Connect with us

Marknadsnyheter

Magproblemen har ökat med 27% det senaste decenniet

Published

on

I samband med 10-årsjubileet av Magrapporten®, Sveriges största undersökning om maghälsa, presenterar Valio resultaten från i år jämfört med för 10 år sedan. För tio år sedan uppgav 3 av 10 (30%) svenskar att de har magproblem, detta kan jämföras med dagens nästan 4 av 10 (38%). De vanligaste orsakerna till att svenskarna mår dåligt är ökad stress, ensamhet och sist men inte minst magproblem.

Den första Magrapporten® presenterades 2013 och nu 10 år senare kan vi se hur svenskarnas mående påverkats över en längre tid. Det allmänna måendet har försämrats betydligt. Knappt en tiondel (9%) av svenskarna svarar att de mår dåligt idag jämfört med 5% för 10 år sedan, en ökning med 80%. Upp mot hälften (46%) av alla kvinnor i undersökningen svarar att de har magproblem, motsvarande siffra för män är knappt en tredjedel. Den tydliga minskningen av magproblem under pandemin har sakta vänt uppåt igen. De med magproblem varje vecka är nu fler än för tio år sedan. 

– Valio är ett forskningsintensivt matföretag och vi utvecklar hela tiden nya produkter som stöder en hälsosam och balanserad livsstil. Därför känns det viktigt för oss att ha god koll på svenskarnas maghälsa. I Magrapporten® delar vi med oss av de omfattande resultaten. Tyvärr vittnar årets undersökning om att fler svenskar mår sämre idag än för tio år sedan, kommenterar Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef på Valio i Sverige. 

En tredjedel tror inte det finns någon lösning på sina magproblem 
Mer än en tredjedel (36%) av de som har magproblem söker inte hjälp – man tror inte att det går att göra något åt dem och man söker sina egna vägar. Det är fler män (39%) med magproblem som inte söker hjälp för sina besvär. Bland yngre män (16–30 år) är det så många som – varannan (51%) som inte tar hjälp. En fjärdedel (25%) av de med magproblem anser sig dock inte behöva söka hjälp, i stället testar man sig fram på egen hand. Magrapporten® 2023 avslöjar även att en femtedel (19%) alltid eller ofta har ont i magen och har lärt sig leva med det, och en tiondel (10%) tycker helt enkelt att det är för svårt att få tid och hjälp hos läkare, och 30% tror helt enkelt att det inte finns en lösning att ta till. 

Vanligaste åtgärden är att utesluta viss mat 
Bland de som försöker lösa sina magproblem på egen hand, så är det vanligast (32%) att utesluta vissa livsmedel. Nästan en femtedel (18%) uppger att de försöker undvika fet mat, tätt följt av en minskad storlek på portionerna (17%). 

– Det kan vara en risk att göra egna kostscheman efter FODMAP eller annat man läst på internet. Många glömmer att kostråden är högst individuella. Om man inte tar hjälp av en dietist kan man eventuellt missa eller välja bort livsmedel som är viktiga just för dig och din kropp. Men en enkel och ofarlig metod att testa är att utesluta laktos och föra magdagbok, berättar Robert Brummer, professor vid fakulteten för medicin och hälsa vid Örebro universitet. 

 – Det är lätt att förminska sina magproblem, men storleken på magproblemet är inte det mest relevanta. Det är hur mycket problemet påverkar ens vardag som är det viktiga, vilket också än en gång visar på hur individuellt det är med magproblem, avslutar Robert. 

Läs mer om Magrapporten® 2023 på Valio.se.

Fakta i siffror från undersökningen: 

Andelen som har haft problem med magen senaste året
Magproblemen har ökat med 27% sedan 2013, men vi mår bättre i magen  
än vad vi gjorde innan pandemin bröt ut 2019. 

Grupp  2013  2017  2019  2021  2023 
Svenskarna  30%  34%  44%  34%  38% 
Kvinnor  41%  51%  39%  46% 
Unga kvinnor 16–34 år)  48%  61%  45%  51% 
Män  26%  36%  29%  31% 

Andel av de med magproblem minst en gång i veckan
Andelen som upplever magproblem varje vecka var som högst under pandemin (2021) men har i år gått ner till samma nivåer som innan pandemin, hösten 2021. 

Grupp  2017  2019  2021  2023 
Svenskarna  53%  53%  69%  53% 
Kvinnor  55%  57%  74%  57% 
Unga kvinnor 16–34 år)  55%  54%  69%  58% 
Äldre kvinnor (56–79 år)   54%  65%  84%  59% 
Män  48%  49%  63%  49% 

Vanligaste magproblemen hos svenskarna
Uppblåst och gasig mage fortsätter vara vanligaste magproblemen.  

Grupp  2017  2019  2021  2023 
Uppblåst mage  51%  52%  53%  55% 
Gasig  45%  52%  60%  54% 
Diarré  38%  51%  48%  45% 
Magont  39%  44%  42%  45% 
Förstoppning  26%  32%  34%  33% 
Sura uppstötningar/halsbränna  35%  32%  32%  32% 
Bullrig mage  24%  24%  36%  22% 
Mensvärk  –  18%  16%  16% 

Topp-5 vanligaste angivna orsakerna till magproblem 2023
Magrapporten visar att stress som orsak till magproblem var lägre än under pandemin. 

Orsak  2019  2021  2023 
1. Stress  55%  46%  52% 
2. Oro/Ångest  20%  27%  23% 
3. IBS  22%  26%  22% 
4. Dåliga matvanor  28%  24%  22% 
5. För lite vardagsmotion  24%  26%  21% 

Topp-5 vanligaste åtgärderna vid magproblem 2023
Vanligaste åtgärden vid magproblem är att anpassa kosten eller att välja andra kläder. 

Åtgärd  2019  2021  2023 
1. Undvika vissa livsmedel  34%  33%  32% 
2. Undviker fet mat  17%  17%  18% 
3. Undviker tajta plagg som sitter kring magen  15%  19%  18% 
4. Ät mindre åt gången  18%  17%  17% 
5. Gå på toaletten oftare  14%  16%  14% 

Har du vid något tillfälle sökt hjälp eller information för dina magproblem? / Vad är anledningen att du inte har sökt hjälp för dina magproblem? (2023) 
Fler män än kvinnor söker inte hjälp för sina magproblem, de försöker i större utsträckning lösa problemen på egen hand. 

Svarsalternativ  Svenskarna  Män  Kvinnor 
Söker inte hjälp för sina magproblem  36%  39%  35% 
Tror inte det går att åtgärda sina magproblem  30%  29%  31% 
Försöker lösa problemen på egen hand  26%  30%  23% 
Har alltid eller ofta ont i magen och lärt sig leva med det  19%  17%  20% 
Anser att det är svårt att få tid och hjälp hos läkare  10%  8%  11% 

För mer information, kontakta: 
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei 
Mail: kalle.l@shomei.se 
Mobil: 0733 58 26 65 
 
Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef, Valio Sverige AB 
Mail: anette.bjornlund@valio.se 
Telefon: 0703 033 561 
 
Om undersökningen: 
Valio har sedan mitten av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2023 är den sjätte upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 16–27 maj 2023. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 500 personer mellan 16–30 år och 500 personer mellan 31–45 år. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 765 personer. 

Om Valio 
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1,691 MSEK under 2022. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.