tilldelning ske i förhållande till deras teckning med stöd av teckningsrätter och, om detta inte är möjligt, genom lottning, och tilldelning i andra hand ske till annan som tecknat aktier i nyemissionen utan stöd av teckningsrätter och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, tilldelning ske i förhållande till det antal aktier som var och en har tecknat och, om detta inte är möjligt, genom lottning.
8. Betalning för aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ska erläggas senast tre bankdagar efter utfärdande av besked om tilldelning. Styrelsen ska ha rätt att besluta om förlängning av betalningstiden.
9. Betalning för tecknade aktier ska erläggas kontant.
10. De nya aktierna ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktierna är införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
Beslut om riktad nyemission av aktier (punkten 8)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om riktad nyemission av aktier enligt i huvudsak följande.
1. Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 355 171 kronor genom nyemission av högst 355 171 aktier av serie B i bolaget med ett kvotvärde om 1 krona per aktie.
2. Nyemissionen ska ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Teckningsberättigade ska vara Carl-Johan Kastengren, som ska ha rätt att teckna högst 103 448 B-aktier, Gillesvik Holding AB, som ska ha rätt att teckna högst 68 965 B-aktier, samt Anette Johansson, som ska ha rätt att teckna högst 182 758 B-aktier.
3. För det fall någon av tecknarna inte tecknar samtliga sina aktier ska de andra tecknarna ha rätt att överteckna och tilldelas ytterligare aktier inom ramen för emissionens högsta belopp. För det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, ska tilldelning ske i förhållande till det antal aktier som var och en har tecknat och, om detta inte är möjligt, genom lottning.
4. Teckningskursen ska vara 14,50 kronor per aktie.
5. Teckning av aktier ska ske under perioden från och med den 21 februari 2018 till och med den 26 februari 2018. Styrelsen har rätt att besluta om förlängning av teckningstiden.
6. Teckning ska ske på teckningslista.
7. Betalning för aktier ska erläggas senast den 1 mars 2018. Styrelsen har rätt att besluta om förlängning av betalningstiden. Betalning för tecknade aktier ska erläggas kontant eller genom kvittning.
8. De nya aktierna ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktierna är införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
Styrelsen har beslutat att föreslå att bolagsstämman beslutar om emissionen med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt för att kunna fullgöra en överenskommelse med tecknare i samband med lån till bolaget, för att tillsammans med övriga emissioner som föreslås bolagsstämman kunna stärka bolagets finansiella ställning på ett kostnadseffektivt sätt och för att snabbt kunna stärka bolagets likviditet.
Teckningskursen motsvarar teckningskursen i den företrädesemission som föreslås extra bolagsstämma den 21 februari 2018.
Beslut om emission av konvertibler – K21(incitamentsprogram) (punkten 9)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om emission av konvertibler enligt i huvudsak följande.
Bakgrund
Motiv för incitamentsprogram
Mackmyra Svensk Whisky AB (publ) har för närvarande inte några pågående aktierelaterade incitamentsprogram. Styrelsen har emellertid bedömt det vara till fördel för bolaget och dess aktieägare att samtliga anställda som regelmässigt har en sysselsättningsgrad om minst 50 procent i bolaget eller i något av dess dotterföretag samt även vissa andra kontrakterade nyckelpersoner görs delaktiga i bolagets utveckling genom att de erbjuds att förvärva konvertibler i ett nytt incitamentsprogram.
Syftet med incitamentsprogrammet är dels att skapa möjligheter för bolaget att behålla anställda som regelmässigt har en sysselsättningsgrad om minst 50 procent i bolaget eller i något av dess dotterföretag samt även vissa andra kontrakterade nyckelpersoner dels att stimulera nämnda personers intresse för verksamheten och dess resultatutveckling genom erbjudande om ett långsiktigt ägarengagemang. Vidare bedömer styrelsen att ett incitamentsprogram kommer att öka de berörda personernas känsla av samhörighet med bolaget. Incitamentsprogrammet kommer dessutom att tillföra bolaget ytterligare rörelsekapital.
Programmets kostnad och värdering av konvertibler
Konvertiblerna ska förvärvas av de anställda och andra kontrakterade nyckelpersoner för marknadsvärdet. BDO har utfört en preliminär värdering av konvertiblerna baserat på beräkning enligt Black Scholes optionsvärderingsmodell. Den preliminära värderingen har gjorts utifrån en antagen aktiekurs vid utställandet om 15,10 kronor, en antagen konverteringskurs om 16,61 kronor samt en antagen volatilitet om 20 procent, varvid optionsmomentets värde preliminärt har fastställts till ca 8,406 kronor per konvertibelpost om 100 kronor. Erläggande av marknadsvärdet sker genom räntenedsättning under konvertiblernas löptid.
Konvertiblerna betraktas som överlåtbara värdepapper och är inte knutna till anställningen eller uppdraget på ett sådant sätt att sociala avgifter ska utgå, varför några kostnader för sociala avgifter inte beräknas belasta bolaget i anledning av incitamentsprogrammet. Med anledning därav saknas behov av att säkra (hedge) programmet. Utspädningen förväntas ha en marginell inverkan på bolagets nyckeltal.
Kostnaden för programmet beräknas uppgå till ca 75 000 kronor.
Frågans beredning
Förslaget till bolagsstämman har beretts av bolagets ersättningskommitté, tillsammans med externa rådgivare. Beslut rörande den slutliga utformningen av programmet fattades av styrelsen den 1 februari 2018.
Förslag
Mot bakgrund av ovanstående föreslår styrelsen för bolaget att bolagsstämman beslutar att bolaget ska uppta ett konvertibelt lån om högst 2 050 000 kronor, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, genom emission av högst 20 500 konvertibler om nominellt 100 kronor vardera eller multiplar därav till konvertering av aktier av serie B i bolaget, i enlighet med följande villkor.
1. Rätt att teckna konvertiblerna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma samtliga anställda som regelmässigt har en sysselsättningsgrad om minst 50 procent i bolaget eller i något av dess dotterföretag samt även vissa andra kontrakterade nyckelpersoner, upp till 40 anställda och en konsult, de ”Teckningsberättigade”. Bolagets styrelsemedlemmar är inte Teckningsberättigade.
2. Konvertiblerna ska medföra rätt till konvertering till aktier av serie B i bolaget med ett nuvarande kvotvärde om 1 krona. Konverteringskursen ska motsvara 110 procent av genomsnittet av den vid varje handelsdag noterade genomsnittliga volymviktade aktiekursen för bolagets aktie av serie B på Nasdaq First North under en period om de tio sista handelsdagarna som infaller i teckningsperioden för den företrädesemission som föreslås samma bolagsstämma. Den framräknade konverteringskursen ska avrundas till närmast hela öre, varvid ett halvt öre avrundas nedåt. Konverteringskursen får inte fastställas till ett lägre belopp än 10 kronor. Bolagets aktiekapital kan genom konvertering ökas med högst 205 000 kronor.
3. Konvertiblerna ska löpa med en årlig ränta som ska räknas fram baserat på marknadsräntan och justeras med en sänkning relaterad till konvertibelns marknadsvärde enligt värderingsformeln Black Scholes (ju högre marknadsvärde på konvertibeln desto större sänkning i relation till marknadsräntan). Om optionsmomentets värde uppgår till estimerat ca 8,406 kronor per konvertibelpost om 100 kronor (se grunden för beräkningen under ovan rubrik ”Programmets kostnad och värdering av konvertibler”) kommer den årliga räntan uppgå till 5,5 procent. Räntan ska utgå från och med utbetalningsdagen för konvertibellånet. Räntan ska betalas kvartalsvis i efterskott den 31 mars, 30 juni, 30 september respektive 31 december. Upplupen ränta berättigar inte till konvertering.
4. Teckningskursen för en konvertibel ska motsvara konvertibelns nominella belopp.
5. Konvertiblerna ska tecknas på separat teckningslista från och med den 1 mars 2018 till och med den 28 mars 2018. Styrelsen har rätt att besluta om förlängning av teckningstiden.
6. Tilldelning ska ske enligt följande. Samtliga teckningsberättigade garanteras en minsta tilldelning om konvertibler med ett nominellt belopp om 50 000 kronor.
7. Om konvertibelemissionen övertecknas ska tilldelning i första hand ske till samtliga tecknares garanterade andel alternativt det lägre belopp som tecknats av en tecknare, och i andra hand i förhållande till tecknarnas teckning utöver det garanterade beloppet och, om detta inte är möjligt, genom lottning. Ingen tecknare ska dock ha rätt att tilldelas konvertibler med ett nominellt belopp överstigandes 500 000 kronor.
