Connect with us

Marknadsnyheter

Marknadsuppdatering från Biofrigas

Published

on

Biofrigas ger en statusuppdatering kring affärsläget och byggnationen av anläggningen, samt uppdaterar om läget med nyligen beslutade statliga stöd, nya aktörer inom biogas och statistik från marknaden.

Fortsatt positiv utveckling av affärsläget

Bolaget har tidigare informerat om en offertstock på över 150 miljoner kronor. Av dessa har avsiktsförklaringar tecknats i Norge och Finland på totalt 26 miljoner kronor, med möjlighet att utöka till totalt 67 miljoner kronor. Rensat från dessa avsiktsförklaringar är offertstocken idag ca 200 miljoner kronor. Ambitionen är att teckna ytterligare avsiktsförklaringar, och i förlängningen avtal, under året. En del av bolagets möjligheter återfinns inom den kommunala sektorn, som lyder under LOU, Lagen om offentlig upphandling, och då skrivs inga avsiktsförklaringar. Vi lämnar information och underlag till sådana upphandlingar som vi ser komma det närmsta halvåret.

Tydlig och långsiktig satsning från regeringen med förstärkt budget

Regeringen har nyligen kommunicerat en tydligare satsning på inhemsk biogasproduktion, där investeringsstödet genom Klimatklivet får nya medel och förlängs till 2030. Dessutom tillförs ytterligare 650 miljoner kronor kommande tre år till biogasens produktionsstöd. Målsättningen är att öka den inhemska biogasproduktionen och skapa långsiktiga spelregler.

Ny och spännande aktör på biogasmarknaden

Lantmännen meddelande i veckan att de nu etablerar Lantmännen Biogas AB, för att bättre kunna tillvarata restströmmar från Lantmännens egen produktion. De har utmärkta förutsättningar att vara en intressant motor i svensk biogasproduktion. I takt med att fler aktörer väljer att fokusera på produktion av biogas, ökar möjligheterna för Biofrigas att erbjuda sina olika förvätskningsenheter. Genom att komplettera biogasproduktionen med Biofrigas förvätskningsenhet kan aktörerna konvertera gasen till vätska som sedan kan säljas vidare eller användas för eget bruk.

Nya anläggning växer fram

Byggnationen av vår första kommersiella anläggning fortskrider och vi är mycket nöjda med kvaliteten på arbetet. Vi ser en viss försening på grund av smärre justeringar av praktisk karaktär men räknar med att kunna färdigställa anläggningen för att påbörja testkörningar i november, innan vi flyttar anläggningen till kund.

Marknaden för flytande biogas utvecklas starkt

Självförsörjningsgraden på svensk biogas har ökat något de senaste åren till följd av minskad import, men den svenska produktionen av flytande biogasen hinner inte möta den kraftigt ökande efterfrågan. Självförsörjningsgraden sjönk från 41% till 29% från 2022 till 2023, trots ökad inhemsk produktion. Flytande biogas utgjorde 3% av den totala biogasmarknaden 2021, men hade vuxit till 15% 2023. I transportsektorn står förvätskad biogas idag för närmare 30% av biogasanvändandet.

För ytterligare information om Biofrigas, vänligen kontakta:
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB
jonas.stalhandske@biofrigas.se
070-38 00 838
 

Om Biofrigas
Biofrigas Sweden AB (publ.) är ett svenskt bolag med säte i Göteborg. Biofrigas grundades 2012 och har utvecklat biogasanläggningen CryoSep. CryoSep ger ekonomiska möjligheter att producera flytande biogas (LBG) även för mindre verksamheter, något som tidigare enbart varit tillgängligt för större verksamheter. Småskalig produktion av flytande biogas passar för användning inom till exempel lantbruk samt i mindre reningsverk och industri. Biofrigas är noterat på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med en kombination av mjuka värden och avancerade AI- lösningar driver vi utvecklingen i inkassobranschen

Published

on

By

thumbnail_image002.jpg
 

coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan dess vuxit till att bli en av de större aktörerna inom inkasso. I Sverige startade vi vår verksamhet 2022 och har snabbt etablerat oss på den svenska marknaden genom att använda avancerade AI-lösningar och kombinera tydligt ledarskap med empati.

Vi har intervjuat vår Team manager Sofia Freed, som menar att dessa faktorer är avgörande för både medarbetarnas välmående och våra finansiella resultat. Sofia förklarar:

”Vi fokuserar starkt på de digitala lösningarna och använder avancerad teknik för att möta våra kunders och deras kunders [gäldenärernas] behov. Är gäldenärerna nöjda får våra kunder nöjda kunder – och det är centralt. Många i branschen jobbar i gamla, tröga system. coeo har vi ett egenutvecklat system som gör oss mer flexibla och anpassningsbara efter kundernas behov.”

 

”En stark företagskultur”

Vår ledarskapsstrategi bygger på nyfikenhet, engagemang och tydlig kommunikation. Att vara en närvarande ledare, samtidigt som man lyssnar på medarbetarnas behov och idéer, är centralt. Vi ser inte empati som en motsättning till affärsmässighet, utan som en nödvändig komponent för att uppnå framgång. Sofia utvecklar:

”Vi har en stark företagskultur och är otroligt stolta över den. coeo känns väldigt välkomnande. Man blir glad när man kommer till kontoret! Kulturen är något vi gör och inget vi är, något som alla köper in på. Vi har ingen hierarkisk dagordning, utan allas idéer är lika mycket värda. De flesta och bästa idéerna börjar oftast hos någon i teamet.”

