Connect with us

Marknadsnyheter

Många blandar ihop personalisering och integritetsbrott

Published

on

Allt fler svenskar värdesätter en personlig upplevelse på nätet. Samtidigt tycker många att det är obehagligt när företagen vet vad de gör på nätet. E-handlarna behöver förklara skillnaden på en personaliserad upplevelse och vad som är integritetskränkande.

Integritet är numera ett givet fokus för e-handlarna och det har kommit lagar för att skydda konsumenterna på nätet. Ändå visar en undersökning gjord på uppdrag av Optimizely att var fjärde svensk tycker att känslan av integritetskränkning är det största problemet vid e-handel. Samtidigt tycker två av tre att det är viktigt att få en personaliserad upplevelse, vilket förutsätter att användaren följs.

– Konsumenterna blandar ihop vad som är obehagligt och integritetskränkande med vad som faktiskt är en personaliserad upplevelse. Om företaget samlar in data utan kundens godkännande och säljer den till en extern part så är det integritetskränkande. Men om kunden själv väljer att dela sina spår på nätet så är det en personaliserad shoppingtur. Företaget värnar då om kundens digitala tvilling där de ansvarsfullt samlar in data och använder den på bästa sätt, säger Mårten Bokedal, evangelist på Optimizely.

En personlig och transparent digital shopping allt viktigare

Undersökningen visar också att var femte svensk tycker det är irriterande när företagen försöker personalisera onlineshoppingen utan att lyckas. Ett misslyckat exempel är när e-handlare visar kläder i flödet som kunden är ointresserad av.

– Kunden vill få individanpassat innehåll visat för sig. Förr fick vi en personlig service på stammisstället mitt i stan. Ju oftare vi gick dit desto mer information fick expediten och efter ett tag kände hen oss tillräckligt väl för att ge personliga tips och erbjudanden. På samma sätt behöver företagen arbeta på nätet genom att faktiskt lära känna sina kunder på djupet, säger Mårten Bokedal.

Vid frågan om vad som är viktigt inför kommande år svarar åtta av tio svenskar att de kommer prioritera företag som är integritetscentrerade och som respekterar deras personliga data med öppenhet. 

– Företagen behöver bli bättre på att förklara för kunden vad det innebär när de delar med sig av data. Dessutom behöver de vara transparenta hela vägen och om kunden vill ha tillbaka sin data så ska det självklart gå bra, säger Mårten Bokedal.

Om undersökningen

Optimizely gav Regina Corso Consulting i uppdrag att genomföra en undersökning med över 5 000 konsumenter och 1 177 företagsledare inom e-handel, marknadsföring och IT-funktioner baserade i USA, Storbritannien, Tyskland, Australien och Sverige. Undersökningen genomfördes online mellan den 20 och 29 augusti 2021 och studerade hur företag och konsumenter uppfattar digital upplevelse idag, var prioriteringar och utmaningar ligger, samt nyckelstegen för att komma på vägen mot att bli anpassningsbar, driva resultat och möta kundernas förväntningar.

För ytterligare information:

Mårten Bokedal, tel +46 70 410 69 09 , Marten.Bokedal@optimizely.com

Om Optimizely

Optimizelys plattform hjälper växande företag att maximera deras digitala potential. Med hjälp av vår Digital Experience Platform™ kan marknadsförare snabbt skapa digitala upplevelser som sätter kunderna i första rummet. Att skapa förstklassiga upplevelser har aldrig varit mer intuitivt. Vår plattform kombinerar innehållshantering och e-handel med AI-driven personalisering. Med hjälp av + 900 partners gör vi det möjligt för över 9000 varumärken som KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att skapa högre Customer Lifetime Value, ökad varumärkeslojalitet och större intäkter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.