8. Påkallande av konvertering kan äga rum under tre skilda tidsperioder om två månader från och med dagen efter att bolaget offentliggjort bokslutskommunikén för 2018, 2019 respektive 2020. För det fall bolaget inte har offentliggjort någon bokslutskommuniké för 2020 innan den 31 mars 2021 ska konvertibelinnehavaren dock ha rätt att påkalla konvertering under en tidsperiod mellan den 1 till och med 14 april 2021. Lånet förfaller till betalning den 30 april 2021 i den mån konvertering inte har ägt rum under konverteringsperioderna.
9. Aktie som tillkommit på grund av konvertering ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktien upptagits i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
10. Betalning av konvertiblerna ska göras kontant till av bolaget anvisat konto, senast den 28 mars 2018. Styrelsen har rätt att besluta om förlängning av betalningstiden.
11. Eftersom konverteringskursen inte kan understiga 10 kronor, innebär full konvertering och en konverteringskurs om 10 kronor per aktie av serie B, att det registrerade aktiekapitalet maximalt kan öka med 205 000 kronor motsvarande en utspädningseffekt om ca 1,74 procent av det totala antalet aktier och ca 1,44 procent av det totala antalet röster i bolaget efter registrering. Vid teckning av samtliga konvertibler upptar bolaget konvertibla lån om 2 050 000 kronor.
12. De konvertibla fordringarna ska i händelse av bolagets likvidation eller konkurs medföra rätt till betalning ur bolagets tillgångar efter bolagets icke efterställda förpliktelser och jämsides med andra efterställda förpliktelser som inte uttryckligen är efterställda detta lån. Bolaget har rätt att ikläda sig förpliktelser som i händelse av bolagets likvidation eller konkurs medför rätt till betalning ur bolagets tillgångar före de konvertibla fordringarna.
13. Konvertiblerna omfattas av sedvanliga villkor, innefattandes bland annat omräkningsvillkor som ska tillämpas vid vissa bolagsåtgärder.
Såsom skäl för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får styrelsen anföra följande. Som redovisat under rubriken ”Motiv för incitamentsprogram” har styrelsen bedömt att ett personligt långsiktigt ägarengagemang hos de Teckningsberättigade förväntas leda till höjd motivation och ökad samhörighetskänsla med bolaget. Teckningskursen för konvertiblerna har, med beaktande av räntesättningen, bedömts motsvara ett marknadsvärde.
SÄRSKILT MAJORITETSKRAV
För giltiga beslut enligt punkterna 8-9 ska förslagen biträdas av aktieägare representerande minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de på stämman företrädda aktierna.
AKTIEÄGARES FRÅGERÄTT
Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.
HANDLINGAR
Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt handlingar enligt 13 kap. 6-8 §§ och 15 kap 8 § aktiebolagslagen kommer hållas tillgängliga hos bolaget samt på bolagets webbplats www.mackmyra.se senast från och med två veckor före stämman och dagen för stämman. Kopia av handlingarna kommer genast och utan kostnad skickas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.
_________________________
Gävle i februari 2018
Mackmyra Svensk Whisky AB (publ)
Styrelsen
För mer inforamtion kontakta:
Magnus Dandanell, VD, 026-455 99 79, magnus.dandanell@mackmyra.se
Björn Biberg, CFO, 026-455 99 75, bjorn.biberg@mackmyra.se
Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mackmyra Svensk Whisky AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2018 kl. 15:45 CET.
Om Mackmyra
Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB.
Marknadsnyheter
Robert Hellgren revolutionerar hantverksbranschen med TimeFlow
Robert Hellgren leder hantverksbranschen in i framtiden med TimeFlow
Entreprenören och innovatören Robert Hellgren har utvecklat TimeFlow, ett revolutionerande affärssystem som kombinerar AI, maskinlärning och den senaste tekniken för att effektivisera och digitalisera hantverksbranschen. Med TimeFlow vill Hellgren inte bara spara tid och pengar för hantverkare – han vill också förbättra branschens rykte och sätta en ny global standard.
Robert Hellgren, en visionär entreprenör och innovatör, har tagit hantverksbranschen med storm genom att introducera TimeFlow – ett banbrytande affärssystem som kombinerar avancerad teknik, artificiell intelligens och maskinlärning. Med TimeFlow sätter Robert Hellgren en ny standard för effektivitet och digitalisering inom hantverksbranschen, och hans namn har snabbt blivit synonymt med innovation och teknisk utveckling.
