Connect with us

Marknadsnyheter

Märit Sareyko blir ny VD för Valtech SverigeMärit Sareyko blir ny VD för Valtech Sverige

Published

on

Från och med den 7 april 2022 börjar Märit Sareyko som ny VD för Valtech Sverige. Med uttalade ambitioner att fördubbla sin storlek tar Valtech Märit ombord för att påskynda regionala och lokala förändringar, vilket säkerställer att den sofistikerade svenska marknaden får det bästa Valtech har att erbjuda.

Märit ansluter till Valtech i en tid då den globala affärstransformationsbyrån är på en explosiv tillväxtresa både i Sverige och i världen med ett starkt uttalat mål att fördubbla byråns storlek under de kommande åren. För att möjliggöra tillväxten anställs Märit som har en passion och expertis för att driva förändring i komplexa organisationer, senast som VD för Nordic Morning.

”Vi är mycket glada över att välkomna Märit, inte bara i Sverige utan i hela vår europeiska ledningsgrupp. Hennes erfarenhet och personlighet är den perfekta matchningen till denna specifika punkt i vår utveckling. Den svenska marknaden består av digitala gamechangers och är en av de mest digitalt mogna marknaderna idag med ett starkt digitalt och entreprenöriellt förhållningssätt och med fantastiska digitala talanger! Märit är den perfekta matchningen för att säkerställa det nödvändiga starka regionala samarbetet för att säkerställa att det bästa från Valtech görs tillgängligt för de avancerade svenska kunderna.” Säger David Gompel, Executive Vice President, Regional Manager Valtech EMEA.

Människan i centrum

Under Märits karriär och de organisatoriska förändringar hon har varit med om att driva har människor alltid varit i centrum och när hon tog jobbet på Valtech var just människor en avgörande faktor för henne:

”För mig handlar allt om människorna, och när jag arbetade med personer från Valtech för en tid sedan fick jag ett mycket bra intryck av den kompetens, professionalism och kultur de representerade. Sedan vi startade våra dialoger har jag återigen imponerats över den positiva attityden och den starka känslan av kultur hos alla jag har träffat. Jag fick kontakt med människorna jag träffade, hade fantastiska diskussioner och utvecklade mycket respekt för alla jag interagerade med under anställningsprocessen. Professionaliteten och den öppna dialogen har verkligen överträffat mina förväntningar.”

På grund av människorna i Valtech växte Märits intresse när bredden och djupet av kapaciteten i den växande byrån presenterades:

”Många byråer marknadsför sig som partners i digital transformation. Men Valtech har verkligen erfarenheten, musklerna och kompetensen att faktiskt fungera som rådgivare, guide och partner till sina kunder när de driver transformation genom innovation. Organisationens globala räckvidd gör det möjligt att dra nytta av erfarenheter från en mängd olika kunder, marknader, branscher och erfarenheter, samtidigt som man håller fast vid den starka Valtech-kulturen och engagemanget för att verkligen hjälpa sina kunder.”

Utvidgar ständigt räckvidd och kapacitet

Under det senaste decenniet har Valtech utvecklats från en digital byrå med starka lokala band, till att bli en global byrå, dedikerad till att hjälpa några av de största globala varumärkena att transformera sina verksamheter. I Sverige märkts det mest genom förvärvet av den kreativa byrån House of Radon 2021 och lanseringen av Valtech Sveriges dedikerade Business Transformation-team.

David: ”Vår grund och det vi är kända för på de flesta av våra marknader är vår tekniska expertis och här i Sverige är det framför allt våra oöverträffade möjligheter på Optimizely-plattformen. Vi har inte varit särskilt uttalade om vår utveckling men eftersom det digitala fortsätter att ha större inverkan på alla aspekter av ett företag, har det varit en naturlig process för oss att utvecklas och se till att alla våra kontor kan stödja varje steg i under en affärstransformation krävs över alla vertikaler.”

De steg som Valtech tagit under de senaste åren har satt byrån i en mycket unik position, tillägger Märit:

”Många byråer marknadsför sig som partners i digital transformation. Men Valtech har verkligen erfarenheten, musklerna och kompetensen att faktiskt fungera som rådgivare, guide och partner till sina kunder när de driver transformation genom innovation. Organisationens globala räckvidd gör det möjligt att dra nytta av erfarenheter från en mängd olika kunder, marknader, branscher och erfarenheter, samtidigt som man håller fast vid den starka Valtech-kulturen och engagemanget för att verkligen hjälpa kunder.”

I takt med att utvecklingen på Valtech fortsätter, kliver även den tidigare VD i Sverige, Ulf Sidemo, in i en ny roll, där han kommer att forma ett nytt tjänsteerbjudande för Valtech.

”Ulf har styrt hjulen för Valtech Sverige i 18 år och har varit ovärderlig för oss i att etablera varumärket Valtech här i Sverige. Tack vare honom och hans insatser är vi en välkänd byrå på den svenska marknaden och han lämnar stora skor att fylla, vilket jag är övertygad om att Märit kan fylla och gå mot ett mer regionalt fokus.”

Presskontakt – Valtech

Sanna Samuelsson, Country Marketing Manager sanna.samuelsson@valtech.com

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå med fokus på affärstransformation som levererar innovation med ett syfte. Vi gör det möjligt för kunder att förutse morgondagens trender och har en mer direkt kontakt med konsumenter över hela deras digitala och fysiska kontaktpunkter samtidigt som vi optimerar time-to-market och ROI.

Vi är ett nätverk av mer än 4 800 innovatörer, designtänkare, marknadsförare, creatives och utvecklare som spänner över 5 kontinenter med kontor i 19 länder (USA, Storbritannien, Kanada, Frankrike, Portugal, Tyskland, Schweiz, Nederländerna, Nord Makedonien, Sverige, Danmark, Brasilien, Kina, Indien, Singapore, Mexiko, Argentina, Ukraina, Förenade Arabemiraten).

Medan vår expertis är experience design, teknologi och marknadsföring, är vår passion att möta transformativa affärsutmaningar hos våra kunder. Utmaningar där vi ombildar kundresan och bygger nya uppkopplade upplevelser. Utmaningar där vi får data att fungera i denna nya era och hjälper våra kunder att förändra hur de opererar.

Våra tjänster inkluderar strategirådgivning, service design, teknik tjänster och optimering av affärskritiska digitala plattformar för multikanaler och marknadsföring.

För mer information, besök VALTECH.SE

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.