 

”Vi vill skapa det vi inte sett någon annanstans”

När coeo etablerades i Sverige 2022 var vi fyra personer – nu är vi 34 personer som hanterar mer än en halv miljon ärenden varje år. Vi rekryterar kontinuerligt för att möta vårt växande behov av kollegor. Hos oss pratar vi ofta om att ”allt börjar med människor”. Sofia berättar mer:

”Jag strävar alltid efter att hitta olika personligheter som matchar befintliga kollegor. På så sätt får vi en bra mix. Inkasso är något du kan lära dig, så vi tittar också utanför branschen när vi rekryterar. Det skapar en bredd i bolaget. Vi försöker inte vara som alla andra, utan vill skapa det vi inte sett någon annanstans. Vi vill bygga vårt drömbolag med kulturen som grund. Vi tänker mycket på människan och att olika är bra.”

Sofia fortsätter och förklarar vad alla anställda på coeo bör ha gemensamt:

”Att jobba på coeo är en otroligt häftig resa – om man tycker det är kul att vara med och bygga! Här får man vara med och ”bygga bilen medan vi kör”. Allt är inte färdigt – och det passar inte alla. Det är en viktig del i min rekryteringstaktik, att ta reda på om coeo är en “perfect match” med den jag har framför mig. Många saker rullar såklart på som hos andra bolag, men ibland dyker det upp något utanför ens normala arbetsuppgifter som behöver hanteras och då behöver alla kavla upp ärmarna, här spelar din titel ingen roll. Vi har ingen hierarki, vi gör och löser saker tillsammans.”

 

”Att se människor växa är det bästa som finns”

Vi lägger stor vikt vid medarbetarnas välmående, eftersom vi ser det som en grundförutsättning för att kunna leverera bra resultat. Vi har t.ex. täta individuella samtal, friskvård på arbetstid och gemensam frukost som bidrar till detta. Att skapa en positiv arbetsmiljö där våra medarbetare trivs ger resultat när det gäller att maximera både produktivitet och kundnöjdhet.  Sofia sammanfattar:

”Man ska känna att man utvecklas i sin roll och att man kan utvecklas internt. Min största drivkraft inom ledarskapet är att se människor växa. Att se människor växa, både i sin roll och privat, är det bästa som finns. Vi ser varandra. Vi tar inte varandra för givet. Vi tar tid för varandra. Vi har en fantastisk gemenskap på coeo, och jag tror det gör att det känns enkelt att komma in som ny hos oss. Det är en del av den starka kulturen – alla är lika välkomna”, säger Sofia och avslutar:

”Mår vi bra så gör vi bra saker och då levererar vi bra resultat.”
  

Malin Gustafsson
Marketing Coordinator
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se

coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Eltel ingår ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekom- och elinstallationer

Published

on

By

Eltel har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekominstallationer och eltjänster till 20 av Avinors flygplatser i Norge, inklusive Oslo flygplats.

Avtalet gäller i tre år, med option på upp till ytterligare fem år. Kontraktsvärdet uppskattas till totalt cirka 20 miljoner euro (240 MNOK), varav de första tre åren står för cirka 8 miljoner euro (90 MNOK).

Avtalet trädde i kraft den 16 december 2024 och bygger på ett långvarigt och starkt samarbete mellan Eltel och Avinor. Ett viktigt tillägg i det nya avtalet är inkluderingen av eltjänster, samt att samarbetet sträcker sig över betydligt fler flygplatser jämfört med det nuvarande avtalet.

 

För mer information:

Alexandra Kärnlund, Kommunikationsdirektör

Tel: 070-910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com

Om Eltel

Eltel är den ledande leverantören av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i StoneBeach Group AB (publ)

Published

on

By

Beslut togs att ändra §4 Aktiekapital och §5 Antal aktier i bolagsordningen enligt det förslag som lades fram av styrelsen vid den extra bolagsstämman. Beslut togs även att genomföra den föreslagna riktade emissionen av teckningsoptioner.

Vid en extra bolagsstämman den 27 december 2024 i StoneBeach Group AB (publ) fattades följande två beslut:

1. Ändring av bolagsordning

§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska vara lägst 4 000 000 kronor och högst 16 000 000 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. 

2. Emission av teckningsoptioner

Riktad emission av högst 8 500 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 850 000 kronor. Rätt att teckna teckningsoptionerna enligt följande:

Kategori Högst antal teckningsoptioner per person
VD och styrelseordförande (2 st) 2 000 000
*) Övrig koncernledning/nyckelpersoner (3 st) 1 000 000
Övrig personal (3 st) 500 000 
Totalt 8 500 000

*) Annette Tysander, Liselott Lading och Erik Wåhlin

Det kan noteras att samtliga beslut togs enhälligt. Styrelsens fullständiga förslag framgår av kallelsen publicerad 2024-11-20.

”Med detta incitamentsprogram har vi lagt en grund för den nystart av StoneBeach som vi påbörjat under hösten. Jag har stora förhoppningar om att 2025 skall bli ett intressant och spännande år, säger Mårten Bergsten, vd StoneBeach.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.