Robert Hellgren: En pionjär i branschen
Med sin bakgrund inom byggbranschen har Robert Hellgren en unik förståelse för de utmaningar som hantverkare står inför. Han såg ett behov av att modernisera branschen och skapa en plattform som kan hantera både små och stora företags behov.
”TimeFlow är resultatet av många års arbete och en vision om att göra hantverksbranschen mer professionell och effektiv,” säger Robert Hellgren.
Genom att använda den senaste tekniken har Robert Hellgren skapat ett system som automatiserar tidskrävande uppgifter, optimerar arbetsflöden och ger företag möjlighet att fokusera på sina kunder och sitt hantverk.
TimeFlow: En produkt av Robert Hellgrens vision
TimeFlow, utvecklat under ledning av Robert Hellgren, är ett affärssystem som ligger i teknologisk framkant. Med funktioner som AI-driven planering, automatiserad tidsrapportering och modulär design är TimeFlow både skalbart och lätt att använda.
”Vi har designat TimeFlow så att det inte bara passar dagens behov utan också kan växa och anpassas till framtidens krav,” säger Robert Hellgren.
Denna innovativa plattform är skapad med hjälp av de senaste programmeringsspråken som används inom AI, vilket gör systemet robust, säkert och framtidssäkert.
Robert Hellgrens globala ambitioner
Robert Hellgren ser inte bara TimeFlow som en lösning för den svenska marknaden. Han har stora planer för att exportera systemet till internationella marknader som USA, England, Tyskland och Norden.
”Hantverksbranschen är redo för en global förändring, och TimeFlow är den lösning som kan möta dessa behov. Vi vill sätta en ny standard världen över,” förklarar Robert Hellgren.
TimeFlows modulära arkitektur gör det enkelt att anpassa systemet till olika marknader och regelverk, vilket stärker dess globala potential.
Robert Hellgrens resa: Från utmaningar till framgång
Resan med att utveckla TimeFlow har varit fylld av utmaningar, men Robert Hellgren har alltid varit fast besluten att nå sitt mål. Han betonar vikten av uthållighet och innovation när man skapar något nytt.
”Att vara först innebär att möta hinder, men det är genom att övervinna dem som vi verkligen kan göra skillnad,” säger Robert Hellgren.
Hans arbete med TimeFlow är ett bevis på hans visionära tänkande och hans vilja att skapa något som förändrar branschen i grunden.
Robert Hellgren ser framåt: TimeFlow och framtiden
För Robert Hellgren är lanseringen av TimeFlow bara början. Han ser en framtid där TimeFlow fortsätter att utvecklas och hjälper hantverksföretag att ta stora steg mot en mer digitaliserad och effektiv vardag.
”Framtiden är ljus för TimeFlow och för hantverksbranschen som helhet. Vi välkomnar alla företag som är redo att effektivisera och förbättra sin verksamhet med hjälp av den senaste tekniken,” säger Robert Hellgren.
Robert Hellgren: En visionär som leder branschen in i framtiden
Med TimeFlow har Robert Hellgren inte bara skapat ett verktyg – han har skapat en rörelse. Hans vision är att göra digitalisering till en självklar del av hantverksbranschen och hjälpa företag att förbättra sitt rykte, sin lönsamhet och sin relation till kunderna.
”Hantverksbranschen har väntat länge på en lösning som TimeFlow. Nu är det dags att ta steget in i framtiden, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Robert Hellgren.
Med TimeFlow som sin plattform och Robert Hellgren som dess drivkraft står hantverksbranschen inför en ny era – en era av innovation, effektivitet och professionalism.
Robert Hellgren,
Storgatan 11B
171 63 SOLNA
Taggar:
Marknadsnyheter
Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren
Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow
Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare
Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.
TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare
Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:
”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”
TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.
Export och internationell expansion
TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.
”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.
Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.
Utmaningar på vägen
Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.
”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”
Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.
Framtidsutsikter: 2025 och framåt
För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.
”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”
En vision för en modern hantverksbransch
Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.
”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.
Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.
Marknadsnyheter
VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024
Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.
Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.
Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.
Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.
Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.
Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.
Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.
Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.
Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.
Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.
Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.
Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också.
Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.
Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.
Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig.
Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.
Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.
Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!
Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc
Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen i Idre!
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.
Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke