Marknadsnyheter
Många hotell- och restaurangkonkurser under september
ti, okt 03, 2017 15:41 CET
Under september månad ökade hotell- och restaurangkonkurserna med hela 22 procent, rapporterar UC. Det är mest av alla branscher i Sverige. ”Arbetsgivaravgiften för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut”, säger Visitas vd Eva Östling.
UC:s rapport för september månad redovisar att konkurserna generellt sett ökat med 2 procent. Men en bransch sticker tydligt ut: hotell- och restaurangbranschen, där konkurserna ökade med hela 22 procent.
– Arbetsgivaravgifterna för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut. Att konkurserna ökade med 22 procent under september månad är alarmerande. Vi är mitt i en brinnande högkonjunktur men ändå har många företag inom hotell- och restaurangnäringen svårt att överleva på grund av kostnadsökningar utanför deras kontroll, säger Eva Östling, vd på Visita.
Även UC pekar ut de höjda arbetsgivaravgifterna inom näringen som en faktor som ökat konkurserna kraftigt i jämförelse med andra branscher.
– I hotell- och restaurangföretagen är en tänkbar förklaring höjningen av arbetsgivaravgifterna för ungdomar som har tredubblats, kommenterar Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC i deras pressmeddelande.
– Det är låga marginaler inom hotell- och restaurang. Laborerar man med arbetsgivaravgifter och gradvis höjer dem blir personalkostnaderna tillslut för dyra. Det finns företag som fått sina personalkostnader höjda med 13 procent sedan arbetsgivaravgiften för unga höjdes, säger Eva Östling.
Viktig integrationsmotor
Fördyrningar för besöksnäringen drabbar inte bara de enskilda företagarna, utan i slutändan också integrationen. Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor, slår en ny rapport från HUI Research fast.
– Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. Företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än företag i andra branscher. Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare. Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och en av författarna till rapporten.
Läs UC:s pressmeddelande på:
https://www.mynewsdesk.com/se/uc/pressreleases/statistik-fraan-uc-visar-dyster-maanad-foer-hotell-och-restaurangbranschen-men-stabil-utveckling-i-landet-2151563?
Tobias Bestelid
Presschef
08-762 74 60
t.bestelid@visita.se
Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på
www.visita.se
.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke