Connect with us

Marknadsnyheter

Marginalen Bank fokuserar på marginalerna i ny kampanj

Published

on

Marginalen Bank lanserade i veckan varumärkeskampanjen ”med marginalen på din sida” som tagits fram tillsammans med Åkestam Holst. Med kommunikationen vill man befästa vikten av att ha marginalerna på sin sida i sitt sparande, något som är extra relevant i tider av privatekonomisk och finansiell oro.  Kampanjen kommer att visas digitalt samt även gå outdoor och i radio.

Kampanjen är en förlängning av bankens nya grafiska identitet som tagits fram tillsammans med Bold, där man vill spegla sin roll som möjliggörare och etablera sin position ytterligare.

Bakom reklamfilmen står, förutom Åkestam Holst, flera namnkunniga, däribland Emir Eralp som regissör. Tillsammans med ACNE har man producerat en film som ska utmana uttrycket i branschen. Som en konstrast till det annars väldigt digitala landskapet, har man filmat på 35mm film för att fånga Marginalen Banks röda färg och förmedla känslan i filmen. Händelseförloppet är även filmat baklänges för att åstadkomma den speciella känsla som filmen återger.

Just på grund av filmtekniken valde man dansösen Eva Mohn, från Cullbergbaletten, som skulle kunna röra sig baklänges på ett övertygande sätt. I filmen förkroppsligar Eva vad det är att ha marginalerna på sin sida.

– Målet är att utmana det traditionella uttrycket i kategorin och se till att varje enhet och kontakt med målgruppen väcker uppmärksamhet och känslor, säger Emma Glennow, Innovationschef på Marginalen Bank.

Det är inte alltid enkelt att prata om pengar, ibland bryr vi oss om några ören, ibland struntar vi i dem, men Marginalen Bank vill genom sin reklamfilm hjälpa till med att sätta igång tankarna kring de stora frågorna så som om pengar gör någon lycklig egentligen eller om det handlar om att försöka ha marginalerna på sin sida?

Marginalen Bank är nominerad i Svenska Designpriset 2022, i kategorierna Grafisk identitet och Heldigitalt – App.  Vinnarna presenteras på Berns i Stockholm den 21 oktober 2022.

Se kampanjen på: Marginalen Bank – Reklamfilm – YouTube

Om Marginalen Bank

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås, Skellefteå och Sundsvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys