Connect with us

Marknadsnyheter

Mats Moberg, R&D-ansvarig på Volvo Cars: ”Det enda jag vet är att jag måste bli bättre”

Published

on

Med över en tredjedel av landets privata investeringar i forskning och utveckling är Göteborgsregionen och Västra Götaland landets innovationsmotor. Men hur arbetar ett stort företag som exempelvis Volvo Cars med innovation? Vi pratade med Mats Moberg, ansvarig för Volvo Cars Research & Development-avdelning, om kompetens, att tänka utanför boxen och att gå igång på ovissheten.

Mats Moberg har varit på Volvo Cars i olika roller sedan 1988. Som ansvarig för Volvo Cars Research & Development-avdelning basar han över 6 175 medarbetare i Göteborg i en tid när fordonsbranschen står inför enorma förändringar med uppkopplade fordon, självkörande fordon och elektrifiering.

– Volvo Cars långsiktiga ambition är att vara del i ett hållbart samhälle. Vi ser hållbarhet eller miljö som ett kärnvärde för oss, lika starkt som säkerhet, och så har det varit i många år men vi har inte betonat det så starkt. Säkerhet har varit mer självklart att betona.

Kan du ge något exempel på hur ni arbetar för att bidra till en hållbar samhällsutveckling?

– Ta Gothenburg Green City Zone till exempel där Volvo Cars är en av initiativtagarna tillsammans med RISE och Business Region Göteborg. Vi är med eftersom vi som fordonstillverkare påverkar samhället så mycket med våra produkter. Även vi vill ju leva i ett samhälle som är grönt och istället för att bara tycka det är jobbigt när man stänger av innerstan för bilar vill vi vara med och påverka de tekniska lösningarna och förstå stadsplanering samt hitta sätt att lösa de här utmaningarna tillsammans.

Hur viktiga är möjligheterna till den här typen av test- och demonstrationsmiljöer?

– Mycket viktiga. Testbäddar gör att vi kan komma samman och driva gemensamma forskningsuppdrag, ställa forskningsfrågor som vi sedan besvarar med tekniska lösningar. Göteborg har hamnar, vi har en stor flygplats med mycket transporter, vi har stora transportflöden och vi har broar mitt i stan som gör att det korkar igen – sammantaget blir det en utmaning att lösa men det är bara roligt. Och stadsmiljöer ger möjligheter att skapa tekniska lösningar som sedan blir plattformar i hela världen.

Vilka är de viktigaste parametrarna för att R&D-verksamheten ska bli framgångsrik?

– Kunskap. Vi går dit där kunskapen och kompetensen finns. I Göteborg finns väldigt bra fordonskunskap, det är därför vi är kvar och satsar helhjärtat här. Men vi behöver komplettera med andra områden, vi har till exempel försökt få bra röstigenkänning och bra navigationshjälpmedel och den kunskapen finns i Kalifornien. Därför har vi ett kontor där som står i direktkontakt med Google. Vi finns i Lund också för där finns väldigt bra mjukvaruutveckling.

Men ingenjörer är en bristvara … 

– Verkligen. Jag vet inte om det finns någon annan stad i världen med så mycket fordonsutveckling kring bilar, lastvagnar och bussar. Sedan 2015 har vi ökat med 3 000 ingenjörer bara på Volvo Cars. Under samma tid har ju CEVT byggts upp med ytterligare 2 000, vår ägare Geely etablerar sig också här och även Volvo Group har expanderat. Och ju mer vi går in i mjukvaruutveckling, desto mer konkurrerar vi även med Ericsson. Men det är ett intressant problem.

Hur ser ni på Sveriges forskningspolitik kontra andra länder?

– Kina till exempel satsar ju oerhört mycket mer. Men det har blivit en dramatisk skillnad de senaste fem åren. Det är väl också så att rent BNP-mässigt bidrar Volvo Cars mer till landets totala BNP i dag, då blir det väl mer intressant. 2010 upplevde man kanske att vi var på väg att försvinna, stödet till Volvo fanns inte alls på samma sätt.

Att vara en klassisk fordonstillverkare med lång historia i dessa tider där branschen genomgår enorma förändringar med elektrifiering, uppkoppling och självkörande bilar och nya aktörer som Tesla och Google utmanar – är det en fördel eller nackdel?

