Marknadsnyheter
Många hotell- och restaurangkonkurser under september
ti, okt 03, 2017 15:41 CET
Under september månad ökade hotell- och restaurangkonkurserna med hela 22 procent, rapporterar UC. Det är mest av alla branscher i Sverige. ”Arbetsgivaravgiften för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut”, säger Visitas vd Eva Östling.
UC:s rapport för september månad redovisar att konkurserna generellt sett ökat med 2 procent. Men en bransch sticker tydligt ut: hotell- och restaurangbranschen, där konkurserna ökade med hela 22 procent.
– Arbetsgivaravgifterna för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut. Att konkurserna ökade med 22 procent under september månad är alarmerande. Vi är mitt i en brinnande högkonjunktur men ändå har många företag inom hotell- och restaurangnäringen svårt att överleva på grund av kostnadsökningar utanför deras kontroll, säger Eva Östling, vd på Visita.
Även UC pekar ut de höjda arbetsgivaravgifterna inom näringen som en faktor som ökat konkurserna kraftigt i jämförelse med andra branscher.
– I hotell- och restaurangföretagen är en tänkbar förklaring höjningen av arbetsgivaravgifterna för ungdomar som har tredubblats, kommenterar Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC i deras pressmeddelande.
– Det är låga marginaler inom hotell- och restaurang. Laborerar man med arbetsgivaravgifter och gradvis höjer dem blir personalkostnaderna tillslut för dyra. Det finns företag som fått sina personalkostnader höjda med 13 procent sedan arbetsgivaravgiften för unga höjdes, säger Eva Östling.
Viktig integrationsmotor
Fördyrningar för besöksnäringen drabbar inte bara de enskilda företagarna, utan i slutändan också integrationen. Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor, slår en ny rapport från HUI Research fast.
– Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. Företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än företag i andra branscher. Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare. Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och en av författarna till rapporten.
Läs UC:s pressmeddelande på:
https://www.mynewsdesk.com/se/uc/pressreleases/statistik-fraan-uc-visar-dyster-maanad-foer-hotell-och-restaurangbranschen-men-stabil-utveckling-i-landet-2151563?
Tobias Bestelid
Presschef
08-762 74 60
t.bestelid@visita.se
Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på
www.visita.se
.
Taggar:
Marknadsnyheter
MEDIAINBJUDAN – BIO-Europe®, Europas största partneringkonferens för den globala läkemedels- och bioteknikindustrin kommer till Älvsjömässan i Stockholm, 4–6 november 2024
-
Över 5 600 delegater
*Måndag, klockan 10.00-10.30
** Måndag, klockan 10.30-11.00
Länkar: BIO-Europe® och Business Sweden
Anmälan till kostnadsfri pressregistrering: ansökningsformuläret för press.
Den 30:e upplagan av BIO-Europe kommer att äga rum den 4–6 november 2024 i Stockholm. Life science-branschens betydelse för det svenska näringslivet påvisas bland annat av att Ebba Busch, Sveriges energi- och näringsminister, samt Karin Wanngård, Stockholms finansborgarråd, deltar på konferensens öppningsanförande den 4 november kl 10.00.
Business Sweden och SwedenBIO arrangerar en svensk paviljong under konferensen där svensk innovation inom life science och inhemska bolag lyfts fram. Programmet för aktiviteterna i paviljongen finns tillgänligt här.
BIO-Europe är det främsta partnerevenemanget inom bioteknik och läkemedel. Konferensen, som firar sitt 30-årsjubileum i år, har vuxit med branschen, kontinuerligt förnyat sig och förblir navet för effektiva samtal och kontakter. Efter ett rekordartat 2023 lovar 2024 års evenemang ännu större möjligheter till nätverkande och partnerskap.
Mer än 5 600 delegater förväntas samlas i Stockholm för att delta i över 30 000 ett-till-ett-möten som driver life science-branschen till nya nivåer. Årets program, som fokuserar på 30 år av banbrytande partnerskap och innovation inom life science, är inspirerat av den svenska strategin: öppenheten för innovationfrämjande samarbeten inom life science. Dyk ner i den rika historien om tidigare partnerskap, affärer och innovationer under de senaste tre decennierna, och föreställ dig de kommande 30 åren då branschen formar biovetenskapens framtid tillsammans!
På agendan kommer också att finnas talare från ledande läkemedelsföretag som AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, MSD och Novartis, som alla ligger i framkant när det gäller läkemedelsinnovation.
Anmälan och information om evenemanget finns på nätet.
DETALJER OM EVENEMANGET:
BIO-Europe produceras av EBD Group, det ledande partneringföretaget för den globala life science-industrin, i samarbete med Biotechnology Innovation Organization (BIO).
Besök: https://informaconnect.com/bioeurope/
Följ: @EBDGroup #BIOEurope
Kontaktpersoner för media:
Alexandra Högberg, RHA Communications
Ola Björkman, RHA Communications
Marknadsnyheter
Mikael Johansson utses till permanent CEO för Avida Finans AB (publ)
Styrelsen i Avida Finans AB (publ) (”Avida” eller ”Bolaget) har beslutat att Mikael Johansson utses till permanent CEO i Bolaget från och med 31 oktober 2024.
Mikael Johansson tillträdde som Interim CEO för Bolaget 30 september 2024 och uteses nu till permanent CEO. Mikael har lång erfarenhet från exekutiva positioner inom inom bank, finans, betalningar, e-handel och fintechbranschen. Han kommer närmast från rollen som Managing Director på Avarda och före det som Managing Director för Santander Consumer Bank.
18 september tillkännagav Avida att bolaget ingått avtal om att förvärva Santander Consumer Bank AS:s svenska och norska kreditkortsverksamhet samt försäljningsfinansieringsverksamheten som Santander Consumer Bank för närvarande driver i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten omfattar cirka 450 000 privatkunder med en total utestående balans av icke-förfallna lån om för närvarande cirka 4 miljarder kronor. Styrelsen anser med anledning av detta att det nu är rätt tidpunkt att genomföra ledarskapsskiftet för att ta Avida genom nästa spännande fas av tillväxt och strategisk utveckling.
Denna information är sådan som Avida Finans AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-01 11:25 CET.
För ytterligare information kontakta:
Michael Grosche, Head of Communication and Investor Relations. E-post: michael.grosche@avida.se. Telefon +46 70 307 29 36.
Om Avida
Avida är specialist inom konsument- och SME-finansiering och ska erbjuda en sömlös kundupplevelse, både digitalt och personligt.
Vi är på en transformativ och spännande resa på Avida. Den 18 september 2024 ingick vi ett avtal om att förvärva kreditkortsverksamheten i Sverige och Norge från Santander Consumer Bank AS, samt den säljfinansieringsverksamhet som Santander Consumer Bank för närvarande driver i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten kommer att tillföra cirka 450 000 nya privatkunder och närmare 50 nya medarbetare. När den nya verksamheten har adderats kommer vi att ha cirka 210 medarbetare, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo, Helsingfors och Stavanger.
Avida står under tillsyn av Finansinspektionen.
Marknadsnyheter
Två delstater kan avgöra valet enligt oddsen
Med bara några få dagar kvar till presidentvalet i USA är det fördel Trump enligt Unibets odds, han tippas få 297 elektorsröster mot 241 för Harris. Men om Kamala Harris tar hem Wisconsin och Pennsylvania kan hon vinna valet med minsta möjliga marginal. Det är i dessa två delstater som oddsen är som jämnast.
Det amerikanska presidentvalet avgörs genom ett elektorssystem där varje delstat tilldelas ett antal elektorsröster baserat på folkmängden. I de flesta delstater tillämpas ”winner-takes-all”, vilket innebär att alla elektorsröster går till den kandidat som vinner flest röster i den delstaten. Totalt står 538 elektorsröster på spel och för att vinna presidentposten krävs minst 270.
Enligt Unibets odds ser det ut som att Trump kan ta hem 297 elektorsröster mot Harris 241. Men om Harris skulle vinna i de två delstater där oddsen är som jämnast – Wisconsin och Pennsylvania – skulle hon i stället nå precis 270 röster, medan Trump landar på 268. För tillfället leder Trump med en knapp marginal i dess två delstater.
– Våra odds pekar på att valet blir en riktig nagelbitare. Även om Trump har ett litet övertag just nu, så är oddsen nästan fifty-fifty i två avgörande delstater. Med andra ord kan mycket fortfarande hända fram till valdagen och vi kommer hålla spelen öppna under valnatten, säger Raúl Valencia López, oddsexpert på Unibet.
I presidentvalet 2016 fick Hillary Clinton flest röster, ändå var det Donald Trump som blev landets president. Unibets odds visar att historien kan upprepa sig. Just nu pekar oddsen på att Kamala Harris kommer att få flest röster, men att Trump tar hem flest elektorsröster.
Unibets odds på presidentvalet (sannolikhet inom parentes)
Två delstater som kan avgöra valet
Wisconsin
Republikanerna: 1.80 (51,4 %)
Demokraterna: 1.90 (48,6 %)
Pennsylvania
Republikanerna: 1.73 (53,6 %)
Demokraterna: 2.00 (46,4 %)
Vem blir USA:s nästa president?
Donald Trump: 1.57 (61,4 %)
Kamala Harris: 2.50 (38,6 %)
Parti som får flest röster
Demokraterna: 1.40 (66,7 %)
Republikanerna: 2.80 (33,3 %)
För fler odds, besök: http://unibet.se/valet
För mer information, vänligen kontakta:
Raúl Valencia López, Marknads- och PR-ansvarig, raul.valencialopez@kindredgroup.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke