Connect with us

Marknadsnyheter

Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Published

on

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik på sträckan Örebro–Eskilstuna–Stockholm i december 2019 och på sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm i mars 2020.

Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm.*

Under vecka 23 tog Mälardalstrafik emot fordon nummer 22 av totalt 33 fordon vilket innebär att vi den 22 juni hälsar resenärerna på stationerna Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central välkomna ombord på nya Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Tre tåg sätts i trafik nu på sträckan och till senhösten planeras samtliga avgångar att trafikeras av Mälartåg, då ska alla SJs loktåg vara utbytta mot toppmoderna Mälartåg. Under sommaren då Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra stängs av kommer loktågen på Nyköpingsbanan även att bytas ut mot X40 fordon (SJs dubbeldäckare). Från tidtabellsskiftet i december blir det även några fler avgångar mellan Nyköping och Stockholm i rusningstid.

– Nya sträckor innebär nya möjligheter. När Mälartåg nu sätts i trafik mellan Norrköping-Nyköping-Stockholm tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, bättre och smartare pendlande i Stockholm-Mälarregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik, MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt planeras 33  Mälartåg att sättas i trafik fram till vintern 2020. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central som fick resa med de nya regionaltågen i december 2019. Därefter var det sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central där Mälartåg introducerades i mars 2020. Under hösten/vintern 2020/21 planeras Mälartåg att trafikera sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.

– Det är glädjande att ännu fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

Om Mälartåg

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg finns klimatanläggning och resenären kan också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Invigningsevent och pressinbjudan

På grund av rådande omständigheter med Covid-19 pandemin planerar vi för invigningsevent samt pressinbjudan för att fira trafikstarten på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm under hösten. Mer information kommer efter sommaren.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer (se bifogad linjekarta):

Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala) – december 2019

Hallsberg-Katrineholm-Stockholm – mars 2020

Norrköping-Nyköping-Stockholm – juni 2020

Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala – hösten/vintern 2020/2021

SJ är trafikoperatör

SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar även för Mälartåg Kundservice. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Länskorten köper man hos till exempel Sörmlandstrafiken, VL eller Länstrafiken Örebro, och övriga biljetter köps i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se. Sök resan och tidtabeller på sj.se eller se tidtabeller på malartag.se

* Tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholms södra (Getingmidjan) stängs av för repara-tioner mellan 22 juni och 17 augusti vilket gör att Mälartåg inte trafikerar Stockholm Central under perioden. Mälartåg vänder i Flemingsberg vilket gör att resenärerna får ta sig till och från sina ankom-mande och avgående tåg genom att åka pendeltåg till eller från pendeltågsstationen Stockholm City.

Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

Bild 2 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

Bifogade bilagor:

  • Produktblad Mälartåg

Kontaktpersoner:

Sanna Carlsson, Marknadsansvarig Mälardalstrafik

Tel: 070-786 18 68, mail: sanna.carlsson@malardalstrafik.se

Emil Johansson, Pressekreterare till Kristoffer Tamsons

Tel: 070-737 76 33. mail: emil.e.johansson@sll.se

Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik som är ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Den avtalade trafiken utförs under innevarande trafikavtal av SJ och Åkerbergs Trafik. Läs mer på www.malardalstrafik.se och malartag.se

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.