Marknadsnyheter
MAG ansluter sig till Green Game Jam för femte året i rad


I årets Green Game Jam, ett initiativ från Playing for the Planet, lanserar MAG särskilda event för att öka medvetenheten om avfallshantering och dess påverkan.
Stockholm, Sverige – 9 september 2024 – MAG Interactive meddelar idag sitt deltagande i Playing for the Planet Alliance, som möjliggörs genom FN:s miljöprogram (UNEP), för femte gången.
I kampanjen 2024 fokuserar MAG på att belysa ämnet avfallshantering och hur det kan förbättras.
Mänskligheten genererar uppskattningsvis 2,24 miljarder ton kommunalt avfall årligen, varav endast 55 % hanteras i kontrollerade anläggningar. Till år 2050 kan denna siffra stiga till 3,88 miljarder ton per år. Runt 931 miljoner ton mat slängs varje år, och upp till 37 miljoner ton plastavfall förväntas nå havet årligen fram till 2040, detta enligt UNEP och Världsbanken.
Idag lanserar flera av MAGs spel roliga aktiveringar för att öka medvetenheten om vikten av att minska avfall och att återvinna där avfall är oundvikligt. MAGs populära frågesportsspel Quizkampen engagerar sina spelare i Tyskland, Schweiz och Österrike med ett specialquiz om avfall och återvinning. Ordpusselspelen Wordzee och WordBrain släpper också specialevent som belyser avfall och återvinning.
“Vi är glada att för femte året i rad samarbeta med Playing for the Planet och Green Game Jam. Våra spel är en utmärkt plattform för att skapa utbildande, engagerande innehåll som inspirerar våra spelare att lära sig mer om viktiga ämnen för att bevara vår miljö,” säger Daniel Hasselberg, VD för MAG Interactive.
Playing for the Planet Alliance är ett initiativ som möjliggörs genom FN:s miljöprogram och samlar spelföretag över hela världen med det gemensamma målet att använda spel för att uppmärksamma och inspirera för att förbättra världens klimat och miljö. MAG har utvecklat de speciella avfallseventen under 2024 års Green Game Jam, ett initiativ från Playing for the Planet där aktiva spel och publik skapar “gröna aktiveringar” som engagerar spelare i den globala miljöagendan.
Specialquizzet i Quizkampen och eventen i Wordzee och WordBrain lanseras idag och pågår fram till 23 september 2024.
Om Green Game Jam
Green Game Jam är en årlig utmaning för studios med aktiva spel och befintliga publik att skapa “gröna aktiveringar” som engagerar sina spelare i specifika miljöfrågor. Gröna aktiveringar är nya funktioner som implementeras antingen i spelet eller genom ”metaspel”, såsom genom sociala kanaler eller fysiska event. Dessa kan inkludera nya spellägen, kartor, temaevent, berättelser och andra kreativa sätt att göra spelare medvetna om miljöfrågor.
Målet med Green Game Jam är att utnyttja räckvidden och den kulturella kraften hos spel för att engagera människor över hela världen i dessa frågor. Genom att fokusera våra ansträngningar varje år på ett dedikerat miljötema visar vi vår ständigt växande deltagarlista att uppdraget att utbilda, öka medvetenheten och mobilisera för miljön kan gå hand i hand med att skapa fantastiska spel.
Om Playing for the Planet
Playing for the Planet Alliance är ett medlemsbaserat initiativ som stödjer spelindustrin i att minska dess miljöpåverkan. Initiativet grundades 2019 vid FN:s klimatåtgärdsmöte i New York och drivs med stöd av FN:s miljöprogram (UNEP).
Det finns för närvarande 50 medlemmar i alliansen. Genom att ansluta sig gör dessa företag specifika och mätbara åtaganden som sträcker sig från att förplikta sig till nettonollutsläpp i linje med Parisavtalet, till att integrera gröna budskap i sina spel.
Initiativet är utformat för att hjälpa de som är verksamma inom spelindustrin att påbörja sin hållbarhetsresa och att ta nästa steg för de som redan är på väg. Alliansen producerar årliga rapporter om framsteg och tillhandahåller resurser, forskning och vägledning för att hjälpa dem att nå sina mål. Genom detta strävar Playing for the Planet efter att leda med exempel för den bredare spel- och skärmindustrin.
För mer information, vänligen kontakta:
Tove Bengtsson / Communication Lead / +46 (0)72-220 73 22 / tove.bengtsson@maginteractive.se
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Primetime, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke