Marknadsnyheter
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-november 2024/2025
MAG Interactive genererade en nettoomsättning om 69 MSEK under Q1 med en EBITDA-marginal på 25 %. Nettoomsättningen minskade med 10 % jämfört med samma period föregående år och ökade med 4 % jämfört med Q4.
Perioden september 2024 – november 2024 i sammandrag:
- Justerad EBITDA för kvartalet var 17 194 TSEK (19 116 TSEK), en minskning med 1 923 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 68 995 TSEK (76 745 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
- Koncernens spelbidrag för kvartalet var 45 304 TSEK (54 864 TSEK), en minskning med 17%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,9 US cents (6,8 US cents), en ökning med 1%
- Resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,17 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,12 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 13 199 TSEK (11 192 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 8% respektive 11%
VD-kommentar i sammandrag
“Intäkterna ökade med fyra procent mellan Q4 och Q1 och nådde 69 MSEK. EBITDA-marginalen i Q1 var 25 %. Vi är glada över att se ökade investeringar i user acquisition (UA) under kvartalet (upp med 5 MSEK från Q4 till Q1) som ett resultat av ökad konkurrenskraft för våra spel på marknaden.
“Vi tillskriver ökningen av UA och intäkter i Q1 det fantastiska arbete som har gjorts i våra live-spel, där vi har haft en hög frekvens av nya spellägen och innehåll.
“Jämfört med föregående år ligger vi fortfarande efter på intäktssidan på grund av skillnader i UA-nivåer jämfört med tidigare historiska toppar. Intäkterna i Q1 var 10 % lägre jämfört med året innan, drivet av en kombination av en minskning på 8 % i dagligt aktiva användare (DAU) och negativa valutakursförändringar. Den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU), mätt i USD, var något högre än för ett år sedan.
“Crozzle har nu varit i soft launch i 12 månader. Spelet har förbättrats avsevärt under denna period, och vi är nu i en position där vi kan köra UA på låga volymer med lönsamhet. Spelet har passerat hundra tusen nedladdningar och genererar redan dagliga intäkter på en liknande nivå som våra mindre spel. Fokus ligger självklart på att fortsätta öka spelets life time value (LTV) för att bli en riktigt skalbar titel i vår portfölj. Vi betraktar inte spelet som globalt lanserat förrän vi har nått en sådan punkt.
“Utöver Crozzle har vi ytterligare ett spel i marknadstestning. Detta spel är byggt för att använda samma tile matching-mekanik som vi driver som ett sidoevent i Wordzee, men som ett fristående spel. Tile matching är en underkategori inom pusselgenren där det finns utrymme för innovation och stora möjligheter för nya spel att slå sig in.
“Tack vare investeringar i vår modulära plattform tar vi oss till en position där vi kan få ut spel på marknaden snabbare. Vi kan röra oss snabbare och samtidigt bibehålla hög kvalitet, eftersom en betydligt mindre mängd ny mjukvara behöver utvecklas per spel.
“Vi är fokuserade på att öka takten i att få ut nya spel till testning på marknaden med hjälp av vår nya plattform. Under 2025 och 2026 är vi övertygade om att vi kommer att ha en betydligt högre takt i att få ut nya spel till marknaden. Det kommer i sin tur att öka sannolikheten för att fler spel når global lansering och stödjer företagets intäktstillväxt. Vi har en stark tro på den framtida tillväxt som detta kommer att möjliggöra. Tack för att ni följer vår spännande resa,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Presentation & rapport
Den 22 januari 2025 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-22 08:00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
128 919 |
11,83 |
1 524 686,34 |
XSTO |
102 102 |
11,81 |
1 205 577,80 |
XCSE |
25 188 |
11,83 |
297 858,65 |
Summa |
256 209 |
11,82 |
3 028 122,80 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024
Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024.
Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.
1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK
1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK
Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar:
– Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).
Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD
mail: helena.liljedahl@inventmedic.com
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.
Marknadsnyheter
Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025


Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin.
Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström.
– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.
– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.
Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762
Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke