Connect with us

Marknadsnyheter

Månadsrapport december, 11-2022

Published

on

Året lider mot sitt slut vilket betyder att mycket fokus ligger nu och framöver på bokslut, årsredovisning och kommande årsstämma. År 2022 har bjudit på flera överraskningar och ovanligheter, kanske borde man sedan pandemin vara van vid ovanliga tider. Oavsett hoppas nog de flesta av oss på en lugnare omvärld nästa år.

Den 13 december godkände Byggnadsnämnden äntligen den för nämnden föreslagna ”Startplan 2023”, som bland annat innehåller vår ansökan om ändring av detaljplan på fastigheten Amhult 108:4, kv. Hercules. Beslutet blev försenat på grund av en bordläggning av ärendet i november månad. När under 2023 vårt ärende om ändring av detaljplanen läggs fram för beslutsfattarna får vi veta mer om nästa år.

Upphandlingen av kv. Hercules har som tidigare meddelats tagit längre tid i väntan på ytterligare svar från byggnadsnämnden angående nyss nämnda ändring av detaljplanen. Det är lättare att titta på entreprenadområde och tidplan när man har mer konkreta besked att ta ställning till, därav finns det inte heller något nytt att säga om detta just nu.

På kv. Spitfire har julmusiken strömmat för alla duktiga arbetare som kämpar på i väder och vind och ibland med sena kvällar för att ett aktuellt moment som inte kan pausas ska bli klart. Om allt går som planerat tackas prefabmontörerna av nu i slutet av december. Takmontaget är påbörjat och snickarna förbereder takstolar och limträ för montage. Arbetet fortgår under alla mellandagar, förutom på röda dagar.

Under nästa år går uthyrningen av kvarteret in i sin mest intensiva period – som alltid när det börjar närma sig inflyttning ska både uthyrningen och förvaltningen arbeta nära för att få allt att gå smidigt till. 

Vår bostadskö har sedan föregående månad återigen ökat med flera aktiva sökande och ännu några fler ej aktivt sökande. Totalt antal uppsägningar gjorda av hyresgästerna själva av sina bostäder under året (med utflyttningsdatum under 2022) har varit 50 st, vilket är ca 20% av det totala beståndet och en för oss normal omförflyttning. Inga uppsägningar har gjorts av hyresvärden själv vilket jag är nöjd med, det visar en linje av god betalningsförmåga och sundhet i sitt boende hos våra hyresgäster.

Året kan summeras som ett år då flera faktorer påverkat bygg- och fastighetsbranschen. Kriget i Ukraina, efterföljande konsekvenser av detta som flyktingvåg och leveransproblem för material och varor, inflationen som varit högre än på länge samt en styrränta som för första gången på många år kanske börjat kännas i plånboken för många, vi ska inte heller glömma den senaste tidens energipriser som knappast undgått någon.

Det finns åtminstone två sätt att se på dessa utmaningar, antingen som något illavarslande omen, eller som något som tvingar oss att rannsaka oss själva, hitta nya lösningar och anpassa oss efter nya omständigheter. På Amhult väljer vi det senare synsättet och gör så gott vi kan för att mildra de negativa effekterna av de olika utmaningarna. Eller för att sno ett citat från TV-serien Game of Thrones; “Chaos is not a pit. Chaos is a ladder.” Målet är fortfarande detsamma, att färdigställa Amhult centrum och vara en fastighetsförvaltande aktör i Torslanda.

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse:Umida Group AB (publ) publicerar sin Årsredovisning 2023

Published

on

By

Rättelse: Umida Group AB (publ) publicerar sin Årsredovisning 2023.

Årsredovisningen för Umida Group AB (publ), avseende räkenskapsåret 2023, är tillgänglig på www.umidagroup.com.

Enligt Spotlights regelverk 4.7 inkommer en rättelse i tidigare pressmeddelande och ett uttalande i revisionsberättelsen.

”Vi har utfört en revision av årsredovisningen och koncernredovisningen för Umida Group AB (Publ) för räkenskapsåret 2023. Enligt vår uppfattning har årsredovisningen och koncern-redovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av moderbolagets och koncernens finansiella ställning per den 2023-12-31 och av dessas finansiella resultat och kassaflöde för året enligt årsredovisningslagen.

Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens och koncernredovisningens övriga delar. Vi tillstyrker därför att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift utan att det påverkar våra uttalanden nedan, vill vi fästa uppmärksamheten på förvaltningsberättelsen under avsnittet ”fortsatt drift” i årsredovisningen, samt i not 1 och not 25 som anger att det råder tvivel om koncernens möjligheter till fortsatt drift. De kortfristiga skulderna är väsentligt högre än koncernens omsättningstillgångar. Dessa förhållanden tyder på att det finns en osäkerhetsfaktor som kan ledan till betydande tvivel om koncernens och Umida Group AB’s förmåga att fortsätta sin verksamhet.

Vid upprättandet av årsredovisningen och koncernredovisningen ansvarar styrelsen och verkställande direktören för bedömningen av bolagets och koncernens förmåga att fortsätta verksamheten. De upplyser, när så är tillämpligt, om förhållanden som kan påverka förmågan att fortsätta verksamheten och att använda antagandet om fortsatt drift. Antagandet om fortsatt drift tillämpas dock inte om styrelsen och verkställande direktören avser att likvidera bolaget, upphöra med verksamheten eller inte har något realistiskt alternativ till att göra något av detta.”

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0) 76 942 41 21

nden tyder på att det finns en osäkerhetsfaktor som kan ledan till betydande tvivel om koncernens och Umida Group AB’s förmåga att fortsätta sin verksamhet.”

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0) 76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB och Niedax Group bildar ett samriskföretag för att tillgodose den ökande efterfrågan på kabelränne­system i Nordamerika

Published

on

By

  • Integrerar ABB:s och Niedax Groups styrkor för att leverera ett komplett lösningserbjudande och ökat kundvärde
  • Utökar tillverkningsmöjligheterna av kabelrännor i Nordamerika för att tillgodose ett allt större kundbehov
  • Bygger på decennier av innovation för att påskynda samarbete och produktutveckling

Elektrifierings- och automationsledaren ABB och Niedax Group, ledande global leverantör av kabelhanteringssystem, har ingått ett avtal om att bilda ett nytt 50/50-ägt samriskföretag. Transaktionen omfattas av sedvanliga villkor för slutförande. Samarbetet förväntas slutföras och driften inledas under fjärde kvartalet 2024. Samarbetet kommer att integrera den nordamerikanska tillverkningen av kabelrännor hos ABB:s division Installation Products och Niedax Group i ett nytt samriskprojekt. Planen är att leverera avancerade lösningar och tjänster till elentreprenörer, distributörer och systemintegratörer i USA, Kanada och Mexiko.

Efterfrågan på kabelrännesystem har ökat stadigt och uppskattas vara en av de snabbast växande områdena för elkomponenter i Nordamerika. Kabelrännor används i elsystem till en lång rad olika tillämpningar, som eldistribution, kommunikation och teknik, konstruktion, tillverkning med mera. Kabelrännesystem ger strukturellt stöd och samlar upp elkablar, kabelbanor och ledare. Efterfrågan på el förväntas öka och samriskföretaget kommer att dra nytta av ABB:s och Niedax Groups respektive styrkor och resurser för att leverera större kundvärde genom en omfattande lösning med utökade logistikfunktioner, lokal FoU och produktion samt specialiserade tjänster. 

”Tillväxt i många av de industrier vi betjänar driver på en ökad efterfrågan på kabelränneprodukter och tjänster. Partnerskapet med Niedax Group skapar nya möjligheter, påskyndar samarbete och produktutveckling samt maximerar värdet för kunder över hela Nordamerika som köper kabelrännor”, säger Khalid Mandri, chef för divisionen ABB Installation Products. ”Med kompletterande erbjudanden, avancerad tillverkning, djupa branschrelationer och ett gemensamt fokus på högpresterande produkter innebär detta samriskprojekt att vi kan samarbeta för att lansera kabelhanteringslösningar som är framtidsredo och klarar en tillväxt inom dessa omställningsindustrier.”

Det planerade samriskföretaget kommer att tillhandahålla produktlinjerna ABB Installation Products, T&B® Cable Tray och ExpressTray® Steel Wire Basket Tray liksom Niedax Groups MonoSystems®, Canadian Electrical Raceways och andra produktlinjer från Niedax®. Den kombinerade produktportföljen med olika kabelhanteringslösningar blir omfattande med en lång rad olika konfigurationer, ytbehandlingar och typer av kabelkanaler, kabelrännor, trådkorgar och perforerade rännor, golvsystem och lådor, tillbehör och beslag. Kunderna får möjlighet att anpassa lösningarna efter sina behov.

”Avsikten att bilda ett samriskföretag är en betydande milstolpe i vår strategi att driva på en hållbar tillväxt och större kundvärde”, säger Bruno Reufels, vd för Niedax Group. ”Genom att integrera ABB:s omfattande expertis inom digitala tekniker och betrodda varumärken samt Niedax branschledande kabelhanteringssystem är vi väl positionerade att tillgodose de växande behoven hos kunderna och samordna vår expertis för att ta oss an de nya möjligheterna som uppstår på den nordamerikanska marknaden.”

ABB:s division Installation Products och Niedax Group arbetar för att säkerställa en smidig övergång för de över 200 medarbetare i USA och Kanada som kommer att ingå i den nya organisationen. Teamet kommer att innefatta tekniker, tillverknings- och FoU-specialister samt säljare och produktexperter. Företagen satsar på att bygga vidare på sin kombinerade expertis och utvidga den befintliga produktportföljen och utnyttja automatiserade och hållbara tillverkningsrutiner för att öka effektiviteten och värdet inom elbranschen.


Mer information:

ABB Electrification Global External Relations

 

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zürich
Schweiz

 

Niedax Group Corporate Communications

Niedax GmbH & Co. KG

Asbacher Strasse 141

53545 Linz am Rhein

Tyskland

 

 

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

ABB Electrification är en global teknikledaresom möjliggör en effektiv och tillförlitlig användning av el från källa till eluttag. Med över50 000 medarbetare i100 länder samarbetar vimedkunder och partners för att lösa världens största utmaningar inom eldistribution och energihantering. Vihjälperföretag, industri och konsumenter att driva sina anläggningar och bostäder på ett effektivt och tillförlitligt sätt. I och med att energiomställningen accelererar elektrifierar vi världen på ett säkert,smart och hållbart sätt.  go.abb/electrification   

Niedax Group är en av de ledande leverantörerna av kabelhanteringssystem i världen. Företaget bedriver verksamhet på 67 platser, inklusive 23 produktionsanläggningar i över 30 länder. Över 2 500 medarbetare arbetar för närvarande för Niedax Group. Niedax erbjuder cirka 50 000 artiklar för elinstallationssektorn. Produkterna används främst till offentliga byggnader, tunnlar, infrastrukturprojekt, industri- och fordonsanläggningar, marina system samt energisektorn och varvsindustrin. Niedax Group har sitt huvudkontor i Linz am Rhein i Tyskland och har varit ett familjeägt företag sedan grundandet 1920. Mer information: www.niedax-group.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy nya medlemmar av Investors ledningsgrupp

Published

on

By

Christian Cederholm, vd och koncernchef för Investor AB, har utsett Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy, co-heads för Patricia Industries, till medlemmar av ledningsgruppen på Investor.

”Jag ser fram emot att välkomna Thomas och Yuriy till ledningsgruppen. De kommer in med olika erfarenheter och personligheter och kommer kunna bidra med värdefulla insikter och perspektiv”, säger Christian Cederholm, vd och koncernchef för Investor AB.

Thomas Kidane har varit anställd på Investor sedan 2009. Han har ansvarat för investeringar i flera noterade och icke-noterade portföljbolag och han har lett en rad tilläggsförvärv. Thomas sitter i dag i styrelsen för Permobil och Piab. Han har tidigare jobbat som Head of Corporate Development och M&A på Permobil och har en M.Sc. i redovisning och ekonomistyrning från Handelshögskolan i Stockholm.

Yuriy Prilutskiy har varit anställd på Investor sedan 2010. Han har lett och varit ansvarig för en rad investeringar och tilläggsförvärv i portföljbolagen och sitter i dag i styrelsen för Advanced Instruments, Laborie och Sarnova. Innan han började på Investor arbetade Yuriy på JP Morgan och Bank of America med fokus på den biofarmaceutiska industrin. Han har en B.Sc, cum laude, i finans och ekonomi med en mindre koncentration i matematik från New York University Stern School of Business.

För ytterligare information:

Jacob Lund, Chief Communications & Sustainability Officer
0725 60 21 57
jacob.lund@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig
0735-24 21 30
magnus.dalhammar@investorab.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 16:00 CET.

Våra pressmeddelanden finns att hämta på www.investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, skapar värde för människor och samhället i stort genom att bygga starka och hållbara företag. Genom betydande ägande och styrelserepresentation driver vi initiativ som vi bedömer skapar värde och stödjer våra företag i att bli eller att fortsätta vara best-in-class. Vår portfölj är organiserad i tre affärsområden: Noterade Bolag, Patricia Industries och Investeringar i EQT.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.