– Både och. Industrialiseringsfasen kan vi väldigt bra och vi vet hur man skalar upp till höga volymer.  Men i framtagningen sitter vi ibland kvar i gamla tankar, det kan internpolitiskt vara väldigt svårt att ställa om i en organisation. Samtidigt är vi tillräckligt stora för att ha alla kompetenser men tillräckligt små för att kunna förändra oss. Vi är inte Volkswagen med ett stort antal motorfabriker, vi har bara två, så det blir inte så stor magnitud på omställningen. Med det sagt måste vi hitta smartare sätt att göra vår transformation mot en helt elektrifierad framtid.

Vad är det största hindret för att det ska kunna gå ännu fortare?

– Just nu är det tillgången på batterier, alltså de här jättefabrikerna som måste sättas upp – om vi fortfarande ska upp i samma volymer vill säga för att folk vill äga sina bilar, om vi är kvar i den affärsmodellen.

Kommer vi äga våra bilar i framtiden tror du?

– Jag tror att vi går mot en utveckling av delat ägande, exempelvis genom olika typer av bilpooler. Jag jämför med det som hänt med vår musik och våra filmer – i dag laddar vi ner dem istället för att köpa dem.

Framtidens mobilitet är i mångt och mycket ett oskrivet blad och man föreställer att fordonsbranschen famlar lite i blindo samtidigt som konkurrensen om att hitta bärande affärsmodeller är mördande. Är det inte stressande att jobba under sådana villkor?

– Jo. Men det är också kul! Det är lite hur man är som människa. Du behöver tycka att det är roligt, du behöver gå igång på ovissheten. Blir du stressad av den är det inget bra. Jag brukar säga att det enda jag vet är att jag måste bli bättre.

Hur skapar man en anda där medarbetare tänker utanför boxen?

– Det handlar om att sätta en kultur. Jag har inte varit R&D-chef så länge men jag har suttit i ledningsgruppen i många år och brottats med hur vi ska bli relevanta i en annan framtid. Jag brukar prata om lead, speed och flow i organisationen. Vi måste skapa områden där vi blir ledande, vi måste skapa hastighet i omställningen och slutligen hela tiden ha ett flöde för att få ut saker. Från det att en konstruktör har gjort en ny hårdvarulösning tills vi börjar få feedback på den lösningen tar det ungefär fyra år. Mjukvaruföretagen och Google som vi jobbar ihop med har två minuter från det att de skriver en kod, lägger ut den, testar den mot befintlig kod och har svaret. De får en helt annan hastighet och vi behöver komma dithän också.

Google har valt Volvo Cars som partner – varför just er?

– För att vi är snabba. Och för att vi inte börjar med att prata om inköpsavtal utan om vad vi behöver utveckla. Vi sätter ihop de bästa människorna vi har och jobbar tillsammans för att hitta lösningen. Då blir det helt annan fart på saker och ting än om man har två parter som hela tiden ska förhandla om kravnivåer.

Hur går det till rent fysiskt? Sätter ni Volvos bästa och Googles bästa i ett rum runt ett gäng Jolt Cola och säger att nu kör vi?

– Precis så! Om vi tar infotainmentsystemet i våra elektrifierade bilar började det med etableringen av vårt kontor i Kalifornien. Sedan skickade Google över ett 50-tal personer hit som jobbade med oss. Där kompetensen och testutrustningen finns, dit flyttar kompetensen – för Google också. Och det västsvenska fordonsklustret är verkligen synbart i världen.

Förutom spännande arbetsuppgifter på Volvo Cars – vad mer krävs för att internationell talang ska vilja komma hit?

– Ja, Göteborg är ju en liten avkrok men det svenska samhället är ganska attraktivt. Vi försöker attrahera på många olika sätt, bland annat jobbar vi väldigt mycket med mångfald, här finns en rad olika nationaliteter – varannan R&D-medarbetare är född i ett annat land än Sverige. Av de cirka 350 cheferna är runt en tredjedel kvinnor. I min ledningsgrupp är hälften kvinnor och de är ansvariga för riktigt tunga utvecklingsområden.

Att ni har så många kvinnor i ledningsgruppen, vad innebär det?

– Att det blir en balanserad grupp som kan fokusera på det som är viktigt, det blir inte en tuppfight om vem som ska vara högst upp. Vi hjälper varandra, vi är öppna med vem som har problem. Inkludering är nyckelordet, man är inte rädd att säga vad man tycker och det är viktigt att vi kan prata om den förändring vi genomgår.

Vill du veta mer om hur Business Region Göteborg arbetar med innovation och regionens fordonskluster? Kontakta:

Maria Strömberg, avdelningschef Kluster och innovation 
031-367 61 10, maria.stromberg@businessregion.se

eller

Per Österström, gruppchef transporter och fordon

031-367 61 28, per.osterstrom@businessregion.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.