Marknadsnyheter
Marknadsuppdatering från Observit (publ)
Vi hoppas att denna sommar hälsar er med glädje och framgång. Vi vill ta tillfället i akt att ge er en uppdatering om Observits utveckling och den affärsmodell som driver vår framgång.
Observit har etablerat sig som en ledande aktör inom övervakningslösningar för trafikoperatörer runt om i världen. Vår huvudsakliga produkt är våra mjukvaruintäkter, vilka utgör en betydande del av våra intäkter under de långa kontraktstider som trafikoperatörerna har med huvudmän som SL eller Skånetrafiken.
I vår affärsmodell återförsäljer vi ibland hårdvara, men vi har också etablerat starka partnerskap med återförsäljare av hårdvara, särskilt i länder där vi inte har egen personal på plats. Denna strategi gör det möjligt för oss att skapa en skalbar affärsmodell och maximera vår räckvidd utan att öka våra fasta kostnader avsevärt. Det är viktigt att notera att hårdvaran i sig är en lågmarginalsprodukt, medan vår mjukvara har betydligt högre marginaler.
Vi är glada att kunna meddela att vår försäljning nu verkligen börjar ta fart utanför Norden. Den internationella marknaden erbjuder en enorm potential, och vi har redan initierat pilotprojekt i sex länder utanför Norden. Dessa nya marknader representerar en avsevärt större möjlighet för tillväxt och expansion, och vi ser fram emot att dela fler framgångar med er framöver.
Tidslinjen för våra projekt är sådan att hårdvaran säljs först och skeppas oftast till en fabrik där fordonet tillverkas. När fordonet sedan går i trafik, kopplas kamerorna upp mot Observits tjänst och vi börjar fakturera för vår mjukvara. Detta innebär att fokus helt klart ligger på att växa vår mjukvaruaffär. Genom denna metod kan vi säkra långsiktiga intäktsströmmar och stabila kassaflöden.
Ett typiskt trafikkontrakt mellan en bussoperatör och en huvudman sträcker sig ofta över en period på tio år. Detta ger oss en stabil och förutsägbar intäktsmodell, vilket är en betydande fördel i vår strävan efter långsiktig tillväxt och hållbarhet.
Vi är entusiastiska över framtiden och de möjligheter som ligger framför oss. Vår strategi att fokusera på mjukvaruintäkter och att använda partnerskap för att hantera hårdvaruförsäljningen har visat sig vara framgångsrik, och vi är övertygade om att detta kommer att fortsätta driva vår tillväxt och skapa värde för våra investerare.
Vi vill också lyfta fram de främsta drivkrafterna bakom Observits tillväxt, som gör att vi ser framtiden med tillförsikt. Vår tillväxt är framförallt driven av två betydande faktorer:
1. Övergången från analoga till digitala trygghetskameror:
Många av de trygghetskameror som används i kollektivtrafiken idag är fortfarande analoga. Dessa äldre system håller nu på att bytas ut mot moderna, digitala lösningar. Vår avancerade mjukvara och våra digitala kameror erbjuder överlägsen prestanda och funktionalitet jämfört med de gamla analoga systemen. Denna övergång skapar en betydande marknadsmöjlighet för oss, då trafikoperatörer investerar i att uppgradera sina övervakningssystem för att möta dagens krav på säkerhet och effektivitet.
2. Ökad upplevd otrygghet i samhället:
En annan stark drivkraft är den ökade upplevda otryggheten i samhället, vilket leder till en ökad efterfrågan på trygghetskameror i kollektivtrafiken. Denna efterfråga gäller särskilt funktioner som de gamla analoga kamerorna inte klarar av, såsom realtidsövervakning, högupplöst video och avancerade analysfunktioner. Våra digitala lösningar erbjuder dessa moderna funktioner, vilket gör oss till en attraktiv partner för trafikoperatörer som vill förbättra säkerheten för sina resenärer.
Genom att kapitalisera på dessa två faktorer kan Observit fortsätta att växa och expandera sin marknadsandel. Vår förmåga att erbjuda toppmoderna digitala övervakningslösningar, kombinerat med en ökad medvetenhet och efterfrågan på säkerhet, placerar oss i en stark position att dra nytta av denna marknadsdynamik.
Under första halvåret har vi sett tydliga framgångar i vår internationella satsning. Vårt erbjudande visar sig vara lika attraktivt i våra fokusmarknader Frankrike och Storbritannien som på den nordiska marknaden. Vi har etablerat relationer med nyckelpersoner och operatörer i båda dessa länder och framgångsrikt startat flera pilotprojekt.
Med vår erfarenhet från tidigare expansioner till Norge, Finland och Danmark vet vi att det första steget är det mest tidskrävande. Stora tekniska skiften kräver validering innan kunder vågar implementera ny teknik i stor skala. När kunderna väl har tagit det första steget och ser de betydande fördelarna, såsom ökad säkerhet för resenärer och förare samt stora kostnadsbesparingar, accelererar marknadspenetrationen exponentiellt.
På vår hemmamarknad Sverige närmar vi oss nu en marknadsandel på 50%. I övriga nordiska länder ser vi att vi tar marknadsandelar snabbare än vi historiskt sett gjort i Sverige.
Marknaden i Frankrike och Storbritannien är tillsammans ungefär fem gånger större än hela den nordiska marknaden. Vi har redan startat pilotprojekt i både Frankrike och Storbritannien, och nu återstår bara det roliga – att avsluta piloterna och visa vad vi går för. För att säkerställa framgången har vi investerat i säljresurser som kommer att hjälpa oss att avsluta pilotprojekten framgångsrikt. Vi är övertygade om att denna satsning kommer att möjliggöra en accelererad tillväxt under de kommande åren och att vi fortsätter att ta marknadsandelar på den globala marknaden.
För mer information:
Björn Callenfors, VD
+46 70 535 00 76
Bjorn.callenfors@observit.se
Certified Adviser:
Aktieinvest FK AB (556072-2596)
Box 7415 103 91 Stockholm
Telefon: +46 8 506 517 03
ca@aktieinvest.se
www.aktieinvest.se
Om Observit AB
Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com. Mer information www.observit.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke